Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Kosten invoeren oldtimer.

tdibertje PPO Burner
edited February 2012 in Overige discussie
Hallo,Ik ben al een tijdje opzoek naar een oldtimer golf diesel.Ben vandaag gaan kijken naar een golfje die nog Duitse papieren heeft.Heeft iemand ervaring met het invoeren van een Duitse auto, en kan me vertellen wat de kosten zijn?En is de technische staat ook van belang?De auto heeft nu geen motor en heeft ook andere opknapwerk nodig.Groetjes tdibertje

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hey Tdibertje,

kosten van een oldtimer zijn te overzien. Oldtimers zijn bpm vrij en invoeren (zonder keuren!) zit om en nabij een 100euro zo grofweg.
    De auto hoeft technisch niet in orde te zijn, maar moet wel nog een auto zijn.
    Of het ontbreken van een motor een probleem is, weet ik niet. Int ergste geval een motor erin hangen en verder niet aansluiten.
    Indien het voertuig in het EU land van herkomst nog keuring had, wordt deze tegenwoordig overgenomen. Anders ben je uiteraard wel verplicht om na de invoer de auto gelijk te keuren of te schorsen ivm de apk.
    Gaat het om een golf1?

Heb trouwens zelf ook nog een golf1 diesel in de aanbieding. Zal em hier ook eens te koop zetten. kom er ook maar nie aan toe. Andere dingen aan mn kop:)

Greetz!!
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    Het gaat om een golf 2, zonder motor en versnellings bak.Komt uit duitsland en staat ook al 2 jaar stil.Er is ook veel opknap werk aan, wat opzich niet zo erg is.Er zitten wel een paar deuken in, waarvan er een behoorlijk groot is.Hij zou ook niet rot zijn, alleen wat roestig oa bij de deuken..Ik twijfel nog om hem te kopen.Groetjes tdibertje
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited February 2012
    Invoeren kost 110 euro ongeveer. Daarvoor krijg je een identiteitskeuring. Ik heb meegemaakt persoonlijk dat een auto te roestig was en dus wel een kenteken kreeg, maar gelijk ook een WOK melding. Dus NL kenteken krijg je. Maar als je hem opgeknapt hebt zodat ie APK waardig kan zijn kom je nog maar Es' terug om de WOK melding eraf te krijgen. Lijkt mij zonder motor wel hetzelfde verhaal...
    edited February 2012
    Daarmee dak zou aanraden:

Was em eens goed af.. werk desnoods de roest een beetje bij (beetje lak uit een spuitbus -gewn tijdelijk- kan al veel frisser doen ogen) .. En hang de motor die je erin wilt er alvast in. Al zit er nog geen en uitlaat of bedrading enzo aan.. het oogt wel alweer als een auto. En in een middag kun je dan toch veel doen.
    Een golf2 met zoveel werk.... dan moet ie toch wel bijna gratis zijn ofzo? Onlangs nog een belgse laten staan voor rond de 500euro... en die reed nog, moest enkel een V-snaar erop. Was wel een benzine..mjah.kan dan ook zo een diesel in(type had de juiste bevestiging qua motor). Zat wel wat roest aan..maar geen drama op wielen. Wel teveel voor ons. Maat wilde em hebben vr een diesel erin vr het vrouwtje..maar hij had geen zin in teveel werk. Ombouw EN carrosserie.

Maar ben benieuwd of je hem gaat halen en naar het ombouw project:)

Greetz!
    edited February 2012
    Ik ben het eens met fury dat hij wel haast gratis moet moet zijn als je voor dit project gaat. En bijna alle verkopers menen dat hij niet rot is. Ze vergeten soms dat je dat heel serieus neemt en er honderden km's voor moet rijden om alsnog te constateren dat hij rot is. En dan zeggen ze: Das weisst du doch bei ein 25 jahr altes gibt es immer rost.... En kun je teleurgesteld, zonder auto retour. Op het moment dat je naast de auto staat is er niet veel meer aan de prijs te doen, ze weten dat je er een hele dag voor hebt uitgetrokken en dat je hem als het ff kan niet zult laten staan.

p.s. Uitzonderingsgevallen daargelaten, heb ik het al een aantal keer zo meegemaakt. Er zijn wellicht een handjevol eerlijke verkopers die precies melden wat de staat is. Ik heb ze alleen nog niet meegemaakt en al zeker niet zo gedetailleerd als fury ze omschrijft.

Succes!
    edited February 2012
    Dat is idd zo.
    Een auto van 25jaar oud heeft vaak wel wat roest. De modellen die dat niet hebben zijn de echte uitzonderingen..de auto's die werkelijk altijd binnen hebben gestaan en regen en sneeuw niet hebben leren kennen! Maat van me trof zo onlangs een 7serie aan... op de brug... wow!
    Maar idd.. da was franse import van iemand die hem altijd binnen liet staan..en hij kreeg zelfs bij de rdw de opmerking dat ze ze zo eigenlijk zelden maar zagen.

Het meerendeel heeft altijd wel plekjes..op de lasnaden in de bodem, naden dorpels, etc..overal waar lagen staal op mekaar zijn gepuntlast. En dit hoeft vaak niet ROT te zijn..maar roest zit bijna altijd wel. En helaas vaak her en der eens een gaatje...en soms helaas...wel kas en kas verrot.
    Bij een golf trouwens goed in de achterwiel kasten kijken boven de schokbrekers... rot wel eens een gat. Boven de veerschotel. Soms ook in de kofferbak dan te zien net onder de luidspreker /randen hoedenplank ri bout schokbreker. Verder zijn golfjes 2 niet echt notoire roestbakken. Gewoon goed kijken naar schermranden, dorpels, en rand onder de voorruit. De bekende plekken:)

Op zich kan het wat zijn..maar wel goed bekijken.en idd voor heeeel weinig meenemen...dat je eigenlijk enkel de transport kosten als buil kunt lopen en de rest zo voor iets rondom de oud ijzer prijs hebt... dan is het te overzien:) Of je moet hem natuurlijk al eens hebben gezien. Mooi metallic lakje en een net interieur en aan de koets zeer weinig roest ....kijk dan is het toch mss een leuke basis. Goede basis is alles! Dan is het werk eraan niet erg.

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    hallo,
    Hij vraagt voor het golfje 650 euro, wat mij ook wat te veel lijkt.
    Er is al 400 op geboden.
    Wat er niet bij is: Motor, versnellings bak, grille/koplampen, wielen.
    er zitten nieuwe type deuren op (de oude waren gedeukt) en nieuwe (2de hands) spatborden.
    Het interieur zag er nog netjes uit.
    De carresorie is wel wat werk aan: een deuk achter de bestuurders portier en kleine deukjes achter de bijrijdersportier en onder de achterklep. De zichtbare roest was alleen een beetje bij de deukjes en in de motorruimte. Dat was alleen oppervlakkige roest. de rest (dorpels en zo) zag er nog goed uit, dacht ik.
    Een roest vrije auto vind je bijna nergens of gerestaureerd, maar dan is de prijs er ook naar.
    Hij moet wel gespoten worden (lelijke kleur rood en andere kleur portieren en spatborden (ook rood).
    En ik moet op zoek naar een motor en versnelingsbak of een donorauto, maar dat lijkt me geen probleem.
    Ik ben gisteren gaan kijken. ik heb er 1,5 uur voor gereden, vanuit zuid limburg naar regio Nijmegen.
    Ik ben al een tijdje op zoek naar een golfje of jetta, maar de prijzen liggen meestal toch rond de 2000 tot 2500, ook in duitsland.
    Er zijn ook wel goedkopere, maar ik denk dat die rot zijn of iets mankeren. En de meeste zijn benzine, diesels zijn meestal wat duurder, heb ik de indruk.
    Ik twijfel nog of ik deze ga nemen, maar dan moet er wat van de prijs af.
    Ondanks de mankementen denk ik dat het een redelijke goede basis is.
    De carresorie netjes maken, een tdi uit ongeveer 1996 ofzo erin gooien en 2 tank systeem erin, en rijden maar..
    Dat was mijn plan hiermee.

Groetjes tdibertje
  • Mencie PPO Newbie
    edited February 2012
    Invoeren kost inderdaad 100 euro. Dan moet je nog platen laten maken bij de plaatselijke Brezan o.i.d., kost ongeveer 30 euro.
    Maar 650 euro is wel erg veel geld! En dan moet je er nog flink wat tijd in steken.. Zou je niet beter zelf even over de grens gaan neuzen?
    edited February 2012
    Als we het al over kentekenplaten hebben, tel dan de apk keuringskosten plus roetmeting er ook nog bij op. En dan hebben we het nog niet eens over de afkeurpunten die je eerst m
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2012
    Ik had pas een Golfje 1 diesel uit Polen gehaald.

Van de foto's een prachtige wagen. Daar aangekomen was hij nogsteeds prachtig, dus gelijk gekocht.

Maar eenmaal echt goed kijken in NL bleek het toch een schadeauto te zijn geweest. Wel opgeknapt, je zag er van buiten niets van.

Heb er 2 maanden over gedaan om hem (met verlies) te verkopen. Dit ondanks dat het een van de mooiste golfjes van marktplaats was.

De markt voor oldtimers is echt slecht momenteel en de hoge vraagprijzen krijgen ze er echt niet voor. Dus kijk goed uit wat je koopt want doorverkopen is niet zo makkelijk. De auto's die goedkoper zijn die zijn dan ook echt bagger. Bedenk ook dat alleen al je transportkosten met tanken etc al flink oplopen. Daarom kan je het beste een zo goed mogelijke oldtimer importeren en zeker geen project. RDW wil ook zien dat er een orginele motor in ligt(dacht ik). Dus zonder motor zal je hem eerst nog moeten laten keuren met een motor die er orgineel ook in had kunnen zitten.
    Als laatste de prijzen in west europa zijn bijna allemaal al aangepast op het Nederlandse niveau. Het is gewoon 'NL marktprijs - transportkosten - 100 euro 'voor de moeite die iemand doet' = vraagprijs, althans in be, dl en fr....

In Polen en Hongarije kan je nog wel mooie koopjes doen maar 9 vd 10 auto's is veel slechter dan ze zelf geloven (andere kwaliteitsbeleving aldaar). Dus dan kan je dagen rondrijden voor je een mooie deal hebt. In Polen heb je bijv. voor 500 euro nog wel een nette golf 2 diesel. Maargoed tel je transport, invoer, apk en eventuele kleine reparaties erbij en je zit al snel bij de 1500,- die waar je ze op marktplaats voor kan halen.
    edited February 2012
    Ja tis vaak wel zo.
    Een enkele keer kom je een koopje tegen..en dan ist heeeeel snel reageren... want anders ist al verkocht. vaak naar een Nederlander ook.
    Vaak reken je je rijk.. je koopt de wagen voor zeg 1000euro. Maar daarna rij je er heen. 100 brandstof. Dan ist of de wagen rijdend naar hier. En dan zit je met transit kentekens en verzekering. Of een kar (maar dan zit je met een jeep of iets dergelijks om hem te trekken wil je legaal zijn..en die zuipt aardig) of een oprijwagen.. beide niet goedkoop. Dan nog eens wat eten onderweg...

Ik vind zoiets best leuk.. maar die auto van 1000 euro kost al snel 1400 a 1700 euro. En dan praten we al over gewoon afstandjes van 3 a 400km ofzo. Niet over Polen , Oost Duitsland, zuid frankrijk of dergelijke.

Moet mn LT nog gaan halen. Ben er al naar toe gereden...had em al verzekerd.
    Dagje koste me 200euro..en hij staat er nog. Nu heen met een lepel... weer ruim 500euro weg. Dus strax al met en bekan even veel kosten aan transport als aan aanschaf ofzo alst zo doorgaat. Lol.

Dus reken idd goed eer ge begint:)

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    Ik zag net dat de advertentie er niet meer staat. Dus ga ik er van uit dat hij verkocht is (de advertentie was van 03-02-2012 op marktplaats). Er was al 400 op geboden, dus hij zal wel voor tussen 400 en 650 euro weggegaan zijn. Is erg veel geld voor zo'n golfje waar veel werk aan is, en die eigenlijk onderweg naar de sloop was. Misschien ook beter zo, kan ik nu opzoek gaan naar een betere auto.
    Ik merk wel dat jonge oldtimers (van 1986, 1985, 1984) erg gewild zijn, ik heb al een paar x gezien dat bepaalde golfjes erg snel verkocht worden, maar dat er ook veel exemplaren lang te koop staan.
    Soms moet je allert zijn en snel reageren.
    En om nu een flinke reis naar polen of Hongarije te maken voor een auto, dat zie ik ook weer niet zitten. Ik ken hun taal niet en ze zullen ook wel een hogere prijs vragen voor een rijkere west Europeaan, denk ik. En idd kijken hun anders naar de kwaliteit.
    En ik kijk ook op Duitse sites, Mobile.de en autoscout24.de. Maar welke sites zijn er dan voor Belgie?

Groetjes tdibertje
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    Ik zag net dat de advertentie er niet meer bij staat. Dus ga ik er van uit dat hij verkocht is. Er was al 400 op geboden, dus zal hij wel voor tussen 400 en 650 euro weggegaan zijn. Wel erg veel geld voor zo'n golfje die eigenlijk al onderweg naar de sloop was. Misschien ook wel beter zo, nu kan ik opzoek gaan naar een betere auto. ik merk wel dat jonge oldtimers (van 1986, 1985, 1984) wel populair zijn, er wordt toch vrij veel geld voor gegeven. Maar ook de vraagprijs is erg hoog bij sommige.

Groetjes tdibertje
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2012
    400 op geboden, dan is ie waarschijnlijk voor 300 verkocht.

Hoogste bieders reageren namelijk zelden. Ik heb meerdere mensen gemailt 'akkoord met uw bod, ik hoor graag wanneer u wilt komen'. Vervolgens krabbelen ze terug. Standaard.

Dan heb je altijd nog het punt dat mensen als ze naast de auto staan allemaal minpunten gaan zoeken om er vervolgens minimaal 100 vanaf te praten.

In de laagste prijsklasse van belastingvrije diesels heb je bijna alleen maar medelanders, en die betalen nog geen euro teveel voor een auto.

Overigens Polen is niet zo extreem ver en de mensen zijn heel behulpzaam, mits je zelf echt je best doet om vriendelijk te zijn natuurlijk. Qua taal kunnen ze altijd wel iemand vinden die kan vertalen naar engels of duits. Advertenties kan je makkelijk vertalen met Google Translate. Blijft staan het probleem dat ze een heel andere kwaliteitsbeleving hebben dan wij en amper budget voor onderhoud en dat merk je uiteindelijk wel aan zo'n wagen. Dwz; jij krijgt al die rekeningen uiteindelijk op je bord van alle jaren dat zij aan pappen en nathouden hebben gedaan. Wel is het nadeel dat je een paar dagen kwijt bent en honderden euro's moet tanken. Hotels en eten zijn wel prima te doen daar.
Sign In or Register to comment.