Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mitsubishi Pajero 2800

NiekNiek Super Moderator
edited June 2013 in Oosterse merken
Stokers,
rij inmiddels al twee jaar in een Pajero van 1996. Fijne werkauto en je hoeft er niet netjes op te zijn, er zitten al blutsen genoeg in.
Inmiddels is er een probleem opgedoken, dat ik niet kan verklaren:
het nivo in het carter stijgt met ongeveer 1 liter per 20 kilometer. In het carter zit dan (na 20 kilometer rijden) 1 liter extra, maar dat is brandstof. Inmiddels zijn door het gebruik van die brandstof (methylester) het carters en alle draaiende interne onderdelen mooi schoon gemaakt. 1 liter op 20 km is heeeeel erg veel. Wie heeft een idee van de oorzaak ??
Hier nog wat gegevens:
km: 300.000
starten, trekken, max snelheid: allemaal prima in orde
150 km rijden met een zware aanhanger (2500 kg) en toerental op 2000 tpm: geen brandstof in het carter en geen toename volume olie in het carter.
compressie is een half jaar geleden gemeten en is prima.
APK roetmeting: 160 mg. Is voor mijn brandstof veel te hoog, maar de garage vond het prachtig voor zo'n ouwe bak. Dit zou betekenen, dat er ook brandstof via de uitlaat het systeem verlaat.
blow by: geen.
op advies van garage injectiepomp aansturing van de turbo losgehaald en afgedopt: geen effect.
Easy gebeld: zoekt de oplossing in afstelling van de injectiepomp en afstemming op de timing van de nokkenas. Garage vindt dit niet aannemelijk: als dat zo was, zou hij moeilijk starten (start prima: tikken lopen).

Mij blijft 1 optie over: verstuiver laten reviseren (liggen nu bij de boschboer). mogelijk zit er een hele grote pisser tussen, die alles verziekt

Wie o wie heeft een goed advies / analyse.

Niek

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited January 2012
    Injector pisser(s), via de cilinderwand onverbrande brandstof in het carter en uit de uitlaat.

Eenmaal goed warm EN op toeren maakt het niet zoveel uit, maar eenmaal bij lagere rpm heb je er duidelijk
    veel last van. Ik hoop dat je segmenten nog mooi gaan afdichten en niet om zeep zijn (300k km is ook al wat he).

Mogelijks spuit ie ook wat te laat in, maar dat wordt tegengesproken door genoeg vermogen zo te lezen.
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Ik heb dit al eens meegemaakt bij een scheepsmotor , een Ford lehman .
    De oorzaak was hier dat er een afdichting van de retour van een verstuiver lekte en zo de brandstof in het carter kwam.
    Bij deze motor zitten de retourleidingen mee onder het kleppendeksel , maar ik denk dat bij jou motor dat niet het geval kan zijn.

maar het moet toch een aanzienlijk lek zijn want 1 liter op 20 km is toch heel veel .
    :confused:
    Wel een geluk dat je het zo snel gemerkt hebt , want als het oliepeil te hoog komt dan kan de motor enorm op hol slaan met alle gevolgen van dien.

hopelijk is er een snelle oplossing

grtjs carl
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2012
    1 Liter per 20 Km, dat is behoorlijk wat en dat lijkt me wat anders dan een pisser.
    Kan je brandstof niet via een andere weg in je motorolie terecht komen, brandstof pomp oid ?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Hoi Niek,

Niet zo mooi.
    Zoals Carl zei: als je retour inderdaad door de kop gaat dan is de oplossing simpel.
    Maar als dit niet het geval is dan is er maar 1 plek waar de brandstof bij de olie kan komen en dat is via de verstuiver.
    Het kan wel zijn dat dit alleen gebeurt als de motor koud is. En als hij warm is dat hij dan minder pist maar ook beter afsluit (zuiger/cylinder).
    Ben benieuwd naar de nieuw afgestelde verstuivers.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2012
    Dank zij jullie reacties en een reactie van Tim, is er nog een andere mogelijkheid.
    De retourleidingen van de verstuivers zijn het zeker niet: lopen buiten de motor en zijn droog.
    Bij deze motor wordt de injectiepomp aan de voorzijde aangedreven door een tandwiel, dat weer door ketting wordt aangedreven. Tandwiel en ketting lopen in de motorolie. Het zou kunnen zijn, dat er een lek op de voorste asafdichting van de pomp zit. Als dat zo is, loopt de brandstof zo het carter in.
    Wat ik ga doen: eerst verstuivers vervangen (altijd goed en niet duur) en als dat niet helpt: pomp eraf en reservepomp monteren (ja ik heb een hele reservewagen staan)
    edited January 2012
    [QUOTE=Niek;63502]Tandwiel en ketting lopen in de motorolie. Het zou kunnen zijn, dat er een lek op de voorste asafdichting van de pomp zit. Als dat zo is, loopt de brandstof zo het carter in.

Dat lijkt mij de eerste verdachte
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Idd Raaf
    dat denk ik ook , want stel je voor dat de motor 5l per 100km meer brandstof krijgt te verwerken dan zou deze toch veel meer moeten gaan roken denk ik , of je zou allesinds toch opeens een redelijke grote verandering moeten ondervinden in vermogen ,en het gedrag van de motor.

grtjs carl
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Nooit aan gedacht :p.

BTW, bij mijn nieuwe VW zit de retour ook onder de kleppendeksel.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited January 2012
    [QUOTE=pena;63510]Nooit aan gedacht :p.

Je bent niet de enige hoor: 2 garages wisten het ook niet, inclusief garagebazen. Mooi zo'n forum met gisse mensen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Moet haast idd wel de afdichting van de pomp as zijn. Heb het al paar keer gezien bij distributieriem aangedreven pompen.. maar dan zie je gewoon lekkage van onder de distributiekap komen.

Een liter op 20km is wel extreem... ik bedoel.. totaal heeft de motor nog maar een 2 liter brandstof gebruikt...en wel een stuk meer rondgepompt..maar geen honderden liters....dus procentueel veel!
    En als de biodiesel idd vuil losmaakt in de pomp... en daardoor mss wa speling op de as ....keerring snel kapot.. of gewoon de keerring op zich... Zeker een hele goede kanshebber. Klas de text..eerste wa'k dacht... is het een ketting motor ->afdichting pomp.. maar anderen waren me al voor.

Is de andere pomp al gereviseerd? Want dan ben je helemaal mooi in orde... gereviseerde pomp met viton... Zo extreem duur is da nie. Verstuivers sowiezo ff testen. Leidingen moeten er toch af... kleine moeite.. zeker is zeker. En de wat hoger dan gewenste uitstoot kan toch een matig exemplaar zijn.

Greetz!
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited January 2012
    Ik zou er eerst 4 nieuwe verstuivers in zetten, dan ben ik ze kwijt :-)
    edited January 2012
    Aah hier komt de aap uit de mouw , meneer moet van z'n verstuivers af ;)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Niek,

Even je keerring uit de reserve pomp halen en een nieuw viton exemplaar laten steken. Weet je zeker dat ie niet weer komt. De keerring bedoel ik dan :wink:.

Paar tientjes.

Tim
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited January 2012
    [QUOTE=Raaf;63519]Aah hier komt de aap uit de mouw , meneer moet van z'n verstuivers af ;)

Nee hoor, van nieuwe, en die zijn van Niek, maar die had ik voor hem opgehaald. Dus ik dumpte geen oude meuk.
    :-)
    edited June 2013
    Last van lucht: all maanden aan het kloten met lucht in het systeem. Boven 2300 toeren altijd hikken. Alles (warmtewisselaar, filters, filterhuis, etc, vervangen en nog steeds geen resultaat. Onder het motto "drukken is beter dan zuigen" een tanradpomp dicht bij de tank gemonteerd. Vandaag afgerond en proefgereden: op zijn sloffen 3500 toeren of meer. Het gekke is: geen lekkage na de drukker. Aanrader voor iedereen met een luchtprobleem.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2013
    [QUOTE=Niek;68119]Last van lucht: .... een tanradpomp dicht bij de tank gemonteerd. Vandaag afgerond en proefgereden: op zijn sloffen 3500 toeren of meer. Aanrader voor iedereen met een luchtprobleem.

Dat is geen lucht probleem hoor, de Engelsen noemen dat feul starvation. PPO moet gewoon goed aangevoerd worden anders moet de IP er te hard aan trekken en kom je op een zeker moment flow te kort.

Zo een tandwielpomp is een must voor elke PPO rijder, zeker in de winter.
    edited June 2013
    Hongerklop dus
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    Ik zeg het al langer: Tandrad opvoerpomp. Kost geld, maar brandstof, in panne staan enz kosten dat ook :D
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Ik voel weer een spreuk van de week aankomen "drukken is beter dan zuigen", alhoewel Monica Lewinski daar een andere mening op na hield:-)
    Grtz,
    Ingmar
  • Ron-ppoRon-ppo PPO Newbie
    edited June 2013
    haha, een echte sporter ;-) !

[QUOTE=Niek;68122]Hongerklop dus
Sign In or Register to comment.