Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mercedes w201 190 d 2.0 ombouw

Jairo PPO Newbie
edited January 2012 in Mercedes
Hallo allemaal,

Ik ben Jairo, en nieuw op het forum.
Ik rijd al een kleine paar maanden op PPO, en rijd ongeveer 1500km tot 2000 km per week.
Heb nu 20,000km op PPO gereden met een 1 tankt systeem dat ik samen met drivertje heb aangelegt.
Standaard tank 6mm leidingen naar grof filter, WW, Tandrad opvoerpompje, standaardfijnfilter, lijnpomp, verstuivers, de motor in.
Echter ik meng te weinig bij, en daardoor heb ik regelmatig een probleem met starten.
( ik rijd meestal puur )
Nu wil ik hetzelfde gaan aanleggen als suzukki, ook wel ton, die het andere topic over zijn witte mercedes w201 is gestart een paar maanden geleden.
Echter ik wil mijn 60l. tank als ppo tank maken, en een 20 liter jerican ombouwen als kleine dieseltank.
Zodat ik in mijn kofferbak nog 200liter aan jericans kwijt kan, om nog wat extra Ppo mee te kunnen nemen als ik naar duitsland ga.
Ik rijd vrijwel alleen maar hele lange afstanden achter elkaar.

Ik e-mail al een tijdje met ton om hem vragen te stellen, omdat ik nog niet zoveel kennis heb.
Nu begin ik een beetje door te krijgen, wat hij aan het doen was.
Ik stuurde hem vandaag een mail met vragen, waarop hij vond dat ik het op het forum moest vragen. Zodat jullie ook kunnen mee kijken hoe mijn project verloopt.
Ik zal de mail naar Ton toe even hier neer zetten,
Dan kan hij hier eerst even antwoord op geven:

> Hallo Ton,
>
> Als eerst nog eens bedankt voor het opzoeken van die hardi pomp voor
> me, die is nu besteld.
>
> Echter ik heb nog 1 reeks vragen, en dan heb ik ondertussen jou
> foto's, forum, en e-mails zo vaak door genomen, dat ik eindelijk dat 1
> tank systeem gedag kan zeggen hoop ik.
>
> Vraag1: De easy rider kaars filter van 1 mu net achter de hardi pomp, waar zou ik die kunnen bestellen? Ik heb echt overal gezocht..

Jij hebt 2 compleet gescheiden circuits, en daarmee dus ook 2 apparte
manbrandstof filters. 1 filter voor diesel die vlak bij de motor zit,
De andere filter zit op jou WW, dit is jou manfilter voor PPO?

Vraag2: Dus als ik het goed begrijp; jou ppo tank-8mm>grof
filter-8mm>hardipomp-8mm> easyrider kaarsfilter 1 MU-10mm onder
auto>WW-10mm> Man Filter(die op de WW)-8mm> 3weg magneet klep -8mm>
bosch lijn pomp -> verstuivers.Klopt dat?

Vraag3: Zo ja, waar heb jij die manfilter van mercedes vandaan
gehaald? die op de WW zit, en als mijn lijst hier boven klopt, voor
jou PPO bedoeld is.
Is dit gewoon dezelfde soort die ook bij de motor zit van het diesel circuit?

Vraag4: We hebben tijdje terug ook al gesproken over dat T stuk om het
retour van de Lijnpomp en van de verstuivers op 1 kanaal te zetten. 1
keer4mm 2 keer6mm. Ik kan het nergens vinden.. niet bij die 2 adressen
die jij gaf, en nergens anders ook.
Zou je me misschien een linkje kunnen mailen.

Vraag5: JIj maakte op het forum een opmerking; dat de brandstof
verwarming op het dino circuit zit. Is Dino diesel? want dan klopt
mijn idee schema niet meer.

Electra;

Vraag6: Bij het aan elkaar maken van de relais, hou jij geel appart,
en blauw lijk je op de foto compleet weg te hebben gehaald? waarom?
Want op een latere foto zie ik dat je geel hebt verlengd geloof ik, en
blauw is er ook weer, en deze 2 gaan dan richting de kleppen als + en
-? hebben de kleppen geen draad voor de aarde? of moet je de aarde
gewoon vannaf de kleppen op de motor bevestigen ofzo?

Vraag7: bij de relais heb jij groen, rood, en zwart aan elkaar
gemaakt, vervolgens word;

groen : geel groen
rood : bruin
zwart : blauw

Deze 3 laatste komen in een 3 aderige snoer, en waar worden deze 3
kabels bevestigt op de accu en op de schakelaar.

Vraag 8: heb jij ook nog zwevende zekeringen voor de magneet kleppen en relais?
Zo ja hoeveel amp

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Hoi, leuk dat je een topic hebt aangemaakt, maar nu nog ff wat foto's erbij graag:),

Zal ff wat van jouw vragen beantwoorden:
    -Filter kan je bij easy rider bestellen, gewoon ff een pb naar toe sturen, of ff de erkotech reclame banner aanklikken op het forum.
    -Ja is mijn MAN filter voor ppo.
    -klopt qua leidingdiameters.
    -yep, flterkop/huis koop je op de sloop.
    -brandstof verwarming zit niet op dino circuit.
    -T stuk moet je zelf samenstellen van losse onderdelen= t-stuk+3x thule, bv bij wildkamp in de winkel.
    -qua electro kan ik jou niet helpen, weet dat echt niet meer. Maar staan wel ergens schema's van op het forum= zoekfunctie gebruiken.
    -1 zwevende zekering staat voor 2 relais, en 1 voor de Hardi, van de hardi staat in de hardi papieren, voor relais weet ik zo ff niet.

Maar ik zou zeggen, plaats eens wat foto's en steek er wat tijd in hier op het forum, dan krijg je vast antwoorden op al jouw vragen.
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    Bedankt Ton!

Ja ik zal zeker binnenkort als ik de kans heb, is een paar foto's maken!
    Oke het eerste wat ik dus moet doen is even dit filter bestellen bij easy.
    En op de sloop een extra filterhuis halen.
    dat T stuk bij wild kamp, wat slangen klemmen en dergelijke.
    Ik hoop dat er iemand anders is die wat meer weet over de electra van de relais en de kleppen.

Groetjes,

Jairo
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2012
    Vraagje. Te weinig bijmengen. Ik meng 10% anwb mix bij (300d w124) en heb nog nooit startproblemen en rij problemen gehad. Waar ondervind jij problemen? Bij een 190d hoef je geen 2 tank ombouw te doen. Leg eens uit?
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited January 2012
    Goede morge

Heb ook een 2.0 mb en onder vind ook geen start probleem aleen bij koud weer leng ik wat van die ordieniare diesel bij,voor de rest loopt hij de eerste 150 meter een beetje stoef. Maar daar na denk allen nog maar aan oliebollen en patat met majo .krijg zn honger van die auto.
    edited January 2012
    Mijn eigen redenen ervoor:

Na 4,5jaar 1tank met een W123D, en nu enkele maanden 2tank met de W201D, is voor mij wel duidelijk wat het beste/fijnste is.
    Voor mij is dat zeer duidelijk het 2tank systeem.
    -nooit geen gedonder met starten
    -winters gewoon lekker puur rijden ipv 50% ofzo
    -de brandstofpomp en verstuivers worden regelmatig gespoeld met diesel, en staan nooit meer stil op apo, wat afzetting van zouten in deze voorkomt.
    -2 compleet gescheiden brandstofsystemen, dus bij een eventuele storing(verstopt filter, lucht enz) in het PPO systeem hoef ik niet langs de weg te gaan klussen, maar schakel gewoon naar diesel en kan het thuis op mijn gemak oplossen.
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    C:\Users\pc\Desktop\BILD1223.JPG

Hallo allemaal,
    was er dus even tussen uit, ritje Duitsland-> NL.
    Heb hier in Nl dus even mijn foto camera opgezocht, oplader is kappot.
    Kon echter nog net met het laatste beetje stroom een paar foto''s maken van hoe het er nu uit ziet onder de motor kap.

Echter weet ik niet hoe ik dat moet posten!
    Ik ben helemaal niet bekent met forums, en zie ook dat je allemaal codes moet gebruiken.
    Heb hier boven wat geprobeerd, ben benieuwd of het lukt.

Goed volgende ontwikkelingen,

Hardi pomp is binnen.
    Iemand waar ik een paar schokbrekers van kocht via MP, heeft me dus een schema getekent voor de relais van de 3 weg kleppen.

Dus dat is wel duidelijk nu.
    3 draden bij elkaar op de + daar tussen in nog een schakelaartje.
    1 draad op de +van de klep, en 1 draadvannaf de - van de klep naar de - van de accu

Alleen nog de vraag? wat voorn zekering er tussen, en waar?

goed voor de rest moet ik nog 2 blind stops hebben om die fijn filter retour leidingen dicht te stoppen, waar zou ik die kunnen krijgen precies?

En de massa van het lampje in zon schakelaar? gewoon op de carresorie zetten?

Voor de rest heb ik een tank van 22 liter besteld , maar er zit maar 1 nippel aan voor diesel... dus ik kan geen retour aan sluiten..
    Kan ik gewoon zelf een gat boren, en er een nippel in kitten? of staat daar te veel druk op?

groetjes,

Jairo
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    foto's mislukt....
    :(

Wie of wie weet meer?
    edited January 2012
    Gratis account aan maken bij www.imageshack.us , dan daar de foto's naar uploaden. Dan je ze via imageshack in je post plakken.

www.ppomobiel.nl kan je de blindstoppen bestellen volgens mij.
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    image
    image
    image
    image
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    Ik geloof dat het gelukt is om foto's te plaatsen, bedankt ton!
    Hier op de foto te zien, mijn warmte wisselaar,+ grof filter (die de tank zeef moet vervangen).
    Die tankzeef moet ik er nog uit halen.
    Heb dus nog zo'n afschroefbaar grof filter besteld, om dus ook 2 compleet gescheiden brandstof circuits te maken.

bedankt voor het adresje van die blindstops.
    Ik heb net binnen; Hardi + extra fijn filter.
    Ik wacht nog op de; easyrider kaarsfilter, 22l. tank+ wat andere onderdelen voor aansluiting van slangen+ grof filter2.
    Ik ga niet eerder alles uit elkaar halen tot ik alles compleet heb, want deze auto moet diezelfde dag weer kunnen rijden naa de operatie.

Ik moet alleen dus nog weten, heeft iemand een ideetje hoe ik een 2e brandstof nippel voor de retour op die 22l. tank kan maken.
    Ik dacht zelf van; gewoon een gat boren, en een nippel er in draaien, en het beste is dan natuurlijk een moer binnen in de tank+ sicaflex.
    Maar een m13 moer bestaat geloof ik niet, of wel?
    Bij brezan zijden ze dat een m13 moer niet bestaat in iedergeval. (die verkopen ook die nippels) (zelfde nippels als in de 3weg kleppen kunnen worden gedraait).
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2012
    Jairo,
    je gaat naar het dichtsbijzijnde mechanisatiebedrijf. Bestel daar een slangpilaar ("nippel") van de gewenste maat met een bijbehorende moer en rubber ring. Niet gaan knoeien met sicaflex, dat lost op. Nog beter om in de tank de retour te verlengen naar de nabijheid van de opvoerleiding: dan wordt je olie daar ter plekke wat warmer. Om netjes een gat te boren: leen een trapeziumboor.
    Niek
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    bedankt voor de tip Niek!

Kom net weer uit Duitsland gereden, en kreeg gister mijn auto bijna niet meer aan...
    Had te weinig bij gemengt bij-7 graden.
    ik gooide nog wat diesel er bij, 5 keer viel de motor uit, en naa flink prutellen en pompen ging de motor dan eindelijk een beetje lopen.
    Een kwartier duurde het voordat hij stationair een beetje warm was dat ik kon weg rijden.
    Ik heb er dus bij elkaar een half uur over gedaan om mijn auto te starten...
    Dit gaan we dus gauw oplossen hoop ik, wacht nog op wat bestelde spullen uit Duitsland.

Ik heb nog 1vraagje aan/over ton; Het opvoer pompje (tandrat pompje dat op de lijnpomp zit) heeft hij die voor of naa het fijnfilter gezet.
    Want normaalzit die voor het fijnfilter, en ik legde mijn plan uit van 2 filters, maja als je dan dat opvoertandratpompje voor het filter laat zitten, en de klep sluit af.... dan draait hij alles kappot, want je kan hem niet uit zetten, right?

Goed mijn idee is dus 2 fijn filters,retours afdoppen, en dan 3 weg klep, en daarna opvoertandratpomp, en direct de lijnpomp op hem aansluiten.

Klopt dit verhaal een beetje?

Jairo
    edited January 2012
    Ja dat klopt.
    Maar de tandradpomp draait niet kapot, ik sluit em namelijk wel af.
    Maar ik ga dat idd wel ff veranderen als ik terugben van vakantie.
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    Oke, dus het lijkt jou dus ook maar beter dat tandrat pompje in beiden circuits te laten draaien vlak voor de lijnpomp?
    Heeft iemand anders hier misschien nog iets over te zeggen wat hij of zij weet?

Misschien blijft je auto het dan ook wel doen, zonder zo'n hardi pomp als je op PPO rijd?
    Maja het is natuurlijk altijd lekker om nog even zo'n extra pomp erachter te hebben, omdat je ook nog is door een grof filter, kaarsfilter, Warmtewisselaar, fijn filter moet pompen.

Groet,

Jairo
    edited January 2012
    Ja lijkt mij beter.

Maar ik ga eerst uitzoeken of er een dergelijk tandradpompje op de pomp zit. Ik weet dat niet 100%zeker namelijk.
    Bij de W123D was dat wel zo, maar daar zat bij de plaats van dat tandradpompje ook een handpompje op de pomp.
    De W201D heeft dat handpompje niet.

Dus jij of ik moeten dat nog ff uitzoeken om 100% uitsluitsel daarover te verkrijgen.
    -als pompje er wel zit-->in beide circuits laten meedraaien
    -als pompje er niet zit-->dan maakt dat niks uit wat je doet

Maar ik zal eens ff zoeken in de MB bijbel.
    edited January 2012
    De pomp en onderdelen:
    image
    Volgens mij heb ik em er bij 3 opgezet

Het complete brandstofcircuit:
    image

Het low pressure gedeelte:
    image
    Zo te zien zit voor de 3 alleen de standaard dieselverwarming die in de winter geschakeld wordt door een temparatuurssensor.

Als ik het zo zie heb ik het gewoon goed staan.

Ps: handig he, die screencaptures van het werkplaatshandboek:)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Heren,

Denk eens aan drukken (+ of -) :p, dan komen jullie er vanzelf uit.
    Een mooi hulp middel is mijn vacuummeter.

250D oud
    [ATTACH=CONFIG]181[/ATTACH]

250D nieuw
    [ATTACH=CONFIG]182[/ATTACH]

Met links onder de vacuummeter.
    Hieraan kan je zien of het voorfilter vervuild is (of die kant op gaat).
    Je kan zien of het % GPO te hoog is voor de buitentemp.
    Knock, knock, ben hierdoor nog niet stil komen te staan.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited January 2012
    @pena, de voorgaande posten gaan niet over flow en of je filter dicht zit, al is een flowmeter natuurlijk wel een leuke aanvulling.

Ze gingen over de pomp en een eventuele tandradpomp daarop. Dat is nu met de tekeningen duidelijk.
    Ook duidelijk is dat je de Hardi dus gewoon echt nodig hebt.

gr vanaf schiphol airport.....
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Hoi Soes,

Alvast prettige vlucht :p.

Het gaat om onze voorpomp, zie #3 op je plaatjes.
    Dat is een pomp die aan de ene kant zuigt en aan de andere kant duwt.
    Vlak voor die pomp zit mijn vacuummeter. Dus na het voorfilter (#43) en na de eventuele voorverwarmer (#86, in de W124).

De GPO wordt dus naar voren gezogen vanuit de tank. En geduwd door het hoofdfilter.
    In principe heb je dus geen andere pomp nodig, bij een 1 tank systeem.

Bij een 2 tank (waaom zou je) kan je de dino rond laten pompen naar de tank. Terwijl je in je 2e tank systeem een tandradpomp opneemt en meteen naar het hoofdfilter gaat (of dit zelfs dubbel uitvoerd).

Wat ook kan is de pompen in serie zetten, Maar dan moet je wel de drukken aanpassen/in de gaten houden.
    Veel hangt af van doorstroom diameters en temperatuur, natuurlijk.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • Jairo PPO Newbie
    edited January 2012
    Hallo Pena,

Ik geloof dat je niet helemaal begrepen hebt wat ton bedoelde.
    Ton heeft zijn filter retour dicht gestopt, dus zou in principe de pomp nooit op diesel kunnen rond pompen, daar hij geen retour aansluiting heeft als je op ppo rijd.

Ton,
    Ik geloof niet dat het een verwarmings element is voor de diesel, het is een voorpomp zoals Pena ook al aanduiden.

Echter ik snap niet hoe het systeem van Ton zou kunnen functioneren als de Pomp vacum zou trekken (de 190 heeft trouwens helemaal geen vacuum meter, of tempretuur meter)
    Tenzij de voorpomp van Ton kappot is, en dus helemaal niet functioneerd..
    Maar dan zou hij op diesel dus niet normaal kunnen rijden, want daar heeft hij geen voorpomp.
    Met ppo wel, want daar zit zijn Hardi voor pomp.
    Of de pomp word op de 1 of andere mannier uitgeschakeld als je niet op diesel rijd.
    Ik weet het niet, ik ga denk ik toch die voorpomp (die nr 3) direct op de lijnpomp aansluiten.
    Dan is het op diesel circuit gewoon goed, maar als je dan op ppo circuits rijd staan ze ineens in serie.
    En er werd net gemeld dat dat kwa drukken problemen kan geven?
    De hardi pomp geeft een continue druk van 0.38 bar op het brandstof circuit.
    Dat komt dan richting de voorpomp, moet toch niet zo'n probleem zijn?

Iemand ervaring mee, of meer kennis dan wat er tot nu toe verteld is?

Groet,

Jairo
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Tjah.. met een dichtgestopte retour...in een systeem wat opvoert met een tandrad pomp klinkt idd wat eng.. zou idd heel goed me int systeem moeten verdiepen om er echt een oordeel over te vellen.

Wat een idee zou kunnen zijn is om een beveiliging op overdruk te maken.
    Op zich simpel..als je ergens na de tandradpomp een aftakking kunt maken..oliedruk sensoren zijn te krijgen in enorm veel drukken en niet duur in aanschaf.
    Helaas schakelen ze meestal uit op druk.. hoewel er volgens mij ook uitzonderingen zijn (volgens mij gebruikt VW ook omgekeerd schakelenden).. heb iig een boek waarin het op te zoeken is, mocht iemand dat een bruikbaar idee vinden.
    En dan bijv een lampje en een zoemer erop.... bzzzzz rode led aan... overdruk alarm. En mocht dit idd voorkomen..dan weet je dat het niet goed is..en evt zou je dan ook nog een analoge drukmeter erop kunnen zetten. Maar das weer complexer en duurder. Zomaar ff een brainstorm idee.

Zelfs evt div schakelaars met div drukken...geen led: geen tot lage druk. groene led: druk ok. oranje led. Druk acceptabel. Rode led....overdruk! Mits schakelaars te vinden zijn met een druk zodanig laag dat ze als "ok" melding kunnen functionerem

Greetz!
Sign In or Register to comment.