Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Golf 2 turbo diesel geschikt voor ppo?

tdibertje PPO Burner
Hallo,
Ik heb plannen om een mijn huidige ppo slurper om te ruilen voor een golf 2 (turbo) diesel.
Maar voordat ik dat doe wil ik wel weten in hoeverre de golf geschikt is voor ppo en biodiesel.
Dat de pakkingen en andere rubberen delen in en rond de injektie pomp vervangen moeten worden is wel duidelijk.
Maar hoe zit het met de leidingen naar de tank toe?
En ik denk dat ik voor een twee tank opstelling ga, of maakt dat het systeem onnodig ingewikkeld en onbetrouwbaar?
Wie heeft er hier ervaring met een golf 2?

Groetjes tdibertje

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited January 2012
    Bouwjaar en type ?? Als je mij je email adres PB't stuur ik je een file met wagens die op biodiesel kunnen.
    Niek
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Hoi Niek , bestaat er ook er file van wagens die op ppo kunnen lopen ?
    Ik ben eigenlijk aan het rondkijken naar een klein dieseltje dat jong is en mits aanpassing toch op ppo kan lopen maar ik weet niet goed vanaf wanneer de fabrikanten zijn overgestapt van een verdelerpomp naar de hogedrukdiesels.

alvast bedankt
    groetjes carl
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2012
    Vraag Elsbett als je een wagen op het oog hebt. Volgens mij zijn er ook verdelerpomp en hoge drukpomp wagens die op PPO kunnen. Beste te checken bij Elsbett (Jaquel) of een dichtsbijzijnde Elsbett inbouw station.
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Bedankt voor de info Niek.

Grtjs carl
  • tdibertje PPO Burner
    edited January 2012
    [QUOTE=Niek;63302]Bouwjaar en type ??

Bouwjaar ongeveer 1986 of1985. Type weet ik nog niet.

Groetjes tdibertje.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2012
    Das het ouwe simpele 1,6 d of 1,6 td blokje. Meestal verbruikt ie wel flink wat olie. Dat deden ze namelijk al toen ik er 10 jaar terug in handelde. Ik denk dat ik er wel 50 van heb gehad, allemaal voor export naar marokko. Compressie meestal slecht (startproblemen in de winter). Heb ook al es een 1,9td van een golf 3 in de golf 2 gehangen, past gewoon en dat is eigenlijk dezelfde basismotor als de 90pk Tdi. Alhoewel ik toen niet op gpo reed, zal het gewoon gaan. Zit verder geen electronica aan en pre Tdi dus prima.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Als er een Bosch pomp op zit is ie prima geschikt.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2012
    Biodiesel een PPo zijn verschillend natuurlijk.

Qua biodiesel weet ik het niet.

PPO is geen probleem. Niet 100% of je moet 'm ombouwen.

Trouwens motorolie haal je bij de Action voor 1,5 per liter ofzo dus dat mag de pret niet bederven. Starten is kwestie van 3x voorgloeien en de eerste 500 meter loopt 'ie erg rauw. Dat hebben de latere ook maar daar hoor je het minder door betere isolatie :P

Had zelf een golf 1 td met hetzelfde blok. Rustig warmrijden en ze gaan eeuwen mee.

Denk dat je met een turbo wel regelmatig de olie moet verversen want het schijnt dat die koelt met olie, dus teveel troep in de olie en je turbo krijgt minder koeling. Dat is met de hoge temperaturen niet zo best.

Verder zijn die motoren erg vergevingsgezind. Ik ben weleens vergeten terug te schakelen in de winter, dus hele pomp vol dikke ppo, 1km lang aan laten trekken door 'n bestelbus en hij liep weer. Niks gebroken in de pomp.

2tank of 1tank is een vraag, hoeveel olie heb je beschikbaar en rij je korte of lange stukken etc. Begin evt gewoon met mengen anders en bouw het later om. Als je licht gaat bijmengen heb je aan een kleine ww of eckes ww wel genoeg denk ik. Dan kan je ook een tijdje kijken of die auto wel echt bevalt. De turbo heeft trouwens een ander luchtfilterhuis waardoor je iets minder ruimte hebt om om te bouwen. Zonder turbo heb je een zee van ruimte. Een goeie zonder turbo is ook nog redelijk vlot. Een turbo is wel sneller maar verbruikt een stuk meer als je die snelheid ook gebruikt.

Korte stukken krijgt een 2tank amper de tijd om op te warmen dus dan evt nog een elektrische voorverwarmer inbouwen.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2012
    [QUOTE=carl;63303]Hoi Niek , bestaat er ook er file van wagens die op ppo kunnen lopen ?
    Ik ben eigenlijk aan het rondkijken naar een klein dieseltje dat jong is en mits aanpassing toch op ppo kan lopen maar ik weet niet goed vanaf wanneer de fabrikanten zijn overgestapt van een verdelerpomp naar de hogedrukdiesels.

alvast bedankt
    groetjes carl

Voor zover ik weet is VAG het langste doorgegaan met de verdelerpomp. De laatste verdelerpomp motoren zijn de 1.9 TDI met 90 of 110 pk. Dus iedere vw, seat, skoda, audi, bentley en bugatti met zo'n motor kan makkelijk op ppo.

Hogedrukmotoren geen verstand van:) Zou ook leuk zijn(meer keuze qua auto's) maar ik ga zelf voor het minste risico (autorijden heeft al genoeg dure verassingen, geen behoefte aan meer). Verdelerpomp is ook goedkoop qua ombouw omdat je het makkelijk zelf kan.

Vind zelf een Seat Leon of Audi A4 110pk de mooiste makkelijke ppo auto's. Kleiner is dan een Polo of Seat Ibiza. Al vind ik de wegenbelasting in geen verhouding meer staan tot het aantal km's wat je moet rijden om het terug te verdienen. Heb zitten rekenen en ik bespaar max 500 euro per jaar door diesel met ppo te rijden ipv een auto te nemen met lpg-g3... Daarvoor moet ik dus altijd een ppo aanvoer houden en vrijwel nooit diesel gaan tanken...
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    [QUOTE=Neo;63323]Voor zover ik weet is VAG het langste doorgegaan met de verdelerpomp. De laatste verdelerpomp motoren zijn de 1.9 TDI met 90 of 110 pk.

Yep, klopt. Mijn Caddy is in eind 2003 geproduceerd en heeft ook nog een TDI met verdelerpomp, welke ook prima loopt op PPO.

Als je een pompverstuiver TDI wil nemen, probeer dan 1,9 liter exemplaar te kunnen bemachtigen. Ik heb begrepen dat de 2.0 liter exemplaren, minder geschikt zijn voor PPO. En nog jongere TDI's hebben een roetfilter, welke ook niet is te combineren met PPO.

Maar mocht je er geld voor over hebben, is het mogelijk het roetfilter te laten verwijderen.
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    @ Neo & CaddyED

Bedankt voor jullie duidelijke info .:) Nu weet ongeveer in welke richting ik kan zoeken .

Grtjs carl
  • tdibertje PPO Burner
    edited January 2012
    Mijn huidige auto is een passat 1.9 tdi uit 2001.
    Hij rijdt prima op mijn biodiesel (tot nu toe). En op ppo heeft hij ook een tijdje gelopen, ook geen probleem (wel bijgemengd).
    Maar de passat wil ik omruilen voor een belasting vrije golf of jetta (turbo)diesel, omdat ik voor de passat veel wegenbelastng moet betalen.
    Er komt waarschijnlijk wel een ombouw in, heb de meeste spullen er toch nog voor (uit de passat).
    En is het ombouwen naar een 1.9 tdi veel werk?
    Het is misschien wel interesant als de orginele motor het zou begeven..

Groetjes tdibertje
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Klein compact dieseltje met mechanische pomp... een vriendin van me heeft een saxo... (niet te koop zo direkt hoor...of wie weet voor een goed bod..maar ok..ff ter voorbeeld)

1.5 diesel met een mechanische BOSCH pomp..en toch nog van 2001! Dus het bestaat wel.
    Wel iets om heel goed onder de kap te kijken als je zoiets zou willen kopen..fransozen hebben veel Lucas pompen gebruikt en ook vanaf rond die bouwjaren geregeld electronische gaskabel loze pompen.. maar deze heeft geen van beide...gewoon BOSCH mechanische techniek.
    Hoewel ze wel wat probleempjes had met bijmengen.. mjah... zal mss nog wa vuil int systeem hebben gezeten... maar leg da vrouwen eens uit..haha.

Maar tis geen vw.

Golfjes 2 diesel...toch wel degelijk spul mits goed behandeld... diverse exemplaren gezien met een 6 ton op de eerste motor!

Greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2012
    [QUOTE=tdibertje;63329]Mijn huidige auto is een passat 1.9 tdi uit 2001.
    Hij rijdt prima op mijn biodiesel (tot nu toe). En op ppo heeft hij ook een tijdje gelopen, ook geen probleem (wel bijgemengd).
    Maar de passat wil ik omruilen voor een belasting vrije golf of jetta (turbo)diesel, omdat ik voor de passat veel wegenbelastng moet betalen.
    Er komt waarschijnlijk wel een ombouw in, heb de meeste spullen er toch nog voor (uit de passat).
    En is het ombouwen naar een 1.9 tdi veel werk?
    Het is misschien wel interesant als de orginele motor het zou begeven..

Groetjes tdibertje

Ombouwen naar TDI is wel even werk. De 90pk uit een Golf 3 schijnt nog wel te doen te zijn maar latere is moeilijker, (kabelboom aanpassen etc).
    Gewoon even zoeken op internet 'Golf mk2 tdi ombouw' er is veel info over te vinden.

Heb trouwens nog een heel mooi Golfje 1 staan met buitenlandse papieren weet alleen niet of hij motorisch ook goed is.
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    Hallo,
    Ik heb nu eindelijk, na een vrij lange zoektocht, een voor mij geschikte golf 2 gevonden. Het is een golf 2 GTD geworden. Er is wel nog enig werk aan, maar dat is geen probleem voor mij.
    Motorisch gezien moeten nu alleen nog de verstuivers gewisseld worden (die heb ik erbij). En verder moet het interieur nog afgemaakt worden.
    Ik ben nu ook al over de ombouw aan het denken. Het wordt een 2-tank systeem. De leidingen naar de tank toe worden waarschijnlijk SIS leidingen. Ik denk er over om de SIS zelf te gaan maken omdat ik geen geschikte heb gevonden (lees:te duur). Alleen weet ik nu nog niet welk soort leiding ik voor de binnenleiding ik het beste kan nemen. Misschien heeft iemand hier een goede tip voor. En ik ben ook opzoek naar een stuk armaflex. De vorige eigenaar heeft een flesje versnellingsbakolie in de auto laten lekken. Het tappijt en de dempingsmatten heeft hij weggegooit. Een andere tappijt heb ik bij de auto gekregen, de dempingsmatten wilde ik vervangen door armaflex.

Groetjes tdibertje
    edited February 2012
    Kijk das mooi! Gaaf joh!

Alleen wa zijn SIS leidingen? Daar heb ik nog nie van gehoord. Heb zelf PA leidingen (Poly Amide).
    Ook al geen matten meer?..haha.mijn golfje ook. Maar mooi! Hopenlijk voor een leuke prijs kunnen vinden.
    Fijn dat het een turbootje is.

Greetz!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Ik heb hier nog een ongebruikte SIS liggen. Wat wil je bieden?
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited February 2012
    * Fury,

SIS = Slang in slang of buis in buis. Een van de eerste soorten warmtewisselaars die gebruikt zijn. Een hele hoop koper en soldeer werk en groot.

* tdibertje,

Als je naar een 'verwarmingsboer' gaat mag je zo een platenwarmtewisselaar uit een oude cv. ketel slopen. Veel compacter, minder werk en wel zo effici
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    @tdibertje: na bijna 100.000 km op ppo ben ik nog steeds een voorstander van de mooie compacte WW van Elsbett.

Door de beperkte afmetingen (ongeveer de helft van een cv-ww) zijn ze makkelijker te plaatsen en door door de dunnere leidingen zijn de koelwaterslangen (15x8mm) ook makkelijker door de motorruimte te "vlechten".

Voor zowel de Saxo 1.5D (58 pk, verbruik 1:22) als de Mercedes E 250D (94 pk, verbruik 1:14.3) was deze warmtewisselaar prima.
    Ook de V70 met audi 5 cilinder TDI blook heeft ruim voldoende aan deze ww.
    De brandstofaanvoerslang naar het filter werd/wordt meer dan handwarm.

Voor de Silberpfeil {Mercedes C250 turbodiesel (150 pk, verbruik 1:14.8)} zal deze ww ook zeker voldoende warmte aann de brandstof kunnen overdragen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    [QUOTE=Man@work;64115]...Voor de Silberpfeil {Mercedes C250 turbodiesel (150 pk, verbruik 1:14.8)} zal deze ww ook zeker voldoende warmte aann de brandstof kunnen overdragen.

Ik heb een 2,5 turbo diesel met 184 PK, loopt 1:12,5 en mijn 10 platen wisselaar trekt het in de wintermaanden gewoon niet. Ik kom dan niet hoger dan 65C PPO temp aan de uitgang.
  • tdibertje PPO Burner
    edited February 2012
    [QUOTE=CaddyEd;64113]Ik heb hier nog een ongebruikte SIS liggen. Wat wil je bieden?

Heb je wat meer info? Lengte, diamaters, gebruike materialen, aantal? Ik was van plan om de toevoer en de retour in SIS te maken. Of is dat overbodig? Info mag ook via PM.

[QUOTE=Dappere Douwe;64114]Als de verstuivers er al uit liggen waarom dan geen Elsbett verstuivers erin. Ben je gelijk klaar. Even contact opnemen met Jaquel en hij regelt het. Prima kerel, prima geregeld.

Wat is het verschil tussen de orginele en de Elsbett verstuivers? En kan ik met Elsbett verstuivers ook op biodiesel of gewone diesel rijden? Waar vind ik Jaquel? En deed Neo ook niet iets met verstuivers?

[QUOTE=Man@work;64115]@tdibertje: na bijna 100.000 km op ppo ben ik nog steeds een voorstander van de mooie compacte WW van Elsbett.

Door de beperkte afmetingen (ongeveer de helft van een cv-ww) zijn ze makkelijker te plaatsen en door door de dunnere leidingen zijn de koelwaterslangen (15x8mm) ook makkelijker door de motorruimte te "vlechten".

Ik heb nog 2 ww's liggen, dus daar ben ik wel al in voorzien. Ik heb nog wel interesse in een goede elektrische pölheizer.

Wie weet welke aanpassingen er nodig zijn aan de inspuitpomp?

Groetjes tdibertje
    edited March 2012
    Heb zelf de aanvoer en de retour tegen mekaar aangelegd en daarna tesamen goed geisoleerd zodat de warmte van de retour nog kan uitstralen naar de aanvoer. Alle beetjes helpen:) Als isolatie gewoon buis isolatie van schuim er rond zoals bij de bouwmarkten verkocht wordt voor leiding werk in huis. Erom heen strak electriciteits tape. En dan gewoon de bekende platen WW erin zoals veel gebruikt worden uit cv's...het nie al te grote model qua dikte. Ruim voldoende voor mn 68 paardjes:)

Inspuit pomp hoef je voor PPO weinig aan te doen... voor biodiesel kan het op den duur fijn zijn een keerring setje met viton erin te laten zetten... dat kan gelijk..of als de pomp begint te lekken. Als het maar een BOSCH pomp is.

ps: neo deed vlgns mij nix met verstuivers.. maar je kan het nero of easy rider wel eens vragen.

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64135]Als het maar een BOSCH pomp is.

Het is een vw, dus ga ik er van uit dat er ook een BOSCH in zit.
    Hier trouwens een foto van mijn nieuwe aanwinst, na een kleine poetsbeurt:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=274504480&key=IWRB8EH7

Vandaag ook even gesleuteld en de verstuivers vervangen.
    Deze zaten trouwens erg goed vast, op
    edited March 2012
    [ATTACH=CONFIG]197[/ATTACH] Wel es van een momentsleutel gehoord Bert?

Die kop is naar zijn grootje, Kneedbaar aluminium/mataallijm vergeet het maar, die verstuiver sprinkt er bij even flink gas geven zo uit.

Laat me raden: je hebt de schroefdraad in de kop ook niet schoon gemaakt en je hebt geen kopervet o.i.d. gebruikt op de schroefdraad van de verstuivers voordat je ze er in zette?
    edited March 2012
    Sjee...das echt *** van die kop..
    tjah enigste beste advies is een andere kop idd. Gelijk ff de andere kop uit mekaar trekken dan. In en uitlaat poorten goed reinigen en ontkolen. Kleppen goed reinigen.. ff nwe klepseals erin...is ie weer als nw!

Wat heeeel mss nog een optie kan zijn is... verstuiver eruit. Alles enorm goed schoon borstelen toch echt zeer blank alu... zorgen dat het perfect op mekaar aansluit...en bij een alu lasser laten lassen. Dan verstuiver er weer in. Tis niet ideaal.. maar kan het vervangen van de kop mss wel uit stellen of zelfs voorkomen. Alst nie lukt.. jammer dan... heb je het iig geprobeert. Kneedbaar spul, lijm etc niet doen! het vern##kt de kans op lassen..en werkt met dergelijke krachten/drukken/trillingen niet lang vrees ik.
    Je kunt iig al eens rondkijken naar een andere kop... of evt wat een helemaal kale nwe kop kost. De rest is toch nw. ff gekeken... zou rond de 400euro ex porto een nwe kale kop kunnen regelen en rond de 500 een complete kop met kleppen en nokkenas. Als ik zo snel ff kijk. Stond bij golf 1.6TD 1V en SB 1588cc. Normaal wel in "ruil" en is Duitsland... dus geen idee of er statiegeld op zit en hoeveel. Maar tgeeft een idee.

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64147]tjah enigste beste advies is een andere kop idd. Gelijk ff de andere kop uit mekaar trekken dan. In en uitlaat poorten goed reinigen en ontkolen. Kleppen goed reinigen.. ff nwe klepseals erin...is ie weer als nw!QUOTE]

Ik heb al een andere kop gevonden en inmiddels ook al binnen.
    Hij moet nog wel helemaal schoongemaakt en nagekeken worden.

[QUOTE=fury;64147]Je kunt iig al eens rondkijken naar een andere kop... of evt wat een helemaal kale nwe kop kost. De rest is toch nw. ff gekeken... zou rond de 400euro ex porto een nwe kale kop kunnen regelen en rond de 500 een complete kop met kleppen en nokkenas. Als ik zo snel ff kijk. Stond bij golf 1.6TD 1V en SB 1588cc. Normaal wel in "ruil" en is Duitsland... dus geen idee of er statiegeld op zit en hoeveel. Maar tgeeft een idee.

Voor maar 160 euro inclu porto een gebruikte kop van een 80 pk motor, 190.000km gelopen en geen inruil.

Nu kunnen we weer een beetje sleutelen komend weekend.
    Maar ik ben nu nog opzoek naar de aanhaalmomenten en ik heb nog geen service manual oid gevonden van een golf 2 diesel. Weet iemand hier misschien de aanhaalmomenten?

Groetjes tdibertje
    edited March 2012
    Kan de aanhaalmomenten wel opzoeken.
    Bij veel koppakkingen zit trouwens een papier met de aanhaalmomenten en volgorde,,,,dan hou ik zelf meestal die aan...daar die dan door de fabrikant van die pakking zijn voorgeschreven.

Gebruik graag de volledig metalen pakkingen... meer lagen zuiver metaal... hiervoor moet kop en blok wel erg goed vlak zijn...maar aan de andere kant gaan ze ontzettend sterk.. als je die er van tussen krijgt..heb je erg je best gedaan... en tevens verteren ze nie. Maar tis wel iets gevoeliger en minder foolproof... of te wel moet alles zuiver en vlak zijn. Maar bij de grotere leveranciers krijg je wel vaak de keuze. Al mn astra's, zowel TDS met TC4EE1 isuzu als de X17dtl's hebben er zo eentje...heb zelfs nog een mix pakking (da soort asbest spul) liggen voor de tds, omdat ik die niet wenste te steken. Niet dat ze slecht zijn... maar de stalen sterker:)

Dan nog ff een volledige kopset erbij.. sealtjes, pakkingen, keerringen etc...poorten goed ontkolen, kleppen ontkolen(rustig een roterende borstel voor gebruiken.. met beleid!) en kleppen ff kort inschuren... klepgeleider speling controleren... en voor je het weet heb je een kop zo goed als nieuw:) Paar uurtjes werk maar(de kop klaar maken op zich dan... de rest wa langer).

Mochten de aanhaal gegevens er nie bij zitten.. zeg het.. dan pak ik mn dikke diesel data boek erbij:) (Heb ik hier niet bij de hand... anders had ik ze al gepost)

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    Op het eerste gezicht, na een eerste schoonmaakbeurt, ziet de "nieuwe" cilinderkop er redelijk goed uit. Ik zag alleen tussen de kleppen kleine scheurtjes, bij elke cilinder. Ik hoop dat dat geen problemen geeft.
    Ik heb ook al eens gekeken voor een cilinderkoppakking, die vond ik bij VW wel erg duur (57 euro) en nieuwe bouten ( 10 st. nodig) 8 euro per stuk. En de prijs van de resterende pakkingen ben ik al weer vergeten. Maar bij VW zou ik totaal z`n 150 tot 180 euro kwijt zijn, wat ik wel er veel vind. Ook eens even op het internet gekeken, daar vond ik wel goedkopere pakkingen en sets maar ik weet niet wat daar de kwaliteit van is.
    Misschien heeft hier iemand goede ervaringen met een bepaald merk of leverancier (lees: webshop) die niet zo duur is als origineel maar wel van goede kwaliteit?

Groetjes tdibertje
    edited March 2012
    [QUOTE=tdibertje;64312]...Ik zag alleen tussen de kleppen kleine scheurtjes, bij elke cilinder. Ik hoop dat dat geen problemen geeft.
    dat hebben ze allemaal en ze kunnen er honderd mee worden.

[QUOTE=tdibertje;64312]...een cilinderkoppakking, die vond ik bij VW wel erg duur (57 euro) en nieuwe bouten ( 10 st. nodig) 8 euro per stuk...
    Dat is een koopje, er komt nogal wat bij kijken om zo een koppakking te maken.
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=easy rider;64313]Dat is een koopje, er komt nogal wat bij kijken om zo een koppakking te maken.

Ik heb er ook al van onder de 30 euro gevonden:
    http://www.daparto.de/Zylinderkopf-Dichtung/VW-Golf-II-19E/2-2176-48?kbaTypeId=53097&ref=catalog
    Maar dat zal wel een slechtere kwaliteit zijn.
    Dan zal ik toch maar voor de originele gaan.

Mvg tdibertje
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    [QUOTE=easy rider;64313]Dat is een koopje, er komt nogal wat bij kijken om zo een koppakking te maken.

Ik heb er ook nog van onder de 30 euro gevonden:

http://www.daparto.de/Zylinderkopf-Dichtung/VW-Golf-II-19E/2-2176-48?kbaTypeId=53097&ref=catalog
    Maar dat zal wel van mindere kwaliteit zijn.
    Dan zal ik toch maar voor de orginele van VW gaan.

Mvg tdibertje
    edited March 2012
    57euro is op zich geen extreme prijs voor een diesel koppakking. Die voor mn isuzu motortje is een stuk duurder!...imitatie!
    Maar de 16TD motor is wel een veel voorkomend blokje natuurlijk en europese onderdeel prijzen zijn vaak lager als die voor japanners...

Goeie merken pakkingen...Reinz, Elring, Payen .... maar er zijn er meer natuurlijk. Ik vraag zelf meestal niet naar het werk maar naar de samenstelling. Ik heb graag een metaallagen pakkingen ivm zo'n compostiet asbest achtige. Die laatste zijn overigens wel beter om enige variaties (lees minder strakke oppervlakken..bijv minimale putjes in blok of kop zo) op te vangen.. maar als het echt allemaal zuiver is...vind ik die metalen sterker.
    Maar heb dan wel zelf de leverancier aan de lijn.. een voordeel als je erbij nog eens in een automaterialen zaak staat.

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited March 2012
    De motor is inmiddels alweer in elkaar gezet. Ik heb de orginele koppaking en toebehoren gekocht, is waarschijnlijk toch ook het beste materiaal. De motor loopt ook weer, alleen nog geen kans gehad voor een proefritje, misschien morgen. Het volgend projektje wordt waarschijnlijk een standkachel inbouwen.

Groetjes tdibertje
    edited March 2012
    gaaf joh! Kan ie vele PPO km's gaan draaien:)

Blijven wel degelijke blokkies! En goed aan te werken.

Greetz:)
  • tdibertje PPO Burner
    edited April 2012
    Hallo,
    Even een off-topic vraagje tussendoor.
    Wat is de beste langtermijn behandeling bij roestvorming?
    De roest verwijderen, dus kaal schuren, lijkt me logisch. Maar wat kun je er het beste er op smeren/spuiten?
    Epoxy-primer, zink-spray of iets anders? Ik heb veel gelezen over Fertan, heeft hier iemand ervaring mee?
    En wat moet ik doen bij plaatsen waar 2 platen op elkaar zijn gelast (daar tussenin)?

Groetjes tdibertje
    edited April 2012
    Ja de roest weghalen en epoxy erover is natuurlijk het mooiste... maar idd..tussen 2 gepuntlaste platen gaat dit niet. Zelf ben ik idd dan wel voorstander van fertan. Heb het best al heel wat gebruikt.. maar echte resultaten zijn natuurlijk op de lange duur pas....
    Maar toch..de eerste keer gebruikte ik het op een diepe putroest op het dak van een corsa.. te diep om weg te halen...dus goed weggekrauwt,,,fertan erin... daarna primer en lak erover...en paar jaar later was het nog ok!..daarna is de wagen verkocht. Verder in mn astra project zeker gebruikt..mjah..die heeft nog geen buiten gezien.

Wat ook mooi is.. mss wat als laatste behandeling..is het spul van caprotech..RX5, RX7 en RX10...plantaardige basis..en kruipt ook overal goed tussen.. soort tectyl behandeling. Dus das weer mooi voor als laatste...

Blank maken met scotch brite borstel van 3M, fertan behandeling voor in de naden.. schuren, epoxy, filler, lak..en dan als laatste een caprotech behandeling.. en dan heb je echt wel je best gedaan ervoor:)

Er zijn meer wegen naar rome.. maar dit is in mijn ogen wel 1 vd betere dingen die je kunt doen..

Natuurlijk kun je hem ook chemisch laten ontlakken.. de plekken lassen.. daarna laten galvaniseren in een bad en dan epoxy en lak erop.haha.. maar das mss net een heel klein tikkeltje drastisch:D

Greetz!
  • tdibertje PPO Burner
    edited June 2012
    [QUOTE=fury;64744]Zelf ben ik idd dan wel voorstander van fertan. Heb het best al heel wat gebruikt.. maar echte resultaten zijn natuurlijk op de lange duur pas...

Ik heb inmiddels al enkele plekjes met Fertan behandeld, en het ziet er veelbelovend uit.
    Maar dat zegt nu nog niets over de langetermijn resultaten.
  • tdibertje PPO Burner
    edited June 2012
    [QUOTE=CaddyEd;64113]Ik heb hier nog een ongebruikte SIS liggen. Wat wil je bieden?
    @ CaddyEd: Ik wil graag gebruik maken van jouw aanbod. Ik heb je al een PM hierover gestuurd.
    Ik hoop dat je gauw reageerd.

Groetjes tdibertje
Sign In or Register to comment.