Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Silberpfeil (C250 turbodiesel automaat '98)

2

Comments

  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Vanochtend prima start.

    Vanmiddag weer lucht. :freaked-out:

    De lucht staat in dat deel van de leiding wat nog voor het MB-groffilter zit.

    Dit is zo'n beetje het hoogste punt van het systeem.
    Daarna stroomt het omlaag naar de stopklep en weer omhoog richting fijnfilter (met ontluchting naar retour).

    Komend weekend maar eens kijken of het helpt als ik
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Vandaag O-ringen gehaald bij de sterapotheek.

    Toen ik de 2 meest verdachte O-ringen vervangen had, pompte ik met het balpompje weer brandstof door het systeem.
    Op de bovenzijde van natte IP zag ik bij de aansluiting naar verstuiver 3 lucht ontsnappen. :mad:
    Dit is een klusje voor een professional....
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Even de moer wat aandraaien als amateur moet toch wel lukken?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    De pomp sist/zweet niet bij de moer die over de metalen verstuiverleiding gaat maar langs de kartelring die met een plaatje geborgd wordt.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    ? Wil ik een link plakken moet een mod het eerst goedkeuren???
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Inmar,

    Bedankt voor je PB met de link naar: http://www.peachparts.com/Wikka/OM606DeliveryValveSeals

    Het lijkt er behoorlijk op. Dit ga ik echt niet zelf doen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Deze link wilde Ingmar mij toesturen:
    ingmar said:
    De Silberpfeil heeft een OM605 blok; dat is slechts 1 cylinder minder.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Deze week de WW ingebouwd.

    Met de hulp van een kennis zat de WW er in
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Hoe is het eigenlijk met de pomp met die kartelring afgelopen Ton?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    De laatste maanden is het bovenop de pomp gewoon nagenoeg droog.
    Op de meeting nog naar gekeken met een aantal: als het niet erger wordt, lekker laten zoals het is.

    M'n blok daarentegen is aan de zijkant nog steeds vettig.
    Hiervoor verdenk ik nu de MB brandstofvoorverwarmer of de 10 mm slang op diens aansluitingen.

    Die wordt vanochtend afgekoppeld dus dat is dan hopelijk ook over.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Klusje geklaard.

    Brandstof wordt goed heet.

    Voor de winter ga ik op zoek naar een voorfilter wat ook echt een grotere doorlaat heeft bij een 10 mm aansluiting.
    Die goedkope kunststof voorfilters hebben gewoon een kleine doorlaat (6 mm) ondanks dat je er een 10 mm slang op kunt schuiven.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2012
    Neem een afwasbaar voorfilter met 10 mm aansluitingen. Te zien op site Heipro.de
    Wij hebben die dingen op voorraad
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Hoi M@W,

    Mijn 250D had 6mm slang (buis) en heeft nu 8mm (inwendig).
    Mijn haakse voorfilter heeft ongeveer een maas van 160mu.
    Ik heb van de grote gele filters gebruikt, die hebben een maas van 250mu.
    Het geval wil dat heel veel vuil daar precies tussen valt.
    Dus het grote filter deed eigenlijk niks en het kleine filter zat steeds dicht.
    Beide passen rechtstreeks op de 8mm slang en zijn dus 6mm inw.

    Ps ik heb het voorfilter wel omgeleid, zodat ik er makkelijk bij kan.
    Het zat ver onder mijn inlaat weggestopt en zit nu voor het grijpen.

    Ps2 misschien is inderdaad Niek's oplossing een goede :chuncky: (200mu).

    Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2012
    [QUOTE=Man@work;65141]...Voor de winter ga ik op zoek naar een voorfilter wat ook echt een grotere doorlaat heeft bij een 10 mm aansluiting. Die goedkope kunststof voorfilters hebben gewoon een kleine doorlaat (6 mm) ondanks dat je er een 10 mm slang op kunt schuiven.

    Wat dacht je van zoiets:

    image

    Deze heeft een patroon van 1Mu maar ik heb ze ook van 150Mu, die worden vanzelf 1Mu ;)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Even wat prentje bij de ombouw:

    De 10 mm slang rechtsachter op de standaard 10 mm aansluiting op de tank.
    De slang gaat meteen naar boven over het differentieel.
    [ATTACH=CONFIG]221[/ATTACH]

    Aan de linker kant van het dif weer naar beneden en dan via de achterkant van de tank langs de originele brandstofleiding naar voor toe.
    [ATTACH=CONFIG]222[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]223[/ATTACH]

    Kiekeboe: vlak achter het oliefilter komt de brandstofleiding langs het schutbord omhoog.
    Links achter het oliefilter wordt het warme koelwater van de interieur verwarming afgesplitst. Via het kraantje komt het warme water naar voor toe.
    De terugloop van het koelwater vanuit de ww gaat van voor terug naar het schutbord en dan naar links om vlak onder het expansievat weer in de terugloop van de interieurverwarming te komen.
    [ATTACH=CONFIG]224[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]225[/ATTACH]
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Vooraan aan de steun van de ABS unit is de ww bevestigd. De verwarmde olie komt er aan de onderzijde uit en gaat via de voorzijde omhoog en door het balpompje weer naar achter.
    In de zijkant van het ruitenwisserreservoir zijn uitsparingen aangebracht voor 15 mm slangen.
    Dat komt nu mooi van pas. De warme brandstofleiding gaat langs het koelwatervat naar beneden.
    De koelwater aan- en afvoer gaan horizontaal.
    [ATTACH=CONFIG]226[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]227[/ATTACH]

    Gespalkt aan de retour leiding komt de warme olie bij het brandstoffilter uit.
    Via het originele voorfilter komt de brandstof in het originele circuit.
    De MB brandstofvoorverwarmer heb ik uit het circuit weggelaten.
    [ATTACH=CONFIG]228[/ATTACH]
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    @ Niek: binnenkort bekijk ik bij jullie of zo'n filter gaat passen.

    @ Easy Rider: zo'n filter vraagt naar mijn mening te veel ruimte
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2012
    [QUOTE=Man@work;65148].......
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2012
    Af en toe eens een halve tank Diesel (met 10% Diodiesel) verstoken, liefst vlak voor je een nieuwe brandstoffilter steekt,
    is een goede gewoonte...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2012
    Als we op vakantie gaan verstook ik meerdere tankvullingen dino achter elkaar.
    (heb ik begin mei ook gedaan)

    Omdat zo'n MB brandstoffilter makkelijk wisselbaar is, heb ik geen parallel filter en voor het gemak 2 reserve in de auto liggen. (nog nooit onderweg nodig gehad)

    Het vorige filter heeft er ruim 20.000 km (=20 weken) in gezeten en is preventief vlak voor de APK vervangen.

    Wat mij betreft mag de troep uit de tank los komen. (Ook in m'n nette kleren kan ik een filter wisselen,
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Eind vorige week begon het gedonder met lucht in de brandstofleidingen weer. :ambivalence:
    Dit keer in ongekende hevigheid; ik was elke ochtend en middag een kwartier aan het martelen om de motor aan de praat te krijgen. :cry:

    De IP was bovenop drijfnat, elke keer een plas olie onder de auto en lege aan- en afvoerleidingen rond de IP.

    Vanwege de drukte op het werk en priv
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Man@Work,

    Geen gezeur over ppo gehad?

    Welke is het, anders effe via pb.

    Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Ik was bij de Drentse Motoren Revisie in Hoogeveen.

    De reactie op PPO: "Dit zijn de laatste serie echt degelijke blokken waarmee je zoiets kunt doen......"

    Over de CDI blokken van Mercedes:
    "De common rail blokken van Mercedes die hierna zijn gekomen en een flink vermogens overschot hebben krijgen eerder problemen dan de kleine blokjes die flink aan de bak moeten. Die grote CDI blokken zien wij regelmatig met verstuiverproblemen die kleine vrijwel niet. Verder zijn het prima blokken hoor."
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2012
    [QUOTE=Man@work;65222]Over de CDI blokken van Mercedes:
    "De common rail blokken van Mercedes die hierna zijn gekomen en een flink vermogens overschot hebben krijgen eerder problemen dan de kleine blokjes die flink aan de bak moeten. Die grote CDI blokken zien wij regelmatig met verstuiverproblemen die kleine vrijwel niet. Verder zijn het prima blokken hoor."

    De schoonheid of properheid van de brandstof en het rijgedrag zullen hier ook wel mee te maken hebben.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Het is natuurlijk vaak ook zo dat mensen met een gematigde rijstijl niet kiezen voor een (nieuwe) auto met veel vermogen.

    Wij hadden deze Silberpfeil ook gekocht als er geen turbo op zat.
    We waren op zoek naar een OM605 motor. 113 pk is voor ons voldoende.
    De jongsten zitten in een C250.
    Die turbo hebben we op de koop toe genomen; bij een tweedehands auto moet je nu eenmaal concessies doen :biggrin-new:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2012
    Ik vind de Easy Rider fijnfilter wel een topper hoor, erg fijn(1mu) en een zeer groot oppervlak, dus altijd voldoende doorstroming.
    Verder deed ik in de W123D 15-20dkm met een normaal brandstoffilter, en nu in de W201 met de fijnfilter ervoor 30dkm.
    Fijnfilter vulling kost ook maar 1/4- 1/5 van de prijs van een brandstoffilter.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2012
    Na 23.000 km :joyous: sinds de laatste brandstoffilterwissel startte de Silberpfeil vanochtend niet lekker. [INDENT=3](tijdens de zomervakantie wel even flink gespoeld met dino (~3000 km)


    Na terugkomst maar even een vers filter gemonteerd. (klusje van een paar minuten)

    @suziki: [URL="http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Filter/Kraftstoffilter-W124-W201-W202-W210-Diesel"]Deze filters
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2012
    [QUOTE=Man@work;66020]...sinds de laatste brandstoffilterwissel startte de Silberpfeil vanochtend niet lekker...
    Na terugkomst maar even een vers filter gemonteerd. (klusje van een paar minuten)...

    En start hij nu dan wel lekker?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2012
    Dat kan ik pas echt goed beoordelen bij de eerstvolgende koude start; maandagmorgen.

    Na de filterwissel was het koelwater nog 60 graden dus probleemloze start.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2012
    [QUOTE=easy rider;66021]En start hij nu dan wel lekker?

    Ja, zoals het hoort; alsof 'ie nooit anders gedaan heeft. :smile-new:
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Zo na 6500 km spoelen met dino (ruim retourtje Noordkaap minus de kilometers op 80 liter PPO) gaat er morgen weer PPO in de tank.

    De koelwater temp. stond in de bergen (met caravan) meestal op zo'n 85 graden. Uiteraard was de warmtewisselaar bij het rijden op dino uit.

    Het voorfiltertje kan toch niet zo goed tegen de hoge temperaturen onder de motorkap.
    Morgen even een verse monteren.

    Zonder caravan komt de koelwater temp. op 65 graden.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    [QUOTE=Man@work;68264]Zonder caravan komt de koelwater temp. op 65 graden.Dan is je thermostaat kaputt.

    Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    [QUOTE=Tim;68265]Dan is je thermostaat kaputt.

    Tim

    Dat dacht ik anderhalf jaar geleden ook:

    "Eerst maar eens uitzoeken wat de offici
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    Toch lees ik in dat mercedes draadje dat de themostaat opend bij 85C.

    Een te lage motortemperatuur geeft een minder volledige verbranding met als gevolg vervuiling van verbrandingsruimte, motorolie, enz.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Jup,

    ook de onderdelen zoeker geeft alleen 80grC opties.

    Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Ik ga het even navragen bij de MB specialist. Een nieuwe thermostaat heb ik zo geplaatst.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Blijkbaar een van mijn minder heldere momenten...oops ....kijk nogmaals in het draadje wat ik aangaf en er staat 85 graden:-)
    image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Dan zet ik een thermostaat en vers koelwater op het to-do lijstje voor de volgende kleine beurt.

    (Koelwaterwissel terwijl de laatste olie uit het carter drupt.)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Kort voor de Kerstdagen een kleine beurt gedaan.
    Ook heb ik de thermostaat en het koelwater vervangen; de koelwatertemp staat sindsdien bij warme motor strak op 80 graden en koelt niet zo snel af bij stilstand.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2014
    Nog met Michiel van Mercedesforum erachter gekomen wat de oorzaak van het aangaan van het EPC lampje was ?
    Grtz,
    Ingmar
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    Zag je mailtje te laat…alles goed dus :-)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Ongeveer anderhalf jaar geleden viel me al op dat de Benz een wat onrustige stationair had.

    Bij het verhelpen van de lekkage bovenop de pomp vertelde de dieselspecialist me dat dit waarschijnlijk aan de regelstang ligt. Omdat ik vrijwel nooit in de file sta en ik ook weinig stoplichten tegen kom had ik er niet zo'n last van.

    In de afgelopen maanden is het schudden (onder de ~1100 rpm) in hevigheid toegenomen. De hele auto schudt flink. Op pure dino lijkt het heftiger te zijn dan op PPO.
    Deze week heb ik besloten om het nu maar te laten verhelpen door de dieselspecialist.

    Omdat de pomp toch open moet laat ik ook meteen alle rubberringen in de pomp vervangen door Viton zodat er geen problemen ontstaan als ik biodiesel zou tanken.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    De Benz is weer thuis.
    Volgens de dieselspecialist zat er ongeveer overal in de pomp een roestachtige aanslag.

    Voor een snelle doorlooptijd is er een ruilpomp opgekomen. =D>

    Toen ik de auto op kwam halen hebben ze me de oude pomp laten zien.
    De aanslag die ik op alle delen zag leek inderdaad op een roestachtige aanslag. Ook in de kleinere doorgangen was het caramelkeurig.
    Waarschijnlijk net zo'n soort aanslag als "ijzerzeep".

    "Deze pomp gaan we schoonmaken, testen en komt dan in ons magazijn. Die aanslag komt vrijwel zeker van het rijden op plantaardige olie. Als u daar een ton op gereden heeft dan heeft u de kosten van de ruilpomp toch ook al wel terugverdient."

    Dat heb ik niet tegengesproken, noch beaamt.... Hoewel deze regionale dieselfluisteraar de spijker wel echt op z'n kop sloeg. Volgens mij heb ik die pomp al zeker drie keer terugverdiend =;

    Op mijn verzoek waren ook alle rubber afdichtingen in en om de pomp vervangen door Viton zodat onze Silberpfeil nu biodiesel bestendig is. B-)

    Komende week eens bekijken of de "nieuwe" pomp de auto ook zuiniger gemaakt heeft.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2014
    De tijd vliegt en we zijn inmiddels 9 maanden verder.

    Een maand of twee na de ruilpomp, twee dagen voor de mei-vakantie zat er in een een keiharde tik in de motor.
    Benz meteen naar de dieseldokter en met de Pzjo 206 op mei vakantie richting Basel.

    Deze rit hebben we al tientallen keren gemaakt, maar nog nooit met vier man in zo'n compacte auto.
    De Pzjo 1.4 benzine deed het prima met z'n 75 cheval over de Autobahn.
    Gelukkig was het onderweg bewolkt, want airco heeft heeft ons voiture-ke niet.

    Bij terugkomst had de dieseldokter een setje ruilverstuivers van dezelfde donorauto er in gefixt.
    Al met al is het verbruik als volgt verbeterd: In 2013 reed ik in een week woon-werk (90% secundair @ 90 km/h) 1:14.
    Met de ruilpomp en dito verstuivers rijd ik ook 1:14 woon-werk maar dan met slechts (35% secundair @ 90 km/h en 60% snelweg @ 120 km/h.

    Om één of nadere rare reden is de onregelmatigheid in het stationair op diesel (geen brandstof voorverwarming) nooit helemaalverdwenen zelfs niet met een ruilcomputer. (ontwenningsverschijnselen?)

    Op PPO/GPO is het stationair wel mooi vlak, dus dat houdt voorlopig de voorkeur.

    Sinds een paar weken heb ik geen GPO meer staan die (aangelengd met petroleum en Elixer van ER) vloeibaar is onder de 7 graden.
    Gelukkig hebben we ook biodiesel van de tap.
    Voor het tanken even de weersvoorspelling bekijken en het juiste percentage diesel tanken voordat er afgevuld wordt aan de thuistap.
    Als de GPO weer wil vloeien dan gaan we weer puur plantaardig.

    Vorige week hadden we de Silberpfeil precies drie jaar onder onze kont.
    Heerlijke auto. Als het zo door gaat zien we voordat we weer 3 jaar verder zijn bij het half miljoen.
    Daarvan is dan 60% door ons gereden.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    Hey M@W,

    Fijn dat de merc het goed doet.

    Maar zou het niet een betere gedachte zijn de komende 3jr de half miljoen niet te halen en de airco uit te laten?

    Centjes raken nooit op, energie wel.

    Tim

  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2014
    Ha die Tim,

    Het behalen van het half miljoen is geen doel op zich, het is wel iets wat ik hoop te beleven met deze auto.

    De Silberpfeil heeft de meest reflecterende kleur die er is waardoor de auto niet zo snel een bakoven wordt.
    Dit gecombineerd met het ook aanwezige schuifdak, resulteert in een zeer beperkt airco gebruik.
    Minder dan 10% van de gereden km doen we de airco aan.

    Nu ik bij de, jou zeker bekende, scheerapparatenfabriek werk, maak ik 700 file-vrije forensen km per week.
    De rest zijn privé km en vanwege de internationale samenstelling van de familie en de vriendenkring is dit al vele jaren stabiel op een kilometrage wat de aanschaf van een diesel auto economisch aantrekkelijk maakt.

    Tot nu toe heb ik de helft van mijn werkzame leven op fietsafstand gewerkt.
    Dit is en blijft het allerlekkerst.


  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Ondanks een kleine hick up in Walonië deze zomer pruttelen we lekker door op ppo.
    Het weer zit lekker mee dus we rijden nog lekker op GPO.

    Met haar kersverse rijbewijs op zak heeft daughter1@work vandaag haar eerste ppo-kilometers gemaakt =D>
    Ja, ze schept er -net als haar vader- een genoegen in om bumperklevers een flinke patatscheet te laten ruiken 
    :P terwijl ze nog geen 100 km heeft gereden.  B-) That's our girl!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    Ik mis die lucht wel. Leuk dat ze haar rijbewijs heeft.
    Grtz,
    Ingmar
This discussion has been closed.