Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Het nieuwe starten

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited November 2011 in Algemene Techniek
Nu het wat kouder wordt beginnen onze 1 tankers wat lastiger te starten.

Mede omdat ik nu aan het experimenteren ben met een ander mengsel start de TDS wat lastiger dus gezocht naar een oplossing en ben ik op het volgende gekomen.

We starten de motor zonder voorgloeien en blijven een seconden of 5 doorstarten terwijl de motor natuurlijk niet aan wil slaan. Vervolgens draaien we het contact terug en gaan we voorgloeien. Na het voorgloeien starten we de motor als normaal en hij zal direct aan slaan.

De theorie achter deze techniek is de volgende: Als we meteen starten zonder voorgloeien wordt er brandstof in de voorkamer/cilinder gespoten die niet ontsteekt. Vervolgens gaan we daarna voorgloeien en zal de brandstof die in de voorkamer ligt opgewarmd worden en als we dan starten ontsteekt de brandstof direct door temperatuur en druk.

Bijkomend voordeel is dat als je start zonder voorgloeien en de motor slaat dus niet direct aan dat de oliepomp wat druk opbouwd en voorsmering geeft op de bewegende delen in de motor. Slaat de motor dan later wel aan dan heb je al druk op je oliekanalen waardoor smering van lagers e.d. gegarandeerd is.

Comments

• carl PPO Addict
    edited November 2011
    Interessante theorie, die ga ik zeker uitproberen als ik weer eens te laat heb overgeshakeld op diesel ;)

grtjs carl
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Hoi ER,

Het druist een beetje tegen mijn gevoel in.
    Ik start het liefst zo snel mogelijk en rij zo snel mogelijk warm en mag dan pas gassen ;).

Hiervoor moet wel het een en ander gebeuren. Maar dat heb jij al gedaan.
    Van 10° naar 5 °:
    Ik ga zelf terug van 80% naar 60% met de rest dino of als het nog kouder wordt naar 5-10% benz (dit is een mengsel van dino en benz door verkeerd tanken - is gratis en moet op ;)).
    Voorlgloeien gaat automatisch van 4 sec naar 8 sec.

Van 5° naar 0°:
    Het voorgloeien wordt handmatig verlengd naar 10-15 sec.

Onder de 0°:
    Hier komt nagloeirelais er bij, met nu nog een vaste tijd van 2min. Wil dit nog veranderen naar een relais wat wel afhankelijk is van de water temp. Dus 's morgens wel 2 min en als de motor warm is, geen nagloeien heeft.

Tot zover starte hij goed en liep meteen goed rond.
    Belasting op startmotor en gloeien is zo minimaal.

PS bij mij duurt het best wel even voordat mijn oliedruk meter uitslaat. Het starttoerental is aanzienlijk lager als het stationairtoerental.

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2011
    [QUOTE=pena;62924]...Het druist een beetje tegen mijn gevoel in. Ik start het liefst zo snel mogelijk en rij zo snel mogelijk warm...

Waarom?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Mischien eens een video maken van zowel het oude- als het nieuwe starten, zodat we het verschil kunnen zien+horen.
    Liefst met het ijs nog op de voorruit:)
    edited November 2011
    Geen tijd voor Suuz, en geen poen voor een beetje beschaafde camera.

Probeer het zelf eens uit met de Benz. Bij mij werkt het prima, ook vandaag weer, 'T was 4 graden van 'S heren hedensmorgens :mrgreen:
    edited November 2011
    Ik heb een 2 tank systeem, dus ik heb die winter start ellende niet meer gelukkig:)

Maar met bijna elke gsm of digitale fotocamera kan je wel een filmpie of geluidfragment opnemen, heb je niks duurs voor nodig.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Ik heb het geprobeerd met de Xsara (50/50 KZO/Dino) maar hij sloeg na twee slagen al aan zonder voorgloeien bij 1,5°C. Geloof het of niet... Daarna viel hij wel weer stil.
    Ik veronderstel dat alle brandstof dan al weer opgebruikt is als hij 8 slagen gemaakt heeft...
    Ik ga het wel nog enkele keren proberen, maar ik heb niet vaak de kans koud te starten...
    edited November 2011
    Hoi ER,

Heb ff gekeken vandaag.
    Hij start, zeg in 2 seconden, maar het duurt in totaal 6 sec voordat de drukmeter uitslaat (naar vol, >3bar)
    Dan heeft hij dus minstens 4 sec op stationair toerental gedraaid.

En dan is het dus pas bij de druksensor, nog niet door de hele motor.

Ik hou het op: zo voor-(/na-) gloeien, en bijmengen dat hij zo snel mogelijk start.
    En je dus het systeem zo min mogelijk belast.

Er zijn trouwens leuke fimpjes op u-tube over het starten van gewone diesels bij extreem lage temperaturen.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2011
    @Pena, volgens mij geeft MB als uiterste tolerantie 0,5bar op bij stationair draaien (warme motor). kom je daaronder moet de oliepomp gereviseerd/vervangen worden.
    Maar bij een koude start moet ie idd altijd naar de hoogste stand gaan.
    edited November 2011
    Hoi Soes,

Waar het mij om ging was dat als je 5 sec start zonder aan te slaan (op starttoerental dus), dat je dan eigenlijk nog geen oliedruk hebt.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2011
    [QUOTE=soapwater;62936]Ik heb het geprobeerd met de Xsara (50/50 KZO/Dino) maar hij sloeg na twee slagen al aan zonder voorgloeien bij 1,5°C. Geloof het of niet...

Dan heb je best een goede compressie. Het nieuwe starten is eigenlijk voor motoren met een 1 tank systeem, jij hebt er nog wat Dino in zitten en zou dus met dat mengsel normaal moeten starten.

[QUOTE=pena;62940]....Waar het mij om ging was dat als je 5 sec start zonder aan te slaan (op starttoerental dus), dat je dan eigenlijk nog geen oliedruk hebt...

Je zou dan al wel een beetje oliedruk moeten hebben. Zo niet dan is de oliepomp al aardig op zijn eind.

Is jou drukmeting elektrisch via een sensor of hydraulisch (slangetje naar de meter), dat maakt een wezelijk verschil namelijk.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Ik ben geen aanhanger van deze stroming.
    Na 4 winters, 3 type XUD motoren is mijn ervaring bij temperaturen tot 0 graden en 10% boer peter toevoeging; Goeie gloeiers; Geen lekke retourleidingen; Minimaal 1 minuut nagloeien; bij koude starts onder 5 graden 2x8 sec voorgloeien.
    STARTEN en DIRECT AANSLAAN.
    We hebben in het verleden al eens gesproken over de koude startnadelen voor motor en milieu. Voorgloeien en Nagloeien is hiervoor essentieel gebleken. Het lijkt mij niet dat die koude vooraf ingespoten brandstof geheel verbrand bij dat 'nieuwe' starten. Dus milieuvoordeel? En het doorlekken van PPO langs de zuigerwand in het carter? Pena's constateringen zijn helder.

Nee, laat mij maar gewoon starten zoals ik nu doe voor mijn gewone auto.
    edited November 2011
    Hoi ER,

Mijn druk meter is elektrisch.

Is er iemand met een druk meter die al iets kan aflezen in de startfase? Ben gewoon benieuwd?

Herman
    300SD
    250D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    ik weet dat bij de opel 17d en 16d motoren je zeker niet moet gaan starten zonder te gloeien. Het lijkt dan dat deze "verzuipt".... daarna moet je gloeien en flink meer starten als normaal. Bij deze hielp het juist om altijd al 2* te gloeien voor de start. Maar te vroeg starten..en daarna weg zien te krijgen?...pff...geen lolletje. En flinke rookpluim. Dat had ik snel genoeg afgeleerd. X17dtl iets minder gevoelig...maar ga het toch niet proberen denk ik.. deze lijkt een iets gesophisiceerder gloeisysteem te hebben... blok is verder zelfde als 17DR enzo (op olie koeler,turbo inspuit pomp ,turbo en turbosmering na)
    greetz!
Sign In or Register to comment.