Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hout CV

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
Zoals sommige weten word bij mij thuis een nieuwe verwarmingsinstallatie aangelegd en aangesloten op een hout gestookte CV kachel. Deze draait inmiddels al een aantal weken en staat in een loods naast het huis.

De brandstof is dus hout in de vorm van houtsnippers. Deze worden naar de bunker, links op de foto, aangevoerd. In het midden staat de houtkachel. En rechts het buffervat, het buffervat kan genoeg warmte opslaan voor een hele dag.

image

Hier in kijkje in de bunker:

image

Via een wormwiel en een sluis worden de houtsnippers gedoseerd aan de haard in de kachel, naar wat nodig is voor de verbranding.

image

In huis wordt de warmte verder verdeeld, zo ook naar een boiler voor het warme water uit de kraan.

Naast CO2 neutraal vervoer, heb ik nu dus ook CO2 neutraal stoken in huis :cool: .

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2011
    Super Ed !!! je hoeft niks meer in te voeren en kun je dus rustig in slaap vallen
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2011
    Hoe zit dat qua prijs voor zulks in verhouding tot bvb een gasbrander?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2011
    Zo dit ziet er wel heel erg mooi uit!

Schoon ook, voor een APO rijder :mrgreen:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    De installatie is ook niet van mezelf hoor, van mijn huisbaas natuurlijk.

En omdat mijn huisbaas in de bomenlarei zit en ook zelf deze snippers maakt wat in feite een afvalproduct is, heeft hij geen kosten aan de brandstof. Alleen wat investeringen voor de opslag.
    Deze cv installatie is natuurlijk wel wat duurder dan een conventionele cv. De verwachting is, dat het binnen tien jaar zich heeft terug verdiend.
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    Prachtige instalatie Caddy Ed
    :mozilla_wink:
    Mooi ding.

Grtjs carl
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Sow..das zeker een mooie installatie!
    Hoeveel KW praten we hierover..en hoeveel woningen of oppervlakte/M³ wordt ermee verwarmd?
    Mooi ding... leuk voor zelf te hebben ook..hoewel je er wel plek voor moet hebben natuurlijk!

Gaaf!

Greetz!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Knap spul... Is dat een pelletkachel die ook op snippers werkt? Of speciaal voor snippers?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Deze is speciaal voor snippers.

Ohja, en voor Fury: De kachel is 50kW en verwarmt twee woningen die totaal berekend zijn op 33kW.
    Wat je op de foto ziet is de stook installatie, in huis zit nog een verdeel inrichting met pompen, regelkleppen en een warmte vat voor het warme water uit de kraan. En dan is er op het erf nog een opslag voor de snippers.

Het mooie is dat jij bijna niks ruikt of ziet roken, al staat de kachel nu best veel te stoken op het moment met de vrieskou buiten.
    Het huis is ,waar ik woon, namelijk gebouwd ergens in de jaren 1500, zodoende heeft het huis niet echte een goede isolatie, wel dubbele beglazing. Maar binnen is het lekker comfortabele en behaaglijk nu.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2012
    Geweldig Ed, jammer dat dit niet in een gewoon schuurtje past voor de deur.
    heb vorige zomer nog een nieuwe cv aangeschaft, gewoon met dat sup uit slogteren gestookt.
    dat doet pijn in de portomennee.
    Maar inderdaad, wat mooi schoon zeg!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    [QUOTE=CaddyEd;63636]
    Het mooie is dat jij bijna niks ruikt of ziet roken, al staat de kachel nu best veel te stoken op het moment met de vrieskou buiten.

En zo zou het altijd moeten zijn... Een kachel hoort niet te roken. Net zoals bij auto's: slechte verbranding.
    Ik kan mijn raam niet openzetten omdat de overbuur met een slechte kachel stookt en heel de straat stinkt ernaar als er weinig wind staat in de winter.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Zeker een mooie installatie. En 50Kw is ook zeker een serieuze warmte waarde.
    Huis van rond 1500?...Dat klinkt wel mooi:) Vraag me dan gelijk af hoe het eruit ziet..oude huizen zijn zo vaak stukken sfeervoller:)

Kameraad van me kwam onlangs een mooi kachel ontwerp tegen.. soort van rocket heater ofzoiets.
    Best een apart ding..maar in principe simpel..en ook enorm lage uitstoot en blijkbaar veel hoger rendement wat zich uit in hele zuivere uitstoot ook.
    De vlam trekt zelfs horizontaal naar de warmte kamer.. tis wa moeilijk om zo ff te omschrijven.. maar
    hij wil er iig eens eentje zelf maken.. dus binnenkort maken we samen eens een prototype.
    Tis nog geen hout CV... maar rendement ziet er veel belovend uit. Ze maken ze trouwens ook vaak uit steen met de verbrandingsgassen door een stenen bank heen die dan lekker warm wordt. ook een soort verwarming.
    Voordeel is namenlijk dat dit type geen trekkende schoorsteen nodig heeft.

Het klinkt allemaal erg mooi.. dus nu willen we er eens eentje maken en kijken wat het doet.

Greetz!
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    mooie installatie!!!!

ik ben ook op zoek naar een kachel om houtsnippers te verbranden.
    iemand toevallig zoiets staan? of weet iemand hoe deze kachels verschillen van gewone houtkachels
    of pelletkachels? ik wil best een bestaande kachel verbouwen ofzo.
    ik heb namelijk veel beuksnippers die ik nu telkens in een container laat afhalen. ik moet er nu zelfs voor betalen
    om ze kwijt te zijn. dan kan ik ze beter opstoken en de warmte gewoon zelf benutten.

iemand tips of goede links???
    thanks,
    nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2013
    Om dit te kunnen laten werken, moeten de hout snippers wel goed droog zijn, is dat bij jouw houtsnippers het geval nero?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Hoi Nero,

Alles goed?
    Lang niks gehoord :).

Herman
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2013
    Voor houtsnippers en pellets heb je een speciale kachel nodig en een bunkertje met een wormaanvoer. Kachels voor pellets zijn anders dan kachels voor snippers. pellets zijn droog en rond. De toevoer voor snippers is anders en hangt af van de maat van de snippers. Snippers hoef je niet te drogen als je daar een speciale kachel voor hebt. Te gek, dat je moet betalen voor de afvoer. De waarde is ongeveer 15-35 euro per ton.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Mijn beuksnippers zijn kurkdroog. Ze zijn 8mm groot. Maar er zitten wel grotere brokjes tussen soms.
    Pelletkachels ken ik en vind ik veel info over. Maar van kachels voor snippers is bijna niks te vinden.
    Wel van cv op snippers, maar dat wil ik niet.
    Ik zoek een kachel met liefst een voorraadbak erin zoals van pelletkachel. Dat ik die om de paar uur dan moet bijvullen is geen probleem.
    Ik heb gezien dat je bij pelletkachel de freqentie van pellettoevoer kunt regelen. Dus de snelheid van de toevoerworm.
    Dan kan ik deze toch ook regelen voor mn snippers?
    Qua grootte of volume kunnen ze zeker in de worm van de pelletkachel.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    De beuksnippers rollen waarschijnlijk slechter dan de geperste houtpelets.

Wellicht moet je eens in het Duits zoeken op "heizung Hackschnitzel"
    Dan krijg je waarschijnlijk wat je zoekt.

Ik heb zelfs wel eens in een gemeentelijk zwembad gezwommen wat met houtsnippers verwarmd wordt.
Sign In or Register to comment.