Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

opel Frontera 2.2 Dti

kristof PPO Burner
edited November 2011 in Opel
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met de 2.2 tdi van opel? Deze zijn te vinden in de frontera, omega en vectra dacht ik. Ik heb een frontera van 1999 op het oog. Deze heeft een 2.2 tdi met elektronische bosch pomp. Ik hoor dat deze pompen nogal eens problemen hebben met de ingebouwde nokkenas sensor. Maar zijn er nog problemen met deze ip/motor? Is deze geschikt om "gemakkelijk" op ppo om te bouwen? tweetank systeem?
alvast bedankt,

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2011
    Twee linkjes,
    Zelf geen ervaring.
    http://www.vegetableoildiesel.co.uk/forum/
    http://www.biomotors.co.uk/CarsVansV.html#Opel

Op vegetableoildiesel forum: gebruik de zoekfunctie, niemand met echte ervaring, maar wel discussie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk gaan om de VP44 van Bosch als inspuitpomp...die nogal gevoelig is voor lucht.
    Ik had deze in mijn Zafira ook, echter ik heb er nooit problemen mee gehad (gelukkig), reed er een tank mee wel gemengd tot 50% APO/ZBO. Ombouw is mi. alleen mogelijk met twee-tanksysteem. Google eens op VP44 er zijn genoeg hits denk ik zo.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Vraag het eens aan nero?
    Die hebben volgens mij ook een zafira thuis staan..zeer wrs een diesel...dacht een 2.0DTI..dus zeer vergelijkbare techniek allemaal..Hoewel hij er volgens mij geen PPo mee verstookt..weet hij wrs wel de kans of het goed gaat.

Greetz!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2011
    Mijn ervaring met de 2.2TDI van opel is ronduit slecht, EGR problemen, niet vinnig, beter een 1.9TDI nemen.

Maar ja, ik ben zowiezo niet Opel minded... Tweedehands gaan ze geen geld... dat is het enige positieve dat ik er van zeg.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Ben het met Wodan eens.
    Belabberde motor. Zwakke pomp. En dan op pure diesel al!! Laat staan op ppo.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    Bedankt voor de reacties.
    ik had ook liever gehad dat er een isuzu motor inzat, maarja...
    van de opel combo B die ik nu heb ben ik zeer tevreden. Zit nu een 1.7 turbo diesel isuzu in van een astra F.

de oudere modellen frontera hebben wel een 2.3 en 2.8 isuzu motor, maar qua vermogen zitten deze ook niet hoog. Qua verbruik liggen deze dat ook wat hoger dan de 2.2. De 2.3 zou als "ziekte" hebben dat de cilinderkop nogal eens scheurt. 2.8 is beter. Maar als je de frontera niet als lichte vracht inschrijft in Belgie, dan betaal je veel tax...

van de 2.2 dti hoor ik enkel dat de IP geen goede naam heeft, voornamelijk de elektronica? Contacten die los komen na een tijdje?
    Het mechanische van de pomp is naar het schijnt wel goed. Wel goed ontluchten en dieselfilter opgieten bij het vervangen van de brandstoffilter, anders moeilijk in gang te krijgen.
    qua vermogen... 116 pk. met chiptuning zou je aan 150 pk komen heb ik gelezen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Een echte Slopel dus:)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2011
    Pompen zijn idd zwaar ruk. Beter een BMW 525TDS te kopen als je toch een beetje groot en veilig wilt rijden, dingen gaan prima op PPO. En gezien de crisiss zeer betaalbaar in aanschaf. Alleen met 1650 kilo valt de wegenbelasting nogal tegen vooral in Nederland want de staat blijft gewoon graaien bij de burger, crisiss of niet.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    bedankt voor de reactie. ben op zoek naar een 4X4, tja, geen echte 4X4, meer een SUV. de frontera is voor mij de ideale keuze, buiten dat hij de verkeerde motor heeft ( 2.2 dti ). Het zou een wagen moeten zijn van max 12 jaar oud. Maar ook niet te nieuw, want ik heb maar een beperkt budget. Dus ik ben niet op zoek naar een "trage" stevige, hoekige 4x4 maar naar een "autosnelweg" wagen die wat hoger op de wielen staat. Ik heb veel last van mijn rug en wil gemakkelijk uit en in de wagen kunnen stappen. Liefst ook geen bestelwagen, want die hebben meestal een kleine motorkap waardoor het werken aan de motor wat tegenvalt. Een range rover 2.5 dse zou ook nog een optie zijn. Ze zien er niet als een echte 4X4 uit en deze hebben de BMW motoren. Ik lees hier dat er weinige problemen hebben met de bwm op ppo. Ik heb een jaar met een 525tds gereden, ( staat hier ook nog een post van op het forum ). wagen had enkele jaren stil gestaan dus kan niet echt als referentie genomen worden, maar ik heb veel problemen gehad met de ip, daarom dat de wagen verkocht is geweest na een jaar. Daarom dat ik wat met twijfel kijk naar de land rover met bmw motor...
    Zijn er nog mensen die misschien enkele voorstellen hebben van een geschikte wagen?
    edited November 2011
    Zeker geen LR kopen... en al zeker geen DSE. Iedereen die ik ken die dat heeft gehad,
    heeft enkel maar kosten gehad.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    wat voor kosten? Ik vind terug dat de luchtvering veel problemen heeft? Ook problemen met elektronica ( elektrische ruiten,...)
    tja, welke wagen heeft geen problemen... Misschien dat de frontera dan toch niet zo een slechte keuze is... de zwakte zit vooral in de ip. maar er zijn toch verschillende wagens met "zwakke" ip? Vooral de lucas pompen?...
    of zie ik het verkeerd?
    edited November 2011
    Onderdelen van LR zijn gruwelijk duur. En het is eendoor Engelsen op maandagmorgen gemaakte auto:)

Gewoon een Renault scenic ofzo kopen, heb je een hoge instap+zit, maar ziet er ook niet uit natuurlijk......

Lada Niva......

Frontera is mijns inziens wel traag en hoekig, maar goed.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    De frontera met 2.3 td is wel traag. De 2.8 is al wat vinniger, maar natuurlijk veel verkeersbelasting hier in belgie als je hem niet als licht vracht inschrijft. De 2.2 dti is wel vinnig. Als je dan eventueel hem nog chiptuned is hij wel sterk genoeg geloof ik.
    @ ingmar, heb je lang met de zafira gereden?
    Ik lees dat de VP44 vooral problemen heeft met de elektronica in de pomp. Meestal rond de 200 000 km dat deze stuk gaat. Als hij dan stuk gaat op 200 000 en ik laat hem dan terug reviseren, dan zou hij terug goed moeten zijn voor een volgende 150 - 200 000 km?
    Met een goed tweetank systeem waarbij de temperatuur van de ppo goed geregeld wordt en rond de 70°C gehouden wordt zou elke IP toch op PPO moeten kunnen? niet? Als je dan natuurlijk ook goede olie gebruikt die tot 1µm gefilterd is en een bezinktijd heeft van 1 maand...

De frontera zit juist in mijn prijsklasse, de range rover zou ook nog lukken. Een toyota of mercedes zit al bijna snel aan het dubbele van prijs. Natuurlijk voor kwaliteit betaal je wel...

de 2.5 tds, deze zie je wel minder in belgie. Deze heeft ook al een elektronisch pomp vermoed ik. Zou deze beter zijn?

http://auto.marktplaats.nl/opel/492920379-opel-frontera-2-5-td-wagon-4wd-bj-1997.html?return=eJxdjFtugzAQRfcSCf6MbdyUYIQqom7EAaM4%2BCV7EFGr7r1Dm0ptv%2B7jzFwluXw3knVZilrIQ9YqjdfuChAlpUuI2ldOpQWiVQpy5S1VKwSSKSJLL2HdbkolAgGI9sRpILxtG3pJyk8ZwkwmozNejlycqis4%2B3K3PS%2Bn3EMoxMALcY4rGobGYhravbL1zsQJ7WTQ7hWgvpmINs9T%2FvmFx69DMPjV6WRGjMuGcU7Bg04Kc8j7TF3GuPasVFtxPNfPxfEVlaH0vH762zrjv%2FqW%2FTt36v4N2uYBmt87gh26j0%2Fke2Pv&df=1&fta=eNqFkk1v2zAMhv9KoEN2GyQ7sWMKOTToDgWGHbZhl6IImEjJtNqyYcmNt8D%2FfZTs9GMfiE%2BU%2BZJ8%2BUgIOZwdrIB1bbl9wtIx6UAsObC%2BXIu5cmtfg5BNB1yWAgohywREupLKgCw9%2FDKNdAflgsaTpmrAdpVuzV4%2BnuDQ1tbrFmXtDCTzpunWfI6n%2ByR7uOcPa5EsLqfKWDoX%2FDldYR9%2BFHn8kY%2F6lAd7C2ANHjWThqY6SIEZFX0nGTCh9qtdmvFeqEwsdbqjYIEas0XcjMS%2BblC5bant0X8PTTglCmA0cRv6UisVGyfA8MQkUnAm%2BxlFQgRclLi7ZaMiyUKwBPYRd7oMMcHc1N3pB2IbRwo64%2F5RW%2FUJKz3yfZHMbjpfv3MXczfet2bXef31Z6OnESJuTQ6%2F1K2%2Fs0r3U6Lg0zyi9w3LTl%2FmBZDvefwuCuzfKBIuxCsFgYtpF9YVYV0%2BkqUrYnIYa6IirvlWFtbxtZ9pO6u0n4VLG2voFX1Ge9QbfTR2urlgbfIUcx%2Bses7EOiKdU%2Ff8L9D5n6CJyKZFq5yvD%2F8jnb3SXEMdwP2LdMBwDVN4mVcwUfGt0S54H4ZhfF5PQcHhPAy%2FAT1BC%2BQ%3D&fta_ind=2&fs=1
    edited November 2011
    Ziet er propere auto uit, voor 6k mag dat wel ook...
    Vergeet garantie als je hem ombouwt naar PPO h
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    6000 is eigenlijk te veel. De 2.2 tdi van 99 vind ik voor 4000. Alleen ja, de ip is niet zo goed. De 2.5 tds vind je precies moeilijker in een 5 deurs. Garantie valt inderdaad weg, daarom dat ik voor iets minder aan het zoeken ben bij een particuliere verkoop.
    De 2.2, zijn daar verschillende modellen van? op verschillende sites waar ze ombouwkits verkopen voor ppo vind je terug dat ze een kit verkopen voor de 2.2 dti van omega, maar niet van fontera. Dit is toch dezelfde motor? ofniet?
    edited November 2011
    Waarom niet in Duitsland kijken, is de keuze meestal veel groter.
    www.mobile.de
  • kristof PPO Burner
    edited November 2011
    bedankt voor de link, hier is inderdaad meer keuze.

ik heb ondertussen gevonden dat de 2.5 tds frontera een VM Motori diesel motor heeft met een Bosch VP36 ip. Deze zal elektronisch gestuurd zijn.

Is deze ip beter geschikt voor ppo? Zijn er al mensen die met deze pomp ervaring hebben?
    edited November 2011
    VM motor is een traagloper, NIET geschikt voor jouw autostrade voet kristof...
Sign In or Register to comment.