Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

centrifigeren?

rene tb PPO Newbie
edited April 2012 in Filteren van GPO
Beste mensen,

Ik kan hier weinig vinden over het het filteren van gpo dmv een centrifuge .
Is het centrifugeren geen goede optie of is het te kostbaar?
heeft iemand hier ervaring mee?
Waar kan je zo een centrifuge aanschaffen?

Mvg Rene

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2011
    Pb Drivertje even, die heeft er 1.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited October 2011
    http://www.oilybits.com/centrifuges/oilybits-ob-series-waste-oil-centrifuges/prod_301.html

W
    erkt best met de olie te verwarmen. Ik filter meestal zonder de centrifuge, is me wat makkelijker, ben er liever bij als de centrifuge zijn ding doet, en filterinstallatie staat op locatie
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2011
    [QUOTE=rene tb;62641]Beste mensen,

Ik kan hier weinig vinden over het het filteren van gpo dmv een centrifuge .
    Is het centrifugeren geen goede optie of is het te kostbaar?
    heeft iemand hier ervaring mee?
    Waar kan je zo een centrifuge aanschaffen?

Mvg Rene

Rene aanschaffen kan natuurlijk altijd, maar je kan hem beter zelf bouwen. met een turn-out, heb je geen zicht hoe vuil hij is. ik heb er eentje gebouwd, en daar in kan je kijken via een perplexplaat, hoe vuil hij is. Dat werkt goed. centrifugeren is zeer effici
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2011
    Indeed, echt goed filteren kost tijd, geld, plaats EN ervaring...
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2011
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited December 2011
    Udo je geeft wel lekkere voorbeelden hoe het niet moet. wat een troep.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2011
  • rene tb PPO Newbie
    edited December 2011
    zo weer terug van weggeweest,druk druk druk,
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb veel gegoogeld om meer te weten te komen over het centrifugeren van gpo.
    Mijn keuze gaat denk ik worden, de raw power van wvo designs met verwarming.
    Ziet er erg plug and play uit en heel gebruiksvriendelijk.
    Iemand ervaring met deze centrifuge?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Rene, houd je er rekening mee dat je vet niet kan uitcentrifugeren.
    Dus dat je wel degelijk eerst zult moeten bezinken.
  • rene tb PPO Newbie
    edited December 2011
    Suzuki,

Je bedoeld de dierlijke vetten die erin komen tijdens het bakken
    Hoelang moet je de olie laten bezinken,en hoe ga je dan te werk?

Gr rene
    edited December 2011
    ik bezink altijd 10-14dg in een 200l oliedrum.
    Daarna pomp ik de drum tot 20cm van de bodem leeg, om het daarna te filteren.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Hoi Rene,

Ik hou van KISS (keep it stupidly simple :p).
    Hier kan je zien hou lang het duurt als je het laat bezinken.

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2011
    1 maand bezinken, van boven afzuigen, in 7 stappen filteren op 1Mu, dan nog een maand bezinken. Schoner kan je de GPO niet krijgen.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2011
    En als je dus een maand gaat bezinken heb je ook geen centrifuge meer nodig :p
    centrifugeren is alle nodig als je snel wild bezinken .

dus mijn advies:
    bezink een maand (zelf doe ik dat veel langer )
    dan door een filter en klaar is kees

mij olie staat zo`n 5maanden in de 200L vaten maar dat komt om dat in de winter
    er niets vant te filteren .
    als de olie weer vloeibaar woord dan filter ik op een dag wel eens 200L per dag.:mozilla_cool:

dyssie
    www.2-fly.nl
  • rene tb PPO Newbie
    edited December 2011
    beste mensen,

Ik heb de aanvoer van de olie uit mijn eigen viswinkel,dus ik kan hem bij het aftappen al grof filteren.
    Zou de werkwijze kunnen zijn;grof filteren,bezinken,(verwarmd) centrifugeren,filteren naar 1 mu ,en tanken,of is dit te kort door de bocht?
    Ik wil graag snel en effectief filteren.
    De aanvoer uit mijn winkel is ongeveer 100 liter per week en dit is ook ongeveer wat ik nu verbruik per week.
    Voorheen heb ik +/- 60.000 op gpo gereden ,en altijd lopen klooien met doeken ect,en ik had geluk dat mijn toenmalige w124 200d dat allemaal pikte.
    Maar omdat ik nu meer kilometers maak en genoeg aanvoer heb ,wil ik best investeren om sneller en makkelijker te filteren.

Rene
    edited December 2011
    Snel en effectief GOED filteren gaat niet samen.

Lees je eens fatsoenlijk in over de materie, dan begrijp je dat ook.

En olie van een GOEDE visboer hoef je niet grof te filteren.
    edited December 2011
    [QUOTE=suzuki;63166]Snel en effectief GOED filteren gaat niet samen.
    Het kan wel, maar kost dan weer een pak extra aan verwarmen, centrifugeren, drukfilteren enz...
    edited December 2011
    Nee want door te verwarmen los je vet weer op in de olie, en scheid je deze dus niet af.
    Dus zit je brandstoffilter vaak dicht....

En filteren met pompen heeft geen zin, je drukt de troep zo door de 1micron filters heen.

Maar eigenwijs is ook wijs:)

Succes ermee Rene, maar ik zou me eerst eens goed inlezen.
  • rene tb PPO Newbie
    edited December 2011
    Beste mensen,

Goed inlezen doe ik al jaren op dit forum, ben eerder lid geweest als frikandelster en heb 90.000 km op apo gereden.(W124 200d)
    Maar zoals je in deze topic ook al kan lezen ,staan er heel veel tegenstrijdige berichten,en als je alles gelezen hebt ben je eigenlijk nog niet zoveel wijzer.
    De een zegt eerst bezinken dan centrifugeren,
    de ander zegt centrifugeren is in plaats van bezinken,
    2 weken bezinken ,4 weken bezinken,
    Grof filteren hoeft niet als je een goede visboer bent??ben ik dat niet?voorheen als ik de frituur verschoon en aftap doe ik dat via een fijne bolzeef waarmee je de grofste meuk eruit zeeft,maar wat dit met mijn vakmanschap en geboden kwaliteit te maken heeft snap ik niet.

Mijn vraag is of dit de juiste werkwijze zou kunnen zijn;

Grof filteren (zeven),weekje of 4 bezinken dan door de (Verwarmt) centrifuge dan door 1micron filter klaar voor gebruik?

En met bezinken haal je toch ook de meeste dierlijke vetten eruit en daarna word het pas weer verwarmt?

Rene
    edited December 2011
    Beste Rene,

-Als jij tijdens het aftappen al door een zeef filtert, doe je dat gewoon heel goed.
    En heb jij verder ook geen grove filtering nodig.
    -Als jij toch graag grof wilt filteren alvorens te bezinken, zou ik voor het gebruik van een metalen zeef kiezen. Als jij namelijk daarvoor filterdoek gaat gebruiken slibt dat in no time dicht door het vet. Bij een zeef heb je dat probleem niet.
    -Ik bezink zelf minimaal 14dg, en mijn brandstoffilters zitten nooit dicht onder de 15.000km met vet. Als je filter eerder dichtslibt moet je de bezinktijd verlengen.
    -Ja, na het bezinken kan je gerust verwarmd gaan centrifugeren, want je vet is er dan idd wel uit.
    -Of je na cenrifugeren nog door een 1mu filter heen moet filteren, is een vraag voor Drivertje en Niek, die hebben daar ervaring mee.

Verder stel ik jouw vakmanschap en kwaliteit niet in twijfel hoor, ik ken jou en je zaak namelijk niet en heb daar dus geen oordeel over.
    Mijn opmerking was algemeen bedoeld, Voordat ik bij mijn huidige leverancier(visboer) terecht kwam, heb ik van 4 verschillende visboeren bij mij uit de buurt ook olie gezien, en dat was gewoon om te janken. Zwartverbrande olie met veel vaste stukjes(verbrande paneer enz) erin. Die olie daar wilde ik niet eens aan beginnen.
    Mijn huidige leverancier bakt maximaal 2 halve dagen in zijn olie, of 1 dagmarkt. En hij heeft een vaste deeltjes afscheider in z'n pannen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2011
    Eerst groffilter, dan warm centrifugeren. Na centrifugeren minimaal twee weken bezinken. Daarna door 10 mu filterdoek voor eventueel vet, daarna 1 mu filter.
    zo simpel kan het leven zijn. Wil je het nog simpeler: laat je olie zuiveren door iemand met ervaring en een goede installatie.
    Kwaliteit van in de inkomende olie is zeer belangrijk. beste is 1 dag in gebakken. Soja olie of zonnebloem beter dan arachide of een fabrieksmix. In de fabrieksmix zit meestal palmolie, die stolt veel te snel.
    Niek
    edited December 2011
    @Niek, ik ben het absoluut niet met je eens qua filteren om vet af te vangen.
    Maar we hoeven het ook niet altijd eens te zijn natuurlijk:)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2011
    @soes,
    goed lezen soes. Er staat eventueel. we doen dat dus voor de veiligheid. In de praktijk blijft er weinig tot niets hangen. Maar met een temperatuurval is het wel nuttig.
    Niek
    edited December 2011
    @Niek, ok dan zijn we het dus wel eens:)
    Aan die temperatuurval had ik trouwens ook niet aan gedacht.
    edited April 2012
    Gisteren een filterbatch van 140L warm eerste filtering gegeven, daarna door centrifuge:
    Niets nada noppes neerslag in de centrifuge... Ik vermoedde al dat de olie vrij proper was
    uit zichzelf zo op het zicht...
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Hoi Wodan,

Had hij lang gestaan :-P?

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited April 2012
    Niet.