Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO mixen met Bioethanol

2»

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited March 2012
    Ja easy, ALLES lezen h
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2012
    'K was nog nie goe wakker eyh. Zware week gehad. :mad-tongue:
    edited March 2012
    [QUOTE=easy rider;64228]'K was nog nie goe wakker eyh. Zware week gehad. :mad-tongue:

Werk maar niet TE hard Easy, ge leeft maar 1x !
    edited April 2012
    [QUOTE=easy rider;64163]...Ik ga het percentage terug brengen naar 2,5 en kijken hoe dat gaat.

Wordt vervolgt

En na heel veel experimenteren ben ik uitgekomen op 2%. Enige nadeel is dat je het alleen kan mengen met PPO door het te hechten aan Benzine.

Ik heb uiteindelijk een mengsel van gecre
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Hoi ER,

Het wordt zo een aardige formule :razz:.
    Als ik het goed begrijp meng je van klein naar groot (in %%)?
    En doe je dit extern? En zo ja, zakt dit nog uit?

PS ik moet nl. ook zo iets verzinnen voor mijn TDI-tje. Ombouwen door Elsbett wordt te duur.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited April 2012
    Idd, eerst BioEthanol hechten aan Benzine, dan mengen met OVBP. GPO en B100 zit gemengt voor het filteren. Dan alles bij elkaar doen. Zakt naderhand niet meer uit.
    edited April 2012
    [ATTACH=CONFIG]210[/ATTACH]

Herman
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Sorry, even off topic

[QUOTE=pena;64770]
    PS ik moet nl. ook zo iets verzinnen voor mijn TDI-tje. Ombouwen door Elsbett wordt te duur.

Hoi Herman, wil je persee 1tank? Anders zou je voor 2tank een goed voorbeeld aan mijn laatste Caddy ombouw kunnen nemen. Deze zal ook heel goed bij een pompverstuiver TDI werken.

Grtz, Ed
    edited May 2012
    Sta ik vandaag even na een flinke rit relaxed aan de uitlaat te snuffelen en wat denk je?...........Ik ruik niks. Dacht eerst even dat ik verkouden was maar daar was geen sprake van.

Blijkt dat mijn mengsel van: 75%GPO / 10%B100 / 8%OVBP / 5%Benzine / 2%Bioethanol zo goed verbrand dat ik de PPO meur niet meer ruik, helemaal niets. Nou ja, je ruikt wel wat maar niet meer de vis en de patatjes en zo, u weet wel die overbekende BBQ lucht. Wel een beetje jammer want dat was toch wel 1 van de charmes van PPO rijden.

Het viel mij namelijk op dat de boordcomputer een verbruik aan gaf van 8:100 L/KM wat neer komt op 1:12,5 en dat is zeer zuinig voor de geblazen 2,5L 6 pitter met voorkamer van de TDS, en pas op ik ben niet van het nieuwe rijden maar van het flink doortrappen h
    edited May 2012
    Hoi ER,

Je moet maar zo zeggen: je hebt in ieder geval geen zware dino lucht 8-).

Nog even voor ED:

[QUOTE=CaddyEd;64777]Hoi Herman, wil je persee 1tank? Anders zou je voor 2tank een goed voorbeeld aan mijn laatste Caddy ombouw kunnen nemen. Deze zal ook heel goed bij een pompverstuiver TDI werken.

Ik rij veel te weinig km's voor een 2 tank. Mijn meeste ritjes zijn maar 3km.
    Dus ik moet iets anders verzinnen en Eric's mix lijkt wel wat :mozilla_wink:.

PS ik word gek van die smiles. Kunnen we niet de 10 meest gebruikte bovenaan zetten :0)

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited May 2012
    [QUOTE=easy rider;64858]Sta ik vandaag even na een flinke rit relaxed aan de uitlaat te snuffelen en wat denk je?...........Ik ruik niks. Dacht eerst even dat ik verkouden was maar daar was geen sprake van.

Blijkt dat mijn mengsel van: 75%GPO / 10%B100 / 8%OVBP / 5%Benzine / 2%Bioethanol zo goed verbrand dat ik de PPO meur niet meer ruik, helemaal niets. Nou ja, je ruikt wel wat maar niet meer de vis en de patatjes en zo, u weet wel die overbekende BBQ lucht. Wel een beetje jammer want dat was toch wel 1 van de charmes van PPO rijden.

Brengt je een litertje van dit mengsel mee naar de meeting, zou het graag eens bekijken, voelen en besniffelen :mozilla_foot:
    edited May 2012
    [QUOTE=pena;64861]...PS ik word gek van die smiles...

Ik wordt gek van mijn eigen smiley, ik zit dagelijks met een glimlach van oor tot oor achter het stuur op mijn eigen elixer :mozilla_wink:.

[QUOTE=wodan;64864]Brengt je een litertje van dit mengsel mee naar de meeting, zou het graag eens bekijken, voelen en besniffelen :mozilla_foot:

Doe we. Als referentie zal ik ook een fleske 100% GPO meenemen en eens een vergelijkend waren onderzoek doen op het kampvuur, es kijken welke het best/snelst de fik in gaat.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Dit soort research projecten is erg gezellig :-), helaas heeft mijn meisie een leuke aanbieding gescoord en zitten we dus in Drenthe...ook niet verkeerd :-)
  • Alex.hobbyAlex.hobby PPO Burner
    edited August 2012

Blijkt dat mijn mengsel van: 75%GPO / 10%B100 / 8%OVBP / 5%Benzine / 2%Bioethanol zo goed verbrand dat ik de PPO meur niet meer ruik, helemaal niets. Nou ja, je ruikt wel wat maar niet meer de vis en de patatjes en zo, u weet wel die overbekende BBQ lucht.

Nu wij sinds kort Mercedes rijden begint de vrouw ineens hautain te doen en accepteert die frietgeur niet meer. Dus kan dit mengsel goed van pas komen. Is het mengsel nog steeds zo goed als beschreven?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2012
    Een beetje bioethanol zal de geur niet doen veranderen, verwacht ik. Je kunt wel biodiesel proberen. Ruikt wel iets anders dan dino diesel, maar als je biodiesel gewend bent stinkt de dinodiesel.
    edited August 2012
    [QUOTE=Niek;65424]Een beetje bioethanol zal de geur niet doen veranderen, verwacht ik...

Jawel hoor.

[QUOTE=easy rider;64769]En na heel veel experimenteren ben ik uitgekomen op 2%. Enige nadeel is dat je het alleen kan mengen met PPO door het te hechten aan Benzine....Ook de geur uit de uitlaat is redelijk neutraal te noemen wat er op duid dat het mengsel redelijk volledig verbrandt...

Die bioethanol doet zijn werk wel alleen kan je er echt niet meer dat 2% in gooien in combinatie met 5% benzine anders mengt het niet goed.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    ER ,al met al gaat er dus zo'n 7% brandstof in die normaal in een Otto-motor gebruikt wordt.

Zou de geur ook sterk veranderen als je geen bio-ethanol toevoegd maar enkel 7% benzine?
    edited August 2012
    De geur is met benzine ook al wat minder maar met bioethanol ruik je bijna niks meer. Het zou kunnen dat bioethanol het zelfde effect heeft als aceton zat ik laatst nog te denken.
    edited August 2012
    Het valt in de categorie 'Hij is een beetje dom'. Maar ik heb het hele forum afgespeurd wat OVBP is, maar kan het niet vinden.
    edited August 2012
    [QUOTE=Alex.hobby;65448]Het valt in de categorie 'Hij is een beetje dom'. Maar ik heb het hele forum afgespeurd wat OVBP is, maar kan het niet vinden.

Dat is een uiterst geheim ingredient... Afkorting van Olie Verbeteraar Boer Peter.

Kom eens naar een meeting en dan toont men wel wat het is. :peaceful:
    edited August 2012
    OVBP = Olie Van Boer Piet.

Nou weet je nog niks.

Olie Van Boer Piet is petroleum of kerosine.

En dat type brandstof gebruiken we hier niet omdat het verboden is en niet milieu vriendelijk en daarom hebben we het er ook nooit over. We hebben het wel es over OVBP. :cower:

Niet verder vertellen hoor.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Nou verboden... voor zover ik weet wordt tot 2% toegestaan/gedoogd. Maar denk dat dit de toegestane grens is voor rode dino en OVBP en dergelijke.

Dus in winters voeg ik wel eens een 2% OVBP toe als het erg koud is. Blijf ik toch netjes legaal:)

Greetz!
    edited August 2012
    Hulpbrandstoffen mogen altijd !!
    edited August 2012
    [QUOTE=Niek;65455]Hulpbrandstoffen mogen altijd !!

Een additief mag altijd...
    Maar huisbrandolie is dat nooit.
    edited August 2012
    [QUOTE=fury;65454]Nou verboden... voor zover ik weet wordt tot 2% toegestaan/gedoogd...

Doe ik ook wel es hoor maar ik wordt de laatste tijd wat kippig dus kan zijn dat het soms wat meer is :cower:

[QUOTE=Niek;65455]Hulpbrandstoffen mogen altijd !!

Is daar ergens een tabel of regelgeving over te vinden?
    edited August 2012
    Geen tabel, geen regelgeving, alleen de uitspraak dat hulpbrandstoffen mogen. Accijnswet is een beetje krakkemikkig.
    edited August 2012
    Ik kan nergens een uitspraak vinden over hulpbrandstoffen. Zou toch wel fijn zijn als we ergens een memo tegen komen net als in 2005 over hoe ambtenaren om moeten gaan met rijden op PPO.
    edited August 2012
    Ik zie dat anders: Als er geen regelgeving voor is, mag het. Zo simpel zie ik het.
    edited August 2012
    Beetje vaag gebied dan? Ik zou dus OVBP als hulpbrandstof kunnen gebruiken tot 30%?
    edited August 2012
    30% lijkt me geen hulp meer, dat is bijna 1/3 ...

In Belgie wordt alles tot 5% zowiezo aanvaard, meer is discutabel.
    edited September 2012
    Uit mijn Duitse Benz handboek.
    Daar hebben ze het over een Fliessverbesserer oftewel OVBP en gaan tot 50%.
    image
    edited September 2012
    In mijn BMW handboekje staat tot max 30% OVBP. OVBP is redelijk schraal maar de duitse pompjes kunnen het toch wel hebben zo blijkt. Zit er op jou Benz ook een VE pomp, zo 1 zonder gaskabel?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Als de duitse (west europese!) fabrikanten in hun boekje netjes zetten om OVBP tot 30% bij de diesel te gooien bij koude..... hoe zou dan een douane ofzo kunnen beboeten hiervoor?....
    Je volgt netjes het instructie boekje.. wie is er dan fout? Zou wel enorm krom zijn als men er dan wat tegen deed.
    Dus al met al zit alles toch wel erg raar in mekaar.

Greetz
    Ik rijdt nu een mengsel met 5% Bio-ethanol. Ik merk dat dit teveel is ............

Ik ga het percentage terug brengen naar 2,5 en kijken hoe dat gaat.

Wordt vervolgt
    Hoe was het resultaat?

Heb bij mijn afscheid op het werk een mand met allerlei olie gekregen.
    Er zat ook een litertje bio-ethanol bij.
    Kan ik dit probleemloos bij een paar honderd liter GPO gieten?
    Uiteraard roer ik het geheel nog even goed door.
  • udoudo Super Moderator
    Ik denk dat een liter op een paar honder liter geen punt is (duidelijk minder dan 1%...).
    Pas op met Bio-ethanol, het mengt niet 1 op 1 met GPO. Je zal het eerst moeten "hechten" aan bijvoorbeeld benzine en pas dan kan je het mengen. Wel eerst ff een proefje doen in een transparante kom of fles en zien of de zaak niet troebel wordt.
    edited April 2015
    Als het niet makkelijk met GPO mengt maar wel met goed mengt met benzine, kan ik het dan in de tank van ons Pzjo'tje 206 met Otto motor mikken?
    edited April 2015
    Neem een litertje benzine en meng daar die Bioethanol door en en kijk of het perfect gemengd blijft.
    Zo ja, mag je dat mengsel zeker zowel bij 100L diesel als bij 100L benzine doen.
    Bio-ethanol kan je niet mengen met diesel. Je zal het eerst moeten hechten aan benzine en dan kan je het in de diesel kappen.
Sign In or Register to comment.