Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Aangehouden met gebruikte PPO in de auto

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited November 2011 in Wetgeving Nederland
Een kennis van mij is aangehouden door oom agent toen hij net 50 liter gebruikt frituurvet was gaan halen. De agent heeft hem een boete gegeven van 150 Euro omdat hij geen vergunning had om gebruikt frituurvet te vervoeren.

Vervolgens laat de kennis het voorkomen maar de rechter zegt gewoon: "Meneer, u heeft geen vergunning om dat spul te mogen vervoeren en daarom bent u in overtreding en krijgt u deze boete, U kunt in hoger beroep gaan maar dat kost u dan 500 Euro".

De kennis laat het hier nu bij zitten omdat de boete lager is dan in hoger beroep gaan. Hij had de rechter nog gewezen op het feit dat hij een dierenvriend is en hij vetbolletjes met pinda's maakt van dat frituurvet voor de vogels voor in de koude wintermaanden maar daar had de rechter geen boodschap aan.

Mijn vraag nu: Hoe zit het nu eigenlijk met de regelgeving m.b.t. het vervoeren van (gebruikte) plantaardige olie en of frituurvet?

Ik ben in de veronderstelling voor zover ik de wet ken, dat men als bedrijf een vergunning nodig heeft en dat men als particulier zo een beetje alles mag vervoeren in auto of aanhanger zonder vergunning.

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    pfff lastig.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2011
    Als ik mijn frituurpan leeg, en met 4 liter in mn kofferbak rond zou rijden, dan zouden ze mij toch ook nooit een boete daarvoor kunnen geven.

Dus waarom het met 50 liter wel zou kunnen snap ik niet.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2011
    Waarom in beroep gaan 500 euro kost, begrijp ik niet. Je betaalt toch enkel griffierecht? Dat is dacht ik maar tientjeswerk. Je mag jezelf verdedigen, dus advocaatkosten ook niet. Vreemd, ik heb al vaker processen in hoger beroep aangevraagd. Tegen de gemeente en tegen de fiscus. Altijd tientjeswerk. Familie is advocaat en staat me prive bij, ik ga er altijd zonder verdediging heen...

Advocaat heeft gezegd dat een kantonrechter nog wel es lukraak een vonnis doet, maar dat een arrondissement altijd naar de letter vd wet kijkt en dus als je het goed weet te brengen het vonnis van de kantonrechter altijd vernietigd en de wet toe te passen. Dus als je met de juiste argumenten komt... Heb je dikke kans bij een hogere rechter. Ik heb er al vaker succes mee geboekt.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2011
    Ik geloof er niets van... van gans dat verhaal. Is broodje aap of hoe zeggen ze dat bij de noorderburen nu ook weer?

Sinds wanneer heb je als gewone particulier een vergunning nodig om je eigen afval frituur olie naar de afvalverwerking (containerpark in Belgie) te brengen?
    Op welke wet baseerde de agent EN de rechter zich?
    HOE kon de agent weten wat voor vloeistof deze in kwestie was? Zijn agenten bevoegd
    om dit vast te stellen? Was er een labo onderzoek?

Waarom heeft men geen goede advocaat genomen die de wetten ter dege wel kent?

Maar bovenal: Is volgens mij NIET echt gebeurd, of dit is niet het volledige verhaal.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    Broodje AAP !!!!!

Zoek maar eens in PPO.nu op wet- en regelgeving. Ik heb het daar netjes uit de doeken gedaan. Een particulier mag alle vet van de frietboer ophalen en vervoeren en is niet in overtreding. De frietboer is wel in overtreding. Als het geen broodje aap zou zijn, zoek het stukje van VROM op (antwoord op een brief van mij, zo'n 6 jaar geleden) en leg het voor aan de rechter. Je krijgt zeker gelijk. Oom agent had ook niet mogen bekeuren, want het is de bevoegdheid van de gemeente om controle uit te oefenen. Ik wilde dat ze mij gepakt hadden, dan had ik ze de oren gewassen met frietvet
    edited September 2011
    Ok. Gebruikte olie. Maar is er verschil tussen gebruikt en schoon dan? Ik ben regelmatig voor mijn werk naar de Makro gereden en daar 300 liter frituurolie te halen en over de weg te rijden. Dan zou er verschil moeten zijn in gebruikte frituurolie en schone olie. Ik geloof er eigenlijk ook niet meer in. Laat maar eens horen welke feitcode er is overtreden op de bon. Aanvechten en goed onderbouwen is winnen. 100%.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    Heren, heb de kennis gisteravond nog gesproken en is veroordeeld voor een milieu delict. Op het moment dat hij met 2X 25 liter can's de zaak uit liep en deze in zijn auto zette is hij aangehouden door oom agent.

De rechter stelde dat het risico op milieu vervuiling zo groot was dat hij hem er een nog veel hogere boete voor zou kunnen geven maar dat hij de boete die de agent hem had gegeven ging handhaven. Ik krijg het zaaknummer van hem nog via sms dus dan kunnen we het op de site van rechtspraak.nl lezen wat de uitspraak was.

Het gaat hier dus niet over het transporteren zonder vergunning maar men heeft mijnsinziens op slinkse wijze getracht deze man te beboeten voor een ander feit. Als dit nu zomaar mogelijk is dan lopen wij allemaal een risico. Nu moet ik er wel even bij vertellen dat dit in hartje Den Haag gebeurd is en dat men daar als er ook maar 1 druppel motorolie onder de auto ligt op een openbare parkeerplaats men zwaar beboet wordt voor dat feit.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    Nou,
    kijk eerst maar even in dit linkje: http://www.ppo.nu/forum/f46/aangifte-van-accijns-op-wvo-kan-dat-506/
    Echt tijd voor hoger beroep.
    Oom agent en oom rechter snappen er niks van
    edited September 2011
    Men heeft hem gepakt op het risico van mogelijks een milieu delict...?
    Nu, als men al de 'de kans op' gaat gaan verbaliseren, is het einde zoek natuurlijk :shock:

Ik vraag me echt af hoe de zaak waar men de olie gebruikt, zelf de eigen olie kan wegbrengen voor verwerking dan?
    Blijkbaar niet dus? Lijkt me allemaal zeer sterk en me lijkt dat met een goede advocaat het zaakje geseponeerd zou zijn geworden...
    edited September 2011
    [QUOTE=wodan;62297]Men heeft hem gepakt op het risico van mogelijks een milieu delict...? Nu, als men al de 'de kans op' gaat gaan verbaliseren, is het einde zoek natuurlijk :shock:...

Ik bedoel maar.

[QUOTE=wodan;62297]....me lijkt dat met een goede advocaat het zaakje geseponeerd zou zijn geworden...

Ga jij voor een boete van 150 Euro een advocaat inhuren A 300 Euro per uur??????.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    *wacht op de link van rechtspraak.nl*
    edited September 2011
    [QUOTE=easy rider;62298]Ga jij voor een boete van 150 Euro een advocaat inhuren A 300 Euro per uur??????.

Ja, zelfs voor een boete van 50€ neem ik een advocaat onder de arm als het me om het principe gaat en ik dit nodig acht om te kunnen mijn gelijk halen.
    edited September 2011
    Mensen met principes zijn gevaarlijk:)

[QUOTE=wodan;62300]Ja, zelfs voor een boete van 50€ neem ik een advocaat onder de arm als het me om het principe gaat en ik dit nodig acht om te kunnen mijn gelijk halen.
    edited September 2011
    Hangt ervan af welke principes ze aanhangen... maar ik spreek je niet tegen ;)
    edited September 2011
    @easy,
    assumptions are the.....
    Wees eens duidelijk! praten we nu hier over een particulier of over een ondernemer.
    Wezenlijk verschil voor de hele milieuwetgeving en lokale verordeningen

Als particulier maak ik me meer zorgen over de (mogelijke) financiele gevolgen als tijdens transport de olie van mijn aanhanger flikkert en de verzekering mij aansprakelijk wilt stellen.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited September 2011
    wij hebben ook bezoek gehad van de millieupolitie hoor. ze waren bij de visboer geweest. en die had zijn olie aan ons mee gegeven, en ze wilde dan toch wel even de vergunning zien. ze lijken dus wel actiever te worden. overigens is er een aanvulling van het ADR in de maak. dan wordt het vervoeren van plataardige olie een ADR aangelegenheid. De vetboeren rijden al met het nieuwe bord op de auto. klasse 3, brandbare vloeistof dus, maar dan in het groen. Dit zijn ze nog niet verplicht maar de lopen graag voor de muziek uit. Dat doen ze altijd, om zeker te zijn dat ze verzekerd zijn van de kladiezzie :-) Volgens een bevriende transporteur is het voor het eind van het jaar een must. boven de 250 ltr vloeibare vet of olie, ADR verplichting.
    Ik heb aan het zoeken geweest, maar kan er nog niets van vinden op internet. maar volgens de vakblaadjes, moet het zo zijn straks.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Dus ergens weer een ambtenaar die het tot zijn doel heeft gesteld om ons, PPO stokers en mensen die het milieu werkelijk een warm hart toe dragen, het leven moeilijk te maken. Typisch! Wat een Doos!... want toevallig is het toch bijna allemaal nie meer te noemen.. de staat maakt liever meer verlies door gemaakte kosten..dan het verlies van die paar cent accijns van ons clubje.... typisch! En kinderachtig. De muur is helaas heropgebouwt hier aan onze kustlijn. Altijd gedacht dat het een "dijk"was... maar blijkbaar een grote berlijnse souvenir:D

greetz!
    edited September 2011
    Het maakt mij geen F*CK uit of het nou legaal of illegaal is.
    Pakkans is nihil namelijk:)
    edited September 2011
    [QUOTE=suzuki;62312]Het maakt mij geen F*CK uit of het nou legaal of illegaal is.
    Pakkans is nihil namelijk:)
    Hum, ik zou niet zo hard roepen...
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    Huuh?
    Dus als ik fors ZBO inkoop (al was het weer 2006...) bij de super (stel dozijn flesjes per doos, dus 21 dozen...) dan zou ik opeens illegaal bezig zijn terwijl het gewoon om voedingsmiddel gaat?
    Ik zie steeds meer van dit soort absurditeit. Ik wou dat ik 't huis kwijt kon zonder crisisverlies te nemen (en ja, zelfs dan woon ik nog voordelig) zodat ik met alles zonder gezeur (nee nix aan te geven en nu opzouten) ergens anders heen kon.
    (maar waar?)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Heren......

Stel, je rijdt reeds een aantal jaren op PPO. Aan de start moest je flink investeren in je PPO-set. Vervolgens lever je bij iedere tankbeurt een bijdrage aan het milieu en aan je portemonnee.

Waarom mauwen over een boete van 150 euro? Als je iedere tankbeurt de helft van je besparing apart zet, heb je een mooi potje om onvoorziene en bekrompen uitgaven te dekken.

Op deze manier is het niet nodig om jezelf op te winden over dit soort dingen en kun je genieten van de leuke dingen :-D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Ons landje wordt steeds en steeds absurder!!!

We verzuipen in regels en verplichtingen.... maar aan misdaad wordt vrijwel nix gedaan. De misdadiger wordt absoluut beschermt en de brave burger mag eronder lijden!

ff ander voorbeeld.... diverse auto's gesloopt hiernabij. Iemand meld blij te zeggen dat hij camera beelden heeft van zijn bewakingscamera. Dader duidelijk te zien. Politie wenst ze niet te zien, doen enkel wat als ze deze op heterdaad betrappen......En ja...zelf beelden op internet zetten mocht ook nie meer toch zei men onlangs?..mega boetes ervoor van vele duizenden euro's?..... Dus ze betrappen liever iemand die wat PPO in zn wagen doet en er 150euro voor moet lappen... dan dat ze een dronken kerel oppakken die duizenden euro's schade aanricht. Of de junk die telkens inbreekt....... is nie intressant voor ze... die boetes zijn veeel belangerijker... een verkapte vorm van belasting in een land dat al overstroomt van accijnzen, BPM en andere vage Nederlandse maatregelen....met de dag erger!

Wij moeten betalen voor misdadigers die de gesteunt worden door de staat................. lijkt bijna wel alsof iemand zn kameraad een hand boven het hoofd houdt......... hmmm... doet je toch denken.......... je kunt je op den duur voorstellen dat mensen ervoor kiezen om over de grens te gaan... dan wordt je ineens beschermt en geholpen!..Want o zo zielig, arm kansarm boefje.....papa staat beschermt je wel tegen al die vervelende burgers die boos op jou zijn...???

Hmm.. wilde eigenlijk ff enkel melden dat het absurder wordt.....maar toch heel verhaal geworden..... frustraties....pfffff... dit land is niet goed voor je hart enzo!

greetz!
    edited September 2011
    [QUOTE=ericzwiep;62306]....praten we nu hier over een particulier of over een ondernemer. Wezenlijk verschil voor de hele milieuwetgeving en lokale verordeningen...

Particulier.

@Drivert. Goede aanvullende info over de aanvulling van het ADR. Is die ADR ergens online te bekijken?
    edited September 2011
    *link van rechtspraak.nl al onderweg?*
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2011
    [QUOTE=fury;62324]Ons landje wordt steeds en steeds absurder!!!

Ze halen het geld daar waar het makkelijk te halen is. Mensen met een auto hebben doorgaans een bankrekening, betalen wegenbelasting etc etc.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2011
    [QUOTE=smul;62323]Waarom mauwen over een boete van 150 euro?
    - Omdat het een boete is en betalen impliceert schuld bekennen
    - Vanwege, als het al op waarheid berust, het discutabele karakter van de gesuggereerde regelgeving
    - Niet iedereen heeft een geldfabriek in de schuur staan

Kortom: dit land is absurd maar we kunnen altijd proberen het net een klein beetje beter te maken.
    edited September 2011
    Particulier.
    mja, dan rammelt dit verhaal nu nog aan alle kanten.
    dus link van rechtspraak.nl.
    Mocht dierlijke en plantaardige vetten/olieen idd onder het ADR gaan vallen, wat ik op zich niet vreemd vind, dan ben je (afhankelijk van de definitie) in dit geval als particulier in overtreding.

Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)

Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detailhandel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR.
    In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.
    Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.

Mocht het onder de ADR gaan vallen dan heeft dat wel leuke gevolgen.
    1) definitieprobleem voedingsmiddel vs brandstof
    2) transformatie van ik koop het als voedingsmiddel en vervoer het kennelijk als brandstof =>dus ben ik accijnsgoederenwerkplaats?
    3) Mooi, als het dan brandstof is, als ik het vervoer, dan mag het ook in mijn tank :mozilla_tongue:
    edited September 2011
    *wacht op linkje van rechtspraak.nl*
    edited September 2011
    [QUOTE=suzuki;62377]*wacht op linkje van rechtspraak.nl*

Jonge.... Tis "geseponeerd" joh, hehe...
    edited November 2011
    Dit broodje aap nog aandacht op de meeting gekregen?
    edited November 2011
    [QUOTE=ericzwiep;62864]Dit broodje aap nog aandacht op de meeting gekregen?
    Neen, compleet vergeten, ER, geef eens de afloop?
    edited November 2011
    Broodje aap???? Fijn dat jullie mijn inzet een ieder zo goed mogelijk van informatie te voorzien in twijfel trekken. Voor die gene die echt willen weten hoe e.e.a. in elkaar zit stuur maar een PB. Hang hier maar een slotje op.
    edited November 2011
    Easy

Je zou toch het zaaknummer nog plaatsen zodat het op rechtspraak kon worden nagezocht. Tot op heden is het niet geplaatst. Evenmin heb je een berichtje gegeven dat je het niet kan/kon.
    edited November 2011
    Easy,
    normaal gesproken niet.
    In deze post wel....mede door het uitblijven van duidelijkere info van jou kant uit rammelt deze post al vanaf het begin. Dat is je door diverse duidelijk gemaakt.
    jammer dat je nu zo reageert, had een mooi onderwerp geweest voor op de meeting bij het vuur.
    edited November 2011
    Heren, geduld is een schone zaak en als ik niets te melden heb dan meld ik ook niets. Deze persoon kan en wil niet reageren op dit forum en daarom doe ik het. Ik heb hem toen gevraagd of hij er problemen mee had dat ik er een topic over zou starten en dat was geen probleem voor hem. Verder ga en kan ik niets over hem melden. De doelstelling was uit deze zaak iets te leren en te delen met jullie allemaal maar als men twijfel trekt over het geen ik gepost heb, so be it, suit yourself, ik heb wel wat beters te doen.

Wel verassend overigens dat ik direct na de post waar ik vraag om een slotje, ik direct een aantal PB's heb :mrgreen:.

[QUOTE=ericzwiep;62872]...jammer dat je nu zo reageert, had een mooi onderwerp geweest voor op de meeting bij het vuur.

Er was niemand op de meeting die mij er naar gevraagd heeft, en by the way jij was er niet?
    edited November 2011
    Ik was er niet nee, was bekend he.....had wel verwacht dat er op de meeting aandacht voor geweest zou zijn..je had er op de meeting ook zelf mee kunnen komen he.
    Maar goed, je weet dat ik wel bekend ben met deze materie. Tis daarom ook dat gezien het een particulier is, ik het een vreemd verhaal blijf vinden.

De doelstelling was uit deze zaak iets te leren en te delen met jullie allemaal

Voor die gene die echt willen weten hoe e.e.a. in elkaar zit stuur maar een PB

De inhoud van het verbaal had je hier na anderhalve maand al lang gepost kunnen hebben...dat is immers bekend en herhaaldelijk om gevraagd. In beide dus vanaf begin me in gebreke gebleven.

Wel verassend overigens dat ik direct na de post waar ik vraag om een slotje, ik direct een aantal PB's heb .

Soit

ik heb wel wat beters te doen.

Degene die op je post hebben gereageerd ook.....dus steek die Toon maar in eigen boezem.

Genoeg erover. Wodan, gooi er maar een slotje op zoals Easy requested. Weer terug naar de zinnigere posts die we van elkaar gewend zijn.
    edited November 2011
    Dan gaat het tot nader order dicht.
This discussion has been closed.