Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

opvoerpompje nodig bij een tdi?????

koekie4 PPO Wannabe
Hoi tdi rijders,
Is de tdi pomp krachtig genoeg om de ppo aan te trekken uit de tank in de koffer ruimte???
Lengte 5 meter diameter inwendig 10mm.
Off heb ik een extra opvoerpomp nodig???
Alle hulp is welkom.
1900 tdi 81 kw asv blok.
gr Roger

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Net echt nodig, maar raad het wel aan.

Je merkt het goed met accelereren. Zonder pomp reageert de motor niet direct op het gaspedaal, met pomp bijna even goed als op diesel.
    Dat is mijn ervaring, met mijn 120pk Caddy TDI en type motor ALH. En die is bijna gelijk aan de ASV, op andere verstuivers na.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited September 2011
    Dank je Ed.
    Wat is het hoogte verschil van de pomp tov de tank??? Welke hoogteverschil is te overbruggen??
    gr Roger
    edited September 2011
    [QUOTE=koekie4;62273]Wat is het hoogte verschil van de pomp tov de tank?
    Bij mij ongeveer op gelijke hoogte.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited September 2011
    Weer bedankt Ed. Ook ik heb bij een halve ppo tank geen hoogteverschil. Auto loopt op ppo nu. Heb nog wat problemen met het ontluchten van de filter. Enfin komt allemaal goed. Is je Caddy gechipped of heb je een powerbox erin. Ik las namelijk 122 pk.
    gr Roger
    edited September 2011
    Ha, da's mooi. Maaruh waar is je ombouw verslag?

[QUOTE=koekie4;62294]Is je Caddy gechipped of heb je een powerbox erin. Ik las namelijk 122 pk.
    gr Roger

Yep, heeft een chippie van JD Engineering.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Zit er nou bij een AFN eigenlijk origineel een opvoerpompje in de tank?
    Zat me onlangs te bedenken dat mn maat met golf1 TDI AFN wrs geen pompje in de tank heeft. Is tenslotte de oude 1.6D tank die eronder zit. Zou het origineel erin gezeten hebben..en zou het uitmaken? Hij draait op diesel / biodiesel mengsel overigens (ca 50/50).
    Motor is van 99er ibiza GT TDI. Zomaar eens benieuwd.

Greetz!
    edited September 2011
    Volgens mij bij geen enkele TDI VP.
    edited September 2011
    Mooi!... hadden bmw's zoals die van ER nu wel een opvoerpomp in de tank?...want das wel weer een gelijksoortige pomp als de tdi's.

greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2011
    Yep, en die gaat gelijk naar de eeuwige jachtvelden als je 100% PPO wilt rijden dus er uit rukken en een Hardi plaatsen.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited October 2011
    je hebt gelijk Ed. Mijn tdi pomp red het net niet helemaal. Heb vandaag een Hardi pompje besteld met 0,35 bar. Nog een 12 volt relais bestellen en dan inbouwen. Heb problemen boven de 3500 toeren bergop. Mist gewoon brandstof dan.
    edited October 2011
    [QUOTE=koekie4;62450]Heb problemen boven de 3500 toeren bergop

Yep, was ook bij mij, in het hogere toeren bereik. Alleen in de randstad zijn geen bergen ;)

Ik heb het nog nooit gemeten. Maar ik heb het idee dat de IP van de TDI een hoge flow vraagt. En daardoor te weinig zuigkracht heeft om de toch wat dikkere PPO vergeleken met diesel uit de tank te trekken.

Binnenkort toch eens meten hoeveel de flow eigenlijk is. Ik zit te denken door dan de retour in een bepaalde tijd even naar een ander tankje te sturen en dan meten hoeveel daar in is gegaan in die tijd.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited October 2011
    Dat klinkt dus bekend. Vervelend dat die bij mij dan in noodloop gaat. Straks eens even uitlezen wie dat doet veroorzaken.
    Het lijkt erop inderdaad dat deze pomp veel liters pakt.
    Heb nog twijfels over de hardipomp. In de verkoop advertentie staat dat die zich automatisch aanpast aan het verbruik van de auto. De druk zou dan constant 0,35 bar moeten zijn. Dit is dus een centrifugaalpompje. Mijn angst zit erin dat als mijn filter dichtslipt of zelfs verstopt raakt dat mijn filter inwendig stuk gaat waardoor ongefilterde brandstof mijn pomp zou kunnen bereiken. Want nu doe ik eigenlijk mijn hele sijsteem constant op druk van 0,35 zetten.Wat is wijsheid hierin???
    gr Roger
    edited October 2011
    Hardi pompje is een membraam pompje... vergelijkbaar met een mechanische benzine pomp eigenlijk, echter electrisch bediend.
    Hardi pompt naar gelang hij het kwijt kan..dus bij een vrije flow hoor je tik tik tik op een redelijke frequentie. Bij minder flow word de interval tussen de tikken groter..en bij geen flow...is hij stil.. Das het mooie ervan. Hij verhoogd de druk dus ook niet. Verminderd enkel de flow. Ze worden daarom ook veelal gebruikt ter vervanging van mechanische benzine pompen op carburatie motoren. Voordeel is dat de pomp stop als de vlotternaald de vlotterkamer afdicht. Een injectie pomp zou de vlotter gewoon naar beneden drukken..en daarmee de motor volledig verzuipen. Zou je idd een centrifugaal pomp oid gebruiken, dan zou je een overdruk regelaar moeten hebben die het overschot naar de retour laat, bij een dergelijke toepassing.

Greetz!
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited October 2011
    Klasse. Dank je Fury. Dat is info waar ik iets mee kan.
    gr Roger
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited October 2011
    Pompje is binnen gekomen met grof filter.
    Vandaag bedrading gemaakt en relais geplaatst. Met pc data uitgelezen en gezien dat de noodloop werd veroorzaakt door teveel turbo druk. Omdat er zoeen variabele inzit ding gaan controleren.
    Blijkt de vacuumslang op 3 plekken doorgevreten te zijn. Met de logfunctie gezien dat die 2350 millibar aangetikt had. ppfffff.
    nieuwe slang geplaatst en de grens effe over richting Aken. Goed warm gedraaid en met ppo 210 op de klok.
    zeker weten dat de verstelling nu weer helemaal schoon is. Geen foutcodes meer.
    Dit is genieten. Heerlijk!!!

groeten Roger
    edited October 2011
    [QUOTE=koekie4;62505]....Met de logfunctie gezien dat die 2350 millibar aangetikt had. ppfffff....

Sow, fijn systeem dan. Had je nog zoiets kunnen overkomen :D
    edited October 2011
    [QUOTE=koekie4;62505]nieuwe slang geplaatst en de grens effe over richting Aken. Goed warm gedraaid en met ppo 210 op de klok.
    zeker weten dat de verstelling nu weer helemaal schoon is. Geen foutcodes meer.
    Dit is genieten. Heerlijk!!!

Ah, netjes. Dan is hij in goede conditie.

Daarom heb ik laatst bij mijn Caddy alle vacuum slangen vervangen en de EGR vacuum slang verwijdert, omdat er eentje al bijna open lag. En vorige week(nog voor de defecte koppeling), had ik een scheur in een vacuum slang ontdekt tbv de rembekrachtiger. Hij remde al een beetje vaag. Deze nu een stukje in gekort. Moet daarvoor nog nieuw halen.

Wel vaag dat die slangen zomaar bijna tegelijk verteren.
    edited October 2011
    [QUOTE=CaddyEd;62507]...Wel vaag dat die slangen zomaar bijna tegelijk verteren.

Is niet zo gek. Kunststoffen zijn "geengineerde" Polymeren die onderhevig zijn aan degragatie. Dat degradatie proces begind al tijdens de fabrikage er van en natuurlijk tijdens de verwerking van halffabrikaat naar eindproduct. Men is tegenwoordig al in staat kunststoffen een bepaalde "leeftijd" mee te geven. Zo worden er televisie toestellen gemaakt die na 2 jaar gewoon "ineens" in elkaar storten. Kwestie van eigen markt creeren. :mozilla_wink:
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited October 2011
    Bij meerder mensen zie ik dat de retour van de brandstofpomp weer aangeboden word zonder het naar de tank terug te brengen. Wat is wijsheid hierin??? Omdat ik nu een externe pomp heb die 0,3 a 0,4 bar brengt zet ik dan dus ook mijn retour van de brandstofpomp op druk incl de retour van de verstuivers.
    Nu gaat dus alle retour terug naar de tank. Ik vraag dit omdat mijn hardipompje dan minder werk hoeft te verzetten.Wiehelpt???
    groeten Roger
    edited October 2011
    Een KGR heeft als voordeel dat je met een matige platen-WW, toch een goede PPO temperatuur kan halen en deze ook vrij snel kan bereiken na een koude start. Het nadeel is dat er lucht in het systeem kan blijven circuleren.

Als je een warmtewisselaar heb met voldoende capaciteit, is volgens mijn mening een KGR niet nodig. En als je toch een KGR zou willen, kan je ook overwegen deze schakelbaar te maken door een 3e wisselklep te plaatsen.

Een Hardi pompje heeft het meeste werk met het zuigen uit de tank. Omdat er dan door de magnetische werking een veer wordt aangetrokken en tegelijk dus de olie uit de tank moet worden gezogen.
    Als je KGR gaat rijden, zal het Hardi pompje altijd dikke PPO moeten zuigen, dus harder moeten werken en mogelijk te warm worden en er mee stoppen.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited November 2011
    Dank je Ed. Dan ga ik het proberen.Ww is 2,8 kilowatt. Meer dan genoeg.
    gr Roger
Sign In or Register to comment.