Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fiat Ulysse 2.1 td EL met STANDKACHEL

lucas PPO Newbie
edited February 2007 in Fiat/Iveco
Een variant op "de voorverwarmer" met meer voordelen

Start goed en trekt goed loopt mooi strak.

Deze Ulysse heeft een Lucas filter en Lucas brandstofpomp.

boven 25 graden 100% zonnebloemolie
10-25 20 % diesel
lager dan 10 graden standkachel en 20% diesel

Zonder aanpassing geeft het waarschuwingssysteem dat er problemen zijn met het brandstofsyteem en knippert STOP onmiddelijk.

DieselFilter aangepast; papier vervangen voor stofzuigermotor doek tegen het veroorzaken luchtbellen waardoor toerental stijgt
De rand van het filterhuis licht met kopervet afgesmeerd tegen lekken.
Luchtfilter gemaakt van gaas gevuld met wasemkapfilterdoek; iets stabieler en hoger toerental (600) betere reactie op gasgeven.
Standkachel met extra tank (diesel) op de plaats van het reservewiel
Standkachels werken niet zomaar op ppo.
Retourwaterleiding standkachel tegen brandstofleiding tussen filterhuis en pomp
afgedekt met isolatie, waardoor extra voorverwarmer overbodig.

Voor degene die niet weet wat een standkachel is; deze verwarmt gedurende enige tijd max 60 min de koelvloeistof voor minimaal 4 liter
en verwarmt daarmee de motor en met de ventilator ingeschakeld ook de binnenruimte waardoor men milieubewust en vooral warm wegrijdt en niet hoeft te krabben. Ook voor korte stukken spaart het de motor.

image

foto; standkachel gemonteerd zonder warmtewisselaar

Voor het geval iemand vragen heeft; werkzaamheden omvatten ongeveer;

Standkachel= Webasto Thermotop C met 3 standenklok (2e hands in oa Duitsland makkelijker te krijgen als bij ons)
met nieuw set bekabeling gemakkelijk zelf aan te sluiten; Standkachel links op vrij scherm gemonteerd
waterleiding motor kachel onderbroken hier tussen standkachel (20/20 aansluitstukken)

image

uitlaat standkachel onder radiator
Electrische aansluitingen;
blauw/bruin kabel is van de brandstof pomp blauw=1=+
brandstofpomp onder linker deur aan chasis
bruin gezamelijk aan aarde / relais en zekeringhouder ernaast
Rood aan accu
zwart/rood aan zekering F05 BF00 zekerhuis bij stuur dwz kabel onderbreken rood aan zekering bij klimaatregeling
zwart aan kabelboom (oa ventilatie)
Tijdklok bevestigen en kabeltje aansluiten.
Starten kan direct op de klok of via 3 tijden.
Starten geschiedt electrisch waarna diesel verbranding plaatsvind.

(zekeringen, relais kabel zijn allemaal al verbonden en je hoeft alleen de aansluiting op de auto te maken van water, electra, kachel, uitlaatje)

duits; http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/776304.pdf
Googlen met webasto en je type in diverse variaties kan een Webastospecifiek aansluitschema opleveren zoals hierboven.

Inbouwen door de garage kost min 500 euro + Thermotop C nieuw tussen
800 en 1000 euro erbij = samen 1500
2e hands zelfdoen met tank 500 (in 1 jaar zonnebloemolie makkelijk terug verdient)

Deze oplossing heeft naar mijn beleving meer mogelijkheden dan het 2 tankensysteem dat je ook kunt laten inbouwen omdat hiermee s'winters ook je motor en kabine wordt verarmd.

Het is maar een idee.

Comments

• lucas PPO Newbie
    edited October 2005
    de voorverwarmer......

image

Ik heb ook een lucaspomp en filter op de fiat ulysse en heb van 22mm pijp 25cm en 10 mm inwendige pijp (voor een wasbakkraan) gebruikt voor de brandstof en verder vanaf het filter met 10mm rubber oid (iets dikker inwendig als de doorzichtige slang die er op zat) aangesloten en heb een constante temp van 80 graden gekregen en meng bij met 10 tot 20% diesel.
    Voor de winter heb ik een standkachel aangesloten.
    De uiteinden van de voor verwarmer zijn 22mm bochten, die met rubberslang uitkomen vlakna de wateruitmonding op de standkachel met t-stukken, zodat bij kort gebruik de brandstof direct warm is. Een standkachel kan de accu zo leeg trekken mn in de winter bij veel stroomgebruik en korte afstanden. Een permanente zonnecel voor de accu
    heb ik daarvoor als oplossing. Batterysaver van 5 watt.
    Over de koperenpijp heb ik rubberslang gedaan door dit in de lengte door te knippen. Zo verlies je geen warmte tijdens het rijden in koud weer.

Belangrijk is het papier uit het Mann filter p 738x te verwijderen en
    boven in de plastic container een stukje gaas te naaien van een stofzuigermotorfilter.
    Hierdoor krijg je meer brandstofvolume in je filterhuis dat door zijn bevestiging op het blok wordt voorverwarmd en deze voorverwarmde brandstof gaat daarna door de voorwarmer naar de pomp.
    Mede door het grotere volume en het dunnere gaas hoeft de pomp minder zwaar te trekken naar brandstof. Het voorverwarmen doet de rest.
    Belangrijk bij het aansluiten is eerst te kijken of de brandstofslangen/pijp
    luchtdicht zijn aangesloten. Na een dag moet hij lucht vrij zijn.
    De lucht veroorzaakt het hogere stationaire toeren tal en het branden van het filteralarm.
    De dikkere rubberen brandstofslang voorkomt dat de brandstof snel kan afkoelen.

image

Ik kan niet anders zeggen dat het perfect rijdt.
    De standkachel zelf loopt op pure diesel vanuit een tank op de plaats van het reservewiel.
    Het is even wat werk maar dan heb je ook wat.
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    Aanpassing in het brandstoffilter;

het hele binnen werk eruit d.w.z. papier en groen kokertje

image

en dat vervang je voor het filter dat je ook krijgt bij stofzuigerzakken om de motor te beschermen. Het zwarte doek dat op het doosje ligt.

image

dat stik je daarna met wat " ijzer" garen door de gaatjes vast zodat het zijn plaats blijft.

Een dergelijk filter is ook als een gewoon filter aan "vestopping / verzadiging" onderhevig en dient dan vervangen te worden voor en nieuw stuk.

Het rijdt perfect tot +/- 30.000 km met ppo en gebruikte olie.
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    Vandaag te horen gekregen dat de pomp van de fiat ulysse 2,1 tdi
    ter ziele is en dat zou komen door dat wij op zonnebloem olie rijden.

Gek genoeg was de klacht dat de pomp onderweg uitwegviel en de motor
    stil erg onhandig dus met veel diesel erin naar de fiatdealer

en deze ontdekte dat als je aan de kabelboom kwam dat hij inderdaad afsloeg.

Maar alles in ingegoten.

Pomp opgestuurd naar een revisie bedrijf en deze geeft de schuld aan de ppo, want hij heeft dat geroken. Het is een defecte magneetklep naar zeggen van het bedrijf in Harderwijk.
    En daarom moeten wij wel een nieuwe pomp betalen, maar krijgen geen garantie.

Maar als je de kabelboom beweegt en de klep doet het kan de ppo toch niet de oorzaak zijn, maar gewoon een defecte magneetklep.

De auto heeft 189.000 km gelopen waarvan 49.000 naar tevredenheid met de magneetklep. Het is een electrische storing en geen mechanische.
    Mijn mening is dat deze lucaspomp best een kapotte magneetklep kan krijgen na 189.000 km waarvan 49.000 op ppo. altijd gestart met voorverwarming van de standkachel.

Graag jullie mening.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Waarom heb je niet alles met Diesel uitgespoeld als je de motor toch kan laten draaien mits gefoefel aan de kabelboom? Dan had je alles mooi in garantie kunnen geregeld krijgen. Nu mag je daar een kruis over maken.
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    Er zat hooguit een beetje olie in en er is veel diesel bij getankt en hij reed ook perfect. Zelfs naar de garage bleek hij er geen last van te hebben, maar de avond er voor wel en daar kan je de vrouw niet mee op pad sturen.

ik snap je argument wel, maar ik heb de garage zojuist nog te verstaan gegeven dat het een onzin verhaal is, omdat met het bewegen van de kabelboom aangegeven is dat de storing electrisch is en zou de klep aangetast zijn of aangekoekt dan helpt rommelen met de kabelboom niet.
    En ik mag aannemen dat een relais niet oplost in ppo en daarna met rommelen aan de kabelboom functioneert als een nieuwe.

Ik heb de garage gevraagd waar het revisie bedrijf van leeft;
    reviseren van dieselpompen en gaan die allemaal stuk van ppo rijders?
    of kan een pomp ook gewoon stuk bij 189.000 km
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hey,

Als ik het goed begrijp is er een magneetklep op je pomp kapot en niet de beruchte as in de pomp?

Vraag dan een ander revisie bedrijf wat zo'n klep mag kosten, en peil eea nog even bij Nero.

Kan me niet voorstellen dat er door een kapotte klep in de pomp, het hele ding vervangen moet worden, tenzij je te maken hebt met onderdelen vervangers ipv monteurs.

Cheers,
    Tim
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    ja, dat begreep ik ook, ik Bucheli oid zelf in Harderwijk gebeld
    en geeist dat hij een rapportje maakt van wat er kapot is,

maandag bel ik een andere fiat garage wat een pomp kost en of een magneetklep seperaat te vervangen is.
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    een solenoid had 'íe het over
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007

en die kunnen overbelast raken?

en met de kabelboom bewegen doet hij het weer?
    edited February 2007
    lucas said:

Dat is het spoeltje van de betreffende magneet klep. Meestal kun je die er zo afdraaien.

Kijk maar eens naar kleppen in de ombouw shops, het is het zwarte deel van dekep waar de stroomdraden in komen.

Hooguit 25 euries, mits ie niet aan de klep zit gegoten oid.

Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Als het allemaal wel goed werkt als je wat aan de kabel pielt, zou ik zo zeggen, kabelbreuk of los contact ergens.

de dealer kan die kabelboom toch ff aan de diagnose hangen als het probleem zich voordoet, je vindt het dan, of je kunt wat uitsluiten.
    Zou lullig zijn als je dadelijk de pomp laat vervangen en blijkt achteraf dan toch de kabel te zijn.

een magneetklep wordt toch aangestuurd door een relais. je kunt ook een gaar relais hebben dus.

2collegas hebben met een 220diesel mercedes met lucas pomp, deze stuk gehad bij een dikke 200dkm. Dit type pomp was wel de slechtste lucas pomp ooit en alleen door mercedes gebruikt.

groeten Ton
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    als het de stopsolenoide is, dan kost dit hooguit een 20 a 30 euro's aan onderdelen. Testwerk niet inbegrepen.

Is het echter een solenoide die op de zijkant zit (kunnen er 3 soorten zijn), dan kost dit veel meer. kost al snel zo'n 200 a 250 euros voor zo'n solenoide!!

Maar dit betekent nog altijd niet dat de pomp stuk is.

Ook de logica naar de kabelboom vat ik niet.

Groeten,
    Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Als het soms werkt en soms niet IS het een slecht contact...
    Uitzoeken WAAR is de boodschap, dan zien of het te herstellen (solderen) valt.
  • edited February 2007
    DELETED
  • lucas PPO Newbie
    edited February 2007
    Helaas zijn we het traject van even uitzoeken gepasseerd.

De wegenwacht oplossing spreekt mij aan, maar hij staat in een Fiatgarage waar de ene monteur het als een project is gaan beschouwen en de ander die hem waarneemt ivm carnaval denk ik, meent dat de betrapte PPO rijders gestraft moet worden en vooraf al geen garantie gaat krijgen op de Pomp.

d.w.z. dat deze meent dat de onderzoekskosten in rekening komen, een vervangende pomp en die vervangende auto ook.
    Ik ga het bedrag niet noemen maar je begrijpt dat ik daar niet vrolijk van wordt.

Verder is het belachelijk dat een Fiat garage vooraf zegt dat de nieuwe pomp geen garantie krijgt omdat je op ppo rijdt. Zou de nieuwe pomp stuk gaan met die conclusie dan is dat logisch. Je kunt de garantie niet vooraf laten vervallen op basis van de oude pomp.
    In de tank zit diesel maar de pomp was kennelijk niet geheel schoon van binnen omdat het revisie bedrijf belde naar de Fiatgarage dat de pomp naar ppo rook. En dan schijnen echt alle bellen te gaan rinkelen, ok die van de kassa.
    d.w.z. als ze je echt willen pakken stoppen ze er een slechte pomp in.
    Dat gaan we eerst uitvechten, daar is dus het laatste niet over gezegd.

ik heb van jullie een aardig beeld gekregen (bedankt) en dat bevestigt mijn gevoel dat het lijkt als of ik "gepiepeld" wordt, danwel ben.
    edited February 2007
    Lucas,

De onderzoekskosten en vervangende auto ben je kwijt, logisch. Zorg dat je je ouwe pomp ZOWIESO mee terug krijgt. Zonder NIET betalen. Geouwehoer van de garage over ruilpomp is onzin, ze vervangen hem, dus de oude blijft van jou. Stuur deze op naar Nero en laat hem daar grondig onderzoeken. Die wil vast een zacht prijsje voor je maken, en weer waar ie over praat qua pompen en ppo.

Bij het afrekenen, ben je de pin vergeten en vraag je of ze een rekening sturen. Deze betaal je niet eerder dan dat je een goede second opinion (bv Nero) gekregen hebt over het falen van je pomp.

Met deze conclusie ga je terug naar je garage en kun je hun wel/niet om de oren slaan met de resultaten en alleen de onderzoekskosten en vervangende auto van de rekening betalen.

Ik heb sterk het gevoel dat je genaaid wordt, onkunde van de garage!
    Tim
  • apktje PPO Burner
    edited February 2007
    Beste Lucas, (what's in a name)

Om de bedrading/ mageetklep uit te sluiten kun je de magneetklep demonteren, het zuigertje met de veer, die de brandstof afsluit, eruit laten en het huis van de klep weer monteren. De brandstoftoevoer blijft dan open staan en zal dus zonder stroom blijven lopen. Als het aan de bedrading of magneetklep ligt zal de motor weer als vanouds moeten lopen. Uitzetten van de motor kan dan alleen door de motor in de versnelling, op de handrem af te laten slaan.

Dit gaat echte enkel eenvoudig als de brandstofpomp niet beveiligd is anders is het meer werk (en kan het ook aan de startbeveiliging liggen)

Om nog beter antwoord te kunnen geen zou je nog wat meer gegevens door moeten geven. (bouwjaar, motorcode, enz)

Hoop dat je er wat aan hebt,

Sterkte,

APKtje
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Lucky Lucas,

Je bent nu al de vierde of de vijfde die met een ongelooflijk verhaal komt over de pomp ...

Als mijn pomp sterft dan luister ik alleen naar dit forum !
    Laat me zekers niets vertellen door de boys van TSN !! Of de boys van de wegenweacht !!

Nee afblijven met die takken van mijn pompie, met WARP 9 laat ik me naar Nero snorren.

Daar gaan we kijken wat er scheelt.

:wink:

Trouwens mijn oude Iveco wou af en toe niet uit, sleuteltjke omdraaien .. motor liep gewoon door. Is dus dezelfde klep.

Drappie
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Liever 500 euro kosten aan transport dan een een pomp waar niks mis mee was.
    Nee serieus, de garages en pomprevisie bedrijven hebben mij iets te vaak een anti PPO houding.

Met zo iemand hoef ik mijn tijd niet te verspillen.

Kijk naar Neros afgebroken verstuiver .... dat had bij de garage zekers een andere oorzaak gehad en ze hadden eerst alles vervangen voordat ze op Nero's spoor zouden zitten.

ANWB is een bedrijf die flest zijn klanten, het is terecht dat zij 180.000 klanten kwijt zijn geraakt. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk failliet gaan de grootste oplichtsers club in Nederland.
    Een goede autoverzekering sleept je 2x per jaar ... gratizzzzzzz.
    Vertelt de ANWB dat ? Nee de hufters houden het al 15 jaar stil....
    Voor 60 euro per jaar doet mijn verzekering er nog een reisverzekering bij, voor heel Europa voor 1 jaar alweer met slepen en vervangend vervoer.

U dont need the wankers !! All u need is a celluarphone .....

Zo dat was weer even lekker, even alles van me aftezeiken.

:wink:

The APO Warrior ....
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    met antidiefstal op pompen heb je veel miserie.
    Moest je eens weten hoeveel ik er al heb moeten verwijderen?
    Weg met die rommel.
    Gewoon 12V naar je stopventiel .
    Die transponders, die zorgen voor de ellende.

Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.