Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

lister hw2 genset op gpo

carl PPO Addict
edited February 2012 in Professionele toepassingen
In navolging van mijn vw1600d die allerlei mankementjes begon te vertonen ,slecht begon te starten ,te lekken , enz ,heb ik op marktplaats een lister 2cilinder watergekoelde scheepsdiesel met variabel gestabiliseerd toerental gekocht om daar mijn genset mee om te bouwen .

image

image

image

updates volgen nog.

grtjs carl
«1

Comments

• Sandman79 PPO Burner
    edited August 2011
    genset? generator?
  • carl PPO Addict
    edited August 2011
    Idd Sandman 79

Dit is alleen de motor , de alternator gaat komen van mijn vorige samenbouw, waarvan nu de motor versleten is.

deze hier

Er gaat natuurlijk wel stevig moeten gesleuteld en gelast en aangepast worden.

image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Fijn dat je dit met ons wilt delen:)
    Ga dit topic dus volgen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2011
    Prachtig machien Carl !
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2011
    Gaaf man.

Ik heb hier een Kubota D600 staan van 26PK. 11Kw driefasen asynchrone elektromotor is ook al aanwezig en voor het begin van de winter moet dat geheel samengebouwd worden.

Ik ga dan warmte pakken van de motor en stroom terug leveren aan het net. Op Ecologieforum • Forumoverzicht vind je veel info over dit onderwerp.
  • carl PPO Addict
    edited September 2011
    Bedankt mannen :)

Bedankt Easy Rider, dat ecologieforum is ook een bangelijk forum ,daar kan ik weer uuuuuren mee verder.:D

een kubota d600 26pk en een 11kw generator lijkt me een mooie configuratie ;)

de lister heeft 22pk met een generator van 7kva en deze zou ook tegen de winter in het generatorhok moeten staan .
    Het warmte recuperatie systeem dat de warmte naar mijn werkplaats stuurt is al aanwezig van de vorige genset , alleen zal ik een nieuwe uitlaatgaswarmte wisselaar moeten maken want de oude was versleten .

grtjs carl
  • jawata PPO Newbie
    edited September 2011
    Ik zal ook deze discussie met aandacht volgen,ben ook alles aan het samenzoeken om een Lister van 6pk monocylinder met een asynchrone motor op gpo aan het net te koppelen.Veel succes mannen!
    edited September 2011
    [QUOTE=carl;61995]...alleen zal ik een nieuwe uitlaatgaswarmte wisselaar moeten maken want de oude was versleten.

Daarom heb ik er 1 van RVS liggen die er op komt. Bij mij is het idee om daar dan een CV pomp aan te hangen die een buffervat met water opwarmt welke weer aangesloten staat aan een aantal radiatoren in mijn werkplaats.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2011
    Mocht er iemand een CV pomp zoeken, laat me weten, dan breng ik er wat mee nr de volgende meeting.
    edited September 2011
    Die kan ik nog wel gebruiken ja. Kosten?
  • carl PPO Addict
    edited September 2011
    update

Inmiddels is de motor van de aanhanger afgeladen en in de werkplaats gezet.

Nadat ik het oliepeil had gecontroleerd en het waterpeil heb ik de motor aangeslingerd met de zwengel ,een elektrische starter is helaas niet aanwezig:-|

Het aanslingeren lukte van de 2de keer , de 1ste keer had ik hem wat te langzaam rondgeslingerd en toen ik de kleppenlichters omdraaide stopte hij met draaien door de compressie.

De 2de keer een pak harder gedraaid en na het kantelen van de kleppenlichterhefboom kwam hij tot leven. :D

Daarna wat warm laten draaien en wat met het gas gespeeld en de motor wat belast door een houten balk tegen het vliegwiel te klemmen ,en ja de regelateur reageerde goed en begon meer diesel in te spuiten .

De motor rookt niet wanneer hij onbelast zijn ingesteld toerental draait , maar als hij start en hij loopt naar zijn ingesteld toerental komt er toch wat donkere rook uit de uitlaat , ook als je plots gas bijgeeft .

Nu kan ik al wat gaan uitvogelen hoe ik de generator ga aankoppelen.:p

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited October 2011
    Update

Na uitgebreid passen en meten , ben ik tot het besluit gekomen dat ik de generator niet achter de motor ga bouwen maar bovenop de motor .

Dit alles om een constructie te kunnen bouwen , die ik in zijn geheel via een smalle doorgang(900mm)om daarna een bocht van 90 graden te maken ,en door het deurgat van (820mm)de genset in het kleine generatorhok te kunnen plaatsen , en als het nodig is er weer uit.

Bij de vorige versie gaf dit wel problemen ,die heb ik ter plaatse moeten demonteren ,omdat deze niet meer naar buiten kon in zijn geheel.

Ook heb ik op markplaats een dynastart kunnen vinden die tegenuurwijzerzin draait ,dan hoef ik de motor niet aan te slingeren .:p

Verder zal ik de genset moeten voorzien van stevige trillingsblokken die ik ga vastvijzen in het beton , omdat de motor wil gaan lopen wanneer hij draait .

grtjes carl
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Echt een gaaf project joh! Leuk motortje om te zien..zo lekker retro en degelijk:) En mooi eindresultaat strax:)

Ben zeker benieuwd!

Greetz!
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    Update

Ik heb de alternator in een opstelling bovenop de motor geplaatst, en proefgedraaid met een riemschijfverhouding ,diameter 190mm op de motor en diameter 125mm op de alternator , zodat als de de alternator 1500 toeren draait de motor bijna 1000 toeren draait .

Met de belastingstest heb ik het toerental van de motor afgeregeld zo dat er 50 hz zonder belasting uit de alternator kwam , daarna met
    electrische vuurtjes een belasting van 4500w aangesloten en frequentie schommelde tussen de 48en de 49 hz ,waar ik heel tevreden mee ben.
    :p

Vervolgens de 4500w er in een klap afgehaald en de frequentie herstelde zich netjes naar de 50hz zonder in overtoeren te gaan, dit moest ik met mijn vorige versie niet proberen of mijn electronische balasten van mijn tl lampen gingen er aan .:mozilla_cry:

Ik denk dat ik deze riemschijfverhouding voorlopig ga behouden ,daar de motor lekker rustig draait zowel onbelast als belast .

image

image

imageDe verticale opstelling

Nu maar eens gaan denken over trillingsblokken om dit op zijn plaats te houden ,wanneer hij in zijn hok staat:lol:
    en de dynastart gaan aanbouwen want het aanslingeren gaat nu al wat stroever met de alternator.

Grtjs carl
    edited November 2011
    Ik volg dit topic met veel interesse, bijzonder gaaf zeg. Heeft de Lister zijn maximum koppel bij 1000 toeren? Volgens mij is het het best om met maximum koppel te draaien zodat de motor het meest efficient is toch?
    edited November 2011
    Mooi gedaan Carl.
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    Ik vermoed dat het maximum koppel wel boven de 1000 toeren ligt Easy Rider , de motor kan 22pk leveren bij 1800 toeren wat ook zijn max toerental is , maar met mijn 5kva alternator heb ik bij max belasting in theorie ongeveer 8pk nodig ,wat deze motor blijkbaar kan leveren bij 1000 toeren .

Hij zal idd vermoedelijk wel meer verbruiken omdat hij niet op zijn max koppel draait en daarom wat meer afvalwarmte produceerd , maar deze afvalwarmte komt toch terecht in mijn werkplaats via de warmte blazer.

Ik zal eens op zoek moeten gaan naar een manual van deze motor zodat ik dit kan opzoeken , en ook zijn afstelgegevens heb.

Verder ben ik er ook nog niet uit of zulke motor het snelste versleten gaat zijn bv tegen 1500 toeren of 1000 toeren , ik weet het niet:confused:
    maar ik weet wel dat een genset dat 1500 toeren veel langer mee gaat dan een genset dat 3000 toeren draait , en ik zou graag het toerental zo regelen dat de motor het minste verslijt maar waar dit toerental ligt weet ik ook niet , ik gok er op dat dit een beetje de de gulden middenweg gaat zijn , maar ik kan evengoed daar mottig fout in zijn.:confused: Dit toerental heb ik ook gekozen omdat de motor bij dit toerental het minste gaat weg lopen door de trillingen , en hij lekker draait.

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    De dynastart is gemonteerd voorlopig ga ik het riemwietje dat aanwezig is er op laten staan ,maar later denk ik dat ik er een ander op ga monteren aan gezien de dynastart met dit riemwieltje ongeveer 6000 toeren gaat draaien als de motor op zijn normale toerental draait en ik denk dat 6000 toeren toch wel wat teveel van het goede is.:???:

Maar eerst eens proberen of de dynastart de nodige kracht heeft voor de lister deftig rond te starten.

image

Grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited December 2011
    De dynastart werkt, hij krijgt de lister vlot rond , wel met de kleplichters ingeschakeld, want zonder kleplichters krijgt de dyna de lister niet over zijn compressie.
    Het is toch een hele verademing dat ik de lister nu niet meer moet aanslingeren :mrgreen:

Grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited December 2011
    De trillingdemperschoenen zijn klaar, deze gaan onder het frame komen met m16 bouten zodat ik de hoogte kan uitregelen om de machine waterpas te zetten , de bedoeling is dat ik deze schoenen in het beton kan vast boren , en eventueel de spanning op de middenplaat tussen de oranje rubber platen kan regelen om de demping bij te stellen. (hopelijk):)

image

grtjs carl
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Ziet er profi uit.
    Het kan zijn dat je met de hardheid (de eenheid is Shore) van het rubber moet gaan spelen om de juiste demping te krijgen.

Wij hadden ooit de wasmachine op rubberen voetjes staan: op een houten vloer scheelt het veel geluid maar op een tegelvloer kun je ze er maar beter niet tussen doen. Goed stabiel en waterpas gesteld zonder die extra rubberen voetjes staat een wasmachine gewoon stiller.
  • carl PPO Addict
    edited December 2011
    Lekker geschilderd, en op weg naar zijn hok:)

image

image

image

grtjs carl
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Vette shit Carl!
    Groot respect voor je werk!
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    mooie setup Carl!!
  • carl PPO Addict
    edited December 2011
    Hij staat nu in zijn hok , en heeft een uurtje gelopen tegen een belasting van 4000w ongeveer .
    De uitlaatgaswarmte wisselaar was niet aangesloten en haalde in de werkplaats een waterretourtemp van tussen de 25 en de 30 graden tewijl dat vroeger tussen de 50 en 70 graden was , ik zal dus eens ernstig moeten denken om een nieuwe uitlaatgaswarmtewisselaar te bouwen.image

image

Zijn voetjes:)

image

Niet veel rook uit zijn uitlaatpijp , wel wat lawaai zonder demper.:cool:

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Wat materiaal bijeengezocht en enige voorbereidingen gedaan voor de uitlaatgaswarmtewisselaar.

Inox en koperen buizen

image
    grtjs carl
    edited January 2012
    zie ik daar een uitlaatgas aangedreven windturbine? ;)

als de uitlaat daadwerkelijk ook de draagconstructie voor de windturbine is dan verstoor je op deze wijze de aanstroming naar je windturbine hevig.
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    :lol:

Ja [EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL] , ik denk ook dat de uitlaat de windstroom naar de turbine flink verstoort, een geluk is dat wanneer de generator draait, deze de funktie van de windturbine overneemt met de dynamo van de motor.
    De windturbine zorgt er voor dat de batterijbank een beetje op conditie blijft wanneer de gen langere tijd niet werkt, en dat lukt aardig met deze stormige dagen:lol:, en als de zon schijnt moet het zonnepaneeltje daar voor zorgen .
    In de winter worden de batterijen alleen gebruikt voor de wkk te starten.

Grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Een foto van de oude ijzeren warmtewisselaar ,weliswaar fout gemaakt ,met veel te dunne buisjes gemaakt , werkte(tijdelijk) geweldig maar het was eigenlijk een roetfilter:mrgreen::mrgreen::mrgreen:.
    Hopelijk gaat de volgende beter zijn , hij moet in ieder geval uit te kuisen zijn en dikkere buizen en van non ferro metalen.:p

image
    Grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    Verder met de uitlaatgaswarmtewisselaar , waterzijdig de in en uitgang gelast .image

De koperen pijpjes passen.

image

Kadertjes op de platen gelast en klaar om te zilveren.

image

Grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    image
    Bij gebrek aan zuurstof voor de autogeenbrander dan maar gezilverd met een zware roofingbrander :mrgreen:

image

Druktest met 4 bar en in een emmer water.
    Alles lijkt dicht op het eerste gezicht,de tijd zal het uitwijzen:roll:

Grtjs carl
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Geeft een voldaan gevoel he dat knutselen :-) mooi werk!
    edited January 2012
    [QUOTE=carl;63573]...Bij gebrek aan zuurstof voor de autogeenbrander dan maar gezilverd met een zware roofingbrander....

In tijden van nood schillen wij de aardappels met de onderkant van de deur :mrgreen:

Goed bezig Carl.
    edited January 2012
    [QUOTE=easy rider;63578]In tijden van nood schillen wij de aardappels met de onderkant van de deur :mrgreen:

Goed bezig Carl.

Wij gebruiken dan liever een scherpe zakdoek :mrgreen:

Mooi werk Carl !
    edited January 2012
    Zeker mooi werk! Blijf het met plezier volgen:) Leuk en handig ding!
    Ben benieuwd wat ie gebruikt per Kw tov de oude VW motor.

En aardappels schillen met de onderkant van een deur is beter hoor... autodeur...sleufje erin zagen.. beetje vijlen en buigen.......vallen de pellen gelijk mooi in de deur:D

Greetz!
  • carl PPO Addict
    edited January 2012
    hihihihih, lol . :lol::lol::lol::mrgreen:
  • patrickb PPO Newbie
    edited February 2012
    Een erg mooi project! Helemaal geweldig omdat ik zelf ook aan het kijken was om zoiets te maken, toen ik dit forum tegen kwam dus gelijk helemaal verkocht! Echter voor mijn eigen project heb ik toch wat vragen, wellicht kunnen jullie deze beantwoorden? Kun je gewoon de gebruikte olie van de patatboer, na het filteren, in een lister 1 of 2 cylinder gooien en werkt het dan direct? Hoe kom je aan zo'n mooie alternator? Ik heb ze nog niet kunnen vinden, ik kom alleen uit bij kleine dynamo's van auto's. Daarnaast: Uiteraard het klussen is super om te doen, maar werkt een diesel aggregaat niet gewoon? Dan hoef je niet te klussen en ben je direct klaar! Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, ben erg benieuwd!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hallo "newbie"... De eerste twee vragen kan je zelf beantwoorden als je het forum doorleest en de zoekfunctie gebruikt. Ik kan je al een beetje helpen: -Filteren van olie is niet zo eenvoudig als het lijkt en ook niet "gewoon" te noemen. Zoek maar eens op "kapotte pompas" en "ijzerzeep" en "lijnpomp"en ... -Een motor is ook een alternator... Als je het juiste type hebt. Met laagspannings dingen kan je niks omdat je bij het (statisch) omvormen van de spanning heel wat problemen hebt zoals netsynchronisatie en rendementsproblemen -Als het zo eenvoudig was met een dieselagregaat, zou niet iedereen zo'n ding hebben staan dan? Nogmaals: zoekfunctie. Niet elke motor of elk type injectiesysteem loopt probleemloos op GPO Verder veel respect voor Carl, mooi project en knap werk. Ik ben benieuwd naar de langetermijnresultaten in vergelijking met de VW-motor.
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Welkom Patrickb

Zoals Soapwater al zei kun je op dit forum een schat aan informatie vinden omtrent motoren te laten werken op gpo /ppo en alles wat er mee te maken heeft , mits je goed het forum doorleest .

De alternator heb ik kunnen recupereren van een klein generatorsetje van een sloopboot .Het is al een oud ding met sleepborstels en de exitatiespanning word geregeld met een soort van transformatorblok met daarna een 3 fazen gelijkrichter die de veldwikkeling bekrachtigd , bij de moderne alternators is dit nu een printplaatje.

En ja het klussen vind ik wel leuk , en omdat ik wel van oude dingen hou , heb ik er voor gekozen iets op deze manier te doen , ik probeer ook zoveel mogelijk recuperatie materiaal te gebruiken .

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Vanmorgen de genset proberen te starten , maar door de kou -8 , was het starttoerental trager en wanneer ik kleplichters in bedrijfstand schakelde ging de motor niet over zijn compressie .

De 2 kleplichters worden tegelijk bediend door een centrale stang , deze heb ik vervangen door 2 afzonderlijke stangen , zodat ik kan starten met maar 1 cilinder ingeschakeld en wanneer de motor draait dan pas de 2de cilinder laat inkomen , dit werkte gelukkig.

De warmte wisselaar staat nog steeds op + - 4bar(is wel een naalddikte gezakt) maar door de koude in mijn werkplaats ,en minder tijd door mijn nieuwe baan staat momenteel alles op een laag pitje.

Dus de lange termijnresultaten zullen nog even op zicht laten wachten.

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    weer een stapje verder.:jump:

De bovenkant

image

De onderkant

image

Bovenkant afdekplaat.
    image

Onderkant afdekpaat

image

Het geheel wel een beetje getrokken door het lassen .:chargrined:
    image

Nu nog plaatsen.

grtjs carl
    edited February 2012
    Sow..puik ding! Industri
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hoi Carl,

Mooi werk.

Begrijp ik het goed dat de dikke pijpen de 'in' en de 'uit' zijn?
    Als dat zo is dan gaat dat ten kosten van je rendement!

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Hoi Pena

Idd de dikke rechtse pijp is de ingang ,en de linkse pijp is de uitgang, in het midden zit een tussenschotje ,zo gaat de uitlaatgasstroom eerst naar onder door 5 pijpen en keert onderaan de warmtewisselaar terug naar boven door de andere 5 pijpen en gaat dan naar de linkse uitgang.
    Het op te warmen water gaat er onder in en komt er boven uit , en gaat dan het motorblok in.

Ik heb deze uitlaatgaswarmtewisselaar naar het model van mijn vorige ,maar als ik deze kan verbeteren , zijn alle
    tips welkom hoor :-)

grtjs carl
    edited February 2012
    Met beide einden van het uitlaatgas-ww verwijderbaar kun je nu periodiek schoorsteen vegen om verstopping te voorkomen.
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Idd

Als ik de boven en de onderplaat er af vijs dan kan de 10 pijpen kuisen , bij mijn vorige versie had ik dat niet voorzien en deze zaten helemaal verstopt .

Dit heb ik nu voorzien , alsook een grotere diameter van de pijpen.

grtjs carl
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hoi Carl,

Alleen als je volledige tegenstroom hebt haal je het max. rendement.
    Het plaatje moet er dus uit, en de ingang moet aan de andere kant (let op :lol:).

De beide stromen moeten immers tegen elkaar in.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Hoi Pena

Jah idd , daar heb ik nog over getwijfeld, maar ik heb toch geopteerd voor een langer traject voor de uitlaatgassen
    om deze op de onderste keerplaat nog eens te laten mixen , en vooral ook de aansluitingen van de aan en afvoer van de uitlaatpijpen beter uit kwamen.

Ik hoop hier niet te veel warmte mee te mislopen. :friendly_wink:

Tja we zullen wel zien , en anders verbouwen we hem nog wel eens.:biggrin:

grtjs carl
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2012
    Tegenstrooms is vooral belangrijk bij traag stromende vloeistoffen,
    bij snelstromende gas naar vloeistof maakt die niet zoveel uit...
  • carl PPO Addict
    edited February 2012
    Bedankt voor de info Wodan.

Dan kan het nog meevallen.:mozilla_smile:
Sign In or Register to comment.