Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

zonnepanelen

BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
edited March 2012 in Zon
Gisteren zijn er zonnepanelen op ons dak geplaatst. Straks de omvormer nog, en dan hopen op veel zon-uren.

Foto's op: Ben Profiel - hyves.nl

Gr, Ben

;-)

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Hoi Ben,

Kan je wat meer vertellen over kosten, subsidie, opbrengst (15m2?), teruggave (zit hier een max aan?), terugdraaiende meter of afrekening enz.

Yep, we (ikke) willen alles weten ;).

Herman
    300SD
    250D
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Herman,

Ben sinds 2003 ook directeur van een zonnestroominstallatie, je kunt dit model gebruiken om een realistische opbrengst te berekenen...klopt vrij aardig bij mij...
    PV potential estimation utility
    Als je gewoon een terugdraaiende meter hebt..gewoon laten zitten deze draait dan terug, anders moet je een tweede meter hebben met ook een vastrecht er aan vast om terug te kunnen leveren en maakt het financieel minder aantrekkelijk omdat de terugleververgoeding lager is.
    Deze ZPV vereniging ben ik ook lid van, staat een boel informatie in.
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited July 2011
    [QUOTE=pena;61374]Hoi Ben,

Kan je wat meer vertellen over kosten, subsidie, opbrengst (15m2?), teruggave (zit hier een max aan?), terugdraaiende meter of afrekening enz.

Yep, we (ikke) willen alles weten ;).

Herman
    300SD
    250D

Het zijn 8 panelen van 165 x 100 cm. Geen susidie, want die is afgeschaft. Als je meer teruglevert dan afneemt, hoeft de energieboer jou in principe niet te betalen. Wij hopen zo'n 40% van onze electriciteit zelf op te wekken. Onze (moderne) meter laat zien wat er aan het net geleverd wordt.

:-)

Ben
    edited July 2011
    Ben/Pena,
    Als je meer dan 3000 Kwh per jaar op jaar basis teruglevert, dan is het energiebedrijf wel verplicht om een vergoeding hiervoor te geven...is raadzaam denk ik om dat even te checken....zeker als je een aparte meter hebt.

Onder de 3000 Kwh wordt alleen je netto verbruik in rekening gebracht. Voor mij (http://www.ppo.nu/forum/f78/reportage-zonneenergie-2519/index2.html#post42161) is dit niet het geval omdat ik geen dubbele meter heb en dus overdag mijn meter terugdraait...soms kan het dus voordeliger zijn om de grootverbuikers zoals vaatwasser en wasmachine wel overdag te laten draaien al is het maar omdat je dan altijd groene stroom ervoor gebruikt. Mijn inverter laat overgens wel zien wat ik per dag genereer. Op jaar basis is dit zo'n 400 euro per jaar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    [QUOTE=BenXsara;61380]...Onze (moderne) meter laat zien wat er aan het net geleverd wordt...

Die moderne meter is een inbreuk op je privacy en dus derhalve wettelijk verboden. Het elektriciteitsbedrijf kan dan exact zien wanneer jij thuis komt, de wasmachine aan zet, eten gaat koken, wanneer je gaat pitten en zo.

Ik heb gelukkig nog een enkele meter met draaischijf en ik ben niet verplicht die te laten vervangen door een moderne meter.

Zonnepanelen vind ik ook gaaf. Niet vanwege de besparing omdat je die niet hebt maar omdat je los komt van kolen en kerncantrale en niet te vergeten de gevestigde orde.
  • carl PPO Addict
    edited July 2011
    Ja die slimme meters is nog maar eens een controle in deze controlemaatschappij .
    Ik hoop dat ze deze nooit aan me gaan verplichten.
    ik heb ook zonnepanelen liggen en ik kan ongeveer mijn jaarverbruik produceren,maar je blijft toch nog afhankelijk van de electriciteitsmaatschappij omdat je het net nodig hebt om te kunnen bufferen , jammer genoeg.

grtjs carl
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Hehehe,

En voor iedereen die nu gaat uitrekenen of zonnenergie rendabel is, hoe snel je het terugverdient:

Doe dit eerst eens voor de groote geldverslinder van je huishouding, de auto.

Als dit uit kan, mag je van mij gerust weer over terugverdientijd gaan zeuren :mrgreen:

Tim
  • carl PPO Addict
    edited July 2011
    Ghoh , terugverdientijd,
    Ik heb zo ook een windmolentje draaien om mijn eerste stapjes naar een autonoom systeempje te ondersteunen samen met een zonnepaneeltje en die kost van de molen krijg ik er op mijn leven niet uit , zelf niet wanneer ik 3 levens zou hebben , maar ik zie nu eenmaal graag een molentje draaien en dat het dan ook nog iets voor ons milieu doet is mooi meegenomen.:lol:

carl
    edited July 2011
    Hallo Carl,

Elke kWh of m3 gas minder (van hun) afgenomen: Grijns van oor tot oor: Priceless!

Heb je het zo terugverdient ;-)

Tim
    edited July 2011
    [QUOTE=Tim;61386]Hehehe,

En voor iedereen die nu gaat uitrekenen of zonnenergie rendabel is, hoe snel je het terugverdient:

Tim
    Hihihi...dankzij de subsidies in 2003 had ik een netto inverstering van 1,50 Euro...die is nu wel terugverdiend..tja mazzelpik dan he :p
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Binnenkort komen er ook hier zonnepanelen op het dak.
    12 panelen, 3816 Wattpiek.
    Zou goed moeten zijn voor 2800KWh/jaar... Ik ben eens benieuwd.
    In Belgi
    edited August 2011
    Het systeem is geplaatst... De teller draait vlot terug als de zon schijnt. De eerste keer dat je'm in de "foute" richting ziet draaien is erg amusant :D
    edited August 2011
    Bijna net zo leuk als het rijden op APO..alhoewel ik maar 16 panelen heb :p
    edited September 2011
    In de maand augustus slechts 189 kWh opgewekt.

Wat een zomer!!!

;-)
    edited September 2011
    Zonnemannen...wel eens jouw installatie gebenchmarked met het rekenmodel van de EU ? PV potential estimation utility
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2011
    heb een plan om ze zelf te gaan maken. Zijn genoeg filmpjes op youtube ed te zien. scheelt een berg geld ongeveer betaal je dan een kwart van wat originele panelen kosten.

iemand dit ook geprobeerd of gedaan,..... ik sta open voor sugesties.

dacht zelf aan 2 platen gehard of gelaagd glas met aluminium strippen langs de zijkand ( zo word ook dubbel glas gemaakt) maar dit word wel een beetje zwaar. dus ben nog opzoek naar een alternatief voor de achterkant. Heb wel gezien dat er spul bestaat,....een soort kunststof honingraat platen . word gebruikt in de steigerbouw voor loopplanken op steigers . Weet niet of het sterk genoeg is daarvoor , daar het in de zonnepanelen erg warm kan worden 100 graden heb ik me laten vertellen. maar dit spul is gewoonlijk erg sterk en supper licht en goedkoop.

verder heb ik een aantal cellen besteld op http://www.solardropshipping.com
    1.20 dollar per wat.
    zijn cellen van 156x156 mm en leveren 4-4.5 wat per stuk bij 0.6 volt

suggesties zijn welkom

laat julie verder weten.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    edited November 2011
    Mijn eerste 600 kWh zijn opgewekt sinds eergisteren. Nu heeft de gemeente Den Haag (en daar woon ik) een subsidiepotje gecreeerd. Ik ga proberen daar toch nog gebruik van te maken. Al is het bedoeld voor mensen die er nog geen hebben.

:-)

Ben
  • Ninoliek PPO Newbie
    edited November 2011
    Hoi,

Volgens mij is dit mijn eerste bericht op het forum. Ik heb voor geinteresseerden een handleiding voor zonnepanelen te maken. Ik heb de handleiding nog niet heel goed doorgelezen, het is in het engels en heeft ongeveer 145 pagina's. Als je wilt kan ik de handleiding naar je toesturen.
    Mijn idee is om zelf dus dergelijke panelen te gaan maken en een workshop te gaan geven in de toekomst. Maar goed als eerste moet het huis waar ik leef compleet onafhankelijk worden van het stroomnet, waternet en gasnet. Hier gaat natuurlijk wel wat tijd in zitten. Het moet een voorbeeld/inspiratie worden voor mensen die onafhankelijk willen leven. Ik heb gewoon ook veel tijd om te DIY-en(nieuw werkwoord?). Tegen de tijd dat alles naar wens is nodig ik iedereen uit bekend/onbekend....iedereen is welkom. Het is namelijk best makkelijk, als je maar wilt en niet bang bent voor 12 volt. Dan kun je veel besparen. Omvormers vreten namelijk erg veel stroom....

Ik hoor het wel wat betreft de handleiding....

Gegroet, Nino
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited November 2011
    Hoi Nino,

Omdat ik ooit zoiets van plan ben te gaan doen heb ik wel interesse. Waarom zet je het niet op het forum zodat ieder die interesse heeft het kan downloaden. Dan heeft iedereen er wat aan.

Ik hoor het wel,

Douwe.
  • Ninoliek PPO Newbie
    edited November 2011
    Ik heb geen flauw idee hoe ik het pdf dokument op het forum kan zetten, ik mag namelijk volgens deze site geen bijlage sturen.....
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2011
    [QUOTE=Tim;61386]En voor iedereen die nu gaat uitrekenen of zonnenergie rendabel is, hoe snel je het terugverdient:
    Doe dit eerst eens voor de groote geldverslinder van je huishouding, de auto.
    Als dit uit kan, mag je van mij gerust weer over terugverdientijd gaan zeuren :mrgreen:
    Ok stadsbewoner, doe ik ff:
    Hier in de polder is het enige alternatief de taxi.
    Dichtsbijzijnde OV is 6km verderop, en die 2 bussen per dag rijden ook nog naar plaatsen waar ik absoluut ni
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    mmmm, de zonnepanelen zijn dezer dagen stevig gezakt in prijs .

ff gaan kijken op marktplaats en kwam ik dit tegen :http://www.genieus.nl/index.php?item=zonnepanelen-polykristallijn&action=page&group_id=14&lang=NL

een site van een handelaar in zonnepanelen 1euro voor 1w/p
    Ik denk dat je hier wel een heel ander plaatje mee krijgt als je dit gaat uitrekenen.

Geef mij maar zonnepanelen in plaats van een kerncentrale.:cool:

grtjs carl
    edited November 2011
    Hi Bokkum,

Je kan je wagen gewoon houden kearul. Het ging om de vergelijking qua afschrijving, maar dat wist je natuurlijk wel. Wel grappig dat je hierin verdiept, hoe kwam je trouwens op dit topic :mrgreen:.

Voor zonneenergie heb je geen subsidie regeling meer nodig. Soapys pakket kost nu nog een 6000 euro met Nederlandsche btw. De belgen betalen nog 13% minder diefstaltax. Dunne vijf'nhalf duuzend. Dat is dus 8jr.

Ik moet die kerncentrale niet, want die criminelen gaan nu voor het geld, wat er in de toekomst gebeurt interesseert ze niet. Goedkoper? Echt niet! Dat zeggen ze, omdat die kcentrale met dezelfde subsidie gebouwd wordt en het wapentuig wat eruit komt verkocht wordt aan baarden en kota radja, welke ons straks kapot gaan gooien met die troep.

Next->
    edited November 2011
    Sorry Bokkum, Maar ik kan me helemaal niet vinden in je redenering...
    Kerncentrales kunnen nooit 100% veilig zijn, omdat de mensen die ze runnen en onderhouden altijd fouten kunnen en zullen maken. En als het
    edited November 2011
    Ik ben pas op een energiebeurs in de Brabanthallen geweest. Stonden Belgische en Nederlandse bedrijven.
    Het is misselijkmakend om te zien dat er zoveel subsidie op deze producten zit, en dus de bedrijven die deze producten verkopen geen enkel bestaansrecht hebben. Allemaal mannetjes in pak met een gladde babbel die van belastingcenten betaald worden.

Het is een beetje het Elsbett verhaal, ze bouwen bijvoorbeeld wat stadsbussen om naar PPO en verdienen daar goed geld aan, komen daarmee ook positief in het nieuws met veel blablabla. Maar wij de belastingbetalers hebben het gewoon allemaal zelf betaald, want dit soort bedrijven hengelt in subsidiepotjes, of bestaan omdat consumenten subsidie krijgen op de aanschaf van deze producten. Op eigen houtje redden ze het gewoon niet.

Met zonne energie zijn 2 dingen belangrijk mijns inziens:
    -grid parity
    -En omdat die parity hier gewoon nu en in de toekomst nooit gehaald zal worden, moet men focussen op een veel goedkopere productie van de panelen.

Kernergie heb ik geen mening over, over de risico's ***len is wel bullshit, want Europa staat er vol mee, en dus hebben wij geen enkele invloed op de veiligheid. Wij hebben immers zowieso niks te vertellen:)

En nu nog ff de hypotheekrentesubsidie afschaffen aub:)
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2011
    De risico's van kernenergie zijn bekend (zeker nu) maar worden door de onbekwamen die ons regeren stelselmatig genegeerd.
    Idem met andere zaken die in ons voordeel zouden zijn zoals het afschaffen van de HRA.
    Zelfs nu werkt men niet aan het terugdringen van schulden. Hypotheekgarantie blijft verhoogd, overdrachtsbelasting als lokkertje laag.... 2.9% geprojecteerd tekort op de rijksbegroting, etc, etc.
    edited November 2011
    [QUOTE=suzuki;62939].....En nu nog ff de hypotheekrentesubsidie afschaffen aub:)

Die hypotheek rente aftrek betaal ik zelf hoor in de vorm van veel te hoge belastingen. Ik weet zeker dat als men de hypotheek rente aftrek gaat afschaffen de belasing niet omlaag gaat. Het zogenaamde "kwartje van Kok" principe. In tijden van nood geld van mensen afpakken en het vervolgens niet meer terug draaien en net zo lang door gaan tot iedereen het vergeten is.

By the way, een zelfstandig ondernemer krijgt al geruime tijd geen hypotheekrente aftrek meer, een gewone loonslaaf wel. Men vergeet in Den Haag wel even dat het juist de zelfstandig ondernemers zijn die dit land (en anderen in de EU) overeind houden en daar worden ze op alle fronten voor gestraft.
    edited November 2011
    Easy, ik betaal em ook voor jou en anderen, maar ik heb geen koophuis.......

Maar daar gaat dit draadje niet over, dus maar weer back ontopic naar de te dure zonnepanelen:)
    edited November 2011
    Suuz,

Als het Suuz anarchistje had ik toch een andere mening verwacht over onafhankelijkheid. Maar goed, dat wist ik eigenlijk ook al.

Gird parity is allang bereikt, ga maar eens uit van wat je de komende 30jr betaald voor een kWh. Voor pv betaal je de eerste 8jr hetzelfde, daarna NIETS!!

Niet alleen de HRA moeten ze stoppen, ook de ww-uitkering.

Tim
    edited November 2011
    [QUOTE=suzuki;62944]Easy, ik betaal em ook voor jou en anderen, maar ik heb geen koophuis.......

:D:D:D sorry hoor Suuz maar deze moet ik gewoon ff inkoppen. Ik betaal jou hoor!!!!!! :mozilla_wink: k-u-t.

[QUOTE=suzuki;62944]...Maar daar gaat dit draadje niet over, dus maar weer back ontopic naar de te dure zonnepanelen:)

Psies. Je kan alles zeggen over zonnepanelen. Het kost een bak energie om ze te maken, het geeft een hoop vervuiling om ze te maken, je haalt de kosten er nooit uit, er zit subsidie op die wij allemaal betalen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar....... je wordt wel in 1 klap onafhankelijk van die graaiers die wij energiemaatschappijen noemen. Er is niets beters dan je eigen boontje kunnen doppen zeker op het gebied van eigen energie voorziening. Zelfvoorzienend en een zo klein mogelijke "footprint" hebben zou een ieder zijn uitgangspunt moeten zijn.
    edited November 2011
    [QUOTE=easy rider;62946]:D:D:D sorry hoor Suuz maar deze moet ik gewoon ff inkoppen. Ik betaal jou hoor!!!!!!

Nee hoor, ik ben namelijk geen uitkeringstrekker, zit nog gewoon in loondienst:)
    Maar je mag me best geld geven hoor, ik kan je mijn bankrekening nummer wel even via pb sturen:)
    edited November 2011
    [QUOTE=easy rider;62946]Het kost een bak energie om ze te maken, het geeft een hoop vervuiling

Een liter koolzaadolie produceren kost ook bakken energie (30%) en als het litertje opgebrand is, is het weg...
    Ik ben er zeker van dat de techniek nog in de kinderschoenen staat en dat de productie alleen maar effici
    edited November 2011
    Psies,

Soap, we moeten ophouden over terugverdienen. Die andere dingen verdienen namelijk helemaal NIETS terug. Nooit niet.

Tim
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    Idd soapwater stel je koopt 4000 w/p aan 1 euro w/p dan maakt dat 4000 euro
    een omvormer vb sma tl 4000 kostje dat 2269 euro
    bevestigingingsmateriaal 1000 euro en zelfplaatsing
    dat maakt een totaal van 7269 euro voor een instalatie die per jaar 3500 kw oplevert

3500kw aan 0,22 cent = 770 euro per jaar
    7269 gedeeld door 770= 9.44 jaar

dit is een terug verdientijd van 9.44 jaar zonder enige subsidie niet slecht denk ik toch , en de prijzen zakken sneller dan ooit , terwijl de energieprijzen snellerstijgen dan ooit.

Een auto verliest veel sneller zijn waarde denk ik

Ik heb mijn eigen panelen ook zelf geplaast en dit valt echt wel mee.

grtjs carl
    edited November 2011
    Interessant, Carl.
    En hoe zit het dan met keuring, groene stroomcertificaten e.d. Of is het echt volledig onafhankelijk en heb je ook geen subsidies?
    Ik overweeg om eventueel nog wat bij te leggen als de achterbouw klaar is en als er nog wat plaats is naast de zonnecollectoren. Omdat mijn dak dat al klaar is te klein was, heb ik voor een hoger rendement en dus hogere prijs gekozen om zoveel mogelijk energieverbruik te kunnen dekken.
    edited November 2011
    [QUOTE=Tim;62945]Suuz,

Als het Suuz anarchistje had ik toch een andere mening verwacht over onafhankelijkheid. Maar goed, dat wist ik eigenlijk ook al.

Gird parity is allang bereikt, ga maar eens uit van wat je de komende 30jr betaald voor een kWh. Voor pv betaal je de eerste 8jr hetzelfde, daarna NIETS!!

Niet alleen de HRA moeten ze stoppen, ook de ww-uitkering.

Tim

Grid parity is nog lang niet bereikt Timmie. Japan en Calafornie zijn daar wel ongeveer aangeland.
    En je bent niet onafhankelijk want je levert terug aan een netwerk(de stroommaatschappij koopt jouw stroom voor een grijpstuiver en verkoopt deze duur door) ipv dat je de energie zelf opslaat voor later gebruik.
    Pas als je eilandbedrijf draait en geen aansluiting op het netwerk meer hebt ben je onafhankelijk. Tot nu toe is dat een illusie.
    WW betaal ik altijd graag premie voor hoor, is een mooi tijdelijk vangnet wat een hoop ellende en criminaliteit voorkomt. De meeste mensen hebben geen reserves meer tegenwoordig namelijk.
    En dan kom je ook gelijk op het waarom zonnepanelen slecht verkocht worden, want de meeste mensen hebben het geld niet voor de aanschaf, en daar komt dan bij dat de return on investment periode te lang is momenteel.

Maar als de stroom steeds duurder wordt, en de panelen steeds goedkoper en van hoger rendement, komt die grid parity vanzelf een keer.
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    In Belgie ben je wel beperkt in de hoeveelheid ac vermogen je mag invoeden in het net , ik dacht 5kw monofazig en max 9.999kw 3fazig.

Stel je koopt deze panelen van 1euro w/p , je legt deze op je dak en je koopt je omvormer en sluit deze aan ,en wanneer instalatieklaar is laat je de keurder komen voor de keuring van je instalatie ,en wanneer dit is goedgekeurd kan je met dit keurings verslag naar de vreg voor een uitbreiding van je zonnestroom instalatie ,de andere documenten die je nodig hebt kan je allemaal downen van het net .
    Voor de vreg telt alleen het keuringsverslag.
    Als dit klaar is kun je rekenen op groenstroomcertificaten die op dat moment gelden.

Verder denk ik dat je voor subsidies een factuur moet hebben van geleverd en geplaatst , maar daar zal je denkelijk niet op kunnen rekenen, maar gsc 's heb je wel, dat is ook al interessant he Soapwater ;)

Grtjs carl
    edited November 2011
    Carl, als ik het begrijp kan je dan wel niks inbrengen in de belastingen. Dat is in mijn geval goed voor €5900, gespreid over 2 jaar.
    Ook het 6% BTW tarief loop je mis veronderstel ik. Daarbij nog eens de groene lening die te interessant is om ze niet te nemen en
    het verschil tussen zelf plaatsen en laten plaatsen (inclusief de garantie van 10 jaar) wordt al een stuk kleiner natuurlijk.
    Wat je van de staat kan terugnemen, moet je zeker niet laten liggen is mijn mening. Je hebt er tenslotte voor gewerkt...
    Maar toch, ik ga het verder bekijken. Ik heb alles liever zelf in handen als het om m'n huis gaat.
  • carl PPO Addict
    edited November 2011
    Tja dat is zo soapwater , maar dat is hoe je er zelf tegenover staat he , ik ben op dat vlak misschien een raar persoon denk ik :confused:

Ik zie elke lening als een beknotting op mijn vrijheid , natuurlijk kun je niet zonder maar ik tracht mijn verplichtingen aan wie of wat dan ook zo miniem mogelijk te maken , zodat als er iets gebeurt vb ontslag of ziekte (de banken ) niet kunnen flikken , misschien ook niet juist hoor:confused: maar ja das mijn gevoel , en dit ligt voor iedereen anders denk ik.

maar als je de gsc meerekend aan bijvoorbeeld 210 euro ( voor een instalatie in 2012) dan levert dit per jaar ook nog eens 735 euro op en dit zat nog niet in de vorige berekening vervat.

als je dit toepast kom je op een break even punt van 4.82 jaar

maar je moet het idd altijd voor je zelf helemaal uitrekenen ,en doen waar je voor je zelf het beste gevoel bij hebt.

Voor mij is het voornaamste dat het groene energie oplevert en hopelijk mijn te grote ecologische voetafdruk verminderd, en hopelijk zo nog iets moois van deze toch al verwoeste aarde te kunnen doorgeven aan onze kinderen.

Grtjs carl
    edited March 2012
    m'n eerste 1000KWh zijn een feit :mad-tongue:
  • carl PPO Addict
    edited March 2012
    Super , Soapwater :party:

Je eerste GSC is binnen.:coins:

Grtjs carl
Sign In or Register to comment.