Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Brandstofslang (darm) slapjes na +5 jaar

wodanwodan Super Moderator
edited August 2011 in Algemene Techniek
Na een 5-tal jaar hete PPO en hete Diesel verdragen te hebben, heb ik nu ontdekt dat mijn
brandstofleiding echt slap is geworden, daar waar de stoffen weefsel bescherming is beschadigd,
blaast het darmpje volledig op (een echte blaar komt erop). Merk van de darm weet ik niet.

Wie heeft met welke darm goede lange termijn PPO compatible ervaring met brandstof slang?

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Wodan,

Ervaring met brandstof slang heb ik geen slechte mee, ik heb gewoon de brandstofslang uit de automaterialen zaak gebruikt (gates ?). Wel heb ik ervaring met de retourslang uit de automaterialen zaak...afblijven! Gewoon de originele MB met textiel omwonden nemen, die andere ligt er na een jaar al weer aan het lekken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2011
    @ Wodan
    Vraag naar Viton rubberen slangen. Bestand tegen PPO en ook biodiesl. Wel iets duurder. Voor de grotere diameters gebruik benzine bestendige slangen en vervang na x jaar. In jou geval x=5. Kijk voor prijzen op: www.heipro.de
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2011
    Viton slag hier niet zo simpel noch goedkoop vast te krijgen...
    Heb onlangs slang gekocht, ziet er op het eerste zicht hetzelfde uit als de vorige slang,
    is ook stofomvlochten, maar heb ik een uurtje te koken gelegd in PPO en vanalles erbij en dat bleef dezelfde qua stugheid enzo... maar ja, een paar uur is geen paar jaar natuurlijk ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    Heb ook last van me darm :D.

Je kan beter een translucente Polyamide (PA) slang nemen, die zijn onverwoestbaar en zeer goedkoop.
    edited July 2011
    Zijn dat van die slangen die slap worden bij +60°C en hard nadien?
    Of is dat niet van die witte harde nylon slang?
    Dat is niet echt goed plooibaar, maar inderdaad zeer goedkoop.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Heb zelf PA leiding idd eronder zitten..das idd die wit/transparante nylon achtige leiding die niet duur is...echter heb je wel aan de uiteinden koppelingen nodig en toch nog een stukje rubber slang (hoewel dat dan wel makkelijk te wisselen is)... In theorie zou je de PA leiding kunnen warmstoken en zo over nippels drukken... maar vind dat flexibele stukje leiding en het idee dat het echt dicht is wel fijn. Heb zelf mn spul bij MATTECH besteld in NL. Opsteekkoppelingen.. net alles gemonteerd en gaat nu de duurtest in:)

Greetz!
    edited July 2011
    [QUOTE=wodan;61288]Zijn dat van die slangen die slap worden bij +60°C en hard nadien?...

Wat jij bedoeld is PE slang (PolyEthylene)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Wodan,

Ik heb ook PA slang onder de auto. Vlak bij de tank en vlak voor het filter gaat ie over in RME bestendige slang. Dit laatste is wel duur, maar je hebt er dan ook weinig van nodig. De koppelingen aan de rubberslang kant hebben een klem. De PA slang gaat zo moeilijk over de thule dat ik er geen klem om gedaan heb. Voor zo'n harde slang heeft het ook weinig nut, je vervorm hem eerder dan dat je hem aanklemt.

Als je een foto wilt zien, moet je het even zeggen.

Bv deze:
    Brandstofslang FPM - biodieselbestendig

Tim
    edited July 2011
    FPM IS Viton rubber, dus dat moet inderdaad goed bestendig zijn. (Maar NIET tegen aceton)

@Tim: Wat is duur, maw wat kost dat ongeveer de lopende meter?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Wodan,

Onderdelenbalie.nl : internetwinkel voor heftruckonderdelen en trekkeronderdelen : lagedrukslang FPM/ECO NW8

Maar ik vind deze wel erg duur. Ik geloof dat ik destijds 5 euri ex btw betaald heb. Wel met goeie bedrijfskorting.

Als je wilt kan ik hen nog es bellen voor een actuele prijs.

Tim
    edited July 2011
    Hoeft niet, ik heb nu een gedacht, thanks.
    Met een 6 euro of zo kan ik goed leven, met 41 euro excl per m niet echt ;)
    edited July 2011
    Via de groothandel en aangekocht op bedrijf kom ik in Belgie op prijzen van toch rond de 40€ per lopende meter incl BTW, dus dat is wel heel duur voor zulke slang (wel ik binnendiameter van 12mm).

@Tim: WIl je toch eens nagaan waar je die slang kocht, aangezien ik verschillende meters nodig ga hebben, tikt dit aardig aan...
    edited July 2011
    @wodan
    kijk eens op heipro.de
    Niek
    edited July 2011
    Dankjewel Niek, daar is inderdaad een slang die volgens hen RME bestendig is, maar nergens staat een merk noch specs en ik vertrouw dat zo niet, via de referentie die zij opgeven, vind ik van alles, maar niet direct iets dat me vertrouwen geeft.

Ik heb het over de Heipro TBSE305.
    edited July 2011
    Wodan,
    als ik het niet zeker weet, bel ik altijd even. Herr Heinicke is altijd bereid een advies te geven, ook als hij er niks aan verdient.
    Niek
    edited July 2011
    Lijkt me leuk als je Duits spreekt, iets wat ik helaas niet kan :(
    Ik heb hem in het Engels gemaild, hoop doet leven ;)
    edited July 2011
    Hij spreekt vast wel engels, want het is een "diplomingenieur" Met zo'n titel moet je wel wat kunnen dacht ik zo
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    [QUOTE=Niek;61362]Hij spreekt vast wel engels, want het is een "diplomingenieur" Met zo'n titel moet je wel wat kunnen dacht ik zoDie H
    edited July 2011
    [QUOTE=Niek;61362]......want het is een "diplomingenieur" Met zo'n titel moet je wel wat kunnen dacht ik zo

Wat dacht je dan van deze: Kom ik afgelopen December in Duitsland bij een nieuwe klant, steld hij zich voor als "Herr doctor ingenieur Rolf Bauer, geschefsfuhrer".

Ik viel haast van de stoel en ging snel even kijken of toevallig de fiets van mijn oma niet in de schuur stond.
    edited July 2011
    [QUOTE=Niek;61362]Hij spreekt vast wel engels, want het is een "diplomingenieur" Met zo'n titel moet je wel wat kunnen dacht ik zo
    Heb mailtje gekregen waarin exact staat wat ik op de site kon lezen.... Duh...

Heb hem mailtje teruggestuurd dat RUBBER een verzamelnaam is en dat ik graag iets meer wou weten...

Ik heb nu ook slang die "Biodiesel bestendig" is, alleen niet jaren lang :D :D
    edited July 2011
    Die transparante slang op Heipro is een PA (Polyamide) maar er staat niet bij welk type, ik vermoed een PA11 of PA12.

Polyamide heb je van zacht naar hard, dus van PA6, PA6.6, PA11 & PA12.

Polyamide is zeer goed bestand tegen brandstoffen van fossiele oorsprong maar ook zeker tegen plantaardige olie en B100. Pas wel op omdat Polyamide niet geheel bestand is tegen zuren die in plantaardige olie kunnen zitten maar het is altijd nog beter dan de gewone rubber (MBR) slangen.

Je kan bijvoorbeeld ook een Polyamide perslucht slang nemen, die zijn doorgaans van PA6 en verkrijgbaar in de kleuren: blauw, zwart, rood, groen, zilver en er is ook een transparante versie maar die kom je niet vaak tegen, tevens is het wat slapper dan de hardere meestal transparante PA12. Nadeel van PA6 is dat het gegarandeerd wordt tot een temperatuur van maximaal 75 graden en PA12 kan meer dan 95 graden hebben.
    edited July 2011
    Ik heb nu PA 6 (10mm binnen, 12mm buiten, dus 1mm wanddikte) en deze lijkt bruikbaar tot 100°C (in kokend water een beetje minder hard dan anders) onder een druk schat ik van minder dan 1 bar, zeker niet meer.
    edited July 2011
    Let wel dat de PA6 voor slangen een extrusie kwaliteit heeft en dus heel anders is dan een hoogwaardige spuitgiet PA6. Het zou goed mogelijk zijn om een PA6 slang te gebruiken voor hoge temperaturen bij een lage druk zoals in ons geval. Om veilig te zitten opteer ik toch voor een PA12 omdat deze betere eigenschappen heeft bij hogere temperatuur en druk.
    edited July 2011
    Waar kan je dat HQ PA12 dan verkrijgen tegen een leuk prijsje?

(Die PA6 in 10x12mm koste me minder dan 1€ / m)
    edited July 2011
    Ben d'r mee bezig wodan, PA6 wordt je mee dood gegooid hier in Nederland, PA12 niet. Als ik het gevonden heb zal ik je op de hoogte brengen. Ik heb zelf 8X10 nodig, zal kijken of ik ook 10X12 kan krijgen voor je. Een paar meter in een envelope steken op weg naar Belgie zal je ook de kop niet kosten. Hoeveel meter heb je nodig?
    edited July 2011
    Wel, mocht het echt een pak beter zijn dan die PA6, circa 15m ;)
    Maar voor zover mijn testjes uitwijzen, zal die PA6 die ik heb, voldoen.

Verbindingen en scherpe bochtjes ga ik maken met FPM12 | Brandstofslang 1/2" | KRAMP. IT´S THAT EASY. | Nederland
    Kost een 41€ per lopende meter :(

Wel moet ik telkens een metalen zieltje steken (= een stevig buisje met rand) - zullen messing modellen worden tenzij ik vernikkelde kan vinden - die ik ga vertinnen tegen oxidatie.
    edited July 2011
    Heb zelf de hardere PA lucht leiding gepakt. Besteld bij MATTECH tesamen met opsteek koppelingen. Vond ik zelf wel mooi zo. heb ook 10*12 genomen. Liever beetje meer dan minder qua dikte. En dan aant einde verloop naar slangen nippel en met gates slang naar de losse componenten zo.

greetz
    edited July 2011
    Ik wist niet dat MATTECH slang aan de meter verkocht, meestal gaat dat bij die gasten om 100 en 50 meter per rol.
    edited July 2011
    Vandaag geelkoperen zieltjes gemaakt om inwendig in de PA slang te steken zodat de 'rubber' slang er mooi rond kan worden geklemd ;)
    edited July 2011
    Bij MATTECH toen rol van 25meter besteld d8 ik...zeker niet meer dan dat. Dus dat was nog net wel te overzien.. Zeker gezien er nog wat leiding nodig is voor de diverse andere voertuigen... De hanomag, de LT, de andere astra (hoewel ik er wel al leiding voor had liggen)... dus gaat dan snel genoeg:)

De geelkoperen "zieltjes" gedraait? Ben benieuwd:)

Greetz!
    edited July 2011
    Vandaag ook opvoerpomp + filter (2µ) + ontwateraar + ontluchter gestoken,
    man, wat een verschil in rijden, nu op 50/50 mengeling rijdt de wagen (Common Rail) even goed (bijna even 'scherp') als op 100% diesel.

(Dit model: AirDog II - Advancing AirDog Technology by Removing Entrained Air/Vapor from Diesel Engine Fuel )

Later zet ik dat ook op de PPO tank, maar eerst filter verwarmer maken.

De originele filter wordt voorlopig behouden, later misschien vervangen door
    een model dat goedkopere filters heeft dan deze (nu 60 euro) later circa 12...
    en 2µ ipv de 10µ dat het origineel is.

Ik vermoed dat het verschil 'em zit in een positieve druk ipv onderdruk EN geen luchtbelletjes meer in de brandstof!
    (Hoe dikker de brandstof, hoe slechter ze opstijgen naar het oppervlak die luchtbelletjes)
    edited July 2011
    Dat ziet er zeker erg mooi uit!

Waarschijnlijk niet echt goedkoop..maar wel zeker deftig! Via de US besteld..of via een europese dealer?

Greetz!
    edited July 2011
    Zelf ingevoerd. Kost inderdaad een pak geld. Maar nieuwe injectoren ook ;)
    Echte dealers met stock zijn er daar niet van in Europa... Dus als ge ook eentje zou willen,
    gaat ge bij mij moeten zijn of zelf in de US als retail kopen, zijn ze nog duurder :(
    edited August 2011
    Vandaag aan de slangetjes begonnen, althans alles eens in kaart gebracht.

Het gekke is dat niet alle slangen zacht geworden zijn, blijkbaar hangt het af van de druk, temperatuur en of ze bewegen of niet.

Dus warmte, druk EN beweging zijn blijkbaar de boosdoeners.

Alle injectoren retour slangetjes zijn wel zachter geworden, zijn van een ander type
    slang, maar hebben dezelfde kenmerken als de gewone slang wat betreft bederf. :confused:

Morgen wordt het weer warm, dus wordt dat 's morgens en in de vroege avond werken,
    ik kan niet goed tegen de zon als ik nog moet werken en me in allerlei bochten wringen ;)
    edited August 2011
    'K heb de PA12 leiding gevonden. Het is geen brandstof leiding maar een remleiding voor vrachtwagens met een pneumatisch remsysteem.

Gelijk aan deze

Kost 1 eurie de meter. Ik heb ze gekocht bij AGO, een onderdeel van Van der Puijl groep.

A.s. Donderdag maar even de zaak er op schroeven dan kan die oude rubbere meuk gelijk de kachel in. :D
    edited August 2011
    Hoe ga je de verbindingen maken ER?
    edited August 2011
    Even het uiteinde opstoken met een verfstripper zodat ik de slang over een (iets te grote) slangpilaar kan schuiven en dan nog even vastzetten met een slangklemmetje.
    edited August 2011
    Blijft dat luchtdicht houden zo? Slangklemmetje met boutje dan?

image

Zulke dus bedoel ik.
    edited August 2011
    Ja, dat wordt wel luchtdicht omdat ik de slang verwarm, om de tule schuif en hij dan afkoeld en dus op de tule krimpt. Het slangklemmetje is dan ook meer een zekerheid dat de slang er niet afschiet bij hogere druk, die je in feite niet hebt omdat je meestal onderdruk hebt op je leiding :D.

BMW gebruikt ook standaard deze slang (maar dan transparant) en daar zit zelfs helemaal geen slanklem om heen.

Enne...dat type slanklem is de enige goede om te gebruiken. Bij deze weet je zeker dat de slang echt rondom wordt afgeknepen.
    edited August 2011
    Die klemmetjes zijn wel sterk...maar wel goed kijken..heb gevallen gezien waar de metalen beugel van de klem onder de bout verbogen was...en dus toch niet egaal rondom afklemt... heb zelf veel slangenklemmen gebruikt met de wikkeling rondom...maar dan wel goed passende en fatsoenlijke gepakt en goed gekeken ookbij het aandraaien.

Greetz!
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited August 2011
    En dan de versie gebruiken met Moeraansluiting ipv schroef. Die schroefkop op gegeven moment dol. Moer pakt altijd en kun je steviger aandraaien.
    edited August 2011
    Slang vervangen door gates universele brandstof slang...
    Goedkoper dan FPM slang, tegen wat deze kost
    (is beter van kwaliteit dan welke ik eerder gebruikte dus ik hoop dat ie langer meegaat)
    kan ik ze 8x vervangen tegen dat ik aan dezelfde kostprijs zit ...

Voor zover ik nu goed heb kunnen kijken is de slechte slang gewoon zachter geworden,
    maar enkel daar waar het beschermende weefsel gebarsten of beschadigd was, werd
    het een probleem... (ballon vorming... en mogelijk POEF).

Enkel de slang met tekenen van beschadiging heb ik vervangen, deze welke er 'nog goed uitzien' heb ik voorlopig nog laten zitten... en hou het zaakje in de gaten ;)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2011
    Dit type slangenklemmen heb ik gister nog een pak weggegooid, omdat ze onbetrouwbaar zijn....
    En Gates is prima idd:)

[QUOTE=wodan;61643]Blijft dat luchtdicht houden zo? Slangklemmetje met boutje dan?

image

Zulke dus bedoel ik.
    edited August 2011
    Je moet dan ook de RVS uitvoering nemen, die zijn hard en breken/buigen niet.
    edited August 2011
    Het gaat om de moer die in de slangenklem geborgd zit.
    Bij serieus vastdraaien komt die los.
    Vandaar dat ik ze afraad.

gr Ton
    edited August 2011
    Ik heb met deze (RVS) klemmen nooit problemen. Wellicht heb je Chinese meuk gehad?
    edited August 2011
    Waren van blik idd. Dat zal het em zijn geweest dan.
    Anyway, ik heb ze weggemikt:)

gr Ton
Sign In or Register to comment.