Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mijn dieselmotorfiets en Hilux

tjerk PPO Newbie
edited July 2011 in Oosterse merken
Beste PPO-ers,

Na mijn eerste bericht hier, op vraag, wat foto's van mijn ombouwprojecten. De Hilux is mijn gezins en bedrijfswagen en sinds gister (met grote dank aan Jaquel Esselink van ppo-systems voor de laatste electronica hulp) zelf omgebouwd met een 1-tanks systeem van Elsbett en nu klaar voor PPO. De motorfiets is een japans 2-cyl. 400cc diesel (uit een stoomcleaner...) blokje in een Rus van 40 jaar oud gezet. Deze wil ik grotendeels zelf gaan ombouwen naar PPO. Echter hier komt een probleem op mijn weg, ik kan nergens olie vinden (wil eigenlijk 100% koolzaad in een ibc thuis gaan tanken). Als iemand tips heeft zijn deze zeer welkom!!
Voor nu ben ik zeer blij met Niek (die ik ken uit de mooie wereld van ons inheems hout...), hij heeft GPO, met een lekker luchtje, in beperkte hoeveelheid voor mij.

Is er eigenlijk al meer geschreven over het niet meer verkrijgen van koolzaadolie?? Ik ben nog niet zo thuis op dergelijke forums...

Voor nu vriendelijk groetend,

Tjerk

image image image image

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Gaaf ding die motorfiets!!!:) En loopt dat nou nog aardig met zo'n diesel blokje erin?....want lijken me niet echt hoogtoerige blokjes... iig lagere toeren als de benzine motor. Als je een ketting aandrijving hebt is dat natuurlijk goed aan te passen. Maar gaaf is het zeker..ben zeer benieuwd hoe zoiets loopt.
    Hiluxen blijven ook wel stoere bakken...en degelijke jap!
    Greetz!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Hallo Tjerk,

Leuk project, je motor. Zo'n Z400 doet ongeveer 10pk, wat voor cruise snelheid haal je hiermee?

Tim
  • tjerk PPO Newbie
    edited June 2011
    Aan de Russische Dnepr heeft ooit een zijspan gezeten en de versnellingsbak en cardan overbrenging zijn fabriek-af op terreinrijden gezet, dus het koppel van dit dieseltje bleek een goede combinatie te zijn.
    Hij is redelijk vlot weg en op de Russische teller haalt ie 115km, maar ik denk dat dit eerder 100 is. Vlot zat op zo'n oud ding...

Weet iemand of er op dit forum eerder een dieselmotorfiets langs kwam?
    In Duitsland rijden leuke projecten rond maar hier een zeldzaamheid...?
    Behalve dan misschien de Track T-800cdi een Nederlandse dieselmotor in ontwikkeling, naar het schijnt klaar voor ppo...

Mijn Hilux loopt prima op 100% GPO (hopelijk kan ik snel Koolzaad tanken) alleen nageld de motor wat (?) misschien de Brandstofpomp vervroegen? Ben ik mee bezig.

Tjerk
  • carl PPO Addict
    edited June 2011
    Mooie projecten Tjerk :) knap.

Prachtig die dieselmotorfiets;-)

Heeft de hilux een gewone rotatiepomp?

carl
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2011
    De Track T-800 daar sprak men in het begin van PPO enzo, maar nu niet meer, wordt niet ondersteund (en garantie zal ook vervallen indien je de fiets met ppo gebruikt).

De Track lijkt me echt een leuk ding, maar is voor de iets meer dan experimentele klant met beperkt budget, meer voor de veel rijder, zeg maar de BMW-tuffer ;)

Mocht ik die in Belgie op de baan kunnen krijgen voor 10.000€, ik kocht er mij eentje, maar ze zitten zonder BPM, BTW en andere "Nedelandse" kosten daar nog altijd anderhalf keer zoveel en dat is voor mij echt wel teveel... en ik ben niet alleen in die mening.
  • tjerk PPO Newbie
    edited June 2011
    Jammer dat die Track T800 toch niet op PPO is gemaakt, ik dacht nog dat ze zo goed bezig waren...

Volgens mij is mijn brandstofpomp een rotatiepomp, maar ik ben pas met mijn motorfiets en auto-ombouw een klein beetje dieselkenner aan het worden.... Dit onder leiding van een broer die machinist op de grote vaart is maar dus ook de helft van het jaar niet thuis is.

Ik ben inmiddels de ervaring rijker dat een volle tank diesel (beetje jammer om weer aan de pomp te staan) het nagelen (beetje een klop/tikkend geluid bij zowel koude als warme motor) het geluid niet anders maakt en ik het dus waarschijnlijk niet bij de ombouw moet zoeken?

wordt vervolgd
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    mooie motor met dat kubota moteurke erin!! me like!
    Goede motorblokjes maar slechte cilinderkoppen. "Blokpompje" is een pfr pomp waarschijnlijk denso of zexel. Makkelijk te vervroegen door onder het pompje de dikteplaatjes (is eigenlijk de dichting tussen pomp en motorblok) te verdunnen. Dus opmeten met schuifpasser en dunnere steken.
    Je kan ook je totaalopbrengst van de pomp wat opschroeven, dan heeft ie wat meer pk's. Zal mss wel wat meer roken, hangt ervan af hoe rijk hij nu al staat en hoeveel je hem verdraait.
    Lijkt me wel tof.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2011
    Leuk dit. Doen ze vaker met Enfield motorrfietsen en een Lombardin/Ruggerini dieselmotor erin.

Ook heel weinig pk's en een top van 90 maar die dingen lopen wel 1 op 50 !

Deze man doet leuke dingen: YouTube - ‪Kanaal van motoheiko‬‏
    edited June 2011
    Vind het zeker erg gaaf... een diesel motorfiets...ben echt wel verslaafd aan de zelftontbranders.

Cylinderkopjes niet zo sterk van zo'n kubota?..alsin scheuren, uitlopen, kromtrekken? En nwe duur? Zijn toch ook 3cylinder kubota blokjes? Zou ook nog leuk zijn voor in een trabant..maar dan moet het toch wel meer als 20pk hebben hoor.

Greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Hoi Fury,

Hier een paar:

diesel Trabi

Hier het blok ;)

Herman
    300SD
    250D
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Collega vroeg he de koppeling tussen blok en bak van de fiets is geregeld.
    De fiets komt van een heel andere plek dan het blok dus past dat zomaar? Zonee, wat is er aan versleuteld om het aan elkaar aan te passen?

Ook: hoe rustig draait het blok, dus hoeveel is er op de fiets merkbaar van trillingen, etc?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Mooi werk!

Die Rus heeft cardan aandrijving toch?

gr Ton
    edited June 2011
    Gaaaf,,,trabant diesel....die wil ik!!!!,,,mjah..is er helaas maar 1 van:(..... leuk blokje wel. Zullen er ook idd maar heel weinig van zijn. Wel balen. De ophanging van de 601 nodigt niet echt uit om veel blokken er in te hangen. Die van de 444 wel! Maar de 444 is weer niet wegenbelasting vrij.
    Valt me op dat de tank bij deze niet onder de motorkap zit trouwens.

ben idd ook best wel benieuwd naar de bevestiging van blok naar bak toe bij de motorfiets. Bij een harley achtige situatie is er een riem van blok naar bak....dus daar is relatief eenvoudig wat mee te doen..maar bij deze russen weet ik het niet? Moderne motorfietsen hebben natte meer platige koppelingen maar daar is het blok veelal 1 geheel met de bak. Bij deze fietsen dus niet..los blok en losse bak..en mss ook een droge plaat koppeling?..mss zelfs een vliegwiel? Ben wel benieuwd iig. Adapterplaat gefreest ofzo?

Greetz
  • tjerk PPO Newbie
    edited July 2011
    Ik stond er bij en keek er naar hoe een bevriende monteur op zijn metaaldraaibank het vliegwiel van de Kubota afdraaide naar een kleinere diameter, vervolgens hebben we het hart uit het vliegwiel van de Dnepr gedraaid en dat van de Kubota hierin gelast (in nog lastig om staal op gietstaal te lassen).
    Op het vliegwiel de starterkrans overgezet, dit door een bedrijf uitlaten balanceren en de motor en bak (droge plaatkoppeling) door een adaptorplaat aan elkaar gezet. Het motortje zo laag mogelijk stationair afgesteld en alles is op rubbers in het aangepaste frame teruggezet. Het trilt een beetje bij hogere snelheden maar ik heb de niergordel van mijn opa niet nodig...
    Het verbruik is ongeveer 1:45 niet erg belangrijk maar klinkt wel leuk!
    Als startaccu heb ik een Optima gelaccu geplaatst (deze hoop ik multifunctioneel in te gaan zetten) en er gaan stemmen dat ik een hybride motorfiets heb staan omdat ik op de startmotor van Ede naar Utrecht kan rijden....

Heeft iemand ervaring met het rijden op olijfolie... Als boomverzorger lijkt het me leuk om de motor op bomen te laten lopen..... Voor mijn bedrijfauto zal dit vooral wat te prijzig zijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2011
    Simpel gezegd, wat gezond is voor de mens is ook gezond voor de verbrandingsmotor... en omgekeerd ;)
    Maar eigenlijk is olijfolie niet de meest geschikte brandstof, maar het kan perfect als de motor gezond is :D
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    [QUOTE=tjerk;61312]... Als boomverzorger lijkt het me leuk om de motor op bomen te laten lopen..... Voor mijn bedrijfauto zal dit vooral wat te prijzig zijn.
    Tjerk, er is hier op het forum een topic over het rijden met een houtgasgenerator.
    Er is ook een website met die auto http://woodgas.nl/

Als men zo makkelijk aan het hout kunt komen als jij kan het echt leuk worden.
    Het verbruik wordt dan vast in km/kg uitgedrukt.
    Alle soorten gedroogd hout hebben een vrijwel gelijke verbrandingswaarde per kg.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Hout! Mijn huisbaas zit ook in de bomen en heeft inmiddels veel houtsnippers verzameld. Binnenkort is de warmtevoorziening hier via een houtvergassings-ketel op de cv.
  • tjerk PPO Newbie
    edited July 2011
    Een tijdje terug op NationalGeographic channel een programma gezien (planet mechanics) waar twee britten een oude Toyota op houtgas ombouwden. Geweldig! Maar ik stook mijn resthout al in mijn fornuis, kachel en hottub en ervaar mijn auto op plantenolie al avontuurlijk genoeg...

Groetend!

Tjerk
Sign In or Register to comment.