Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filter loshalen van filterhouder

udoudo Super Moderator
edited May 2011 in Algemene Techniek
Stokers,

Hoe haal ik een brandstoffilter eenvoudig los van de filterhouder?
Het e.e.a. zit ogenschijnlijk muurvast door de ingedroogde olie.
Ik heb denk ik een bankschroef nodig, of is er een truukje?
'n Nachtje in de week leggen?

Graag 'n tip!

Udo

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Udo,

Kun je een foto posten van het filter? Kan zo niet inschatten hoe het normaal vast zit.

Groet,
    Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2011
    Een alu cylindrisch blok, met 2 slangtules aan de zijden voor aan- en afvoer.
    Gaten aan onderzijde voor verbinding met tules, schroefdraad om filter op te schroeven.

Ruberrand van filter ingesmeerd met olie conform instructie; aangedraaid; zat prima.
    Maar nu loshalen dus...
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2011
    Rondom met een mes tussen de rubber ring van het filter en de alu houder steken helpt, het filter is nu los van de houder.
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2011
    En de zaak zit weer in de auto.
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2011
    BTW: geen aanslag zichtbaar in de filterhouder bij de slangtules. (alu houder, 'zilver'-kleurige tules)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2011
    Udo,
    bij de brezan: hele mooie tang om filters los te halen. Er zijn er ook met een spanband, etc.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2011
    Eentje met spanband verdient de voorkeur,
    het minst kans op beschadiging en spotgoedkoop (5 euro ofzo bij de Gamma enzo)

Zo eentje dus:
    image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    @ wodan: Voor dat model heb je wel wat plek nodig.

Vanwege het plaatsgebrek in de Saxo heb ik zo'n oliefilter ketting gekocht die gewoon op de doppenset past.
    Ketting wel om het hoekige deel van het filter leggen. Dat klemt beter

Deze past ook als je ruim voldoende plek hebt dus je hoeft nooit meer een andere te kopen :p

image
    edited May 2011
    Klopt dat deze bruikbaar is op plekken waar de andere niet bruikbaar is en visa versa maar een ketting snijdt gemakkelijker door een filter dan een platte metalen band. (Al veel kapotte filters gezien die zo helemaal niet meer verwijderbaar waren, dus altijd filter zo zacht mogelijk behandelen, eenmaal kapot is het probleem groter geworden)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    De metalen filterband heb ik ook. Gebruik ik het meest.
    Heb een normale kettingsleutel, niet zo eentje op doppenset..wel handig!! ook eens halen vr de lastige gevallen..idd BF v saxo is wel k#t.
    Verder nog een abnormaal grote waterpomptang.
    Tevens in de auto een speciaal (waterpomptang achtig) tangetje vr filterwissels onderweg.
    Er zijn meer wegen naar Rome...de beste is afhankelijk van situatie idd:)

greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Handvast is vast zat (stevige hand ;)), dan krijg je hem ook zo weer los (zonder gereedschap.

Bij mijn Ster is het sleutel 21 (geloof ik), alleen moet ik hem iets kanteken om hem eruit te krijgen. Altijd vieze handen.

Maar Udo, als hij echt niet los wil: gewoon een grote schoevendraaier er doorheen slaan. Dan kan je wat moment zetten. Wel hoog doen anders lek hij zolang :razz:.

PS maar hoevaak vervangen jullie het filter?

Herman
    300SD
    250D
    edited May 2011
    Heren,

Ik gebruik ook de ketting. Als je dat goed doet werkt het altijd.

@pena, Ik wissel 1x per 10k. Momenteel 1 tot 1,5x per jaar.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2011
    Na het `lossnijden` was het filter met de hand los te halen, dus zo vast zat hij niet, het was alleen de kleefkracht van de ingedroogde olie die me de das omdeed...
    Ketting heb ik nog niet en schroevendraaier wilde ik nog niet want als het niet zou lukken moet ik maandag wel weer kunnen rijden!

Qua gereedschap tips, ik zal er zeker aan proberen te denken als ik weer bij Gamma o.i.d. sta.
    edited May 2011
    Udo,

Die klevigheid van de filterrand is een stuk minder als het filter heet is. Maar ik weet niet hoe jou eeld is :mrgreen:.

Deze heb ik, werkt hier prima.

image

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Als ik een nieuw filter plaatst, spuit ik het rubber in met wat WD40. Bij een volgend filterwissel, wil hij zo los.
    edited May 2011
    [QUOTE=pena;60744]
    Maar Udo, als hij echt niet los wil: gewoon een grote schoevendraaier er doorheen slaan. Dan kan je wat moment zetten. Wel hoog doen anders lek hij zolang :razz:. Als ie anders niet losgaat, gaat het met een schroevendraaier er doorheen OOK niet, sterker, je maakt het nog erger want nu is je structuur van de cilinder verstoord, dus eindigt dit in een grote ramp.
Sign In or Register to comment.