Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ppo op vaste of variable turbo???

koekie4 PPO Wannabe
Hoi mede ppo rijders,
Meestal zit ik rustig aan de zijlijn op het forum echter nu heb ik een vraag. Na een 190000km op ppo begin ik langzaam te denken aan wat nieuws. Natuurlijk weer een vw met verdelerpomp. Echter ik weet niet of ik de 66kw of de 81 kw moet nemen. Mijn angst zit erin dat bij de 81 kw de variable turbo kan gaan vastzitten door de ppo en dan in noodloop gaat.
Wie heeft ervaring hiermee???? 66kw met vaste turbo of de 81 kw met variable. Belangrijk is dat ik weer voor een 150000 stil wil zijn.Wie helpt mijn angst weg te nemen. Dank je voor het meedenken.
gr Koekie

Comments

• Sandman79 PPO Burner
    edited May 2011
    Dat gaat denk ik niet veel verschil maken, in beide gevallen de EGRklep best afdichten :).
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2011
    Af en toe een een volledige dieseltank op de autostrade met hoog toerental erdoor jagen (eentje om de 20 tanken ppo) en dat gaat niet vast zitten...

En inderdaad, eerst en bovenal EGR afstoppen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Hoi Koekie,

Leg even uit waarom jij denkt dat de variabele turbo iets te maken heeft met PPO? Hoe wordt deze turbo aangestuurd? Allebei PD?

Volgens mij heeft Ed een 81KW versie ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited May 2011
    Op een variabele turbo kunnen de schoepen iets gemakkelijker vast komen te zitten door de PPO die niet perfect verbrand is in de uitlaatgassen...
    De kans is klein maar dit is niet het eerste dat ik ervan hoor.
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited May 2011
    ja ik ben inderdaad bang dat het verstelmechanisme vast gaat zitten. Bv door te snel omschakelen van diesel naar ppo. Vandaar mijn vraag. Vastkleven,onbelans en uiteindelijk schade aan turbo en blok. Egr word afgedopt natuurlijk.Weet niet of mijn angst gegrond is.
    edited May 2011
    Zolang je maar schakelt eenmaal de motor echt op temp is, zie ik weinig problemen, zeker als je regelmatig met verschillende toerentallen rijdt, zodat de schoepen zich regelmatig moeten bijstellen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Mijn TDI type ALH in de Caddy, is een 66kw versie maar wel met een VNT (Variable Nozzle Turbo).

Inmiddels heeft het blokkie wat er nu in zit zo'n 100.000km op PPO mogen lopen en nooit heeft de turbo problemen gegeven. Zo af en toe moet je gewoon de boel even schoon blazen, door stevig te accelereren. En dat een paar keer herhalen. En inderdaad de EGR afsluiten helpt ook tegen vuilafzetting, maar dat geld vooral voor het inlaat spruitstuk.
    Op de site van de TDIClub staat hier ook veel informatie over.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    owjee.....ik rijd nu ook turbo. niet stilgestaan bij het idee van de uitlaatgassen met ppo en de turbo. Als mijn blok goed warm is en ik rijd op de autostrade/snelweg zie ik bij donker een mooie vonkenregen. Had dit bij de niet turbo versie p205 ook al. Hoor dat het op diesel ook voorkomt.
    Tja, alstie niet warm is....waar gaan die deeltjes dan aan plakken. in iedergeval op de achterruit.
    :confused:
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Onbalans zul je niet meer hebben als met een vaste turbo. Die variabele nozzles zitten namenlijk niet aan de rotor vast maar aan het huis. Ze regelen de hoeveelheid lucht die in de schoep kan blazen. Dus onbalans zal niet snel onstaan. Een goed warm gereden turbo kan het roodgloeiende naderen en zal dus snel ontkolen lijkt me. Wel af en toe goed doorrijden en idd af en toe eens een tankje diesel doorheen stoken kan nooit kwaad. Rij nu 37000km op mengsel met een normale turbo...en die heeft tot nu toe nog geen problemen gehad...ok..30.000km geleden wel eens andere turbo gestoken....maar dat was niet aan PPO te wijten. Of er wel eens problemen zijn door verkoling van het verstelmechanisme van dit soort turbo's weet ik niet. Weet wel dat je ze vacuum en electronisch versteld hebt. Maar heb enkel nog maar nieuwe van binnen gezien..en nog geen exemplaren met wat levens ervaring.

Greetz!
    edited May 2011
    [QUOTE=ericzwiep;60672]owjee.....ik rijd nu ook turbo. niet stilgestaan bij het idee van de uitlaatgassen met ppo en de turbo. Als mijn blok goed warm is en ik rijd op de autostrade/snelweg zie ik bij donker een mooie vonkenregen. Had dit bij de niet turbo versie p205 ook al. Hoor dat het op diesel ook voorkomt.
    Tja, alstie niet warm is....waar gaan die deeltjes dan aan plakken. in iedergeval op de achterruit.
    :confused: Hu? Uit de uitlaat ofzo?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    yep, uit de uitlaat.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    [QUOTE=fury;60674]....Ze regelen de hoeveelheid lucht die in de schoep kan blazen.....
    Kleine correctie:
    Variable geometrie turbo's hebben meestal geen wate-gate dus er gaat altijd alles doorheen.
    De vanes zitten aan de uitlaatzijde om er voor te zorgen dat de aanstromingshoek van uitlaatgassen tegen de turbineschoepen verbeterd bij lage motortoerentallen. Een turbo met variabele geomtrie heeft een kleiner "turbo-gat".

Variable Turbo Chargers Geometry (VTG) | Mechanical Engineering

@zwiep; bij onze eerste auto hadden wij 'snachts ook een keer een vonkenregen achter de auto. :twisted:
    In het komlamp licht van de reeds toeterende vrachtwagen die achter ons reed zag ik nog net hoe de uitlaatdemper van onze BX over het asfalt gleed en vlak daarna onder het rechter voorwiel van die vrachtwagen verdween....:oops:
    Direct gestopt, netals de vrachtwagen. Z'n band zag er nog prima uit zei hij. De achterdemper van de uitlaat had een wespen taille :D
    Bij hogere toerentallen merkten we vrij weinig van het gemis van de achterdemper bij lage toerentallen leek het wel alsof we een dikke V8 in het vooronder hadden ipv de 1.4 met carburateur!:p
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    ja M@W , je het idd gelijk...de hoek varieert.

achterste demper van mn astra was ook overleden....stuk pijp er voor in de plek gelast..en eerlijkwaar...geen verschil hoorbaar:) Gewoon netjes:d

greetz!
  • koekie4 PPO Wannabe
    edited May 2011
    Dank je voor het meedenken allemaal. Zeker nu ik weet dat bij de 81 kw het verstelmechanisme op het statische gedeelte zit steld me heel erg gerust.
    Ik denk dat het een 81 kw gaat worden dan.
    groeten Roger
Sign In or Register to comment.