Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Audi 5-cilinder TDI motor in Volvo V70

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited October 2011 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
Volvo V70 met Audi 5-cilinder TDI motor. :p

image
(toevallig op het internet een prentje van het juiste motorblok gevonden)

Dit zijn 140 trappelende duitse paarden voor deze zweedse koets. :cool:

Deze paardjes gaan binnenkort voor een behoorlijk percentage aan de PPO.
Het is niet mijn auto, ik ben wel degene die de eigenaar op het spoor van PPO gezet heeft. :twisted:

We starten met een WW en een extra brandstoffilter.
Beide worden op een beugel tegen het schutbord geplaatst.

De WW wordt een WT-A8

De Volvo heeft een brandstoffilter met een duidelijk herkenbare KGR.
(midden links, 4 slangen waarvan 2 naar de tank en 2 naar het blok)
Voor zover ik het kon zien zit onder tegen de KGR filterkop een gewoon filter geschroefd. :) (helaas zit het geheel in een mooie bus weggewerkt dus kon ik dat vandaag nog niet zien)

Is het wijs om het origineke KGR filter als hoofd filter te gaan gebruiken en het extra filter als reserve filter zonder KGR?

Uiteraard krijgen we tank, groffilter, WW, KGR (of reserve) filter en dan naar de IP.
Moet er ook nog een bypass met kraantje over de KGR gemaakt worden voor als het filter met KGR verstopt zit?

Is het voor zo'n Audi EGR voldoende om het slangetje los te trekken?

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Man@W,

Ik zou qua ww gaan voor een Elsbett of platen wisselaar. Ik heb zo'n A8 gehad, hij doet het wel, wordt ook 70gr, maar het duurt aanzienlijk langer dan een grotere.

Als het originele filter makkelijk te vervangen is zou ik dit gewoon houden, mits ook de leiding diameter kloppen.

Ik zou je egr echt afsluiten, dus een flensje maken en ertussen doen. Wat motor management doet weet ik niet.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=Tim;60624]Ik zou je egr echt afsluiten, dus een flensje maken en ertussen doen. Wat motor management doet weet ik niet.

Als het motor management gaat klagen, kan je altijd nog een klein gaatje maken in het plaatje waar je de EGR mee dicht maak. Om het motor management te foppen. Meestal komt er dan geen foutmelding meer.

PS: Bij mijn Caddy is de complete EGR buis verwijdert.

Dat KGR klepje op het filter, is al geen KGR meer boven de 20
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=Tim;60624]Ik zou qua ww gaan voor een Elsbett of platen wisselaar. Ik heb zo'n A8 gehad, hij doet het wel, wordt ook 70gr, maar het duurt aanzienlijk langer dan een grotere.....
    Bedankt voor je tip.
    Ik wist niet dat er nog serieus verschil zat tussen een A8 en een Elsbett wisselaar.
    Dan heeft de Elsbett-wisselaar vanwege z'n bewezen diensten
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    M@W,

Hij heeft ongeveer dubbel zoveel platen.

@Ed, mijn motor heeft geen manager nodig en hoeft derhalve de directie ook niet te foppen :mrgreen:.

Tim
    edited April 2011
    [QUOTE=Tim;60624]Als het originele filter makkelijk te vervangen is zou ik dit gewoon houden, mits ook de leiding diameter kloppen.
    [QUOTE=CaddyEd;60625]Dat KGR klepje op het filter, is al geen KGR meer boven de 20
    edited June 2011
    Is het verstandig om het KGR-ventiel op het originele filter te overbruggen?

De retour gaat dan direct terug naar de tankt en beide KGR-ventiel aansluitingen worden "kortgesloten" met een stuk brandstofslang.

Het originele Volvo brandstoffilter heeft volgens ons dezelfde afmetingen als de veel gebruikte Mann WK 42/2 :D (diam.ca 82 mm, schroefdraad M16x 1.5 en hoogte 183 mm)

Vandaag een constructie tegen het schutbord gemaakt om de Elsbett-WW en de filterkop te bevestigen.

De WW is ook gemonteerd en aangesloten op de koelwaterkringloop.

De EGR (aan de uitlaatzijde reeds vol met roet) hebben we voor de zekerheid aan de inlaatzijde afgesloten met een plaatje.

Komende week is de brandstof kant aan de beurt.
    edited July 2011
    Gisteravond lekker bezig geweest en het brandstofdeel van de ombouw gedaan.
    image
    De brandstof komt aan de rechterkant van het schutbord omhoog (op de foto dus links).
    Daarna (buiten beeld maar zeker goed bereikbaar) via een balgpompje en een voorfilter naar de bovenkant van de WW.
    De warme olie gaat van de onderkant van de WW naar de voorkant van de 3-wegkraan.
    Stroomt de olie naar links, dan stroomt deze via het originele filter en de onderste banjo via de originele leiding naar de IP.
    Zoals bij een VW-Audi TDI gebruikelijk heeft dit filter een KGR klepje waardoor dit filter als hoofdfilter gebruikt gaat worden.
    Stroomt de olie naar rechts, dan gaat deze via het (rode) reservefilter naar de bovenste banjo op het hoofdfilter. Via de bout en de onderste banjo en de originele leiding naar de IP.

Na het maken van de foto hebben we de tank van de Volvo afgevuld met 25 liter GPO.
    De afgelopen 290.000 km heeft dit blok enkel dino gedronken.
    Voorlopig is 50% het mengpercentage.

Ik ben benieuwd hoe het voorfilter er over 1000 km uit ziet.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Dat ziet er strak uit.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    Zie er netjes uit, mooi plaatje voor WW en filter ook.

Tip:

1/ Gebruik andere slangklemmen, die met zo een boutje. Deze hebben een platte kant waardoor je lucht kan gaan trekken.

2/ Isoleer de WW en het filter.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Netjes MAN :mozilla_wink:

Herman
    300SD
    250D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2011
    M@W
    zie, dat je 1 driewegklep hebt. Betekent dat niet, dat je na het overschakelen van PPO naar Dino eerst je gehele brandstoffilter leeg moet rijden ??
    WW en filter inderdaad isoleren, ik vind de ww een beetje krapjes
    Ziet er netjes uit !!
    Niek
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2011
    M@W: Ik zou gelijk patent aanvragen op het beugeltje. Dit ziet er echt heeeeeeeeeeeel strak uit. U mag voor mij ook wel zo een beugeltje knutselen! Superstrak.

Hautessa
  • carl PPO Addict
    edited July 2011
    Mooie strakke instalatie, knap werk.;)

grtjs carl
    edited July 2011
    Leuk dat jullie mij prijzen voor de mooie ombouw; alle credits voor de bevestiging gaan naar de eigenaar van de Volvo.
    Hij heeft een constructiebedrijfje wat ook machines maakt voor de agrarische sector.
    Even zagen, lassen, afkoelen, boren, spuiten en klaar is Kees.;)
    [QUOTE=easy rider;61455]
    1/ Gebruik andere slangklemmen, die met zo een boutje. Deze hebben een platte kant waardoor je lucht kan gaan trekken.
    Boodschappen waren reeds besteld.
    [QUOTE=easy rider;61455]2/ Isoleer de WW en het filter.
    don't worry dat komt nog.
    [QUOTE=Niek;61457]M@W
    zie, dat je 1 driewegklep hebt. Betekent dat niet, dat je na het overschakelen van PPO naar Dino eerst je gehele brandstoffilter leeg moet rijden ??
    WW en filter inderdaad isoleren, ik vind de ww een beetje krapjes
    Het is een 1-tank systeem. Dino zal voorlopig nog in enige tientallen % toegevoegd worden. De kraan is om over te schakelen naar het reservefilter.
    De WW komt van Elsbett en is zal groot genoeg zijn.
    [QUOTE=hautessa;61459]M@W: Ik zou gelijk patent aanvragen op het beugeltje. Dit ziet er echt heeeeeeeeeeeel strak uit. U mag voor mij ook wel zo een beugeltje knutselen! Superstrak.
    Stuur maar een PB met je contactgegevens, dan stuur ik het door naar het constructiebedrijf.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Dat ziet er idd zeker strak uit! Mooie beugel. Stiekem steek je er toch altijd wel wa tijd in om een mooie beugel te maken..."ff" afmeten, denken, slijpen, boren, buigen, lassen, ontvetten, schuren, spuiten etc.

Mooi man!

Greetz!
    edited August 2011
    Eind vorige week was er geen trekkracht meer in de 5e versnelling. (70% GPO)
    Na omschakeling naar het reserve filter was alles weer ok.

Vandaag is dus het eerste fijnfilter vervangen.
    Dit filter zat er al heel lang in (vele 10duizenden km op dino).

Het voorfilter is nog volledig schoon.
    Terwijl er toch zo'n 3 ton op dino gereden is.
    edited October 2011
    In de afgelopen twee maanden heeft de V70 met veel plezier GPO gedronken.:D

In de zomervakantie bleek dat het voorfilter (wat toch echt v
    Eind 2013 is de V70 met een lekkende IP en meerdere niet motorische mankementen twv meer dan 2000 euro vervangen door een S60 met D5 motor.

Dit topic mag op slot.
This discussion has been closed.