Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Pompje naast extra filter?

winand PPO Newbie
edited April 2011 in Algemene Techniek
Doordat mijn brandstof voorfilter (het 'borrelglaasje') van mijn Mercedes 508 bus op een bijna niet te bereiken plek zit, wil ik vlak bij de dieseltank een extra voorfilter plaatsen, waar ik makkelijk bij kan.
Mijn vraag; moet ik bij dit filter ook een ontluchtingspompje plaatsen?
Het orinele plunjerpompje bij het originele voorfilter bevindt zich onder de motorkist, die ik dan telkens moet verwijderen.
Bij gebruik van dit pompje dien je eerst een schroef los te draaien, dan pompen totdat er diesel uit spuit, dan de schroef weer dichtdraaien.
Echter, als ik een pompje monteer bij mijn extra filter, dan heb ik niet zo'n schroef.
Waar pomp ik die lucht dan heen eigenlijk?
Werkt dat wel?

Noot: deze vraag staat geheel los van PPO gebruik, het betreft enkel het dieselcircuit.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited April 2011
    Winand,
    Ik ken dit soort mercs niet. Maar de algemene richtlijn is: voorfilter --> knijpbalgje (als bij buitenboordmotor) --> hoofdfilter. Op het hoofdfilter zit in het algemeen een ontluchtingsschroef.

Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Winand,
    Heb zelf een 206 met een voorfilter borrelglaasje vlak bij de tank, ik heb dit er zelf tussen gezet met ervoor en erna een kogelkraantje, want anders loopt door het hoogte verschil de tank leeg en de aanvoer richting motor. Ontluchten doe ik dus via de hardi pomp en een balgje waar Niek over spreekt die in de aanvoer zit omdat de originele opvoerpomp niet meer gebruikt wordt. Anders zul je helaas via de motorkist de boel moet ontluchten en ja dat is wat werk. De schroef waarover jij spreekt is toch gewoon het pompje, ik ken geen extra schroef.
  • winand PPO Newbie
    edited April 2011
    Kogelkraantjes is inderdaad een goed idee, thanks!

Het ontluchten dient bij de motor als volgt te gebeuren:

image
    (Betreft hier een OM314 motor.)

Je moet dus eerst een ontluchtingsnippel losdraaien!
    Ik snap niet dat je kan ontluchten enkel met een bal-pompje in
    de leiding. Waar gaat de lucht er dan uit? je kan toch hooguit
    de luchtbel verplaatsen!?
  • winand PPO Newbie
    edited April 2011
    Nog een vraagje; Ik heb de bus nog maar pas en als ie een paar dagen stil staat zit er ergens lucht in de leiding. De vorige eigenaar heeft een (elek.) diesel opvoerpomp in de RETOUR-leiding gezet. Heeft dit nut? zo ja, wat doet het dan?
    edited April 2011
    Winand,

De procedure zoals die beschreven is geldt alleen voor die situatie waar de tank volledig is leeggereden of de pomp gedemonteerd is geweest. Normaal gesproken zal dit dus niet het geval zijn bij een hoofd-filter wissel of een voorfilter wissel en kun je dus volstaan met een balgje. Het feit dat er na een paar dagen lucht in zit en hij dus slecht start is volgens mij te wijten aan brakke slangen die dus ergens een lek hebben waardoor lucht een kans krijgt, zou ze dan ook zeker vervangen...zeker de retourleidingen van de verstuivers anders krijg je op PPO er zeker problemen mee.
    Balgje in de aanvoer zorgt ervoor dat de lucht via de retour naar de tank de lucht eruit gepompt wordt. Ik zie het nut van een elektrisch pompje in de retour niet, de pompjes zijn geschikt voor vloeistoffen en niet voor lucht.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    De ontluchting zit boven op de houder van de standaard mb brandstoffilter.
    Dit is gewoon een sleutel 17(maat) banjobout.
    Die draai je een halve slag open, daarna pompen met het handpompje wat aan/op de brandstofpomp gemonteerd is(zie je eigen foto), tot je geen luchtbellen meer ziet.
    that's it.

Maar volgens mij woon je in de buurt, dus stuur me maar ff een pb als je er niet uitkomt.

gr Ton

[QUOTE=winand;60457]Kogelkraantjes is inderdaad een goed idee, thanks!

Het ontluchten dient bij de motor als volgt te gebeuren:

image
    (Betreft hier een OM314 motor.)

Je moet dus eerst een ontluchtingsnippel losdraaien!
    Ik snap niet dat je kan ontluchten enkel met een bal-pompje in
    de leiding. Waar gaat de lucht er dan uit? je kan toch hooguit
    de luchtbel verplaatsen!?
    edited April 2011
    Probleem van een Mercedes bus is helaas dat je er zo klote bij kunt, voor de motorkap eraf te halen moet de bestuurdersstoel eruit en ook het hoofdfilter zit net tussen het motorcompartiment en de voorzijde. Als er echt te veel lucht in zit dan is de schroef op de pomp de enige optie...ik spreek uit ervaring. Nog een tip, zet een diepvrieszakje om het voorfilter met een tyrap vast, hij zit dan anders steeds onder de smurrie van het voorwiel.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Hoi Winand,

Ik had met mijn W124 OM602 hetzelfde probleem. Het voorfilter zit bij mij onder de inlaatbocht met het luchtfilter daar nog weer voor.
    Ik heb het slangetje van het voorfilter naar de kleine ww met zo'n 25-30cm verlengd. Hierdoor komt het voorfilter net buiten de luchtfilterkast uit. Nu heel makkelijk te wisselen.

Nog iets: voorfilterwisselen: nieuwe erop en dan de slang even helemaal laten zakken zodat het voorfilter langzaam volloopt. Dan snel op de 2e slang. Zodoende heb je heel weinig lucht in het systeem.

Doe ik ook met het hoofdfilter. Dus hoofdfilter al vullen (niet helemaal vol want hij moet er bij mij ietsje schuin onder. Dan starten en meteen 2000tpm maken. Dan hikt hij even en is het lucht probleem over.

Overigens heb ik bij mijn W126 OM617 maar 1x het pompje gebruikt. Eigenlijk alleen maar om te kijken of het werkt en hoe het werkt ;).

Herman
    300SD
    250D
  • winand PPO Newbie
    edited April 2011
    Super, bedankt voor jullie snelle replies :-)
    Morgen heb ik de overdracht van de verkoop van mijn oude bus, dus deze week zal ik wel aan de 'nieuwe' 508 beginnen waarover het hier gaat.
    Mocht ik weer vragen hebben, dan meld ik me ;-)
    edited April 2011
    Qua ontluchting perikelen met die MB bussen, dat hebben ze gewoon niet handig gemaakt dan.
    Maar is toch simpel op te lossen, maak een ontluchtingspunt op een plaats waar je er wel goed bij kan. Bv tussen brandstof filter en pomp. maak je die leiding gewoon langer zodat je het ontluchtingspunt in die leiding kunt plaatsen waar jij het wilt.(evt zet je er een loop in)
    En er zullen nog wel meer manieren zijn:)

En gebruik voor je verschroevingen van thules op de platenww, kleppen enz loctite 577!!!!!! en niks anders.

gr Ton

Aangepast....
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2011
    Loctite heeft tegenwoordig ook iets wat op teflon tape lijkt, maar het niet is. Wij gebruiken het tegenwoordig in plaats van de vloeibare loctite, omdat je bij verwijderen eerst de uitgeharde loctite moet verhitten. De draadjes loctite kan je zo openschroeven.
    Te krijgen bij o.a. de Gamma
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Niek,

Dat is loctite 55.

Tim
    edited April 2011
    @post#11:
    Deze post had in een ander draadje gemoeten, althans een stuk ervan, namelijk dat van magicred. Ik copy en paste em er wel ff in. Toen ik deze poste was er ook iets met server bezet. Erg vaag in ieder geval:)

gr Ton
Sign In or Register to comment.