Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

tanken uit de koffer

udoudo Super Moderator
edited April 2011 in Overige discussie
Stokers,

Bestaat er een mogelijkheid om redelijk knoeivrij te tanken via een jerrycan in de kofferbak?
Dus een T-stuk in de tankhals, dan een slangetje naar de jerrycan, maar die moet ook nog knoeivrij ontlucht worden wil het `vanzelf` in de brandstoftank lopen.
Of is een pompje een must? (is geen haast bij, onder het rijden is OK...)

Hoe is dit het beste in elkaar te draaien? (monopoel spullen nodig?)

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited April 2011
    Udo,
    snap jij het, snap ik het ??
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2011
    Werken met een pomp (en kraantje op het einde van de darm of tankpistool) is het handigste.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    En wat als je tank vol is en je jerrycan nog niet leeg?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Waarom niet een gewone extra tankaansluiting maken?
    edited April 2011
    Dan kan Udo kiezen of hij links of anders rechts gaat tanken. :D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Zie de astra TDS...2 vulopeningen naast mekaar..diesel en PPO... kan allemaal..beetje lassen, beetje plamuren en spuiten..en alsof het origineel is.
    Vulopening van de oude suzuki alto is wel mooi geschikt!
    Maar op zich moeten er wel oplossingen zijn..idd net ff iets eenvoudigs doch betrouwbaars bedenken voor als de tank vol is en dus niet gaan overstromen.
    Vlotter met afsluiter en schakelaar voor pompafslaan of zoiets dergelijks.... varierend van electronische oplossingen tot iets als een toiletstortbak achtige afsluiter (alleen dan nog wel iets verzinnen voor pompafslag... druk gerelateerd of vlottertje met schakelaar als in remvloeistof reservoir.... er is wel wat te bedenken.

Greetz!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Ik zou zeggen kies voor kiss, gewoon die jerrycan ter hand nemen en gewoon via de vulslurf....iedereen kan problemen zoeken als je maar wil he?
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2011
    Ik wil iets met handbediening voor zover mogelijk, KISS telt zowiezo.
    Dus Udo bepaalt of de tank half of meer leeg is.
    Udo graait in de kofferbak en sluit een can aan en de can loopt rustig leeg in de tank zonder gemors.
    Na afloop de zaak afkoppelen en afdoppen tot de volgende keer.

Dit vermijdt het getank via de normale vulopening; praktisch voor als er even geen rustige plek is zonder gedoe. (geen eigen erf hier...)

Dus tankhals -> T-stukje -> slangetje -> can-dop met ontluchting -> op can (?)
    Alternatief is een nippel in de (bovenzijde van de) tank draaien -> slangetje -> can-dop met ontluchting -> op can...
    edited April 2011
    Iets in de tankdraaien zou ik sowiezo mee uitkijken. Zeker als het een kunstof tank is. Op een stalen diesel tank kun je nog eens iets lassen. Maar een vulslang is gewoon te verwisselen als er iets lekt of niet naar wens is.

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2011
    Fury, klinkt duidelijk.

Dus vanaf de tankkhals aftappen, zo laag mogelijk.
    Dan slangetje.
    Dan een dop die op mijn cans past.
    Maar dan wel zo dat ik die dop kan draaien zonder dat het slangetje opkrult.
    Dus het slangetje wellicht in tweeen delen en koppelbaar maken?
    Dan nog een lekvrije ontluchting:
    Tweede slangetje in de dop en omhoog geleid?

Dan kan de can op de zijkant liggen, met de dop bij de vloer van de kofferbak en zou het moeten werken.

Kan beter?
    edited April 2011
    [QUOTE=udo;60281]

Dan kan de can op de zijkant liggen, met de dop bij de vloer van de kofferbak en zou het moeten werken.

Haha, ik zie de eerste berichten al komen in het flater forum: "kofferbak vol GPO" :D

Je kan ook tanken op de retour naar de tank.

Maaruh, een anderhalf jaar geleden had ik ook nog een automatisch tank systeem in de Caddy, naar de 2e tank. Het heeft voor 99% prima gewerkt. In mijn fantasie zou het volledig klieder vrij moeten zijn, maar de praktijk heeft anders uitgewezen. Een pompje wat lekt, de eene missende % stroomde mijn 2e tank over, omdat de pomp niet afsloeg en de jerrycans klotste wel eens over de rand heen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60283]Haha, ik zie de eerste berichten al komen in het flater forum: "kofferbak vol GPO" :D

Ik heb het ooit voorgehad met de C15 en dat was een oude bestelwagen zonder tapijt... zonder enige waarde.
    Ik kan je verzekeren dat je dat zeker niet wilt meemaken... En zeker niet in een nette auto met tapijt...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Udo,

Waarschijnlijk loopt je vulslag achter je spatbord langs. Misschien kan iemand (bv ppo systems) daar een Y (op de kop) stuk van maken, dat behoud je 1 tankopening, alleen moet je met tanken goed mikken.

Op jou leeftijd moet dat nog wel aardig lukken ;)

Tim
    edited April 2011
    hmm...eens goed denken.. ff brainstormen hoor...
    Zou iig al overwegen een lekbakje te maken waar de jerrycan in kan. met zwaartekracht tanken is op zich mooi, maar als het misgaat dan stopt het ook niet....of een lekbak die groot genoeg is.. of een laag lekbakje en een electrisch pompje..met een lassaparaat is zo'n bakje op zich zo gemaakt. dan ff kijken..naar de tank toe. Heb hier wel een mega mooie koppeling in een combo zien zitten..maar das normaal nie te betalen.. dan zou je neigen naar snelkoppeling op jerrycan..en deze zo op een grondplaat met andere koppeling..en zo de tank in... maar ok..zo ver zullen we niet gaan. Jerrycan platleggen is eng.... enkel doen met gedegen lekbak erom..anders echt eens kofferbak vol met 25L olie...en heb dat zelf eens gehad met 10L....onvoorstelbaar wat de ravage is.....tot door de bodem heen..tzat tot op mn uitlaat.
    Op zich is de optie van...simpel lekbakje waar jerrycan mooi klem vast in kan tijdens rijden (gelijk bevestiging) daarop dop. en aan lekbak een steuntje met pomp die het kan overpompen. Dop met aanzuigleiding en ontluchting in de jerrycan. En schakelaar voor. En evt pas aanzetten als het niv in de normale tank zodanig gezakt is dat zeker 25L erbij kan...das het simpelste denk ik wat toch betrouwbaar en netjes is.

Greetz
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2011
    Hmm.
    Dank voor het meedenken!

Koppeling kan met Gardena-spul.
    Pompje kan wel met het trekken van een draadje.
    Dan alleen nog zorgen dat de can ver genoeg leeg gehaald kan worden als hij rechtop staat en de pomp het werk doet. (hoeft niet snel... wel goed)
    Dus can ietwat schuin zetten en dan een slangetje dat tot de bodem reikt...
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2011
    Pompje moet zelf-aanzuigend zijn, tegen droog draaien kunnen.
    Na afloop moet de pompen slangenboel niet teveel lekken.
    Dus jerrycan met pomp maar loshalen (gardena...) en de hele zaak uit de auto om weer klaar te maken/vullen voor een volgende tank.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=udo;60276]Dit vermijdt het getank via de normale vulopening; praktisch voor als er even geen rustige plek is zonder gedoe. (geen eigen erf hier...)Beste Udo,

Dit gaat niet werken zonder gemors of een flater. Mijn tip: Zoek eens een leuk grietje. Binnen no time weet jij genoeg rustige plekjes :mrgreen:.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Hmm...tip van een ervaringsdeskundige die zo'n rustig plekje als Tim aangeeft al gevonden heeft hoor...Carpoolplek Avelingen.;)
    edited April 2011
    [QUOTE=Tim;60402]Binnen no time weet jij genoeg rustige plekjes :mrgreen:.

Tim

En dan kan je de opening gebruiken die er voor bedoeld is. :D:mozilla_oops:
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Parkeerplaats A27 richting noorden Utrechtse Heuvelrug is al een paar jaar heel erg rustig :D
Sign In or Register to comment.