Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VASTLOPEN van POMP!!!!

neronero Livin' and Breathin' PPO
edited June 2010 in Algemene Techniek
Hallo iedereen,

Gisteren heb ik op een vergadering met collega-dieselisten (pompspecialisten dus), eens de ppo-kwestie aangekaart.

Hierbij zijn we tot een unanieme vaststelling gekomen:

De pompen die breken (verticale hoofdas kapot), die breken om 2 redenen:

Ofwel omdat de plunjer (pompelement zelf) vastloopt, ofwel omdat de as op zich vastloopt in de bussen (of soms rollement) van de pomp.

ALs de pomp vastloopt door de as zelf (die gripeert in de bussen), dan breekt de as doormidden VOOR de bussen : d.w.z. waar je tandwiel bevestigd zit op je as, daar breekt hij af, en je tandwiel komt dus los te zitten. Gezien het feit dat dit niet tot zelden voorkomt (ook niet zonder ppo) is dit dus NIET de reden.

Als de pomp vastloopt, doordat het "element" gripeert, dan breekt de as doormidden binnenin de pomp. Dit is dus het symptoom dat enkele ppo-rijders jammergenoeg al hebben meegemaakt. Ook zonder ppo komen wij dit regelmatig tegen.

Dit laatste is dus de reden.
Dit element kan volgens ons maar door 2 factoren vastlopen:
1) vuiligheid in de brandstof (komt helaas nog vaak voor).
Dit kan dus ook bij sommige ppo-rijders het geval geweest zijn. Vooral
zij die filteren, moeten er zorg voor dragen dat ze alles zeeer goed filteren.
2) TE WARME BRANDSTOF!!!!!!!!
De diesel in een werkende pomp word gemiddeld niet meer dan zo'n 60 à 70° warm. Je kunt wel denken, dat als je er ppo doorjaagt, die meer dan bv. 80 à 90 ° heeft, het element in de kop zal beginnen spannen door uitzetting van warmte. Vergeet niet dat dit elementje slechts ZEEEER kleine speling heeft, en bijvoorbeeld bij een motor aan 2000 toeren gaat dit elementje 1000X per minuut rondraaien in deze kop, waarbij het nog eens constant op-en-neer beweegd om druk op te bouwen.
Deze bewegingen alleen (en ook zeer grote drukopbouw!!) zorgen al voor grote warmtetoename.
Dit tot het punt dat het element gewoon vast komt te zitten (griperen) in de kop. Je motor trekt via het tandwiel door aan de as, en die breekt door tussen tandwiel( distributiekast) en element (dat vastzit).

Zo......
een lange uitleg om maar te wijzen op 1 ding:
Lijkt wat tegenstrijdig aan vele berichten......maar dien je ppo ook niet te warm aan!!!!
Hierdoor loopt hij grote kans vast te lopen.


Het wordt dus zeer belangrijk om je temp. van ppo echt te kunnen controleren, en erop in te spelen als dit nodig is.

Nergens anders in de pomp is er iets wat je pomp kan doen vastlopen of breken. Natuurlijk wel kleinere probleempjes zoals lekkende joints of zo, maar dat is niks ergs.(kost ook niet veel)

Hopelijk dat dit 1 en ander rechtzet.

Groeten,
Nero

PS.
Ik voer deze week zelf nog enkele tests uit i.v.m. de warmte op een pomp. Zal even alle temperaturen meten bij zowel diesel als ppo (dit dan wel op mijn eigen wagen, kan dus wel verschillen geven voor andere wagens). Ik zal de toevoertemp. meten, de temp. van de pomp, van de kop van de pomp ook apart (deze wordt nog heter) en ook van de retour. Dit bij koude motor tot hij warm is (op diesel), en daarna op ppo.
Ik deel jullie alles wel mee, eens dit achter de rug is.

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Hoi,
    Er is op dit forum ook wel eens gevraagd over warmteschock effect, dat kan optreden bij 2-tanksysteem. (niet in geval van UFO, want die had dat niet). Bijv. je start op dino na 4 km ontvangt de pomp na omgschakeling ineens PPO dat 40 graden hoger is.... :cry:
    Nero, kun je daarover nog iets zinnigs zeggen? Evt. na overleg met je collega specialisten?
    Tenslotte merk ik op dat UFO geen verwarming had, dus zal het toch vuil in de brandstof geweest moeten zijn, he?
    Mvg.
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2005
    Kreeg ik toch nog antwoord op m'n vraag over thermisch belasting. :lol:
    Ik kon mij al niet voorstellen dat van bv 0 graden en dan binnen korte tijd 70 graden, de pomp dit aangenaam zou vinden. :mozilla_cry:
    Ben benieuwd naar je temp metingen. Ik heb ook een aantal metingen verricht, zie kopje thermische belasting. En ga nog verder zodra ik m'n omvormer heb binnen gekregen.

    mvg Henk
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    het schockeffect....
    ja, dat is moeilijker te bepalen hé.

    Hoe meet je zoiets op?
    Enige wat onderhevig is aan de temperatuurswisselingen (allé, die er negatieve gevolgen zouden kunnen aan overhouden) zijn de kop en element van de pomp.
    Gezien dit element uit zeer sterk materiaal bestaat , die toch hitte kan verdragen , weet ik niet of dit bij kortstondige overschakeling plots zeer bruusk zou kunnen uitzetten?!

    Voor de rest van de pomp zijn er hieromtrent zowieso geen problemen.
    Enkel mogelijks de kop dus....

    Maar gezien het feit dat de kop zelf warmte produceert (door de drukopbouw en bewegingen), wordt deze ook bij koude diesel vanzelf warm.
    Als je dan overschakelt naar warme ppo (pak zo'n 65°), dan denk ik dat de pomp ook al die temperatuur heeft bereikt uit zichzelf.

    Maar dat ga ik dus deze week uitvissen, als ik de temperaturen meet.

    Groeten,
    Nero
  • Ufo PPO Burner
    edited August 2005
    hmmm...kijk de info wordt steeds beter :lol:

    alleen geloof ik niet dat mijn pomp het door vuil het begegeven heeft.. Ik had immers alles recentelijk vervangen w.o. de brandstoffilter, en deze was nog brandschoon...tevens beweerde de brandpompenspecialist van Nederland dat het kwam doordat de olie nog te dik was om ermee te kunnen starten.

    ff wat punten op een rij;
    1) mijn pomp begaf het bij de koude (eerste) start, s'ochtends,
    2) deze brak vlak voor de verdeelkop (intern),
    2) mijn brandstof wordt electrisch (standaard) voorverwamd,

    Advies is, start iig nooit op zonnebloem! Zorg er dus voor dat je je autootje altijd voor het wegzetten ff spoeld met diesel..dit is by een lucaspomp iig sterk aan te bevelen

    Ps. een externe breuk, bij het tandwiel, zegt mijns inziens iets over een te strak gespannen riem! en dat is ook bevestigd door Buchli te Harderwijk.

    Ciao!
    ufo - die ook nog aan het puzzelen is voor een beter systeem
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    jaja Ufo, je hebt gelijk.

    Een interne breuk bij tandwiel , kan inderdaad door te harde riemspanning komen. Maar ook door griperen van de as.
    En dat laatste heeft wat met ppo te maken (of toch met de warmte ervan) en die riemspanning heeft niks met alternatieve brandstof te maken.

    Jouw pomp brak bij koude start. Ja, dat is natuurlijk mogelijk bij ppo die niet verwarmd is.

    Maar mijn bovenstaande info, was enkel om erop te wijzen dat je ook niet teveel mag gaan verwarmen.
    Het is een kwestie van juiste temperatuur te verkirjgen voor de ppo.

    Groeten,
    Nero

    Ps.
    Ufo : Reed jij 2-tanken of mix of gewoon 100% zonder aanpassingen?
  • Ufo PPO Burner
    edited August 2005
    ik heb wel eens 100% gereden, zonder gekke dingen.
    alleen bij een koude start ff een gierend-geluid. en dat was na een paar sec. over.

    Ik ben nog altijd van mening dat ondanks je 50% dino en 50% PPO rijdt, je toch nog 100% PPO rijdt voor het eerste stuk....vandaar dat ik ook de 100% waarde liet staan..waarom?

    In een bezinetank kan je nauwelijks mixen, vanwege de schotten die erin verwerkt zitten. Het mengen door rijden over hobbels en drempels evenmin.
    Welnu...het hard rondpompen van de brandstof-/opvoerpomp brangt daarin evenwel verandering in...maar de vraag die ik mij dan weer stel = voor hoelang? want na wat testjes die ik heb gedaan in (groente)potjes bleek dat diesel uiteindelijk toch weer op zonnebloem ging drijven....zoals suiker oplost in warm water, en weer kristalliseerd na het afkoelen daarvan..

    dus inhoeverre gaat die 50/50 verhouding op?

    (sub.conclusie) externe opvoerpomp plaatsen - by 1 tanksystemen- die na lang stil staan kan worden geactiveerd of direct na het tanken van PPO.of vooraf goed mengen/schudden in jerrycans

    Ik heb overigens nu een 35ltr (reservoir)tank gemengd met diesel en zonnebloem.. de kleur = nu; na een paar dagen nog steeds geel....zal zodadelijk ff met een doorzichtigslangetje gaan kijken...of er idd geen gescheidde blauwe-achtige vloeistof bij zit....

    afijn; ik ben nog wel aan het pionieren.....en met al deze info hoop ik toch wel weer op PPO te kunnen gaan rijden :lol:
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Ufo said:

    ...maar de vraag die ik mij dan weer stel = voor hoelang? want na wat testjes die ik heb gedaan in (groente)potjes bleek dat diesel uiteindelijk toch weer op zonnebloem ging drijven....zoals suiker oplost in warm water, en weer kristalliseerd na het afkoelen daarvan....[/i]

    Weet je dat zeker? Ik heb nl. geen zonnebloem bij de diesel gedaan maar ZONNEBLOEMOLIE en dat mengt uitstekend. (flauw he..?)
    Mijn proefjes met jampotjes zbo/dino mix gaven geen enkele scheiding te zien, ook niet nadat het mengsel was gestold (vrieskist) en weer gesmolten. Het BLEEF een homegeen MENGSEL. :lol:
    Wil jij je mengsel nog eens in een glazen potje doen, ik hoor graag de uitslag daarvan na 2 dagen... :wink:
    Mvg.
  • EW PPO Newbie
    edited August 2005
    nero said:

    het schockeffect....
    ja, dat is moeilijker te bepalen hé.

    Hoe meet je zoiets op?

    Gezien dit element uit zeer sterk materiaal bestaat , die toch hitte kan verdragen , weet ik niet of dit bij kortstondige overschakeling plots zeer bruusk zou kunnen uitzetten?!

    Het zou natuurlijk ook kunnen zijn (met name met erg sterke materialen, hoewel ik me afvraag waarop je de term sterk materiaal baseert) dat het materiaal "schrikt" waardoor het knapt.
    Denk bijvoorbeeld aan wat er met een ijsblok gebeurd als je er heet water op giet: het knapt door in het materiaal optredende spanningen door de temperatuurwijziging.

    Hoewel het me stug lijkt dat je dat redt met een temperatuurverschil van ongeveer 60º.[/u][/i]
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited August 2005
    als je het moment van omschakelen in de winter van diesel naar ppo zal verlengen zal het schock effect wel een stuk kleiner zijn, dus dan is omschakelen op een kort ritje niet zinvol, maar meestal is dit toch niet het geval bij een diesel.
    verder wil ik opmerken dat schock of stress in een motor altijd aanwezig is bij een koude start en dan met nog veel grotere temperatuursverschillen als warme 70 graden [als je het al haalt in de winter met een koude motor] ppo, en bv 0 graden diesel.
    wat te denken van de verbranding in een cylinder met een koelwatertemperatuur van 0 graden, denk dat de delta t dan nog wel iets hoger is
    ik denk zelf dat problemen met pompen en de div brandstofsoorten meer in het ontwerp zelf gezocht moeten worden.
    m,n generator start ik nu op diesel, en na 2 minuten schakel ik over op 90-100% wvo.
    in m,n peugeot rij en start ik op 100 % wvo, moet er wel bij zeggen dat de buitentemp. nog niet onder de 23 graden geweest is, overdag zo,n 35 dus dat is verder geen probleem.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    Ufo,
    Heb je je oude pomp teruggekregen of de stukken ervan?
    Of weet je precies wat er aangerekend is op je factuur?
    Aan de hand van hetgeen er exact kapot was, zouden we kunnen zien waardoor hij nu kapot gedraaid is.

    Groeten,
    Nero
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    nero said:



    Maar mijn bovenstaande info, was enkel om erop te wijzen dat je ook niet teveel mag gaan verwarmen.
    Het is een kwestie van juiste temperatuur te verkirjgen voor de ppo.

    Groeten,
    Nero

    Is deze temperatuur voor elke pomp gelijk? en zoja is de ideale temperatuur dan 70 graden?
  • Martijn PPO Addict
    edited August 2005
    omdat ik begrepen had dat dino bij te hoge temperaturen "verschraald" zou dat voor de veiligheid ook als veilig maximum (rond de 70C dacht ik) voor ppo aangehouden kunnen worden. mocht je ooit onverhoopt zonder ppo komen, kan je in ieder geval ook probleemloos dino tanken...
  • Ufo PPO Burner
    edited August 2005
    nero said:

    Ufo,
    Heb je je oude pomp teruggekregen of de stukken ervan?
    Of weet je precies wat er aangerekend is op je factuur?
    Aan de hand van hetgeen er exact kapot was, zouden we kunnen zien waardoor hij nu kapot gedraaid is.

    Groeten,
    Nero

    Nope revisie/-inruil model, de oude heb ik dus achtergelaten....heb h´m nog wel uitvoerig mogen bekijken...
    opdat ik met de motorfiets moest had ik geen camera meegenomen! Maar dat asje - achterin bij de verdeelkop - is wel erg dunnetjes...en deze was ca. 1cm voor de kop verticaal (glad) afgebroken. Opzich een hele mooie breuk.
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Ufo said:

    Opzich een hele mooie breuk.

    Lucas pomp dead!! een hele mooie breuk, dus hij lag er mooi bij.
    Dat moet je toch wel goed doen als "nabestaande" :roll:
  • erik klijnsmit PPO Newbie
    edited August 2005
    beste,

    geld dit hele verhaal alleen voor Lucas pompen? of ook voor Bosch,

    ik rijd nl al 4000 km op ZBO en ik maak het 80 graden
  • edited September 2005
    [quote=erik klijnsmit]beste,

    geld dit hele verhaal alleen voor Lucas pompen? of ook voor Bosch,

    ik rijd nl al 4000 km op ZBO en ik maak het 80 graden

    ik vraag me het ook af, want na een tijdje rijden is de olie bij mij gewoon 90 graden als die de pomp ingaat...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    dit geldt voor gelijk welke pomp, MAAR....
    De marge bij boschpomp is groter dan bij een lucas.
    Dus mag die ook warmer worden vooraleer er kans is op griperen.

    m.a.w. de brandstof bij een boschpomp mag warmer zijn.
    Maar ik zou toch niet boven de 80à 90 graden gaan.

    IKzelf ga bij mijn auto alles eens perfect opmeten (temperaturen) en dan delen op dit forum.
    Natuurlijk zullen deze waarden niet gelden voor elke wagen, maar het is een mikpunt hé.

    GRoetenn,
    Nero
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited September 2005
    ik heb gister toevallig een paar temp metertjes besteld voor in de winter
    maar ik heb al een tijdje een temp meter op de brandstof inlaat op de pomp gemonteerd en weet dus als feit dat mijn na 5 minuten rijden brandstof pomp gevoed word met 65 graden celcius :D
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    [quote=ppo'r]ik heb gister toevallig een paar temp metertjes besteld voor in de winter
    maar ik heb al een tijdje een temp meter op de brandstof inlaat op de pomp gemonteerd en weet dus als feit dat mijn na 5 minuten rijden brandstof pomp gevoed word met 65 graden celcius :D

    Ik zat daar ook al aan te denken. Hoe heb je die sensor geplaatst als ik vragen mag? Die sensor moet toch altijd in een metalen omhulsel gedraaid worden voor de massa?
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2005
    Hoe regel ik de temperatuur van de ppo?
    Opwarmen kan dmv van de warmtewisselaar, maar er is geen regelmogelijkheid?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    udo said:

    Hoe regel ik de temperatuur van de ppo?
    Opwarmen kan dmv van de warmtewisselaar, maar er is geen regelmogelijkheid?

    Een thermostaat op de warmwater toevoer van je warmtewisselaar...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    ja Zeveneens,

    Een thermostaat op je warmtewisselaar zou een goede mogelijkheid zijn om je temp. goed te controleren.

    Groeten,
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    nero said:

    ja Zeveneens,

    Een thermostaat op je warmtewisselaar zou een goede mogelijkheid zijn om je temp. goed te controleren.

    Groeten,
    Nero

    Het mogelijke onderliggende sarcasme wijst me op de fout die ik maak: een thermostaat die op de olie afvoer meet, die de toevoer van warmwater regelt zou iets beter uitgedrukt zijn :)
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited June 2010
    Ik weet dat ik een zeer oud topic omhoog haal :oops:
    Maar mogelijk kan Nero zeggen of hij het onderzoek nog uitgevoerd heeft of er nog wat zinnings over kan zeggen. Erg benieuwd geworden na het lezen van deze pagina's!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2010
    Stats van nero: # Laatste activiteit: 27-02-2010 13:58

    Niet veel kans dat je snel een antwoord gaat krijgen van hem.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited June 2010
    ik start al 5 jaar op ppo, en doet het nog steeds perfect(eentank systeem)

    Advies is, start iig nooit op zonnebloem! Zorg er dus voor dat je je autootje altijd voor het wegzetten ff spoeld met diesel..dit is by een lucaspomp iig sterk aan te bevelen
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    lekker tegenstrijdig advies omdat zo in 1 comment te zetten.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    topic gaat over vastlopen door oververhitting van pompkop, niet over breken van de as door te dikke PPO...
    Is iets helemaal anders, en kan ook bij een Bosch-pomp gebeuren.
Sign In or Register to comment.