Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

inbouw ww VW Passat 2004 AVB motor

Elim PPO Newbie
Afgelopen jaren heb ik ZBO/slaolie van de supermarkt bijgemengd. Bij nachtvorst weinig tot helemaal niet, in de herfst en lente ongeveer 25%, en in de zomer wat meer, tot zo'n 50%. Nu bemerk ik wat vermogensverlies als ik meer dan 25% bij ga mengen, dus ik denk dat ik toch een warmtewisselaar in moet bouwen.

Nu heb ik eens gekeken, en de auto heeft naast de brandstofleiding (8 mm) ook een 8 mm koelwaterleiding lopen die het brandstoffilter (en ik meen ook injectiepomp) verwarmt/koelt. Weet iemand:
- op welke plaats deze in het circuit zit? Ik heb geprobeerd de leidingen te volgen, maar ik raak ze telkens kwijt op plaatsen waar ik geen zicht heb.
- of deze leiding voldoende flow en capaciteit heeft om een warmtewisselaar te voorzien van genoeg koelwater?

Auto is een Volkswagen Passat 2004 met 1.9TDI (AVB) motor met pompverstuivers.

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hoi Elim,

Je kan het beste het koelwater voor de warmtewisselaar aftakken van de kachelradiator. Als het goed is vindt je ergens twee 20mm slangen die naast elkaar door het schutboard heen gaan, die zijn dus voor de kachel.
    Met twee T-stukken maak je een aftak naar de WW. En die WW kan je weer het beste plaatsen voor het brandstoffilter van uit de tank.
    De stroom richting van brandstof en koelwater moet tegengesteld door de WW gaan. Zo heb je de beste warmte overdracht.

Er zijn een paar leden hier op het forum die ook pompverstuiver rijden, die zouden je eventueel verder kunnen helpen.

Grtz, Ed
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2011
    Zo'n soort filteraansluiting?

image

Dan is er al een temperatuurgestuurde KGR...
    edited March 2011
    [QUOTE=udo;60072]Dan is er al een temperatuurgestuurde KGR...

Is ongeschikt voor PPO, regelt tussen de 20°C en 30°C in.
  • Elim PPO Newbie
    edited March 2011
    [QUOTE=udo;60072]Zo'n soort filteraansluiting?

Dan is er al een temperatuurgestuurde KGR...

Ja precies zo een, maar zoals verderop al opgemerkt wordt is opent deze alleen bij temperaturen onder de 20 graden of zo. Volgens mij het trouwens geen KGR, maar een thermostaatklep die koelwater het filter in stuurt bij lage temperaturen bij wijze van brandstofvoorverwarming. Op zich een ideaal systeem, ware het niet voor die thermostaatklep (kan die eruit?), en bovendien denk ik dat de verwarmingscapaciteit vrij gering is.
    Op de diverse onderdelensites zie ik trouwens brandstoffilters met en zonder verwarmingselement, dus kennelijk werkt het systeem alleen als je het juiste bijbehorend filter monteert (Mahle KL233/2)?
    edited March 2011
    Ik zal je even uit de droom helpen: Het is gewoon de retour die door dat klepje gaat. Zie mijn schema van de Caddy:
    image

Een filter zonder regelklep kan ook. In plaats van het klepje in de retour leiding, plaats je daar een verbindingsstuk van 8mm-8mm(is soms ook 6mm-6mm) in.
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60074]Is ongeschikt voor PPO, regelt tussen de 20°C en 30°C in.
    Het ging om de 'problemen' die met een KGR geassocieerd werden.
    Er is al een beperkte KGR en nog niets gelezen over problemen.... :-)
    edited March 2011
    [QUOTE=udo;60084]Het ging om de 'problemen' die met een KGR geassocieerd werden.
    Er is al een beperkte KGR en nog niets gelezen over problemen.... :-)

Problemen zeg ik ook niet, maar zo'n filterding-KGR heeft totaal geen nut in een PPO setup. EricZwiep heeft hiermee in het verleden ook nog wat ge
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60085]Problemen zeg ik ook niet, maar zo'n filterding-KGR heeft totaal geen nut in een PPO setup. EricZwiep heeft hiermee in het verleden ook nog wat ge
  • Elim PPO Newbie
    edited March 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60082]Ik zal je even uit de droom helpen: Het is gewoon de retour die door dat klepje gaat. Zie mijn schema van de Caddy:
    Een filter zonder regelklep kan ook. In plaats van het klepje in de retour leiding, plaats je daar een verbindingsstuk van 8mm-8mm(is soms ook 6mm-6mm) in.

Okee, dus het is een dieselleiding en geen koelwater. Vond hem ook al zo klein ;) Dan moet ik toch richting WW denken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2011
    Elim,
    vermogensverlies bij 25 % bijmengen. Terwijl je bij 50 % vol vermogen had. Dat duidt op onvoldoende toevoer van brandstof. Tip, vervang je filterpatroon, haal het voorfilterzeefje uit je tank (als dat erin zit) en plaats een los groffiltertje onder de motorkap.
    Niek
  • Elim PPO Newbie
    edited March 2011
    [QUOTE=Niek;60093]Elim,
    vermogensverlies bij 25 % bijmengen. Terwijl je bij 50 % vol vermogen had. Dat duidt op onvoldoende toevoer van brandstof. Tip, vervang je filterpatroon, haal het voorfilterzeefje uit je tank (als dat erin zit) en plaats een los groffiltertje onder de motorkap.
    Niek

Nee het is andersom, 25% is redelijk probleemloos (aarzelt soms iets bij starten, en loopt de eerste 30s niet altijd even mooi bij buitentemperaturen onder een graad of 5), bij 50% bemerk ik vermogensverlies.
    Is het bij gebruik van slaolie/zonnebloemolie ook nodig om vrij regelmatig filters te vervangen? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat nodig is als je op afgewerkte frituurolie en dergelijke rijdt, maar bij ZBO zie ik het probleem niet zo, of zie ik iets over het hoofd?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    hoi Elim,

Het rijden op ZBO (ook schone ;)) zorgt er voor dat al het vuil in het systeem wordt opgelost.
    Dus zeker de eerste paar duizend km heb je daar last van.
    En dat komt natuurlijk allemaal in je filters.

Herman
    300SD
    250D
  • NeoNeo PPO Addict
    edited March 2011
    Ik ben erg benieuwd naar de lange termijn berichten over deze auto!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2011
    [QUOTE=Elim;60095]Nee het is andersom, 25% is redelijk probleemloos... bij 50% bemerk ik vermogensverlies.......

Logisch, je verwarmd niets dus hoe meer olie hoe dikker je mengsel en dat wil niet lekker door een standaard filter zoals Niek al opmerkt.

[QUOTE=Elim;60095]...als je op afgewerkte frituurolie en dergelijke rijdt...

afgewerkte frituurolie bestaat niet. Er bestaat wel gebruikte frituurolie.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited March 2011
    [QUOTE=easy rider;60099]Logisch, je verwarmd niets dus hoe meer olie hoe dikker je mengsel en dat wil niet lekker door een standaard filter zoals Niek al opmerkt.

afgewerkte frituurolie bestaat niet. Er bestaat wel gebruikte frituurolie.
    Heel goed Er, ff opvoeden die kerel!
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited March 2011
    De post van ER was het antwoord. +1 !

Dat er troep loskomt heb ik met mijn Audi ook ervaren op nieuwe olie. Kijk maar in de hautessa filtertorendraad en audi v6 TDI draad. Wat een troep zit er in de tank. Eenmaal schoon, natuurlijk super storingsvrij! Oja niet vergeten je egr afdoppen
Sign In or Register to comment.