Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW T3 Transporter 1.6 TD

magicredmagicred PPO Newbie
Hallo allemaal,

Magicred is de naam en een camper T3 met 1.6 TD (JX) motor mijn geliefde voertuig.

Eindelijk na een lange aanloop begonnen met ombouwen van mijn T3. De bedoeling is om hier een kort verslagje van te doen met wat foto's.

Ik heb een compleet setje van GolfdieselII gekocht met 2 Siraikleppen, een WW, brandstoffilters en een Hardy pompje + een bult draden/schakelaars/slangen/klemmetjes. Erg handig want dit systeem heeft in een vergelijkbare VW 1.6 diesel al prima gedraaid, dus op deze manier hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden...

De ombouw verloopt gestaag, altijd handig als je broer een lasbedrijf heeft. Dan krijg je hele mooie RVS beugeltjes en zo wordt ook mijn TIG las kunde weer wat opgepoetst ;)

Ik heb besloten om direct een geisoleerde verwarmde tank te plaatsen (zelfbouw). Dit wordt een aluminium tank met een holle bodem. Door de holle bodem stroomt kachelkoelwater. De flow van het koelwater kan door een klep geregeld worden.

Als iemand nog tips en tricks heeft dan zie ik ze graag in dit draadje!

En simultaan ben ik ook bezig een filterinstallatie voor te bereiden. Filtermedia komt via EasyRider en reeds twintig 25L jerrycans gescoord. Ik moet zeggen; mijn kop zit behoorlijk vol met het hele ombouw/filter avontuur, pfffff

Een paar vragen waar ik nu al mee zit:

Waar haal je het beste/goedkoopste de Gardena koppelingen?
Klopt het dat KGR voor KortGeslotenRetour staat? Zo ja, is een KGR nodig als je ook al een verwamde tank hebt?
Kent iemand het 'aluminium hulsje met 2 slangpilaren waar een temp-sensor op/aan zit' die je tussen een slang kunt zetten om zo de temp meting van je brandstof te doen?

Tot zover, later meer en foto's!

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hey MR,

welkom hier op het forum. Leuk project. ben benieuwd naar de foto's en de vorderingen. TIG gelaste dingen zijn wel uber g.e.i.l!..tof!

KGR is idd kortgesloten retour. Op zich ben ik er niet gek op ivm kans op lucht enzo. Maar heeft voordelen met opwarmingstijd. Als je veel lange afstanden rijdt en je tank dus op temperatuur is dan heb je in mijn opinie geen KGR nodig. Enkel maar kans op ellende dan. Er zijn er ook die electrisch geregelde KGR's hebben zoals oa ER (Easyrider)... maar als het vooral voor de lange ritten is en de tank dus lekker op temperatuur is...gewoon keep it simpel-stupid..dan is zo'n verwarmde tank al echt geweldig! Goeie warmte wisselaar erbij. Evt een poelheizer als je er ook al op kortere stukken mee op PPO wilt rijden en met die Sirai's komt dat helemaal goed! Alles goed isoleren en dan heb je zeker een fijne PPO machien.

Gardena koppelingen heb ik zelf niet in gebruik. Tempsensor wil ik ook nog. CaddyEd heeft ergens wel een mooi linkje staan van een tempsensor van conrad die mooi in een T-stuk past. Dan heb je het idd ook!...T-stuk, 2 slangpilaren en een Sensor erin en klaar:)

Je zult hier wel zien dat er meerdere wegen naar Rome zijn... maar de basisprincipes zijn wel gelijk. Dus komt zeker goed als ik het zo hoor:)

Suc6 met de ombouw!

Greetz, Fury
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2011
    Meervoudige KGR is hier geen probleem.
    Ligt misschien aan de opvoerpomp bij de tank die de pompverstuivermotor in mijn Fox van brandstof voorziet? Zo wordt er geen lucht getrokken. Voor het geval dat:
    Het blok zelf ontlucht in de pomp op het blok en ook de verstuivers doen dat een beetje.

Als ik op Categorie:Motoren - TDI Wiki kijk is de set 1.6 liter motoren helaas niet gedocumenteerd...
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    [QUOTE=fury;60067]Tempsensor wil ik ook nog. CaddyEd heeft ergens wel een mooi linkje staan van een tempsensor van conrad die mooi in een T-stuk past. Dan heb je het idd ook!...T-stuk, 2 slangpilaren en een Sensor erin en klaar:)

Yup,

image
    De temperatuursensor netjes in een T-stukje.
    1/4 T-stuk met een verloop naar 1/8, daar de M10*1 tap doorgedraaid, zodat de sensor daar weer netjes in kan.
    Ik moet alleen nog even het typenummer opzoeken van de sensor.

Ik heb nu een soort halve KGR. Met een volledige KGR, die ik ook heb gehad in het begin, kan je last blijven houden van lucht in het systeem.

Als je zelf een tank wil maken, doe je er goed aan om de retour, onder in de tank, naast je aanzuig te maken. Zo trek je al snel warme PPO uit de tank, wat de doorvoer in de leidingen bevordert.
  • magicredmagicred PPO Newbie
    edited March 2011
    Dat is een mooie oplossing met dat T-stuk en slangpilaren! Ik ben benieuwd naar de nummers van de sensor.

Update T3: Tot zover alle beugels gereed. De WW ingebouwd en aangesloten op het kachelcircuit. Ook al testgedraaid, de boel wordt warm en lekt niet, so far so good....

Volgende stap is de Siraikleppen monteren en alle brandstofleidingen aansluiten. Laatste stap wordt het electrisch aansluiten van de Siraikleppen. Dit is geen hogere wiskunde, maar eigenlijk wil ik direct een instelbare timer relais plaatsen op de retourklep.

Dus hier direct de vraag: is hier een relais voor wat wellicht al vaker door iemand toegepast is?

Ik heb zelf deze gevonden: Multitimer Impulse Zeit Relais 12V/10A - pro Stück - Ripca Marine

Lijkt me OK, maar wel wat prijzig (47,50 incl. btw&verzenden). Ik sta open voor een goedkopere oplossing.

Zodra ik weer verder ga sleutelen zal ik ook wat foto's maken.

MR
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2011
    Magic,
    Mooie plannen !!
    Warme tank is perfect ! Je moet wel zorgen voor een goede isolatie van de tank. Aan de ene kant kon het wel een heel erg warm worden in je busje als je naar Tarifa rijdt en aan de andere kant koelt hij ook weer snel af en heb je er minder profijt van. Mijn ervaring met warme tank: isolatie van 6 cm dik eromheen. Zaakje helemaal warm (200 liter) na 50 km. En afgekoeld na 6 dagen.
    Je gebruikt een alu tank. Hou er rekening mee, dat olie aan de zure kant kan zijn. Daardoor kan het alu aangetast worden. Om te voorkomen, dat er grove deeltje in de pomp komen: monteer een groffiltertje direct na je tank. In mijn geval heb ik er regelmatig wat alu viezigheid uit gehaald.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2011
    Misschien is dit iets: Velleman nv

Of iets vergelijkbaar, als je zoekt op timer bij Velleman, moet je wel iets vinden dat aan je verwachtingen beantwoordt, ook qua prijs.
    edited April 2011
    De tank gaat van AlMg3 gemaakt worden (zeewaterbestendig aluminium). Ik laat een snijpakket maken bij een scheepsbouwtoeleverancier, en ga dat zelf in elkaar TIG'en. Maar een filtertje voor de Hardypomp is zo geplaatst natuurlijk. Eerst testrijden met een blauwe jerrycan als tijdelijke tank....

Hoe zit dat trouwens met die Hardypomp, als de olie in de verwarmde tank continu 60-70 graden is, houdt dat pompje dat dan vol? Ik hoor hier en daar dat de Hardy daar slecht tegen kan.

Velleman heeft te gekke bouwpakketjes, ik ben alleen niet zo van de soldeer en electronica. Ik neig dus toch naar zo'n kant en klaar relais. Dan maar een diepte investering, hahahaha. Je begint met het idee dat je voor E250,- je auto omgebouwd hebt, en E1000,- verder ben je nog niet klaar (daar zit de kosten voor de filterinstallatie dan ook bij). Al doende leert men.

Gisteren de beugel voor het 1mu filter voor in de motorruimte gemaakt, hierbij een foto:

Mmmmmmmm, dat lukt niet. Nou, de beugel is zooo mooi gewordenimage, dat wilde ik even delen. Zodra ik er achter ben hoe dat uploaden gaat dan volgen meer foto's.

MR
    edited April 2011
    Magic,
    Hardi en hete olie: vergeet het maar. Ik had in mijn systeem met koude tank een hardipompje. Beviel goed. Daarna verwarmde tank ingebouwd. Hardi liet het na enkele maanden afweten. Ik heb hem gewoon laten zitten. Zat de flow kennelijk niet in de weg.
    Niek
    edited April 2011
    Goed ombouwen kost inderdaad wel wat... maar je haalt het er ooit financieel uit. Ik zie het als een zichzelf terug betalende hobby.
    Als je het ENKEL voor het profijt doet, kom je gemakkelijk een beetje bedrogen uit, zeker als je al je tijd in rekening brengt.

En ja, koop direct GOED gerief, als je goedkope oplossingen neemt die maar tijdelijk voldoen, kost het uiteindelijk meer, heb je een pak ergernis als het fout gaat en haalt het er het leuke een beetje uit.

Dus goed plannen, sparen, (verstandig kopen, dus daar waar het GOED en GOEDKOOP is), bouwen, verbeteren, genieten.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Ik kan het alleen beamen. Goed materiaal. Ik heb destijds ook geklooid met prutsmateriaal maar uiteindelijk smijt je alles toch weer weg.
    KGR is geen enkel probleem als alles in orde is. Ik rij nu al maanden met KGR (
    edited April 2011
    In mijn T3 komen alleen goeie spullen ;-)

Ik baal ervan dat ik er niet achter kom hoe ik foto's moet uploaden, de FAQ geeft een manier aan die bij mij niet werkt. Iemand een tip? Ik heb zulke gave beugels!! Die moeten jullie zien :-) Ook de filterbakken zijn klaar. Ik zit helemaal in de juiste flow, maar nu kan ik al dit moois niet delen :-(

Vanmiddag een uurtje met wat verfemmers en verfroosters van de Action bezig geweest. Ik heb nu voor E7,50 drie bakken met een soort van binnenbakje van grof plastic rooster (de verknipte verfroosters). Nu ligt het filterdoek vrij van de bodem en alle wanden. Dus maximale filterdoorstroom.

Volgende week een stofdichte kast timmeren van afvalhout en dan de bakken, kaarsfilter, oliedrums, pompje etc. plaatsen en aansluiten.

Ik verwacht pas over een week of 2-3 werkelijk te kunnen filteren, maar kan (hopelijk) al eerder mijn 2 tanksysteem in bedrijf nemen. Weet iemand een adres in Groningen/Drenthe waar ik een liter of 100 GPO kan halen? Ik zou er behoorlijk van balen als de T3 klaar is maar ik nog geen GPO kan tanken.... Niek? heb jij geen distributiepunt hier ergens?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    goed bezig lees ik.

Je kan hier foto's uploaden vanaf bijvoorbeeld ImageShack® - Online Photo and Video Hosting en Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket

Je zet daar je foto neer en "knip en plak" de link naar de foto in je verhaal door op "afbeelding invoegen" te klikken.

Ben erg benieuwd naar de foto's.
    edited April 2011
    OK dan, hier de eerste foto's:

De filterbeugel:
    image

De verfemmer met binnenbak van op maat geknipte verfroosters:
    image
    edited April 2011
    Dat met die verfroosters is een goed idee... Knap.
    edited April 2011
    En vandaag geperfectioneerd met wat tie-raps. Het zijn nu echt bakjes die in zijn geheel verwijderd kunnen worden en goed vormvast zijn.
    edited April 2011
    Mijn "enorme glimlach moment" heb ik vorige week beleefd. Ietwat professorisch de Siraikleppen aangesloten (zonder timer relais) en zowaar zo'n 40 km op 100% GPO gereden.

Het ging prima, ik merkte wel wat vermogensverlies, iets rustiger draaien van de motor en de auto's achter me bleven ineens op minimaal 200 meter achter me rijden. Terwijl ze anders op mijn bumper hangen (de T3 bus is niet zo van de vlotte). Al met al werd ik er erg blij van :-)

Afgelopen weekend ook nog de 4-bak verwisseld voor een 5-bak met inschakelbare sper. Nu als een gek mijn filterinstallatie opbouwen. Mijn visboer heeft speciaal voor mij een apart vat waar soya-olie in wordt gestort waarin alleen vis is gebakken. En het vat is bijna vol :p

Nu niet vergeten om de details af te werken zoals brandstoftemp. meting en timer relais.

Oh ja, ik rijdt nu zonder opvoerpomp en zonder verwarmde tank. De verwarmde tank wordt een najaarsklus en de opvoerpomp laat ik helemaal vervallen. Mijn Bosch VE pomp heeft voldoende aanzuigkracht blijkbaar.

Greetz, MR
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2011
    Opvoerpomp is een aanradertje. Zeker als het kouder is, dus dikkere olie etc.
    Helpt goed tegen lucht in je systeem.
    Zeker bij KGR wat weer voor sneller opwamen zorgt.
    edited April 2011
    [QUOTE=magicred;60355]...Mijn Bosch VE pomp heeft voldoende aanzuigkracht blijkbaar...

Assumption is.....

Als de opvoerpomp in de IP er te hard aan moet trekken krijg je te veel onderdruk waardoor je cavitatie krijgt en hij op een gegeven moment het loodje legt. Beter een Hardi pompje er voor zetten dan weet je zeker dat je genoeg voordruk hebt om dit soort en andere problemen te vookomen.
    edited April 2011
    Mmmmmmm, wellicht toch de Hardy er tussen sleutelen. Hij ligt er toch...

Klusje voor dit weekend.
    edited April 2011
    Ik heb toen uit de TDS meteen de OEM opvoerpomp in de dieseltank overboord gegeooid en een Hardi gezet. Die zit er nu al 5 jaar in en draaid elke dag. Bijna niet stuk te krijgen die dingen.
    edited April 2011
    Mhh, het Hardi pompje van mij is er nu definitief mee op gehouden. Hij trekt het membraan aan en laat het niet meer los.
    ER, als die van jou zo goed blijft, heb ik zeker een maandagochtend model.

Ik wil nu zo'n ding gaan nemen: Zahnradpumpe
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Hoi Ed,

Is dat met 54 l/h niet wat overgedimensioneerd?
    Of heb je al een opvolger voor je Caddy op het oog ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited April 2011
    [QUOTE=pena;60435]Is dat met 54 l/h niet wat overgedimensioneerd?

Nee, valt mee. De Hardi doet maximaal 130 l/h volgens spec.
    Op mijn KGR zit een aflaat naar de retour met een terugslagklepje. Dus alles wat te veel is word weer retour gestuurd naar onderin de tank.

Nu ik even zonder pompje rij, merk ik dat er minder trek kracht is. Dus een opvoerpomp heeft zeker wel nut.
    edited April 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60424]..ER, als die van jou zo goed blijft, heb ik zeker een maandagochtend model.Ik wil nu zo'n ding gaan nemen: Zahnradpumpe

Zo een tandradpomp is natuurlijk helemaal geweldig maar heeft 1 groot nadeel. Die krengen pompen zoveel druk dat je een verstopt filter open kan persen met alle gevolgen van dien. Bovendien zijn de vrij duur.

Met een Hardi heb je dat niet, die stopt met pompen als je filter(s) verstopt raken.
    edited April 2011
    Hardi(y) pomp nog niet geimplanteerd, weekend was alweer voorbij voordat ik er erg in had. Ik ben wel benieuwd of de lichte vermogensdaling die ik nu ervaar bij het rijden op GPO weg is met een aangesloten Hardi pomp.

@Tim: many thanx voor de het overbuggingsvoorraadje! Het was even zoeken, maar na een toeristische rit door het natuurschoon van de mooiste van de drie noordelijke provincies :-P had ik de jerrycans uiteindelijk toch gevuld in de T3 staan. En de bus pruttelt er prima op!

Nog niet aan zelf filteren toe, wel al de eerste hand gelegd aan een 'mobiele stofdichte kast' waar de installatie in geplaatst gaat worden. Mobiel als in: met de heftruck te verplaatsen zonder dat de boel in elkaar stort. Het ding lijkt nu nog meer op een schapenhok..... :-)

Kast in aanbouw:
    image
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=magicred;60454].....stofdichte...

;)

Herman
    300SD
    250D
    edited April 2011
    @pena: kast is nog in aanbouw.... een rol landbouwplastic en een nietmachine doen straks wonderen :D

Vandaag de Hardi aangesloten, na wat luchtaanzuigproblemen draait het pompje prima. Ik was wel verrast door de hoge slagfrequentie die het pompje maakt. Ik had verwacht dat het pompje met ca. 30-90 slagen/min zou draaien maar dat is meer 150-300 slagen/min.
    Het toerental van de hardipomp varieert met het toerental van de motor en er zijn geen lekken of valse lucht aanzuig, dus tot zover lijkt het alsof de hardi normaal functioneert. Maar, is deze hoge slagfrequentie normaal?

Het valt mij nu ook extra op omdat de hardi onder de passagiersbank zit en ik het ding erg goed hoor draaien. Mocht dit de normale slagfrequentie zijn dan is geluidisolatie of een andere montageplek wel wenselijk, het is nu best irritant.

Ook valt me op dat de 20L jerrycan die nu mijn tijdelijke tank is vrij snel warm wordt door de retourolie. Er gaat ook best veel olie retour, dus daaruit trek ik de voorlopige conclusie dat de Hardi een behoorlijke flow moet opbrengen en daarom zo snel draait.

Iemand ervaring met een VW diesel met Bosch VE pomp in combi met een Hardi pomp als opvoerpomp?

Al met al blijft de grijns op mijn gezicht nu ik werkelijk GPO-walm aan het uitblazen ben met de bus :-)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Ze pompen 130 liter per uur weg, dus ja dan moet ie wel hard klikken met die flow. Maar bij mij in de brandweerbus..60 keer per minuut..gokje.
    edited April 2011
    [QUOTE=magicred;60470]...Iemand ervaring met een VW diesel met Bosch VE pomp in combi met een Hardi pomp als opvoerpomp?...

Nee, wel met een BMW TDS met Bosch VE pomp in combi met (5" 1Mu filter) een Hardi pomp als opvoerpomp.:D

Tikt als een gek, ook ongeveer 300 keer per minuut, en loopt al reeds lange tijd perfect.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2011
    Ik had een hardi pompje in een golf 1 1.6 td. Maar zonder hardi pompje liep hij net zo goed.
    edited April 2011
    Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het voelt alsof er weer iets meer trekkracht is met het hardi pompje dat meewerkt. Ach, ik wen ook al aan de mantra van het klikkende pompje (toch maar wel wat geluidisolatie er omheen).
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Lol@foto, gewoon wat maken met het materiaal wat voorhanden is staat me altijd wel aan
    Nou weet ik niet wat de dikte van landbouwplastic is, maar houd er rekening mee dat het dik en sterk genoeg moet zijn om overheen te lopen ivm lekken op de vloer.

En gebruik voor je verschroevingen van thules op de platenww, kleppen enz loctite 577!!!!!! en niks anders.

gr Ton
    edited April 2011
    @suzuki, ik heb nu alle thules op de kleppen en het filter met teflontape gemonteerd. Wat is daar het probleem mee?
    edited April 2011
    Teflon tape lost op !!!
    edited April 2011
    Mmmmmm, lekker is dat...
    edited April 2011
    Dus we waarschuwen je, voor waar wij door schade en schande achter zijn gekomen:)

gr Ton
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2011
    Sjonge zeg, we zijn wel nieuwkomer-vriendelijk geworden hier zeg. :o Watskebeurt :D

Is loodgieterstape trouwens iets anders dan teflontape?

Want dat gebruik ik al tijden naar tevredenheid.
    edited April 2011
    @Neo, Mensen die 'hands on' aan de gang gaan, ben ik altijd vriendelijk tegen.
    En het heeft ook wat te maken met de juiste toon in degene zijn posts:)

Qua loodgieters tape heb ik geen idee.

gr Ton
    edited April 2011
    [QUOTE=Neo;60543]Sjonge zeg, we zijn wel nieuwkomer-vriendelijk geworden hier zeg. :o Watskebeurt :D...

Als je het fijn vind kunnen we je wel even flink afzeiken, no problem :D.
    edited April 2011
    [QUOTE=easy rider;60557]Als je het fijn vind kunnen we je wel even flink afzeiken, no problem :D.

+1:)

gr Ton
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Uit ervaring: Goeie teflon-tape van bij een goed loodgietersbedrijf (niet van de Gamma) werkt prima. Ik heb het jaren gebruikt voor diesel, PPO en koelwater. Geen lekken, wel werden de koppelingen een beetje vettig.
    Beter is loctite, maar die krijg je moeilijk weer uit elkaar als je achteraf wat moet aanpassen.
    Als het nu in elkaar zit, gewoon rustig laten zitten, je merkt het wel als ze gaan lekken als hij lucht trekt :-)
    edited April 2011
    [QUOTE=soapwater;60566]...Beter is loctite, maar die krijg je moeilijk weer uit elkaar als je achteraf wat moet aanpassen...

Ik gebruik Locetite 577 en die koppelingen die je daar mee in elkaar zet krijg je redelijk makkelijk ook weer uit elkaar.

Een ander voordel van 577 ten opzichte van Teflon tape is dat je bv. een knie in de juiste stand kan zetten waarna hij na uitharden van de 577 blijft staan en mooi vloeistof dicht is. Met Teflon tape lukt je dat niet, die moet je zo strak mogelijk aandraaien om de zaak dicht te krijgen en vaak staat je knietje dan de verkeerde kant op.
    edited January 2012
    Zooooo, na vele maanden weer een bericht over de T3.

Afgelopen zomer een trip van ca. 7500 km gemaakt naar Marokko. Ik wilde in eerste instantie tot aan Spanje/Malaga op APO komen, maar vanwege te weinig voorraad kwam ik niet verder dan Parijs. Bij de Belgisch/Franse grens reed ik een fuik in, gelukkig was die opgesteld voor drankcontrole. De douaniers roken en herkenden meteen de huile de friture, maar ik mocht meteen doorrijden.

Voor de rest heeft de bus de trip goed doorstaan. Ik had nog de hoop dat in Marokko de schone zonnebloemolie wellicht aantrekkelijk geprijsd zou zijn, maar dat viel tegen (ca. €1,40/liter). Daarentegen koste een liter diesel 75 eurocent :-)

Vanwege drukte met mijn eigen bedrijf en moeite met inzamelen ligt het hele zelf filteren op zijn gat. Eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje klaar met dat gesmeer. Alleen jammer dat 2N oils zo'n eind bij Groningen weg is, dan wordt het ook niet echt aantrekkelijk om een tripje te maken om een voorraadje in te slaan. Hoewel de 1000L IBC al klaar staat. Ik ben nu wel gebruikte olie aan het verzamelen om in 1x een filteractie/omruilactie te doen.

Op motortechnisch vlak ben ik wel met dingetjes bezig, nieuwe verstuivers (DSN0SD297) afgesteld op 175 bar, pomp vervroegen& opbrengst verhogen. Cilinderkop met hydraulische klepstoters monteren. Intercooler monteren. RVS uitlaat monteren <- eigenbouw met betere doorstroom zodat de turbo beter oppakt. Die uitlaat is op het eindpijpje en een ophangbeugel na klaar en is ontzettend goed gelukt! Super gaaf geluid, want wel al getest op de bus. En je hoort de turbo nou mooi fluiten (alles erg beschaafd hoor, het blijft wel een T3 met een 1600cc dieselblokje).
    Ik denk er zelfs over om deze uitlaat commercieel aan te bieden (via marktplaats of T3 sites), zo mooi is het ding geworden.

Volgende RVS project wordt een verwarmde tank. Toch fijn als je een lasbedrijf(je) hebt ;-)
    edited January 2012
    Goh da klinkt allemaal wel erg gaaf! Ben zeker benieuwd naar je uitlaat en je RVS tank enzo.
    Neem aan dat je de uitlaat dan met TIG last?... das altijd wel wreed mooi!

RVS tank wil ik ook. Ben er wel aan begonnen.. maar 1mm RVS lassen met een MIG is wel eens lastig... twas wel dicht hoor..maar trok alle kanten op.
    Mss ook omdat ie nie zo lekker laste als ik gewend was met staal (maar ok..dan kom je erachter dat er 2 diodes om zeep zijn en dat je RVS niet met zelfde gas last..toch?)... dus zou het gewoon nog eens moeten doen nu alles in orde is. Of uit besteden. Hoewel ik met mn plaatwerk altijd wel complimenten krijg vd klanten over het laswerk.. mjah..das toch anders. niet gericht op lekdichtheid..juist gericht op niet trekken.. op vlakheid tov het andere plaatwerk en op plamuurbaarheid met zo weinig mogelijk plamuur. En toch sterkte..mjah ok.. dat komt je allemaal wel bekend voor natuurlijk. Wat voor soort laswerk doe je zoal?

Kom mss met de bus naar de meeting in den helder? Kun je gelijk olie bij de 2N's halen en wij je ombouw werken bewonderen!:)

Greetz!
    edited March 2012
    @fury

Ik heb samen met broerlief een lasbedrijf. We geven ook lasopleidingen. We kunnen (bijna) alles lassen van aluminium, rvs en staal. We hebben MIG/MAG, TIG en electrode machines en voor de rest een grote werkplaats met zaagmachine en allerlei klein gereedschap. We doen veel kleinere reparatiewerken voor schepen en de industrie. Veel knutseldingetjes dus, erg leuk om te doen.

TIG'en met rvs is best een eitje trouwens, hoewel 1 mm plaat al snel alle kanten op trekt. Ik maak bij voorkeur alle delen dermate goed pas dat vloeien volstaat. Binnenhoeken moeten wel met toevoegmateriaal. Het gas is argon of mix-gas (argon met een paar % CO2), maar bij voorkeur argon.
    edited March 2012
    Goh da klinkt wel mooi allemaal:)

Zitten jullie in de buurt? Anders kan ik nog eens een workshopje TIG oid komen volgen:)

Tank is idd rond de 1mm...en da trekt idd nogal...

Ben iig zeker benieuwd... nice allemaal:)

Greetz!
Sign In or Register to comment.