Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

hoog olieverbruik van een 2.4 TDIC

ruud123 PPO Newbie
Ik kan een PPO auto kopen maar hij verbruikt nogal wat olie (1L. op 1000 km.). De eigenaar filtert zelf maar weet niet hoe fijn hij filtert. Kan dit olieverbruik komen door op slechte kwaliteit olie te rijden? (ik las iets over ruimte tussen de schraapveren en de cylinder?)
Hij hoeft vrijwel nooit een brandstoffilter te vervangen en de compressie is 30 Bar (wat heel goed moet zijn???). Ook lekt of zweet het blok niet.
Het is een hele nette auto waar ik tot zover zeer weinig op aan te merken heb. Maar dit zit me lang niet lekker. wat zeggen jullie ervan.

Groet,
Ruud

Comments

• NeoNeo PPO Addict
    edited March 2011
    PPO rijden gaat niet automatisch zondermeer goed en probleemloos.

Er zijn algemeen aangenomen wat richtlijnen zoals
    Filteren op minimaal 5mu, de meesten filteren zelfs op 1 mu.
    Ruim bezinken van de olie
    Tijdens stationair lopen en file rijden terugschakelen op diesel(bij 100% rijden in ieder geval)

etc.

Een speciaal filterdoek is bijv. 1mu, maar een spijkerbroek of koffiefilter is al 50mu (en daarmee alleen geschikt als vroege filterstap)

Iemand die zelf aan het filteren is maar niet de mu weet die geeft niets om de restwaarde van zijn auto, dus de hoofdprijs zou ik er niet voor betalen ;)

Wil je perse die auto hebben?
    Heb je perse een 2.4 nodig?
    Kan je toe met een zuiniger motor? (dan hoef je minder te filteren, minder wegenbelasting enzo)

Ik rij nu zelf in een Golf 2 1.6 diesel uit '88, gekocht voor 350,- euro.
    Betaal wel wegenbelasting maar het ding loopt op z'n ergst 1 op 16,7
    Voor het moment een prima auto voor mij.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2011
    Ruud,
    Olieverbruik wijst op slijtage van zuiger/schraapveren en of cilinders. 1: 1000 als je dat niet erg vindt hoeft geen probleem te zijn. Je moet er rekening mee houden dat in dat geval PPO langs de zuigers naar het carter lekt en daar NIET verdampt, Je oliepeil kan in dat geval zelfs stijgen !!!. Ook hiervoor hebben wij een oplossing: motorolie, die tegen vervuiling met PPO kan: Plantomot. En ook regelmatiger olie wisselen. Als je dat allemaal voor lief neemt en de auto heeft een ginstige prijs: dan doen. Heb je geen zin in dit soort trammelant, dan niet doen.
    Niek
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Ten eerste..wat voor auto praten we over?....we zitten in het VAG mapje dus moet het eentje daarvan zijn... 2.4 klinkt als een bestelwagen mss?...transporter T4 2.4 TD intercooler 5cylinder oid? of een LT 2.4 TD met 6 cylinder (hoewel intercooler volgens mij nie standaard is dan).

Je kan kijken of de motor een overmatige carterdruk heeft. Met draaiende motor de olievuldop losmaken en kijken of je echt een stoomwolk van druk tegemoet komt..zoja..echte oliezuiper via zuigerveren.... maar ok..1l op 1000km.. er zijn merken waarbij men dit acceptabel vind..ik zelf vind het veel! Maar ok...moet er wat aan gedaan worden of niet...das net de vraag.
    Zuigerveren vervangen is een kostbare zaak.

Er zijn nog 2 opties voor olieverbruik. Langs klepseals (uitgehard rubber evt in combinatie met enigszins speling op klepgeleiders).. Dit is soms te verminderen door een toevoeging.
    Evt kan een versleten turbo ook olieverbruik genereren...en zelfs een motor op hol doen slaan als het veel zou zijn.
    Hoeveel kilometers heeft de motor gelopen? En weet je of er rustig mee gereden is of juist goed belast? Plakkende zuigerveren kan ook nog. En ook dit kan evt nog loskomen...al dan niet met reinigende middelen (wel professioneel spul gebruiken dan)....En evt lekkage kan ook nog..echter zou dit wel zichtbaar moeten zijn dan.

Dus al met al...toch nog wel wat opties en vragen.

Greetz!
  • ruud123 PPO Newbie
    edited March 2011
    hallo allemaal,

Dank voor jullie moeite. Het gaat om een volvo 2.4 TDIC. De man zegt dat sinds hij de auto heeft en op PPO rijdt het olieverbruik niet echt is toegenomen. Zou volgens hem de turbo kunnen zijn zou ook vertelde iemand mij de klepsteelrubbers kunnen zijn (maar dat hangt weer van het bouwjaar af is mij vertelt) Deze is van 1989.
    Ik heb de eigenaar net gebeld en er eerst maar vanaf gezien. Het is een knappe auto met een knappe prijs. Tja als er dan nog behoorlijk aan gesleuteld moet worden (wat ik niet zelf kan) wordt het een hele dure jongen.
    Ik zoek eerst nog eens even verder. Misschien gewone diesel kopen en die om te bouwen is naar PPO.

Wat het degelijk ombouwen naar een 2 tanksysteem zo ongeveer. Iemand een idee? Hoeveel uren zitten er in?

groet,
    Ruud
    edited March 2011
    Ruud,
    Als je zo'n ouwe oldtimer mercedes met een lijnpomp koopt, hoef je alleen een warmtewisselaar in te bouwen. Kosten met tweedehands spullen 100 euro en max 4 uurtjes werk. Ervaren mensen doen het in anderhalf uur. Voor een tweetanker ben je meer kwijt: enkele honderden euro's tot minder dan 1000 euro afhankelijk van je eisen. Mijn ervaring is, dat je voor een luxe ombouw, zonder dat je het eerder hebt gedaan max drie dagen bezig bent.
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Niek,

2-tank kan goed voor 400 euro. Qua tijd hangt het heel erg af van de skills van de ombouwer.

Maar 3 dagen moet idd lukken.

Tim
    edited March 2011
    Tim,
    Je hebt helemaal gelijk. De drie dagen was mijn eerste ervaring met de L300. Als je het een keer hebt gedaan en snapt hoe het werkt gaat het een stuk sneller.
    Niek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    [QUOTE=ruud123;60076]Zou volgens hem de turbo kunnen zijn

Als dat zo is, laat die wagen maar staan. Anders krijg je nog een dure reparatie voor de boeg.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited March 2011
    1989, dat is niet belastingvrij, maar wel heel oud.

Er zijn zat oude diesels voor een prikkie te koop.
    Neem een wat oudere VW, of een Seat Cordoba ofzo. Een oude Benz etc
    Veel daarvan zijn incourante auto's dus die kosten niet veel. [1]=130&aw[30][1]=146&aw[26][min]=1987&aw[26][max]=1997&aw[28][min]=&aw[28][max]=&aw[121][min]=&aw[121][max]=&price_method=numeric&pmin=400%2C00&pmax=1.300%2C00&loc_type=zip&distance_temp=&distance=&postcode=2402&tb=&f=&srt=dd&view_type=on&s=100&ig=&mv=&submit1=Zoek"]Staan er zat op marktplaats
    ook lijkt me zo'n oude 2.4 motor nogal een zuipschuit..

Het begint nu lekker weer te worden, je kan gerust beginnen zonder ombouw door te mengen.
    Als die auto dan bevalt ga je 'm ombouwen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Aah de 2.4 TD Volkswagen motor..de 6pitter..die ken ik wel..heb ik hier nog in mn motorstandaard hangen voor in mn LT. (ook uit een volvo...110pk is sneller;)- en daar dit de IC versie is heeft ie 122pk...(als ie nu eens naar sloop zou gaan hebk wel intresse in het intercooler gebeuren;) voor in mn LT)

Is de zware versie van de 1.6D motor van een golf2 ed. gewoon 2 cylinders erbij. Maar helaas niet zo goed.
    Ze kunnen zeker veel km's bunkeren als je er heel goed mee omgaat...maar hebben een paar kwalen. Ten eerste is de distributie nogal lastig wisselen (riem van pomp zit met conische poelies vast.,..dus zorg voor meetgereedschap voor timing)..maar das het minste...het grote probleem is scheurende koppen. Deze scheuren vaak. Dus als de motor uiteen zou moeten is de kans groot dat je haarscheurtjes gaat vinden..en das kostelijk! Dus doe zoiets alleen als je er of zo mee wilt rijden voor zolang ie het houdt, of als je veel geld in het blok wilt steken voor een drastische reparatie of eigenlijk meer revisie.
    Dus gezien het beestje niet wegenbelasting vrij is of ooit nog gaat worden....toch zeker heeeel goed nadenken of je dat echt wel wilt!

Greetz!
  • ruud123 PPO Newbie
    edited March 2011
    Het blok is uit 89 en de auto van 1980. Maar goed ik heb m voorlopig maar afgeschreven. Afgelopen weekend nog bij een andere volvo 240 wezen kijken maar die was niet zo mooi als in had gedacht. Gereviseerde motor lekte ook al weer en als ze zeggen geen roest is dat niet altijd waar. Maar het rijdt wel mooi hoor. Ik zal nog eens wat rondkijken naar een gewone diesel. Zit wel wijsheid in om naar een ander merk te kijken maar ja ik heb mijn zinnen erg op een Volvo 240 gezet. Ach mijn Fiat Scudo rijdt ook nog steeds als een tierelier maar ja die wegenbelasting en diesel wordt onderhand en hele investering.

Dank voor jullie reacties
    Groet,
    Ruud
Sign In or Register to comment.