Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

W210 300d 1995

Hari-Bo PPO Newbie
edited May 2011 in Mercedes
Ik ben in het bezit van een mooie 300D uit 1995 met slechts 85.000 op de teller. :D
Binnenkort wil mijn Benz op APO gaan rijden, maar ik zit nog met wat voor aanpassingen er doorgevoerd moeten worden om dit mogelijk te maken.

image

image

Natuurlijk kan je er meteen op rijden, maar er zijn wel aanpassingen nodig om bijvoorbeeld in de winter er ook mee te kunnen rijden en aangezien ik niet al te veel ruimte heb onder de motorkap zoek ik een mooie/nette oplossing om mijn leidingen en/of tank te verwarmen.

Motorisch zal het allemaal wel lukken omdat er een 24 multiklepper 6 cilinder diesel onder zit rechtstreeks uit de W124 serie, dus geen turbo of cdi meuk erop.

Ik heb al wel in andere topics gelezen, maar ik kan niet veel vinden kwa inbouw oplossingen etc.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hej Hari-bo,

Ik heb hetzelfde Chassis en kleur als jij hebt alleen een turbo erbij, momenteel heb ik nog niets aangepast en rijd er nu bijna 2 jaar mee rond. Er is inderdaad niet zoveel plek onder de kap, maar achter het ruitensproeier reservoir is er plek voor een WW. In de winter rijd ik met een mix van 20 % diesel en 80% APO, in de zomer gewoon puur. In het najaar zijn er nieuwe gloeiers ingegaan en dat heeft het koude startgedrag toch wel wat verbetert, niet dat ie bij een keer gloeien niet aansloeg, maar de motor had wat meer omwentelingen nodig. Die van mij heeft nu 420.000 km ervaring, waarvan 80 op APO.

http://www.ppo.nu/forum/f49/w210-e300-turbo-d-automaat-ingmar-2734/
  • RogerRoger PPO Addict
    edited March 2011
    Welkom Hari-Bo ;-)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hoi Bo,

Ik heb een W124 met het oude 2-kleppen blok (250D).
    Rij 80% zomers en 60% 's winters (tot -7°).

Heb ook geen grote aanpassingen maar wel het één en ander aangepast.

- GPO lost nogal vuil op in het hele systeem, dus dat gereinigd
    - GPO is dikker dus de aanvoerleiding van 6 naar 8mm vergroot
    - GPO start iets moeilijker dus lager voorgloeien en nagloeien geinstalleerd
    - nog wat meters aangesloten, vacuum (voortrajekt) en voltmeter (gloeien)

Hier kan je meer lezen:
    W124 250D

Herman
    300SD
    250D
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited March 2011
    Bedankt voor de info! De lente komt er weer aan dus ik ga het eerst proberen zonder aanpassingen, maar wel voldoende brandstof filters op voorraad.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Welkom Hari-Bo.

In welke regio woon en/of werk je?

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • RogerRoger PPO Addict
    edited March 2011
    [QUOTE=Man@work;59949]Welkom Hari-Bo.

In welke regio woon en/of werk je?

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]

Hari-Bo woont nabij Den helder. Hij heeft van mij al het telefoonnummer gehad van de 2N's
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited March 2011
    Inmiddels rij ik nu op 50% APO, dat gaat probleemloos. Maar ik heb heb even een vraag, want Diesel voeg ik nu toe om APO te verdunnen, maar zou dit ook Olie van boer peter kunnen worden aangezien dit goedkoper is als Diesel, of zijn er andere varianten om APO te verdunnen en dat ik Diesel kan uitfaseren. Of moet kan je niet om ombouwen heen?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2011
    Hari,
    Olie van boer peter kun je bijmengen tot maximaal 30 %. Gewoon ombouwen: beter en goedkoper.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2011
    Wagen aanpassen aan brandstof is op alle vlakken beter en handiger dan brandstof aanpassen aan de wagen...
    edited March 2011
    Hej Hari-Bo,

Doelstelling van de meesten van ons is natuurlijk het zo veel mogelijk terugdringen van de fossiele brandstoffen. Ik zelf meng niet meer dan 10% als filter-additief van boer peter, en zo'n 300 is een alles-eter. Wel wissel ik preventief om de 10.000 km het brandstof filter, een keer onderweg gestaan met de motor in noodloop vanwege brandstof tekort...niet leuk en smerig om het onderweg te doen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Hou er gewoon rekening mee dat boer peter illegaal is. Benzine doet het ook aardig en dan ben je met alles in orde. Ik heb nu 2% benzine bij de KZO in de Xsara (rotatiepomp) dus met een lijnpomp moet dat zeker kunnen.
    Veel PPO plezier...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2011
    Wel ONDER de 5% blijven bij een verwarmd systeem, anders heb je last van benzinegasbellen :D
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited April 2011
    Ik rij momenteel ZONDER aanpassingen met een tank van 65 liter.
    10 Liter Diesel
    55 Liter APO
    Met starten totaal geen problemen, het blok hoeft geen slinger meer door de rondte en daarna loopt hij ook mooi. Dus het bevalt goed! :D
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited April 2011
    ook even via de site van harte welkom natuurlijk Hari-bo.
    en zo lekker dicht bij Den Helder hehehe.
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited April 2011
    [QUOTE=ingmar;60146]Hej Hari-Bo,

Doelstelling van de meesten van ons is natuurlijk het zo veel mogelijk terugdringen van de fossiele brandstoffen. Ik zelf meng niet meer dan 10% als filter-additief van boer peter, en zo'n 300 is een alles-eter. Wel wissel ik preventief om de 10.000 km het brandstof filter, een keer onderweg gestaan met de motor in noodloop vanwege brandstof tekort...niet leuk en smerig om het onderweg te doen.

Ik heb nieuwe filters besteld, maar klopt het dat de W210 niet een klein voorfilter voor de brandstof heeft, maar enkel het potje?
    edited April 2011
    Nee, er zit wel degelijk een zeefje in, dit zit echter in de aanvoer naar het hoofdfilter, dus gemonteerd in het filterhuis. Als je voor de motor staat dus links, zit met een boutje vergrendeld. Daarnaast zit er ook nog een tankzeef in de tank. Nummer 26 op de tekening.
    image

Uploaded with ImageShack.us
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited April 2011
    Ik heb zaterdag mijn filters vervangen, maar ik kan nr 26 niet vinden? En de bij de garage zagen ze ook geen extra filters dmv mijn chassis nummer, is dat misschien bij de nieuwere motoren zo? Want ik heb in principe het W124 blok alleen een multiklepper.
    edited April 2011
    Zou best kunnen, Die tekening van mij is op basis van mijn chassis nummer en dat is een 300 TD 24V geen touring maar Turbodiesel die met 177 Pk. Waarschijnlijk zit er dan bij jou een filter in de aanvoerleiding ?
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited May 2011
    [QUOTE=ingmar;60372]Zou best kunnen, Die tekening van mij is op basis van mijn chassis nummer en dat is een 300 TD 24V geen touring maar Turbodiesel die met 177 Pk. Waarschijnlijk zit er dan bij jou een filter in de aanvoerleiding ?

Dat kleine filter zit er trouwens wel in, maar volgens Gomes hoeft deze niet vervangen te worden (deze nemen ze ook niet mee tijdens een beurt). En ik rij trouwens probleemloos 100% en heel af en toe wat Diesel toevoegen.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited May 2011
    [QUOTE=Hari-Bo;60784]Dat kleine filter zit er trouwens wel in, maar volgens Gomes hoeft deze niet vervangen te worden (deze nemen ze ook niet mee tijdens een beurt). En ik rij trouwens probleemloos 100% en heel af en toe wat Diesel toevoegen.

En toch zul je zien dat daar straks troep inzit en je verstoppingen krijgt. Geeft niets, onderweg kun je het ook reinigen, maar leuk is anders als je op weg naar een trouwerij bent met je nette pak :D:D:D
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited May 2011
    [QUOTE=hautessa;60788]En toch zul je zien dat daar straks troep inzit en je verstoppingen krijgt. Geeft niets, onderweg kun je het ook reinigen, maar leuk is anders als je op weg naar een trouwerij bent met je nette pak :D:D:D

Brandstof filters zitten in mijn standaard persoonlijke ANWB pakket :D
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited May 2011
    [QUOTE=Hari-Bo;60795]Brandstof filters zitten in mijn standaard persoonlijke ANWB pakket :D

Ik heb eens voor de lol een Brandstoffilter welke gebruikt is met gpo opengezaagd. Vieze drap dat daar inzit. Het gaat uiteindelijk toch heel langzaam dichtslibben. Maar zolang het goed gaat en je geen gratis filters hebt, doorrijden en goed blijven luisteren naar de motor...
  • Hari-Bo PPO Newbie
    edited May 2011
    [QUOTE=hautessa;60798]Ik heb eens voor de lol een Brandstoffilter welke gebruikt is met gpo opengezaagd. Vieze drap dat daar inzit. Het gaat uiteindelijk toch heel langzaam dichtslibben. Maar zolang het goed gaat en je geen gratis filters hebt, doorrijden en goed blijven luisteren naar de motor...

Klopt, want als filter bijna dichtzit vol je de auto ook af en toe stotteren of inhouden met gas. Maar filter vervangen is 2 minuten werk.
    edited May 2011
    [QUOTE=Hari-Bo;60799] Maar filter vervangen is 2 minuten werk.

Je handen wassen ben je meer tijd mee kwijt, en als je pech hebt dan komt het altijd ongelegen en kunnen je kleren ook da machine weer in. Dus vandaar ook mijn advies om preventief om de 10K te vervangen....bij taxiteile Berlin kosten de filters bijna geen drol:
    [url=http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W124-Bj.-85-95/Filter/Kraftstoffilter-201-/-124-/-210-/-202-Diesel-TE-Qualitaet?c=1183]Kraftstoffilter 201 / 124 / 210 / 202 Diesel TE-Qualit
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2011
    Mooi prijsje.
    Passen die filters ook op een universele filterhouder of is de draad binnendiameter anders? En wat is de lengte?

Douwe.
    edited May 2011
    [QUOTE=Dappere Douwe;60804]Mooi prijsje.
    Passen die filters ook op een universele filterhouder of is de draad binnendiameter anders? En wat is de lengte?

Douwe.

Douwe..ik heb ze nu niet bij de hand dus exact kan ik het niet aangeven, misschien eens googlen op oem nummer 6010901452 ?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Douwe, misschien helpt deze info:

Brandstoffilter MANN-FILTER WK 817/3 x voor uw
    M12x1.5

is niet dezelfde als Mann WK 842/2 fuel filter
    Zoek Uw onderdeel met behulp van het referentienummer voor uw
    M16x1.5
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2011
    Dank voor de info.

Succes,