Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Een witte W201 190D met een 4 bak

suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
edited February 2013 in Mercedes
Heren,

Ik heb vandaag een Witte 190D van 10-85 gekocht.
263.000km
2.0D met 4 bak
Schuifdak uiteraard

Op een deukje in de kofferklep na mag ie er best wezen.
De voorste wiellagers laat ik morgen vervangen, alsmede de stuurkogels.
Ook de remvloeistof laat ik vervangen.
En natuurlijk de diff olie+versnellingsbakolie.
De auto heeft november 2010 z'n laatste beurt en oliewissel gehad in Duitsland.
Foto's volgen:)

De W123 heb ik ook nog, staat met een kapotte voorruit in de garage van mijn ouders. Moet zo snel mogelijk een andere ruit in.
De auto ziet er optisch niet meer uit momenteel, en de automatische bak is ook niet top.
Echter de koets zelf is gewoon top, En de auto is ook onverkoopbaar daarom.
Dus ik ben op zoek naar sleutelruimte om de w123 weer netjes en goed te maken. Ook qua alles wat in rubbers zit mbt de ophangingen.

gr Ton
«134

Comments

  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Veel plezier met je jaren '80 Baby-Benz ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Hoi Soes,

    2 Sterretjes, das nog eens een luxe ;).
    Ben benieuwd welke je het fijnste vindt?

    Herman
    300SD
    250D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Gefeliciteerd!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Hey gaaf joh...toch lekkere bakken die mercedessen:)..En zijn zeker sterk die W201's

    Vind zelf de W124 nog iets mooier...met name bijv een zilveren 300TDT met zwart leer. wb vrij, 90's pakket erop.......... haha..dream on...die wil iedereen wel en is dus onbetaalbaar!!! Maar blijft errug mooi!

    Dit is iig een oerdegelijk model met minder poespas wat je nu hebt:D En met die km's nog maar amper ingereden!

    Greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2011
    Van Harte!

    190 is wel een hele goede auto, zit er ook vaak naar te kijken. Had vroeger altijd het idee dat het enorme zuipschuiten waren maar dat schijnt mee te vallen.

    Ben benieuwd naar je ervaringen, ombouw etc!
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Bedankt voor de reacties heren:)

    Vandaag bij v/d Brand 1 wiellager voor laten monteren, de andere doen ze morgen. Normaal haal ik daar alleen de nieuwe onderdelen, maar hij bood me een uurloon dat lager ligt dan een normale garage.
    Niet slecht voor een MB specialist.

    Dan blijft er nog over een ratel rechtsachter, die alleen verschijnt bij bruusk gas los onder belasting. En met de koppeling in is het weg.
    Wiellager of het lager v/d draagarm. de 1e is het duurste, de 2e het goedkoopste, maar het meeste werk...
    Een 2e hands draagarm kost een tientje of 5. Het wisselen een uurtje of 4-5 als je geen brug hebt(bij de w123 ook gedaan).
    Heb ook besloten de Hardyschijf even preventief te vervangen.
    Een wiellager van MB wil je niet zelf vervangen, het is een ongelofelijk ***werk en als je het lager niet goed afstelt loopt het na een paar 1000km weer gaar.

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Suuz,

    Ik heb nog een hardi liggen. Zou beide vervangen maar de achterste was nog kei goed man.

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    De beruchte Hardi's hebben met de vering te maken toch?
    Ik ga wel nog die ronde rubberenschijf tussen de aandrijfas vervangen en evt ook gelijk het tussenlager.

    M@W, een 190 kan je niet vergelijken met een w123. Een w123 is een E klasse en een 190 is de tegenhanger van de BMW e30 3 serie. En die overtreft ie dan weer makkelijk.
    De w123 heeft een volledig instelbaar onderstel(bv camber), en de wielbasis+spoorbreedte is zoals het echt hoort. In een 190 zitten stoelen, in een w123 zitten zetels.
    De w124 is de opvolger van de w123, maar daar heb ik nooit in gereden.

    Maar het rijdt gewoon erg goed. Het is veel meer een rijders auto dan een w123. En de motor is ook veel soepeler en stiller dan van de w123.
    De w123 doet altijd 1:10. De 190 zou zomaar eens 1 op 14-15 kunnen doen. Maar schakelen is weer zwaar wennen.

    Qua apo denk ik aan een 2 tank systeem deze keer...

    gr Ton
  • RogerRoger PPO Addict
    edited February 2011
    Gefeliciteerd Soez ;-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    [QUOTE=suzuki;59812]De w123 doet altijd 1:10. De 190 zou zomaar eens 1 op 14-15 kunnen doen. Dat red ik al met een halve liter meer. M'n broer rijdt W124 2.0D en haald ook meer dan 1:15.

    [QUOTE=suzuki;59812]Maar schakelen is weer zwaar wennen.Niet wennen, het is voor mietjes :mrgreen:

    Wil je die hardi overnemen? Is makkelijk zelf te doen.

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Die hardy is dat ding wat ik bedoel?
    piccie

    gr Ton
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Heb je nog geen W201 cd-tje of een "So wird's gemacht" gekocht?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Ton,

    Gefeliciteerd met de baby-benz, alhoewel deze naam geen eer aan de auto doet...vind ze ook super.
    Maarumuh...wat lees ik nu....?

    [QUOTE=suzuki;59812]
    Qua apo denk ik aan een 2 tank systeem deze keer...


    Waarom ?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    @Ingmar, ik ben dat 1 tanken een beetje beu, als het gaat vriezen moet je altijd rekening houden met de buiten temperatuur qua mix.

    Vandaag is de linker wiellager voor vervangen en de remvloeistof, diff olie en versnellingsbak olie.
    Maandag nog een wiellager linksachter.

    Ook moet er nog 1 hardyschijf vervangen worden en de tussenlager v/d aandrijfas. maar doe ik zelf denk ik.
    @Tim, heb je een pb voor de hardyschijf gestuurd.

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Ton,

    Ja daar ben je dan vanaf. Ik rijd toch wel vrij veel, dus kan ik de mix dan ook snel aanpassen, maar meer dan 20% diesel gaat er bij mij niet in....tenzij ik een tekort aan APO krijg..zoals nu. Heb nog 80 liter ongefilterd staan...en filteren gaat nu niet zo snel met deze buitentemperaturen.:(
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    @Ingmar, ik ben ook gewoon benieuwd naar een 2tank systeem. Evt gecombineerd met een snelspoelsysteem op de pomp.

    Vandaag de banden van de 190d op spanning gezet, bij eentje trok ik zo het ventiel gaar. Kon dus gelijk het reservewiel monteren.

    gr Ton
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Uiteindelijk gaat iedereen hier MB rijden volgens mij :)

    Hai, hai, was ik weer.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    [QUOTE=suzuki;59827]...... Evt gecombineerd met een snelspoelsysteem op de pomp.....
    Bedoel je dan dat de klep in de retour later naar dino schakelt dan de aanvoer?
    Als je die vertragingstijd baseert op stationair toerental zit je tijdens het rijden altijd safe.
    Volgens mij kun je het dan ook gebruiken bij het naar GPO schakelen.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited March 2011
    H
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Tim heeft toch ooit een snelspoel systeem gemaakt, met wat banjo's en een klep ofzo.....
    Dat je voor het stilgaan de pomp ff spoelt met dino......

    @Miggie, welcome back:) Miggie rijdt iets met 400+pk toch....

    gr Ton
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Van Brownie weet ik zeker dat hij een hightech spoelsysteem heeft in minstens
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hey,

    Het was leuk proberen, maar naar mijn mening niet de moeite waard.

    Onder normale omstandigheden zal je pomp sneller spoelen dan je je verstuiverleidingen leegrijdt. Dus warom de pomp sneller spoelen?

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Lol@Tim, nergens voor nodig dus:)

    gr Ton
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Ik leef nog steeds ja, alleen zal ik dit topicje niet vervuilen :)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Alle belangrijke dingen aan de 190D zijn gedaan.
    Toch bleef er nog een zacht zingend geluid over af en toe, dus op de brug gezet en de speling op het subframe gecheckt. Dat was allemaal ok.
    Het is het diff dus. En dat is geen ramp.

    image
    image
    image

    gr Ton
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Ziet er zeker nog goed uit voor zn leeftijd!!!

    Greetz!
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hey Ton,

    Diff kan je laten vervangen door een revisie-exemplaar bij Klaas Hobo in Brakel, voor m'n 2,5D kostte die 450 euro inc een jaar garantie. Ben je meteen overal vanaf :)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Ik ken een sloper waar ik voor max 50euri ook een goed diff heb.
    Dus dat is mazzel.

    gr Ton
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hoi Soes,

    Een zingend diff kan soms nog heeeeel lang mee ;).
    Dan zou ik liever een 5 bak monteren.

    Herman
    300SD
    250D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Herman,

    Gaat dat zo?

    Tim
  • RogerRoger PPO Addict
    edited March 2011
    [QUOTE=pena;59917]Hoi Soes,

    Een zingend diff kan soms nog heeeeel lang mee ;).
    Dan zou ik liever een 5 bak monteren.

    Herman
    300SD
    250D

    Kan wel maar heeft alleen zin als je dan ook het diff. aanpast ;-)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Hoi Tim,

    Ben bang de de 5 bak lager is dus dan moet je ook de tussenas meenemen.

    Hoi Roger,

    Ben bang dat je gelijk hebt. 20% reduktie is wat veel. Dus het diff moet ook mee.

    Herman
    300SD
    250D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Ja het is in ieder geval altijd 5bak+diff.
    En zou best meer bij kunnen komen zoals Pena oppert.

    Maar ik ben content met de 4bak momenteel.
    Blokje draait tot 130 zeer rustig. Ik heb geen idee wat de topsnelheid is...
    Ik heb de kilometerteller gecheckt met de gps en deze klopt precies.
    Dit komt door een afwijkende bandenmaat achter.

    Verder zitten er foute witte knipperlichten voor in de 190D.
    Deze ga ik dadelijk vervangen voor een paar die oranje zijn.

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    Zuus,

    Ik heb nog 1 linksvoor, kopuh?

    Ook nog 4 putdeksels velgen.

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    @Tim, ik heb er al 2 inzitten nu:)
    Putdeksels zijn uber, maar ga ik me nu nog niet aan wagen:)

    gr Ton
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2011
    hoi Tim,

    Welke maat zijn je putdeksels? Lengte, breedte en ET?
    Zoek nog voor de W124 (15x7 met ET 41 (geloof ik).

    Herman
    300SD
    250D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Ik heb de platenww en T-stukken terug gehad van degene die m'n w123 gekocht heeft.
    Dus ik zal eens gaan beginnen met het verzamelen met de rest van het spul voor m'n te bouwen 2tank systeem.

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Herman,

    Het is origineel W201, ik geloof ET49.

    @suuz, waar ga je de 2e tank zetten?

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    In de kofferbak:)
    Maar wat voor eentje weet ik zelf ook nog niet.

    gr Ton
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2011
    Staat nog een nette 62 liter tank op ebay
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Goede tip denk ik:)

    gr Ton
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Hoi Soes,

    Ik zou de gewone tank als GPO tank gebruiken (lekker groot) en een aparte tank maken van zeg 20-30L in
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Ik heb mijn 42L PPO-tank die uit de Xsara komt nog staan. Met tankvlotter en klokje.
    Staat werkloos in de tuin, als je interesse zou hebben... Zit zelfs nog half vol GPO denk ik :)

    image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    @soapie, is aan de kleine kant, maar als de prijs scherp genoeg is kan ik daar mee leven:)
    Dus make me an offer I cannot refuse, via pb aub.

    @Pena, Was ik toch niet van plan eigenlijk. Wil het zo simpel mogelijk maken. Zou een Hardy nodig zijn trouwens?
    Heb na al die jaren enkel 1 tank ervaringen....

    gr Ton
  • Sandman79 PPO Burner
    edited April 2011
    En als suusje geen interessei n die tank heeft, ikke wel eventueel ;)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=Sandman79;60616]En als suusje geen interessei n die tank heeft, ikke wel eventueel ;)

    @Sandman79, als je wilt mag je soapie gerust een bod doen hoor.
    Don't wait for me. Heb ik absoluut geen probleem mee.
    Belangrijkste is dat soapie van z'n tank verlost wordt en deze weer een 2e leven krijgt.

    gr Ton
  • Sandman79 PPO Burner
    edited April 2011
    Eerst nog andere auto bijkopen, maar dan moet mn madam haar auto weg , eerste fatsoenlijk bod is daar vandaag op ontvangen... :)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Nu de meeting achter de rug is, wordt het serieus tijd om de benodigde zooi te verzamelen voor het 2 tank systeem.

    -warmtewisselaar 3,7kw en T-stukken+kogelkranen voor het koelwatercircuit heb ik nog.

    nodig:
    - 2 van die siraikleppen+relais+schakelaars
    - Hardi pomp, maar welke?
    - Extra kop voor brandstoffilter(, evt van w12d ivm de ontluchting daarop)
    - Kleine Easy Rider kaarsfilter met 1mu patroon als fijnfilter
    - Tank

    Rest mij nog de volgende vragen:
    - Leidingen naar 2e tank onderdoor of in de auto?
    - Gates 10mm of toch die vervelend stugge PE gebruiken?

    Via Ingmar kwam ik op deze site terecht: W201 190er | Mercedes - Teile | TE Taxiteile Berlin Mercedes Ersatzteile
    Zijn wel heel goedkoop:)

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    [QUOTE=suzuki;61075]

    Via Ingmar kwam ik op deze site terecht: W201 190er | Mercedes - Teile | TE Taxiteile Berlin Mercedes Ersatzteile
    Zijn wel heel goedkoop:)

    gr Ton
    Bovendien ook erg goed en een goede snelle service, dinsdag schijven en blokken besteld voor mijn sterrenschip en vandaag al binnen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    De magneetkleppen ga ik bij dieselumbau.de bestellen. 57euri per stuk.
    specs:

    Mediumstemperaturbereich: -20°C bis +130°C
    Umgebungstemperatur: -20°C bis +80°C (Spulenklasse H)
    beständig gegen Pflanzenöle, Benzin, Gasöl, methanol- und äthanolhaltige Kraftstoffe und Heißwasser

    Nennöffnung: ca. 8 mm
    drei Anschlüsse allseitig mit Innengewinde G1/4´´
    maximaler Betriebsdruck: 15 bar
    Gegendruck gegen Membrane: max. 5 bar
    maximale Viskosität: ~37 mm2/s
    Leistungsaufnahme: 27 W DC, direktgesteuert, 100% Einschaltdauer
    Spannung: 12 VDC oder 24 VDC (Bitte Spule wählen)

    Masse: n.b.
    Kv-Wert: ca. 600 Liter/Stunde

    Is Facet nou wat? Of moet je voor een Hardi gaan......?
    Vorförderpumpe

    Gr Ton
Sign In or Register to comment.