Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Suburban 6.5 TD

kristof PPO Burner
edited February 2011 in Overige merken
ik weet een mooie 95 chevrolet suburban staan voor een mooie prijs.
Het is een 6.5 turbo diesel V8. Heeft er iemand ervaring met deze motor?
Wodan, jij hebt de 6.2 diesel motor in je chevy?
Zelf heb ik een Chevy van bj 81 met een 6,2 small block op LPG. Nog nooit echte problemen gehad met deze wagen, heel betrouwbaar en zalig om mee te rijden.
Daarom dat ik zou denken dat de diesel versie ook goed is. Maar ik lees verschillende dingen op het net. Aan de ene kant verteld men dat de diesel motor van chevy ( niet de duramax ) niet zo betrouwbaar is. Koeling problemen, IP die snel stuk gaat. IP elektronica die oververhit geraakt enz... Anders lees ik dan weer dat meest problemen komen door slecht onderhoud en dat de diesel versie een slecht naam heeft gekregen omdat in de beginjaren men weinig kennis had over het onderhoud van deze motoren ( US was/is vooral een benzine land ).
graag jullie meningen hierover.
alvast bedankt

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Leuk zo'n machien..vind het zalige wagens.

Zou zelf ook wel meer willen weten van de 6.5D en met name de 6.5TD. Zou het gaaf vinden mn firebird op te bouwen met een diesel..de duramax is natuurlijk de MAX...maar de 6.5 is ook een intressante optie.
    Heb wel eens iemand gesproken die een suburban 6.5 had...die vertelde dat em een ombouw kit had waarbij de electronica van de IP elders kwam te zitten en daardoor heel bleef. Weet de details hier niet van..maar dit begreep ik ervan.

Heb nu wel een olds 4.3D..maar dit is 1 vd allereerste diesels zonder electronica enzo. Hebben niet echt goeie naam..maar loopt wel errug leuk!

Ben benieuwd...hoop dat er mensen wat van dit blok afweten.
    Greetz!
  • kristof PPO Burner
    edited February 2011
    Ja, de pmd is de elektronische aansturing voor de ip. Deze staat rechtsreeks op de IP gemonteerd. Hierdoor moet deze dus ook gekoeld worden. Door slecht contact met de ip kan deze te heet worden waardoor je dus niet meer kunt starten. Er zijn verschillende upgrade kits. Extra olie koeling op de pistons en drijfstangen...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2011
    Motor en injectiesysteem zijn PPO compatibel te maken.
    PMD best extra koelen.

Info: Best kit for remote mount pmd - Diesel Place

Best wat je kan doen is een extra grote (grotere dus) brandstoffilter plaatsen, een extra opvoerpomp (elektrisch) en een drukmeter vlak voor de injectiepomp.
    Daar heb je 0.5Bar nodig....

Wil je PPO rijden, een platen warmte wisselaar plaatsen en een manier om 2 tank te rijden.

Om de 5000km motorolie verversen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2011
    [QUOTE=kristof;59630].....Extra olie koeling op de pistons en drijfstangen...

Heb ik toen ook gedaan toen ik de TDS motor uit elkaar gehaald had. Aan weerskanten van de drijfstangen aan de kruktap een sleufje gesneden die de olie komende vanuit de drijfstanglagers naar boven tegen de zuiger en cilinderwand aan slingerd, dit als aanvulling op de olie sproeiers om de zuigerbodem te koelen.

By the way, heb je de TDS niet meer?
  • kristof PPO Burner
    edited February 2011
    bedankt voor de reacties!
    @wodan, heb jij al (veel) motorproblemen gehad?
    @ ER, jawel, de tds hebben we nog, mijn vriendin rijdt er nog altijd mee. De suburban zou mijn opel combo moeten vervangen. De combo rijdt nog perfect, maar het is een lichte vracht en er kunnen maar twee personen in. Voorlopig kan hij nog dienen, maar met de 2 kinderen die groter worden en al eens graag allebei met papa mee gaan zou een achterbank fijn zijn.
    de chevy van gebruik ik nu voor het zware werk, om aanhangwagen te trekken of om op vakantie te gaan met de caravan. Ideale wagen hiervoor, spijtig dat de lpg prijzen in frankrijk zo hoog zijn. Ook is de chevy van aan een opknapbeurt toe. Indien ik de combo zou vervangen zou ik dan kiezen voor een sterke wagen, liefts licht vracht ingeschreven voor het belastingsvoordeel hier in Belgie. Ben ook al aan het denken geweest aan een toyota 4runner, maar met achterbank kan je deze niet inschrijven als lichte vracht. Ook vragen ze voor deze wagens bj 1997 ook al 5000 euro. Daarom de suburban. Sterk, veel plaats. Nadeel is het verbruik en dat ik nogal een zware voet heb.
    edited February 2011
    Met de 6.2 enkel een kapotte injectiepomp, retour leiding die afgesprongen is, verstopte brandstof- en voorfilters (een klassieker bij PPO rijden), kortom, nog niets onoverkomelijks :)

Reken qua verbruik autostrade 12-14L en stad 15-20L /100km.

De 6.2NA is zuiniger, maar heeft minder vermogen.

PPO rijden is enkel relevant bij langere afstanden, voor korte ritjes en mengen gaat vodden geven en je zal om de 2 a 3000 km de motorolie moeten vervangen om safe te spelen.

Als er een EGR op zit, die verwijderen, anders is het op PPO niet lang spelen.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2011
    bedankt voor de reactie.
    Zijn de onderdelen gemakkelijk te vinden? Heb je een nieuwe of tweedehands ip gestoken?
    Op autostrade kan je vlot 120 rijden? Jouw heeft een 3 traps automaat zeker? TH400? De suburban heeft een 4L60 vermoed ik. Ik hoop een 4L80, maar vrees ervoor. Ik hoop deze week eens te gaan kijken naar de wagen. Misschien enkele tips waar op te letten?
    edited February 2011
    [QUOTE=kristof;59640]bedankt voor de reactie.
    1: Zijn de onderdelen gemakkelijk te vinden?
    2: Heb je een nieuwe of tweedehands ip gestoken?
    3: Op autostrade kan je vlot 120 rijden?
    4: Jouw heeft een 3 traps automaat zeker? TH400?
    5: De suburban heeft een 4L60 vermoed ik. Ik hoop een 4L80, maar vrees ervoor. Ik hoop deze week eens te gaan kijken naar de wagen.
    6: Misschien enkele tips waar op te letten?

1: Ja, IK vind van wel...
    2: Tweedehands
    3: Neen, max 110 met de grote banden (eindoverbrenging is te kort)
    4: TH400 ja.
    5: K1500 gaat 4L60(e) hebben, K2500 de 4L80
    6: Kijk naar roest, lekken, speling, start 'em KOUD, kijk naar carterontluchting, koelvleoistof, schakelgedrag, rubbers, uitlaat...

Handig:
    Tips voor het kopen van een tweedehands auto - Waar op letten bij tweedehands auto?
    Tweedehands auto kopen, hier vind je de beste tips.
    edited February 2011
    Geldt die 110 km/h voor jouw pickup wodan met 3 traps, of ook voor die suburban 6.5 met wrs 4 traps?

grtz!
    edited February 2011
    [QUOTE=fury;59648]Geldt die 110 km/h voor jouw pickup wodan met 3 traps, of ook voor die suburban 6.5 met wrs 4 traps?

grtz!
    Neen, de suburban rijdt vlotjes een pak sneller, hij is dan ook een pak jonger :)
    edited February 2011
    Kd8 al...zou wel traag zijn voor zo'n chique bak!

Greetz!
Sign In or Register to comment.