Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Grote upgrade forum + CMS 2011 (januari -> oktober)

mennomenno Webmaster
edited November 2011 in Forum beheer
In deze draad de mededelingen over de op handen zijnde upgrade van het forum.

De huidige forumsoftware is alweer een tijdje in omloop en daarmee tegen het einde van de onderhoudsperiode aan. Omdat op een gegeven moment ook de beveiligingsupdates zullen stoppen heb eind 2009 de nieuwe versie aangeschaft. Omdat nieuwe versies altijd wat beestjes bevatten heb ik tot nu toe gewacht met het installeren er van met als idee dat onderhand de gekste dingen er wel uitgehaald zijn.

De komende dagen/weken zal ik gefaseerd de overstap gaan maken. Ik heb al proefgedraaid op een testserver en dat ziet er goed uit. Nu is het tijd om een testinstallatie te maken op de productie server, mogelijk nodig ik enkelen van jullie uit om daar eens te komen kijken :-)

De verandering die gaat plaatsvinden is dat de startpagina (ppo.nu) zonder drupal gaat draaien. De hele site gaat op vBulletin Publishing Suite draaien, ondersteund door een advertentiesysteem. Bij deze laatste ben ik er nog niet helemaal uit of die in eigen beheer gaat werken zoals tot nu toe het geval is of vanaf een externe server. Dat laatste heeft voordelen mbt de tijd die ik er aan kwijt ben voor onderhoud maar mogelijk nadelen qua flexibiliteit.

Het zo snel en goed mogelijk online krijgen van de nieuwe site heeft overigens de hoogste prioriteit.

De planning ziet er in grote lijnen als volgt uit:
[LIST=1]
[*]Verwijderen Drupal (eerst backup maken van filterhandboek)
[*]Testinstallatie vBulletin aanmaken op productieserver
[*]Test installatie laten testen door mods en een paar gebruikers
[*]Ondertussen advertentie oplossingen onderzoeken
[*]Definitieve installatie vBulletin Publishing Suite online zetten + in gebruik nemen
[/LIST]

Ik hoop met deze uitleg wat duidelijkheid te geven over wat er de komende tijd te gebeuren staat en waarom dat gebeurt. Naast de paar genoemde zaken gebeuren er een heleboel kleine tussen stappen, maar dat wordt wat te veel om op te noemen.

Ik heb ook een Twitter account aangemaakt voor het forum, daarop zal ik melden wat de stand van zaken is. Deze is te volgen door @ppopuntnu te gaan volgen. Via mijn prive account (@midsinga) zal ik er niets over melden, dit om wat zaken gescheiden te kunnen houden...

Hopelijk gaat alles goed en zijn jullie straks tevreden over de nieuwe PPO.nu!

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Succes Menno :p

Herman
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Succes met de ombouw van ppo.nu.

Hmm, dit is wat begrijpelijker: ppo.nu (ppopuntnu) on Twitter
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2011
    Goed bezig! we wachten in spanning af
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Kzit toch een beetje met angst en beven te wachten..... Forum werkt nu zo fijn...wat is er meer nodig....vaak houdt een upgrade in dat het niet meer goed werkt met oudere besturings systemen en pc's....en laat ik daar nu net mee werken. Net als die hetemail tegenwoordig...drama..zo traag geworden. Maar nu niet te negatief worden....ben iig in spanning dat het meevalt:)

Greetz!
  • carl PPO Addict
    edited February 2011
    Voor mij werkt het forum ook fijn genoeg :p.maar ja da's wel een beetje eigen aan mij denk ik , ik ben er dan ook ene van den oude stempel denk ik. :D

Ik hoop ook dat het dat het wat meevalt :p

Ik heb ook al een xtal keer gemerkt ,dat vooruitgang soms achteruitgang is,vooral op computervlak.

Ik wacht met spanning af;)

Grtjs carl
  • mennomenno Webmaster
    edited February 2011
    @ fury en carl: op een gegeven moment kan ik de beveiliging niet meer op
    niveau houden met de verouderende software, dan moet je de keuze maken of je op wat nieuws overstapt of er mee ophoudt.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited February 2011
    Mooi bezig blijven Menno maar ...... wil je dan wel in voor mij begrijpelijke taal, uitleggen hoe e.e.a. werkt. Bij de laatste verandering heb ik na 2 weken Niek maar geconsulteerd omdat ik niet begrepen had dat het zinnetje 'Je hebt x nieuwe berichten' verplaatst was van rechts boven naar middenboven ;)

Succes,

Douwe.
  • carl PPO Addict
    edited February 2011
    @ Menno

ghoh ,ja je ziet hoever mijn computerkennis reikt he , ik had er echt geen flauw benul van dat dit moest gebeuren om veiligheidsredenen ,:cool:

Wat moet gebeuren ,moet gebeuren , maar zeker niet ophouden met ons forum he.

succes ;)

grtjs carl
    edited February 2011
    Blijft sowiezo treurig dat beveiligen uberhaupt nodig is...dat er zulke zieke mensen zijn die willen inbreken in dergelijke dingen. Zou toch heerlijk zijn als er geen virusscanner, firewall of dergelijke beveiligingen nodig zouden zijn... en volgens mij zou men alles zo kunnen ontwerpen dat het ook niet nodig zou zijn (er zijn toch besturingssystemen waar je dat niet hebt?)...mjah..das economisch niet intressant.. Gewoon straffen op hacken, spammen en dergelijke gigantisch verhogen. Pc hacken?...5jaar, site hacken? 15jaar, virus verspreiden? 25 to life, spammen? 5-life...dergelijke...jeugdrecht?...als je kunt hacken kun je ook zitten... mjah..mss ietsje te drastisch?:D Lol.... Kwou dak toch gewoon mn auto elke dag niet op slot hoefde zetten en dergelijke.

Moet wel zeggen dat mn vorige oude pc hier 5jaar heeft staan draaien zonder enige vorm van virusscanner of firewall....wel zelf goed kijken wat ik doe.. geen outlook, geen vage links of sites bezoeken, geen rare bestanden erop etc.... en in die 5jaar nooit enig probleem gehad. Ding stond 24u per dag aan en moest 1* per maand gereboot worden. Was een p1 een 166Mhz. Tot 3jaar terug vol continue in gebruik. Dus het kan wel:D...als je geluk hebt:P Staan ook geen gevoelige bestanden op deze pc...enkel en alleen internet.

Greetz!
  • mennomenno Webmaster
    edited February 2011
    @fury: maar misschiien was je pc wel onderdeel van een botnet dat gebruikt werd voor diefstal van creditcards... Heb een keer een test gelezen over een Win xp pc die met een nieuwe, schone install met standaard instellingen gewoon aan het net gehangen werd en alleen gemonitord werd wat er mee gebeurde. Ik meen dat ie binnen 20 minuten de klos was qua gehackt worden.

Helaas is beveiliging nodig, want soms heb je het niet eens in de gaten dat je spullen misbruikt worden.

@dapperedouwe: als je vragen hebt: ik kan een hoop antwoorden geven tussen Ede-Wageningen en Amsterdam Amstel :o
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Menno,

Ik voelde me anders wel veilig hoor....

Mijn credit card mogen ze stelen, goeie hacker die dat lukt :mrgreen:

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited February 2011
    Ik denk dat de grootste veranderingen onder de motorkap zullen zitten en dat er voor de gebruiker weinig zal veranderen.
    Een van de hoofdredenen om te updaten is de beveiliging, om dat wat te verduidelijken, we krijgen per dag er 5 nieuwe oostblok leden bij, normaal gezien word iedere aanvraag door de mods beoordeeld.
    De laatste maanden staan er nieuwe leden op de lijst die door niemand van de mods zijn goedkeurd, de spammers verschaffen dus zichzelf toegang.
    Ze hebben enkel het reageren op de bevestiging mail nog niet geautomatiseerd , maar als ze dat ook onder de knie krijgen (wat een kwestie van tijd is) dan ben ik bang dat je het forum niet meer terug herkend ;)

Daarom hoog tijd om de forum software aan te passen.
    (waar ik overigens niets mee van doen heb)
    edited February 2011
    Hoop het idd...dat het forum er idd gewoon ongv zo uit blijft zien, maar dan beter beveiligd tegen van zulke mafkezen! Wat schieten ze er mee op:S

Greetz!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2011
    Men kan dan links plaatsen naar websites en deze zo promoten...
    edited February 2011
    Dus als er ineens links staan naar rare sites met russische hoertjes of nepdating ofzo..[url=http://www.waffia.rusland]
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    Doordat ik afgelopen winter tegen problemen aanliep en geen tijd kon vrij maken ze snel op te lossen, ben ik nu pas aan het grote onderhoud van de server toegekomen.

Zojuist is de site een halfuurtje offline geweest. Op die manier kan ik een betrouwbare backup van de database maken.

Met deze backup van de forum database ben ik nu bezig in een testomgeving op de nieuwe server de hoofdzaken na te lopen.
    Zodra blijkt dat deze goed genoeg draait om in productie te nemen, switch ik de site van de oude naar de nieuwe omgeving.

Later meer over de voortgang ...:o
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    In de testomgeving ben ik tot nu toe weinig echte problemen tegen gekomen. Wel heb ik een aantal extra opties (ten opzichte van de situatie nu) uitgeschakeld omdat ik nog wil kijken of en hoe ik die wil toepassen.

Op het to-do lijstje voor vanavond:
    • gebruikers bestanden overzetten
    • instellingen controleren
    Als alles mee zit hoop ik dit weekend het forum op de nieuwe server te kunnen activeren.

Dit zal wel betekenen dat het enige uren niet beschikbaar is. Misschien een goed moment om van de zon te gaan genieten ipv achter het scherm te zitten? :p
    edited October 2011
    Hoi Menno,

Ik zit erin :).
    Succes verder.

Herman
    300SD
    250D
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2011
    Ben ook ingelogd. Kon zelfs persoonlijje berichten lezen en beantwoorden.
    Dank!

De 'look' van het forum is nog aan de beurt?
    En wordt dat ip-nummer in de url aangepakt?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2011
    Ziet er goed uit hoor! Bedankt voor al je werk
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Mooi werk Menno,

Jammer dat de selectie knopjes om smilies te plaatsen niet goed weergegeven worden.
    edited October 2011
    Tjah...het oogt allemaal wel modern hoor..... jammer dat mijn pc het echt maar amper trekt:(
    Heeft me kwartier geduurt eer ik ergens kwam. En zie de chat ook nie meer?
    Tzal allicht veiliger zijn enzo.. Maar mis het oude forum wel al wat.... mjah..das altijd wel bij mij.
    Als ik wat gewent ben, wil ik het nie kwijt. En tevens is het tegenwoordig toch bijna altijd dat vernieuwing vaak geen verbetering is (qua gebruiks gemak dan toch... heb het zeker niet over veiligheid enzo...dat wordt wel vaak beter).
    Khoop dak er snel aan mag wennen. Dat er toch weer een chat komt..en dat ik dan toch maar eens een nwe pc moet gaan kopen. Zou het anders toch allemaal wel missen.
    Toch al mooi dat het allemaal meeviel met de verhuizing.

Prettig weekend allemaal!

Grtz!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Mooi!
    Ik vind dat blauw ook mooier :rolleyes:
    edited October 2011
    -PPO geel is ook mooi als forum layout.
    Dat kun je zelf instellen onder "Forum actions" > Opties wijzigen
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    Nog niet alles werkt naar wens, dus ook de komende dagen zal het forum nog zo nu en dan offline zijn.
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    Zo, over een kwartiertje ongeveer gaat het forum even op slot om een actuele backup te maken van de database. Tot straks en eet ze!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Hoi Menno,

Het begint er al mooi uit te zien. De blogs optie vind ik leuk.

Grtz, Ed
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    [QUOTE=CaddyEd;62657]Hoi Menno,Het begint er al mooi uit te zien. De blogs optie vind ik leuk.Grtz, EdBedankt, goed om te horen!Verder nieuws: Nu de site weer gewoon ppo.nu als adres toont kan ik verder met het verder overzetten van gegevens.Wat nog moet gebeuren:- e-mail addressen op nieuwe server aanmaken- zorgen dat forum getoond wordt via ppo.nu/forum. Op die manier verslikken de zoekmachines zich niet en zijn we beter zichtbaar :-) Verder zal ik nog aan de gang gaan met het CMS en de blog, maar dat is van later zorg, nu eerst maar zorgen dat de inhoud goed beschikbaar is en blijft
  • mennomenno Webmaster
    edited October 2011
    Goed, deze is voor de to-do lijst: zorgen dat de link omgezet wordt in iets meer leesbaars.
    edited October 2011
    Nog een verzoekje voor als je niet meer weet wat te doen Menno ;)

Na het lezen van een draadje is er enkel Rechts onder een knop om naar boven te gaan.
    Ik zou het makkelijk vinden als het hele forum keuze menuutje zowel boven als onder staat
    Dus in dit geval :
    Home
    Forum
    Overig
    Forum beheer
    Grote upgrade forum + CMS 2011 (januari -> oktober)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2011
    [QUOTE=menno;62659]Bedankt, goed om te horen!Verder nieuws: Nu de site weer gewoon ppo.nu als adres toont kan ik verder met het verder overzetten van gegevens.Wat nog moet gebeuren:- e-mail addressen op nieuwe server aanmaken- zorgen dat forum getoond wordt via ppo.nu/forum. Op die manier verslikken de zoekmachines zich niet en zijn we beter zichtbaar :-) Verder zal ik nog aan de gang gaan met het CMS en de blog, maar dat is van later zorg, nu eerst maar zorgen dat de inhoud goed beschikbaar is en blijft

Goed werk geleverd, waarvoor dank.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2011
    Alles lijkt weer te werken, DANK!
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2011
    Ik kwam er achter dat er een kleine fout zit in het aanmeld proces (na invoeren gebruikersnaam en wachtwoord). Mocht dit gebeuren, wil je dan hier melden welke webbrowser je gebruikt, welke taalinstelling (Nederlands of Engels) en welke stijl/layout? (standaard is dat vB4 default style)
    edited November 2011
    Bedoel je het feit dat ie je er telkens uit kickt in no time?...dat je telkens opnw moet aanmelden?..
    Had ik last van..maar met kiezen voor mij te onthouden blijft ie het wel doen. Heb hier oude firefox (2.0.0.20) hierzo en thuis IE en op andere plek ook IE.

Greetz!
    edited November 2011
    [QUOTE=fury;62985]pffff...wat is posten nu moeizaam op het nwe forum:(....vroeger zat ik er 24/7 op..gaat nu helaas nie meer. telkens meldingen van script stoppen etc etc.. minstens 3keer per pagina die ik open.... niet fijn:(

Greetz!

Hoi Fury,

Heb hem maar even gecopieerd.

Ik heb hier geen last van (IE).
    Misschien weet Menno meer?

Herman
    300SD
    250D
Sign In or Register to comment.