Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hanomag-Henschel

Tuf Tuf PPO Wannabe
edited July 2011 in Overige merken
Hoi iedereen,

Ik Tuf Tuf wil binnenkort beginnen aan een Hanomag-Henschel bus.
Hij staat al bij fury in de buurt.
Het is de bedoeling om samen met fury zondag de 30-01 de onderkant en de rest van de bus te gaan bekijken of hij nog te redden is.
Er lig een lief 4 cilinder MB dieseltje in het vooronder :)
De remmen en de koppeling werken zeker niet en er moet een nieuwe waterpomp op.
Voor de rest ziet hij er nog best goed uit voor een bus uit 1975.
Mocht het financieel haalbaar zijn is het de bedoeling dat we her en der er olie mee op te kunnen halen en teven er mee op ppo te kunnen rijden :)

Comments

  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Klopt....toch makkelijk.Ding mag 1500kg laden:) Da zijn heel wat bussen dan...Hoewel we nooit zoveel per rit hebben. Maar ruimte is altijd fijn:D

    Is trouwens van 1973 volgens mij. Volgens mij het 60Pk MB diesel motortje zoals ook in de oude 206D.

    Greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Leuk heren,

    Succes.
    Maar verkijken jullie je niet op deze oude voertuigen. Er gaan vaak heel wat uren in zitten. Ik zie dat bij de W123 en de W124. Bij MB is gelukkig nog zeer veel voor te krijgen.

    Herman
    300SD
    250D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2011
    Voor meer info over deze voertuigen: kijk op campertechniek.eu
    Supermod aldaar: Bokkum, ook zeer bekend op dit forum
    Niek
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Gister de hanomag naar de werkplaats gesleept.
    Bodem viel goed mee..wel wat laswerk..maar niet onoverkomelijk. Rem voeringen zijn goed..hydraulische deel moet wel nodig vervangen worden...na al die jaren stilstaan. Maten opgenomen etc.
    En motor gestart...duurde wel ff..maar daarna liep ie weer netjes..en op gelijk ook op 4cyl.
    Wel grappig zo'n ding..met trekstarter etc...

    Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    [QUOTE=fury;59574]En motor gestart...duurde wel ff..maar daarna liep ie weer netjes..en op gelijk ook op 4cyl. Wel grappig zo'n ding..met trekstarter etc...
    Een touwtje?
    Een diesel met zo'n strekstart? Nog nooit gezien...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Touwtje? 'tuurlijk niet, het is geen 35 cc 2-takt kettingzaag!

    Je trekt een soort knop uit het dashboard.
    En om de motor te stoppen druk je de knop weer terug richting dashboard.

    Een beetje zoals een ouderwetse deurbel.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2011
    [QUOTE=Man@work;59576]Touwtje? 'tuurlijk niet, het is geen 35 cc 2-takt kettingzaag!
    Daarom twijfelde ik ook.
    Het is dus geen trekstart maar dus meer een knop waaraan je moet trekken.
    E.e.a. gaat verder elektrisch vermoed ik
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Startmotor idd wel electrisch..(niet als bij fiat 500 dat je mechanisch het startrelais aantrekt)...zo te zien dan toch. Maar het afzetten vd motor gaat wel geheel mechanisch....kabeltje naar de brandstofpomp. Gloeitijd bepaal je dus ook zelf....alleen is er een lampje die aangeeft dat je kunt starten..maar zo lang je doortrekt gloeit ie. Lol

    Greetz
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2011
    [QUOTE=fury;59579]Maar het afzetten vd motor gaat wel geheel mechanisch....kabeltje naar de brandstofpomp. Gloeitijd bepaal je dus ook zelf....alleen is er een lampje die aangeeft dat je kunt starten..maar zo lang je doortrekt gloeit ie. Lol

    Er zitten dus al langgloeiers in?
    Dat is een pre voor PPO!

    Zijn er foto's van hoe hij er bij staat?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    De MB 207 bus van de eierboer waarvoor ik als tiener werkte had ook zo'n knop op het dashboard.
    Was er ook niet een functie verbonden aan het verdraaien van de knop? Stationair toerental?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Ff update over de bus... remmen zijn geheel gedemonteerd. wielremcylinders, hoofdremcylinders etc. Alle slangen en andere hydraulische delen worden gereviseerd of vervangen. Waterslangen zijn er ook af. 1 was al kapot. Bus nu weer terug in stalling en in de tussentijd gaan we de losse delen klaar maken voor montage.

    Ga de cylinders allemaal ff honen om te kijken of ze te redden zijn.
    Dan remmen en koeling opbouwen en houten vloerplaat eruit. Wat laswerken doen en nwe vloer plaat erin. Dan nog een leuke 2e tank zien te scoren en rijden maar:)

    Er zit nog een apart klein draaiknopje waar je normaal gezien idd het stationair toerental mee kan be
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Hoi Fury,

    Het gaat om het idee: hier.

    Als een vrachtwagen uit de fabriek wordt afgelevert krijgt hij een 100L tank mee. Vaak komt daarna de opbouw met soms een andere tank. Dan houden ze die 100L tank over. Zal hier in NL ook wel gebeuren.

    Herman
    300SD
    250D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Dat zijn zeker mooie tanken zeg! Nw, schoon, mooi formaat....hmmmm... en daar is mss forum technisch wel meer intresse naar?...Zou toch mooi zijn om met een carrosserie bouwer te praten en te kijken of die er mss een paar kan missen voor een leuke prijs:)
    Ons eigen forum onderdelen magazijn met tanken op stock?...begint wel op een club te lijken...maar dat is het sowiezo eigenlijk wel al met meetings, eigen tent etc. Iemand een idee waar een zo'n bedrijf zit? Heb wel al bij lokale ijzerboer (waar mn astra x17DTL tank vandaan komt) gezegd dak wel intresse heb in meer leuke tanks:)

    Greetz!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Ff een update... foto's zijn er ook al..komen weer allemaal tegelijk.
    Onderdelen voor de remmen zijn grotendeels al gekocht. cylinders etc zijn er.
    Bus is gedeeltelijk gedemonteerd (koeling, bumper ed) en gaat binnenkort weer in mekaar.

    Maar ook wat anders leuks gevonden.... we zaten weer op te zien tegen het gesjouw met de vaten... krijg ze maar weer in de bus... dus kregen we het idee van een laadklep...liefst hydraulisch..maar die zijn weer zo fors, zwaar en het nodige ombouw werk....iets zelfbouwen kan.. maar ook complex.... en toen kwam de inval.. een rolstoel lift!! Gezocht en eentje gevonden:D Volgende week gaan we em ophalen...dus dan geen gesjouw meer... steekkarretje tot op het laadvlak..bzzzzz.... en rol em maar naar binnen..ideaal:):) Tzou net in de deuropening moeten passen..en anders passen we em nog wel aan.
    The ultimate PPO mobiel!

    Greetz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Hans, Had een kraantje niet wat geweest Laadkranen
    ??
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Op zich ook mooi..voor een aanhangwagen zeker... maar een kunstofvat optillen met een kraantje is niet handig vind ik.. tevens zit je dan met de draai binnen de deur van de bus. Rolstoel lift is ideaal...steekkarretje onder vat..erop rijden...bzzzz...en verder rijden de bus in. En 2e hands zeker betaalbaar nog:D Geen mega verschil met zo'n kraantje eigenlijk.

    Greetz!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Het is zo ver....Hanomag tijd! Tuf tuf heeft deze week vrij...en is dus naar hier gekomen voor de bus... De PPObus staat op de brug. (houten) Vloer gaat eruit. slechte delen vervangen..dus weer wat laswerk. Achterin een stevige balk maken welke geschroefd kan worden op het chassis. hierop komt de rolstoel lift die we inmiddels hebben gehaald. Daarna kunnen we dus electrohydraulisch zo alles in en uitladen:D ideaal! En met een dikke 300Kg laadvermogen mag dat geen probleem zijn. Momenteel liggen de remmen ook allemaal uit mekaar. Genoeg werk..zeker daar ik dit weekend ook de astra X17dtl van uitmekaar gooi voor zn mega groot onderhoud... zodat ie met de meeting weer in orde is:)

    Greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Hans, veel plezier dit knutselweekje!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    update 27-05-11

    Gehele bodem ligt er uit. ca 3 kokers worden vervangen, de balken zijn allemaal ontdaan van zand en rotzooi voor het behandelen strax.
    De Balk welke achter op het chassis geschroeft wordt tbv de rolstoellift is gemaakt. De wielremcylinders en remmen zitten er weer op. Echter nog niet (hydraulisch) aangesloten. Slangen zouden vandaag binnen komen.
    Verder nog een plaat/hoek aan de carrosserie van voren lassen..en dan kan de bodem er weer in (nwe plank). Verder nog stukken in de wielkasten voor en zijn we aant kijken naar een paar mooie stoelen op de sloop.

    Greetz
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    update 4-6

    Heb helaas zelf wa minder tijd gehad voor de PPO bus... maar tuftuf is goed bezig geweest.
    Zelf dan nog de wielkast LA gelast met een 2mm dikke gegalvaniseerde plaat. RA staat klaar om te doen. Bodem zijn de kokers gelast. We willen nog de koker van de zijdeur vervangen..deze is nogal matig. En de stalen kokers uit het bankgebouw die we hebben passen er mooi in! Lekker degelijk.

    Remmen zitten zo goed als inmekaar.1 nippel was verkeerd en 2 leidingen worden nog vervangen. Hoofdremcylinder moet ook nog in mekaar(polijsten en reviseren) ..en de koppelings cylinders...en dan nog het boeltje ontluchten en afstellen...dan remt ie eindelijk weer!!!
    En dan nog de motorsteun vervangen, radiateur erin, koelwater erin..en hij kan rijden en remmen normaal gezien:)

    Alleen nog geen bestuurders stoel..wel een paar leuke stoelen op de sloop gezien... of leer of half leer..beide uit een rover. Wel luxe voor een bus uit 1973..hahaha

    Komen nog schokbrekers voor achter binnen en moeten nog hout halen voor de vloer... tzal heeel krap worden... maar als nu alles mee zou zitten..wie weet dan nog een apk deze week en mee naar den helder?....tzal er zeker om spannen hoor....vrees ervoor.. maar toch

    greeetz
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    update 7-6

    hoofdremcylinder net klaar. Gaat er vandaag op. Tuftuf wilde gister nog een extra laag over de hammerite zetten...had ie niet moeten doen..dat ging met mekaar reageren. Dus die is NIET blij nu. Planken zijn gezaagd, kokers in de bodem zijn vervangen. Net nog wa kleine stripjes en hoekjes in de bodem..en de wielkast RA afmaken...en dan zou de bodem er eigenlijk weer in kunnen.

    Het zijn de zwart/blauw lederen rover stoelen geworden. De andere rover was nog niet helemaal rijp voor de pers...dus wie weet komen die nog in de toekomst. Voor in een ander project ofzo. (De Hanomag oprijwagen bijv)

    Toch ziet zelfs tuf tuf wel in dat het toch wel errug krap zou gaan worden om deze vrijdag al door de apk te hebben...Dus de meeting zal zonder Hanomag gaan worden en dan met BMW en astra

    Greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2011
    Flinke operatie als ik het zo hoor:) succes ermee! ben benieuwd naar de foto's
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    weer een update.... de bus begint ver rijklaar te zijn. Hij start, rijdt, remt, koppelt, schakelt. Electrische functies werken.. nu nog wa kleine apk puntjes, 1 wielkast lassen (binnen), paar stukken bodem en een stoelframe lassen zodat de stoel erin kan.... en dan hopenlijk APK.

    Rolstoellift zit er ook al in..en werkt:D... moet nog wel fatsoenlijk bedraad worden. Is iets breder dan verw8 en daarmee millimeter werk. raakt nu net het deurkozijn en moet dus nog een millimeter verder uitgelijnt worden. En een alternatief systeem als deursluiting..want voor het originele is geen plek meer. Tis iig een fijn ding!
    Sowiezo hier druk gehad.. de astra afmaken, deze bus, en nog een mitsubishi celeste welke omgebouwt wordt naar diesel. van 2.0 benzine naar 1.8turbo diesel. Blok uit een voorwiel aandrijver aangepast voor achterwiel aandrijving nu...druk druk:)

    Greetz!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    image:mrgreen:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    +1@Tim, die wou ik net gaan zoeken.

    gr Ton
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2011
    [QUOTE=suzuki;61296]+1@Tim, die wou ik net gaan zoeken.

    gr Ton

    +1,5 @ Tim
Sign In or Register to comment.