Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vraag over 2tank en vorst

antonmantonm PPO Newbie
edited January 2011 in Algemene Techniek
misschien een stomme vraag, maar: de eerste koude wind in november heeft 60 liter gpo in mijn plastic filtervaten doen stollen. Deze stonden noodgedwongen onder een afdak. Ik vraag mij af of bij koud weer hetzelfde niet kan gebeuren in je gpo-tank, die bij 2tanksysteem toch meestal gewoon onder de auto hangt, nee? dat je dus probeert met een gestolde blok olie te rijden. ik overweeg 2tanksysteem wegens teveel gekloot in winter met onregelmatige en korte ritten, maar dit houdt mij nu even, tegen... mijn camionet kan niet binnenstaan...

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    Winter-GPO gebruiken? (op lagere temperatuur gefilterd, bezonken, etc)
    XW-100, Excellent, etc bijmengen?
    Olie van boer Piet bijmengen?
    Diesel bijmengen?

Of een verwarmde/geisoleerde tank regelen. Ed heeft zoiets met verwarming die de zaak vloeibaar maakt voordat het naar de motor gaat.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2011
    Anton,
    ga eerst eens een avondje door het forum heen. Dan zijn je meeste vragen al wel beantwoord. Weet je het dan nog niet, stel dan een meer gericht vraag. Want het is duidelijk: als je vat met GPO stolt en je gebruikt dezelfde olie in je tank, dan is je tank ook gevuld met een klomp vet.
    Niek
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited January 2011
    ja dat kan natuurlijk niet ,... pure ppo buiten zetten om te laten bezinken!!!
    je moet het met deze koude ergens binnen zetten op een plaats waar het niet kouder word dan +5 graden en dan nog moet je bijmengen met olie van boer peter

in mijn tank ga ik niet verder dan rond de 60% ppo en 40% dino/peterolie bij -10/15 graden.

kouder dan -15 max 50%

ben de laatste twee winters zonder probolemen door gekomen ,... en was toch behoorlijk koud

rij eentank systeem.

of je moet zonnebloem olie gebruiken,... dat stolt niet.
  • antonmantonm PPO Newbie
    edited January 2011
    o, maar ik heb al meer dan een avond gelezen op dit forum en aanverwante links gevolgd. ik weet dat er heel wat bijgemengd kan worden, en ik filter overduidelijk koud en in meerdere fasen (tot 1µu), maar ik stel de vraag omdat er toch wel mensen op 100% GPO rijden en dat dus puur in de tank onder hun voertuig bewaren...Of zit ik ernaast?
    (wil hier niemands tijd verdoen - vond het antwoord echt niet)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2011
    als je in de winter 100% wilt rijden
    moet je wel een verwarmde tank hebben
    zie hier

http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-t4-2-tank-2019/index3.html

gr Dyssie
  • veggie van PPO Newbie
    edited January 2011
    Een verwarmde tank hoeft niet echt!
    In mijn C15 rij ik al jaren zonder verwarmde tank. Zelfs als de olie gestold is, trekt mijn Bosch pomp die drab door de leiding heen naar het blok toe. De olie wordt pas voor het blok verwarmd met een converter die de koelvloeistof gebruikt. Alleen bij hard rijden of snel accelereren wil de motor wel eens haperen.
    Groet!
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    [QUOTE=veggie van;59335]Een verwarmde tank hoeft niet echt!
    In mijn C15 rij ik al jaren zonder verwarmde tank. Zelfs als de olie gestold is, trekt mijn Bosch pomp die drab door de leiding heen naar het blok toe. De olie wordt pas voor het blok verwarmd met een converter die de koelvloeistof gebruikt. Alleen bij hard rijden of snel accelereren wil de motor wel eens haperen.

Alleen een WW en geen elektrische bijverwarming met b.v. een filtermof?
    Da's wel heel stoer!

Ik dacht ook al aan tankverwarming, maar wat dan met de leiding tussen tank en motor?
    Kortom: wat biedt het aan meerwaarde als er altijd wel een deel van het brandstofsysteem koud wordt?
    Kan iemand dat uitleggen?

Udo (rijdt 1-tank met alleen filterverwarming en een WW)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Hoi Mark,

Waarom maak je niet een apart draadje over je C15.
    K'denk dat meer het leuk zouden vinden om iets van je ervaring te lezen ;).

Herman
    300SD
    250D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Oooohh... een C15:D:D Heerlijk:D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    C15, XUD7 blok. oudere type heeft bij de waterpomp een warmtewisselaar. bewezen blok voor PPO. :mozilla_foot:
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2011
    Ik snap ook niet watvoor zin een verwarmde tank heeft als de leiding tussen tank en pomp gewoon onder je auto hangt en vol zit met gestolde drap??
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Heren,

De verwarmde tank heeft warmte nodig, waar leg je die leiding? Juist, naast de brandstofleiding. En dan het liefst binnendoor.

En laat ze dan maar knuffelen.

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2011
    Hose on hose.... veiliger dan hose in hose ;)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2011
    ah oke ja ik dacht eraan om een oude strijkbout in de 2e tank te leggen.

Op het laagste standje zetten, thuis ff op de stroom en je hebt altijd een warme tank.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Zouden van die verwarmings elementen voor in aquariums handig zijn voor 2e tank thuis dan al wat op te warmen?..die glazen buizen? Zag er onlangs eentje op de rommelmarkt..en bed8 later pas dat het handig had kunnen zijn. Weet niet of de capaciteit van zoiets bruikbaar is. Heb zelf nooit een aquarium gehad.

Greetz!
  • peter1990 PPO Newbie
    edited January 2011
    Mijn aquarium ongeveer 200l van 15°C naar 22°C duurde enkele uren met een 200W element.
    Als je die uren hebt is zulke verwarming, meestal met ingebouwde thermostaat die tot 34°C gaat, wel handig.
    Wel uitkijken dat deze steeds volledig ondergedompeld is anders branden ze door.
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    Dus 200W maal een uur of 14 tot de volgende start. (en een geisoleerde tank?)
    Maakt 2800Wh.
    Wat doet mijn accu tegenwoordig?
    edited January 2011
    2.8KWh als hij constant staat te stoken...bij grote tank zal dit zeker het geval zijn. Bij kleinere wel kans dat deze gemiddeld minder gebruikt omdat de thermostaat in werking treedt...zeker als de tank al warm was ivm warme retour olie en je em gebruikt om em op temp te houden.....maar alsnog loopt het wel op natuurlijk. Hoeveel kost een KWh momenteel eigenlijk?...Nie echt op gelet de laatste tijd.

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2011
    [QUOTE=fury;59379]Zouden van die verwarmings elementen voor in aquariums handig zijn voor 2e tank thuis dan al wat op te warmen?...

Zeg knutselsmurf, jij maakt van 2 auto's 1, plaats motoren die niet passen, bouwt auto,s met 6 wielen, laat diesels lopen op frituurvet.....:mozilla_surprised: Dan ga je toch niet lopen kloten met zo een aquaruim dingetje, je zet gewoom een vette WW in de tank waardoor je de PPO aanzuigt, sla je 2 vliegen in 1 klap.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2011
    Volgens mij lopen hier 2 dingen door elkaar namelijk elektrisch thuis warmen van de tank en onderweg via het koelwater.

Er zijn ook elektrische verwarmingselementjes / dompelaars speciaal voor caravans. Deze zijn om een jerrycan met water warm te houden en schakelen ook zelf uit. Kost alleen wel 70 euro nieuw ofzo

Zelf rij ik vooral diesel deze winter
  • kristof PPO Burner
    edited January 2011
    Ikzelf heb ook geen probleem met het winter weer. Ik rij met een opel combo, en de tank zit achter de voorste zetels. Ligt wel binnen in het voertuig. maar deze staat altijd buiten. Ze is wel wat ge
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    Allemaal wel interessante details hier!

Maar als de opvoerpomp bij de tank de drab naar voren kan krijgen en de motor er op kan starten, wat is dan de winst van een verwarmde tank?
    Dat is mijn vraag.

(Een-tank kan lastig starten op gestold vet voor twee-tank is het voordeel bij stollend vet wellicht groter.)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Udo,

Allereerst moet je niet starten op gestold vet of een glibberig derivaat ervan. Met 1 tank is het dus eigenlijk niet mogelijk en moet je mengen om te voorkomen dat het stolt.

Met 2-tank kun je de dikke PPO voorverwarmen, incl. leidingen en dan inderdaad overschakelen als alles vloeibaar is.

Tim
    edited January 2011
    [QUOTE=easy rider;59397]Zeg knutselsmurf, jij maakt van 2 auto's 1, plaats motoren die niet passen, bouwt auto,s met 6 wielen, laat diesels lopen op frituurvet.....:mozilla_surprised: Dan ga je toch niet lopen kloten met zo een aquaruim dingetje, je zet gewoom een vette WW in de tank waardoor je de PPO aanzuigt, sla je 2 vliegen in 1 klap.

Was eigenlijk meer dat ik op de wekelijkse rommelmarkt hier er ineens een stuk of 3 bij iemand zag liggen......en dan ga je toch denken van..goh als dat nu spotgoedkoop is kan dat handig zijn om te hebben liggen. Mn auto kan thuis helaas niet zo makkelijk aan het net...dan moet ik de auto in de voortuin zetten en een kabel door de brievenbus gaan trekken ofzo.....maar op de zaak kan ik em wel zetten. Maar das nie voor dagelijks. Maar voor een paar euro zou het wel intressant kunnen zijn om ze mee te nemen..hoewel ze er wel erg nieuw uitzagen.

En Kristof....netjes dat je op de isuzu motor nog een 2e alternator kwijt kon....daar is toch zeker niet veel ruimte voor. Of heb je geen servo erop?

Greetz
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited January 2011
    Ik rij zelf nu voor het 5e jaar op een 2 tank systeem en heb nog geen voorverwarming nodig gehad. 5 jaar geleden gingen we naar noorwegen waar het s'nachts eens -25C was geweest. Nu had ik de tank wel met 50% winterdiesel gemengt in Kiel dus geen 100% koolzaad. Maar verder geen problemen gehad.
    Laatste jaren reed ik voornamelijk op GPO en in de winter mengde ik er er dan wel eens een liter of 5 diesel bij. Volgens Elsbett kun je op koolzaad zowiezo tot -10C ongemengd.
    Ik heb de GPO/koolzaad in de schuur staan waar het toch meestal net boven nul blijft. Afgelopen maanden eigenlijk niet bijgemengd (rij nu op 90% koolzaad met 10% GPO) en geen problemen. Ik let er wel scherp op dat de motor op diesel wordt gestopt. Je moet het noodlot nou ook weer niet verzoeken...
    Overigens hou ik de voorraad wel een beetje in de gaten maar daar zit geen wit stolsel in van betekenis....
    Moet zeggen dat ik eigenlijk een beetje op aanraden van Nico deze winter op KZO ben overgegaan ipv GPO. Maar zomers gaat er wel weer GPO in.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2011
    fury,
    inderdaad, mijn comb heeft geen servo. De tweede alternator bevind zich boven de originele. Ben misschien wel vanplan nog ooit servo te monteren, maar dan zo een elektrische servo wat ze op de laatste modellen corsa B hebben gemonteerd. Dus elektro motor die binnenkant aan het stuurkolom gemonteerd is.

mijn combo heeft geen opvoerpomp. Dus de ip moet alles alleen aanzuigen. Het voordeel van alles ( elektrisch ) te verwarmen is dat ik altijd kan overschakelen naar PPO. Ook als het -30 zou vriezen ( want wel niet gebeurd ) kan ik de wagen starten op diesel en krijg is alles op temperatuur. Toen ik heel het systeem in elkaar aan het steken was had ik schrik dat alles zou stollen in de winter in de leidingen en dat de IP dit niet aangezogen zou krijgen. Ik kan nu puur rijden in de winter zonder bij te mengen. Alleen dus zorgen dat ik optijd terug op diesel schakel voordat ik hem stil leg.
    edited January 2011
    Ah zo ja...dat verklaart de ruimte:)... Wist niet eens dat ze op de laatste corsa B's nog electrische servo hebben gemonteerd...Hopenlijk niet zo'n zelfde als op de Astra G. Dat is echter electrohydraulisch met een pompunit achter de motor. Rot dingen..gaan nog wel eens kapot en zijn zeker niet goedkoop. Dus die wil ik zelf zeker niet.
    Mijn astra TDS heeft gewoon de normale hydraulische bekrachtiging..dus kan daar geen dynamo kwijt. De astra X17DTL ook gewoon de hydraulische.
    Dus zware tank verwarmingen op 12V gaan we maar niet doen. Zal idd in ze winter wel wat bijmengen worden. Rij enkel GPO en heb geen KZO staan. Wel in de winter vaak wat hoger deel GZBO dan de GVO

greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2011
    Stel je zet op de PPO leiding een kortgesloten retour.

Dan kan je aan het einde van je rit de aanvoer op Diesel zetten en de retour op PPO.

Dan dwing je de retourdiesel door de aanvoerleiding van de PPO. Dan laat je het even zo staan zodat je zeker weet dat de leiding vult met diesel en de ppo teruggeduwt wordt in de 2e tank. Dan hoef je nooit een verwarmde slang te hebben om de leiding tegen stollen te beschermen.
    Vervolgens hou je thuis met een elektrisch element je tank op temperatuur en je bent er toch?
    edited January 2011
    De retour kun je zo idd wel vullen met diesel...maar de aanvoer leiding zit nog wel vol PPO...die vult zich pas met diesel als de hele tank vol met diesel zit vrees ik.

greetz!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2011
    [QUOTE=fury;59512]De retour kun je zo idd wel vullen met diesel...maar de aanvoer leiding zit nog wel vol PPO...die vult zich pas met diesel als de hele tank vol met diesel zit vrees ik.

greetz!

Nee, kortgesloten retour. Je zet de aanvoer op diesel maar de retour laat je nog op ppo staan. Dus je dwingt de diesel in de aanvoerleiding van de ppo te gaan. Bij de volgende start zit er dan diesel in de ppo aanvoerleiding.
    edited January 2011
    Ben zelf geen KGR rijder...dus vandaar. Heb zver niet zelf ged8 en maak in zo'n geval meestal ff schetsje... zegt zoveel over hoe of wat.

Greetz
Sign In or Register to comment.