Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Merc 300TD W123 van de Drivert

DrivertjeDrivertje PPO Master
edited April 2013 in Mercedes
berichtje van the Drivert. Mannen niet schrikken maar the drivert doet de benz in de verkoop!
Jullie kennen hem natuurlijk wel allemaal, was een 250, maar is dit jaar een 300 van gemaakt. Is nu ook opnieuw gekeurd door de RDW.
diferencieel is aangepast, zodat hij niet meer 195 loopt, maar 180. Is voor mij zat, en het leverd veel meer trekkracht.
Tja en waarom doet the drivert dat nu???
Hij heeft een 300TD uit "85 gekocht! (123) , en geloof me maar, jullie hebben geen mooiere gezien, waar dan ook.
Foto's volgen natuurlijk, als die natte shit van de weg is, en hij lekker is gewassen.
ik hoop dat hij nog voor de kerst is omgebouwd naar GPO, want nu stink hij als een bunzing naar de Dino.
the drivert
«1

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Een 300TD nog wel gekocht..mooi!... mooie machientjes. En een echt goeie niet rotte is toch zeldzaam..dus extra mooi dan:D

Ben benieuwd bij de volgende meeting zullen we em zeker wel zien toch?

Zal mn ogen openhouden voor een nw baasje voor deze.. zet evt bouwjaar en Prijs er ook bij?

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2010
    Gefeliciteerd! Dit is eenzelfde model als Ingmar heeft?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Nee udo,

Het is zoiets:

image

Tim
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited December 2010
    Ok, even een kleine aanvulling dan, het bouwjaar is 86, augustus. De spatbordjes zou ik wat aan gaan doen, die zijn niet zo mooi meer. Maar wilde hem dan helemaal strippen en totaal overspuiten. Dat werd toch iets wat me een beetje veel geld ging kosten, en vooral tijd.
    Nu werd me deze 123 aangeboden, en daar was al dat werk al aan gedaan. Dus ja de keuze was dan snel gemaakt.
    Overigens qua motorvermogen is het wel een stap terug hoor. Bijde wel een 300, maar mijn oude karretje is echt een wolf vergeleken bij deze poedel.

Wie weet een leuk project voor de toekomst. Ze zeggen dat ook een 124 motor in een 123 past. Klopt dat ook Fury? En ja heb nu geen automaat meer, best wel eeen stap terug, maar ja het is wel een plaatje.
    Ben al begonnen met de ombouw. eerst maar de WW flink in de isolatie aan het zetten.

Weet eigelijk nog niet presies waar ik het beste de koelwater slangen kan cutten. Heb ook net een hotfrog binnen gekregen, maar de juiste plaats daarvoor, zodat ook mijn blok warm wordt, en niet alleen de ww is even uitzoeken, Hoe gaat de circulatie lopen straks met een motor die niet loopt.
    we klooien nog even verder, maar heb ook niet zo veel tijd nu. Maar de Dinoprijs is een leuke drijfveer toch maar op te schieten.
    de drivert
    edited December 2010
    Yep Tim, die is het, maar dan niet meer in de orginele kleur. Is zwart, met een tinje paars er in als hij in het zonnetje staat.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Hoi Drivert,

Gefeliciteerd ;).
    Hier kan je wat algemene info vandaan halen (onder MB-baureihen).

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2010
    Mooie bak Drivert.

hotfrog? was da?
    edited December 2010
    Pena ik ben alergisch voor Duits! behalve dan voor de auto's :-) ik denk dat ik er wel uit ga komen. ben wel benieuwd of de kachel aan moet blijven staan om de circulatie er in te houden.

Udo, link klopt. Of het inderdaad goed gaat werken is aftewachten.
    Hotfrog is bestemd voor 1600 cc motoren, zwaardere motoren duurt het voorverwarmen erg lang.
    1600 is 30 minuten, voor 3 ltr's 2 uur. is nogal een verschil niet... maar ook die slangen maar goed isoleren dan moet het toch gaan werken lijkt me. Voordeel is dat de hotfrog vlak voor de ww komt, dus bijna direct warme olie met de start.
    Voor mijn gevoel zit warme koelvloeistof boven in het blok, maar in de slangen lopen juist van onder naar boven. direct naar de waterpomp, (zit best wel laag) zit er een aftakking naar de kachel. koude kant van de kachel gaat weer naar de bovenkant van het blok.
    Voor mijn gevoel klopt dit niet??? maar ja het zal wel goed zijn.
    drivertje
    edited December 2010
    Drivert,

Kijk even goed dat je hem op het primaire koelsysteem aansluit. Dwz in het kachelcircuit (meestal is dit ook primair, of in ieder geval voor de thermostaat. Het heeft geen zin ook je radiateur te gaan verwarmen. Alleen je blok en idd en ww zou niet gek zijn.

Ik zou ook altijd voor de 55gr versie kiezen, die hogere versie doet de thermostaat openen en dan krijg je hem met dit weer nooit warm.

Ja, door te starten :mrgreen:

Tim
    edited December 2010
    Tim, ik zat met waar te plaatsen met mijn hoofd erg bij "we willen verwarmen" te denken , en dat ook bij de radiator, maar dat ding moet dus koelen, haha, we zijn zo lekker bezig met alles op temperatuur te brengen dat je vergeet dat dat ding juist andersom moet werken.
    ik zal eens kijken of ik kan zien welke ze gestuurd hebben, werd bij de bestelling niet gevraagd welke je wilde.
    Maar waar te plaatsen blijft niet zo makkelijk te bepalen, weet ook niet of het echt uitmaakt, maar wil het graag in een keer goed doen.
    normaal halen we het warme "water" met een T-stuk uit de slang van de kachel die primair de kachel voorziet dus voor het regelventiel, koude kant ww gaat retour naar retourslang van de kachel. Dus blijft voor mij de vraag, plaats ik de hotfrog voor of na het T-stuk in de koude kant. volgens de beschrijving moet hij aan de koude kant, bij sommige auto's moet de kachelbediening dan open blijven staan.lees je dit nog voor je naar je werk gaat bel me dan ff-ies wil nu toch eens gaan tuffen op gpo, ja koolzaad is al op :-( en de golloper zuipt Dino! andere blikje staat nog bij de garage voor apk, maar die knakker is ziek.(eenmanszaak) Ik ga zo naar de loods. de mazzel
    edited December 2010
    Drivert,

Aan de koude kant van de kachel, dan bedoelen ze waarschijnlijk de retour uit het interieur. Dat is op zich logisch, daarna gaat ie verwarmd, eerst door het blok, dan retour door het interieur. Als je de fan van je interieur ook op een of andere manier kan aansturen, is ie van binnen ook lekker warm (niet krabben).

Waar je ww zit is op zich niet belangrijk, als ie maar in het kachelsysteem zit en een kleinere leidingdiameter heeft dan de kachelslang. Anders circuleerd hij hoofdzakelijk over de ww :roll:.

Tim
    edited December 2010
    heb de oplossing gevonden hoor, alleen loop ik elke keer tegen het zelfde probleem aan. Tijd! morgen maar kijken of ik het allemaal af kan maken, in iedergeval rijdend.
    electra hotfrog komt dan later wel, wel al vast de kele zoi gekocht voor een electra systeempje zo aan te leggen dat ook een straal lacheltje gelijk aan gaat met de hotfrog.
    dan is werkelijk alles lekker warm, dus idd niet krabben, want dat is lastig s'morgens om 5 uur. als het spul zit zal ik plaatjes schieten.

Wat anders, de 124 is al verkocht, Hautessa gaat er in tuffen.

Drivertje
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Straalkacheltjes hebben al meerdere malen dashboards doen smelten......

Dat straalkacheltje zou ik vervangen door ventilatorkacheltje.
    Dat is een stuk veiliger omdat de warme door de luchtstroom beter verspreidt.
    2000Watt en in 10 minuten vrij zich door de voorste ruiten
    edited December 2010
    [QUOTE=Drivertje;59123]....als het spul zit zal ik plaatjes schieten....

En snel een beetje :D. ben erg benieuwd hoe dat werkt. Zit er aan te denken om ook zo een ding aan te schaffen, dan kan ik weer 100%GPO gaan stoken. Enne, volgens mij hebben ze geen 55 graden uitvoering voor zover ik dat kan zien op die site.
    edited December 2010
    edited December 2010
    Thanks voor de link Tim. Die 55 graden uitvoering is nog goedkoper ook.

Nu nog een mijn WKK bouwen en het ding kan ook op GPO van stroom voorzien worden :D.

Trouwens wel even zwaar topic vervuiling, hoop dat de topicstarter dit niet erg vind :mozilla_oops:.
    edited December 2010
    Er geen probleem hoor, ben zelf ook heel benieuwd hoe dat ding in praktijk gaat werken. Heb een flink blok, dus die 80 graden moet voor mij goed zijn. lijkt me dat de thermostaat niet zo snel in zal springen. is echt een heel klein aperaatje, we gaan het beleven. en Man, ik bedoelde ook een ventilatorkacheltje. gebruik het al heel lang, gaat erg goed.
    morgen verder.
    edited December 2010
    Zeker leuk apparaat...en leuke prijs ook wel:)....alleen moet de auto dan wel geparkeerd staan nabij een stopcontact. Vind een Webasto ook wel ontzettend mooi...maar die zijn echt wel duur! En moeten op dino (of benzine)....kom je op 3 tanks systemen uit strax...hoewel rooie diesel dan wel mag(voor de standkachel enkel uiteraard):D

Greetz!
    edited December 2010
    Hete kiker werkt! ombouw is gereed, fototoestel ligt alleen nog in de werkplaats.
    Alleen een klein foutje gemaakt. stekker voor buiten de auto moet natuurlijk een mannetje zijn, ik had een vrouwtje, met een mooi klepje voor alle prut en zout tegen te gaan op de stekker. moet morgen of overmorgen dus toch nog een kleine aanpassing doen. Maar de test werkte prima. het eerste wordt de WW warm, en dat is al met 10 min. de motor wordt pas lekker warm na 1 a' 1.5 uur. Maar zonder hotfrog starte hij ook prima, maar gaat het weeer pittig vriezen, dan is het toch wel fijn als je blok ook op temperatuur is. maar zonder dat het blok verwarmd wordt vind ik de hotfrog al een uitkomst voor ppo rijders. ww met 10 min op bedrijfstemperatuur, geweldig!
    En ja die hij staat naast de schuur.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited December 2010
    Kon niet wachten, heb al een kijkje genomen in de magische GPO toverloods van de 2N's. Echt een heeeeele nette 123 station, proficiat.

De ex 250d/300d W124 van Drivertje staat inmiddels al veilig gestald in de garage, waar hij een aantal maanden op adem mag komen door al die zware GPO geladen karren te trekken en het gejakker van Drivertje. Jeetje heb 20 minuten angst uitgestaan toen hij mij even een demo gaf van de 300 naar het postkantoor om over te schrijven. slingerweg volgas. bijna iedereen seinde of toeterde. Volgens Drivertje waren dat allemaal kennissen, maar ik twijfel of het niet was omdat ie als een daaaaaasz reed. Allemachtig wat sjouwt die aangepaste 250d naar 300d met andere overbrenging. Vanaf vandaag mag hij zijn ouwe dag rustig en kalm slijten, zonder zware karren, maar nog wel op de goudgele 1e klas sap van de 2N's.

Je gaat nog spijt krijgen van de verkoop hoor...

Hautessa
    edited December 2010
    Mooi dat de 300TD een goed huis gekregen heeft. Er zijn gewoon auto,s die goed bewaard moeten blijven en deze is er 1 van.
    edited December 2010
    Hautessa klein beetje spijt had ik al hoor, hij is dus met pre-pensioen nu ? waarom zou jij nu anders zijn dan in die audi A4? ik geloof er geen snars van.
    tot op de volgende meeting dan maar, O whe als je er niet bent! blijft een beetje oude liefde van me dat begrijp je wel he!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2010
    [QUOTE=hautessa;59146] slingerweg volgas. bijna iedereen seinde of toeterde. Volgens Drivertje waren dat allemaal kennissen,
    Hehehe :D
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;59147]Mooi dat de 300TD een goed huis gekregen heeft. Er zijn gewoon auto,s die goed bewaard moeten blijven en deze is er 1 van.

Een goed huis??? Die auto weet niet wat hem overkomt met the Drivert! Arme beessie, denkt dat ie na 25 jaar trouwe dienst, rustiger aan mag doen.

Eigenlijk zou Drivert een BMW rijder moeten zijn, dat matcht meer met zijn "vlotte" rijstijl.
    Overigens denk ik zelf dat ie in het dagelijks leven niet zo rijdt hoor. Het zal wel een demonstratie zijn geweest waartoe de 300d in staat is.
    edited December 2010
    Ik redt meer arme oude astra's van de sloop..dan hebben ze een 3 ton gelopen en w8 hun het conservenblik lot in niet al te lange tijd...en dan komt Fury...en die geeft ze een kans om te blijven leven...maar wel voor een prijs...zwoegen voor de kost!!!! Auto's slepen, en op de baan meerijden met de zwaardere jongens.... maar krijgt dan wel weer het benodigde onderhoudt...nu zelfs winterbandjes eronder....

Dus na 15j trouwe dienst mogen ze nu echt gaan werken.... zijn ze amper van school af h
  • RogerRoger PPO Addict
    edited December 2010
    kom binnenkort eens kijken naar je W123.
    edited December 2010
    een paar foto's van de hotfrog en de ombouw.
    image
    dat zo'n klein ding zo veel warmte af kan geven!
    image
    hotfrog onder de hood!
    edited December 2010
    de ombouw.
    image
    het spul ingepakt.
    image
    zijaanzicht
    image
    ww ingepakt
    image
    mb filtertje verangen door heiprofilter
    edited December 2010
    image
    de boel fff een beetje zwart gemaakt.
    image
    zijaanzicht.
    Ja ik weet het nu eigenlijk ook het luchtfilter nog een nieuw verfje. Maar dat is voor de volgende keer.
    Als het niet meer vriest zal ik het oude beestje ffies wassen en een leuk plaatje schieten.
    De drivert
    edited December 2010
    Oh wat mooi!!!! Alhoewel ik het al live had gezien natuurlijk. Heb je die bengelende stekkerdoos nu al vervangen onder de bumper?
    edited December 2010
    Zit nu een mannetje aan, en hij is ingeplugd. Ja want morgen ochtend wil ik in een lekker verwarme kar stappen. Heerlijk!!!
    edited December 2010
    Drivert,

De hele nacht? 1,25kW x 12 uur x 0,25 = € 3,75

Of gebruik je een timertje?

Tim
    edited December 2010
    Nee op een tijdschakelaar.
    Vannacht nog maar eens proberen, temp was nog niet hoog genoeg vanmorgen vond ik. Of ik had hem verkeerd qua tijd ingesteld.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Hotfrog leuk en aardig ding. Ik hoor geen van die stermannen opmerken dat de IP en dus ook de PPO in de IP bij de eerste start nog steeds buitentemp is. (1-tanksysteem)
    of lopen die sterren en BMW-man nu naast hun schoenen door ster-allures :confused:
    edited December 2010
    Eric,

Niet waar, de lijnpomp zit (bijna) letterlijk tegen het blok. Bij mij wordt ie te heet om aan te raken, na een leuke rit. Dus met de hete kikker zal hij mee opwarmen.

Testje voor morgenvroeg, Drivert?

Tim
    edited December 2010
    Tim, had de deur al op het nachtslot, en morgen vrij. Maar wil het zelf ook even weten, dus toch nog maar even naar de schuur. Zet hem op 2 uur, kijken wat de temp zal zijn morgen.
    En voor de opmerking dat de stermannen met 1 tanksystemen toch koud starten, dat zal wel, maar of je nu eerst moet wachten tot je WW op temp is, of dat je kan starten met een ww die op 80 graden staat. Lijkt me een verschil waar je toch wel blij mee mag zijn.
    start op het werk ook nog steeds prima zonder, maar als het "met" kan, en ook m'n interieur lekker warm is waarom zal je dat dan niet doen? Mag een ander best kritiek op hebben, zit ik niet mee.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Leuk zo'n systeem, ik heb nog zitten denken om zoiets te maken met CV-aansluiting, dan is het toch iets energie-effici
    edited December 2010
    [QUOTE=soapwater;59172]Ik laat de Xsara nu gewoon een half uur draaienOh oh oh, slecht voor milieu en je motor. Gewoon krabben en rustig wegrijden. Ik moet binnen ook al krabben :(

Tim
    edited December 2010
    maar ach, als je de hete kikker ertussen hebt is het altijd beter dan een volledig koude ppo (ww) de eerste km's. Ook is het dingetje zo klein en simpel, het is niet ingewikkeld. Zelf zat ik wel te denken of het niet kan met een extra 12V autoaccu in de auto die je tijdens het rijden oplaad en dan via een omvormer op 220v op de hete kikker kan.

Zelf heb ik 3,5 uur hout kunnen zagen met een dikke auto accu + omvormer naar 220v met een decoupeerzaag. Mijn kennissen zeiden eerder dat je het zonder lopende motor nog geen 15 minuten uithoudt. 3,5 uur hield ie het uiteindelijk vol...

Waarom via omvormer?

1.Geen stroom van thuis gebruiken maar tijdens het rijden opladen met iets extra gpo verbruik...
    2.Geen stekker meer buiten de auto bengelen.

p.s. Kan iemand mij uitleggen waarom het slecht voor de MOTOR is om de auto een half uur te laten draaien? Zelf doe ik dat namelijk ook wel es.
    edited December 2010
    [QUOTE=hautessa;59174]...p.s. Kan iemand mij uitleggen waarom het slecht voor de MOTOR is om de auto een half uur te laten draaien? Zelf doe ik dat namelijk ook wel es.

Dat is slecht voor de motor omdat op dat moment de motor niets aandrijft en daardoor de temperatuur in de verbrandingsruimte te laag blijft waardoor de ingespoten brandstof condenseert op koude zuigerkop en cilinderwand wat resulteerd in een niet volledige verbranding waarbij onverbrandde koolwaterstoffen via de uitlaat naar buiten komen en erger langs de zuiger het carter in gaan. Tevens krijg je een laag teer/roet bovenop je zuigerveren die later bij een hogere temperatuur en druk in de zuigerveer groef gedrukt worden zodat je zuigerveren minder speling krijgen waardoor ze overmatig gaan slijten. Tevens wordt de verbrandingsruimte niet goed schoon gebrandt zodat er zich kool kan afzetten op de klepafdichtingen van de uitlaatkleppen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2010
    Stationaire motoren zijn er om stationair te draaien,
    auto motoren zijn er om een breed toerental spectrum te draaien.

Motor gebruiken waarvoor ie gemaakt is ;)
    Voor de rest, zoals Easy Rider postte.
    edited December 2010
    Wodan,

Dat van stationaire motor klopt, maar ook die draaien eigenlijk alleen op shows zonder belasting. En zeker een diesel houdt van koppel. Werken dat kreng!

YouTube - Lister CS 6-1 1935 and Corn Crusher

Unbeaten and unbeatable!

Tim :mrgreen:
    edited December 2010
    Heb de bouwdelen om een soort hotfrog zelf te maken op 12V... een electrische koelwater verwarmer (helaas can-bus aangestuurd...dus eens kijken of ik em met clixons kan laten draaien zonder dat ie komt te overlijden) uit een bmw E46 320D en een klein electrisch waterpompje uit een calibra V6......hier moet wel iets leuks mee te bouwen zijn:)..Maar Hotfrog is wel erg mooi.... zo jammer dak nog geen electrische aansluiting nabij mn auto heb....Standkachel vind ik ook erg mooi..maar weer zo duur.

Greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Drivert, is geen kritiek in negatieve zin, alleen een terechte verwijzing naar stukje techniek/probleem van het koudstarten. blijkbaar zoals Tim aangeeft, kan je op jou manier indirect ook de IP verwarmen. Mooi toch!
    voor de overige opmerking over de WW, das waarom een 1-tanker als ik een poelheizer in het systeem heeft.
    Hautessa is al weer verder aan het denken, mooi! (en onafhankelijk)
    edited December 2010
    Tim heb even lopen klooien, Benz starte niet meer, had een radio omgeruild met Hautessa. is er op de een of andere manier een lekstroompje ontstaan, dus telkens lege accu. Lek stroompje lijkt nu verholpen, maar heb nog wel ergens een verstopte zekering zitten of een aarde die niet meer aangesloten is. Op verschillende meters en gebruikers geen prik meer.

Heb nu de hete kikker geprobeerd, met 1 en met 1.5 uur en 2 uur, maakt niet zo veel uit. de motor heeft een groot verlies door zijn massa, wordt beetje warmer dan handwarm, temp.meter op dashboard slaat niet uit, maar is toch al een stuk beter dan een ijsklopje.
    Overigens ik heb de hotfrog zo aangesloten dat hij op de ww tegenstrooms werkt dan het koelwater normaal doet.
    Dit heeft als voordeel dat de WW wel snel warm is en het blok wordt het ook, maar mag niet starten met de 230v er op, omdat het koelwater dan de andere kant op gaat stromen.
    Is wel anders op te lossen met een T-stuk anders te plaatsen. Maar dan wordt de WW minder warm. Nu is hij glooiend heet.
    ik zal eens kijken of ik het in een stroomschema kan zetten, maar ben nog al druk.
    Voor een ieder mij bevalt die kikker erg goed. Is ook nu de tijd om hem te gebruiken. Leek mij een beetje zonde om dit pas weer als nieuw project op te pakken voor volgend jaar.
    Vind het overigens vreemd dat er nog niemand op het forum was die dit al eerder geprobeerd had. Weet ook niet hoelang dit ding al op de markt is. Maar voor mij een dikke 10!
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited December 2010
    [QUOTE=Drivertje;59196].
    Dit heeft als voordeel dat de WW wel snel warm is en het blok wordt het ook, QUOTE]

Ben benieuwd of het niet van invloed is op het voorgloeien en daarmee ook het starten. Mijn 240td start koud beter dan warm door normaal/lang voorgloeien en slechter/kort door warmer koelwater.
  • RogerRoger PPO Addict
    edited February 2011
    Heb hem eindelijk mogen aanschouwen de W123 300TD van Nico.

Aanschouw de wagen van onze Oliesjeik in Den helder !

image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    @Nico, wow prachtig ding zeg, alleen het houten stuurtje(diameter te klein) en de grote ster zijn discutabel:) Velgen twijfel ik nog over...

In scandinavie werd de w123 uitgebracht met een spiraal op 220v in het blok. Deze is er gewoon uit te schroeven. Ik heb geen idee van het aantal watts. Werd gebruikt om als je ging shoppen, je auto op de parkeerplaats in te stekkeren zodat de boel niet ging bevriezen.
    Ben er zo een tegen gekomen op m'n zoektocht naar een w123 toen.

gr Ton
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    @Nico: dat ziet er zeker goed uit zeg!

@Suzuki: in ons OM602 blok kan ook een verwarmingselement ingeschroefd worden. Of het in jouw OM601 blok ook kan weet ik niet.
Sign In or Register to comment.