Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mercedes 240td 1979

ZX plantengieter PPO Burner
edited February 2013 in Mercedes
Sinds enkele maanden in het gelukkige bezit van een redelijk gave 240td. Nou ja, ik heb sinds die tijd weer geregeld onder de motorkap moeten kijken en stil gestaan op de meest wenselijke spots. Toch blijven lachen, want je als God in Nederland te voelen achter het stuur is toch wel wat waard. Het zijn dan ook allemaal kleinigheden. Als eerste met een grote aanhanger met wijnvaten langs de rijksweg gestaan, hij stopte er meteen mee. De tankmeter gaf nog een kwart aan, maar er bleek uiteindelijk toch ietwat te weinig tankinhoud te zijn. Een verstopt filter natuurlijk ook en sindsdien die rommel als reserve voor onderweg als het echt moet achterin. En ik had maar 20% gpo getankt!
Als eerste de verstuivers van nieuwe naalden laten voorzien en de openingsdruk van standaard 115 naar 125 opgeschroefd. Dat maakt de motor vlotter en krachtiger. Met een buitentemperatuur tussen 10 en 20 graden 95%gpo en 5% b100.
Tweede niet ppo gerelateerd, maar wel nodig is het vervangen van de waterpomp die steeds meer ging lekken in korte tijd. Danzij twee afgebroken boutjes een gezellig dagje bezig hiermee. De oplossing kende ik in eerste instantie niet voor de boutjes, na het gehele huis gedemonteerd, moertjes op de kleine eindjes lassen en voorzichtig wurmen, draad weer optappen en copaslib ertussen. De temperatuur is sindsdien tussen de 70 en 80 gr. Een nieuwe thermostaat ligt al te wachten.
Volgende stap is het kopen en plaatsen van een warmte wisselaar, ingepakt en wel achter de motor ter hoogte van het kleppendeksel geprakt. Op temperatuur is de motor nog rustiger en krachtiger, de wisselaar doet zijn werk goed.
Met een buitentemp van rond de 5 gr. 5% benzine toegevoegd.
Van de week weer een filterwissel nadat ie bij 90/100 wat leek in te houden (plastic origineel voorfiltertje en klein hoofdfilter). Wat me opvalt is dat er in het plastic filter lucht blijft zitten, een aardige bel die maar niet wil weggaan. Kan dit kwaad? Bij vorige (ook benzine) auto's was dit ook.
Starten lukt alleen bij voorgloeien en 15 sec. doorstarten, even klein beetje gas en blijft stationair goed lopen. Met 10% benzine wordt de starttijd gehalveerd. Ben er zelf aan gewend, langslopende mensen kijken wel even op: doet ie het of doet ie het niet. De gloeipitten zijn overigens goed (getest), standaard nagloeien.
Wat ik nog op een verlanglijstje heb is een poelheizer, iemand nog een ECHTE in de aanbieding? Mogelijk een extra pompje achterin als het echt koud wordt.

Mijn ZX staat inmiddels al een tijdje bij de lokale sloperij/garage. In verloren tijd wordt deze apk klaar gemaakt, nieuwe remschijven en blokken voor is voldoende, deze zitten nog op mijn 2e zx(schade). Hierin zit overigens ook nog een motor met 185.000 km.(kleine dingetjes erafgehaald) en bosch pomp, mocht iemand dit zoeken.....
Mocht het weer bar en boos weer worden kan de ster even asiel aanvragen bij deze alleraardigste man.
Tot zover...

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Hoi ZX,

Klinkt goed. We willen foto's.
    En je moet natuurlijk je naam veranderen ;).

Dat 25% tank probleem heb ik in mijn topic beschreven. Zeker met 95% GPO en wat lagere temperaturen. De eigenlijke oorzaak is de leidiing van achter naar voren (zal ook 6mm binnendiameter zijn bij jou). Dit naar 8mm maken is denk ik al voldoende - maar moet dit zelf nog uit proberen.

Die luchtbel is niet erg. Heb ik ook.
    Het komt omdat de stroom van ingang naar uitgang gaat en boven die (horizontale) lijn blijft de lucht hangen. Je kan hem wegkrijgen door je filter zo te verdraaien dat de luchtbel stijgt, maar hij komt toch weer terug in ruststand.

Met 10% benzine wordt de starttijd gehalveerd.
    Leuk om te horen. Zei Zwiep ook al. Ga het eens proberen.

Suc6 verder.

Herman
    300SD
    250D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    zeiden meerdere hier over benzine. ik voeg hoogstens 1-5% bij.
  • jawata PPO Newbie
    edited November 2010
    tot 5% is het OK,erboven heb ik al verschillende malen stil gestaan!:mad:
    Zowel vroeger zonder WW of nu met WW,het beruchte verschijnsel "vapor lock"duikt dan op,even googelen en je weet er alles van,zoals die keer da'kje stilstond op de autoweg en ze me moesten afslepen...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Is niet echt Vapor Lock, maar wel gasbel in de leiding ;)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Heb je een foto van je Benz?
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited November 2010
    Zodra mijn eigen computer weer aankan, zal ik gaan uitvinden het te plaatsen.
    Gr.,
    D i c k

[QUOTE=Man@work;58788]Heb je een foto van je Benz?
    edited November 2010
    [QUOTE=jawata;58781]tot 5% is het OK,erboven heb ik al verschillende malen stil gestaan!

Al een paar honderd liter met 10% verstookt, geen probleem. Is het risico erg groot dan en waarom zou dat.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    Het percentage kan best nog omhoog. Probleem is alleen het mengen. dus niet eerst PPO in de tank en dan even langs de pomp voor wat benzine, dan kan het goed mis gaan omdat je het risico loopt dat je meteen een flinke slok benzine de IP in zuigt.

Beter is het thuis eerst de zaak goed te mengen en dan in de tank er mee.
    edited November 2010
    Alles hangt af van hoe warm je systeem wordt en de interne druk in je systeem...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Een kennis, forumlid rijdt ook op 8% benzine omdat het de olie veel dunner maakt dan hetzelfde percentage diesel en om toch in orde te zijn met de accijns. Werkt prima, ik heb z'n niet omgebouwde auto horen draaien, klonk prima. Start goed koud, weinig tot geen verschil met diesel.
    Ik zit nu op 5% Benzine en de koude start is toch niet perfect te noemen, slechts na enkele km begint hij goed te rijden...
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010

het de olie veel dunner maakt dan hetzelfde percentage diesel

Soapie, wil je die bewering wel ff onderbouwen. voor zover ik weet op basis van postings hier gaat benzine tussen de PPO moleculen zitten. CP kan je dat zo zeggen. En dus geen volume toename. Dino en petroleum geven wel volume toename. Der hangt me wel bij dat mixen met dino rond het vriespunt een ander resultaat geeft dan petroleum. Deatils, zie post van Peus en zijn diagram.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Geen technische onderbouwing mogelijk, ik heb het ook maar van horen zeggen.
    Hij had betere startresultaten met 8% dan met 5%. Vraag het hem anders zelf, hij komt hier af en toe voorbij, zeldzame Fiat-rijder en Koolzaadboer.
    Ik heb nu 5% benzine 95% KZO, maar merk toch dat ik diesel ga moeten toevoegen omdat het starten moeilijk gaat. Maar dat is natuurlijk geen lijnpomp...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    [QUOTE=soapwater;58855]Ik heb nu 5% benzine 95% KZO, maar merk toch dat ik diesel ga moeten toevoegen omdat het starten moeilijk gaat. Maar dat is natuurlijk geen lijnpomp...Starten heeft niets te maken met lijnpomp. Zoals bokkum ergens schreef, pssst, boem.

Inspuiting, compressie en bij kouder weer temperatuur (gloeien).

Tim
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58788]Heb je een foto van je Benz?

De velgen zijn net vervangen door stalen met winterbanden en originele wieldeksels. Deksels leuker.

De verstuivers ook weer tip top!
    edited November 2010
    Mooie fotokes Heer Plantengieter. Verstuivers zien d'r fris uit :D
    edited November 2010
    Leuk zo'n nostalgisch jaren '70 kleurtje ;)
    Kekker karren met die bak!
    edited November 2010
    ZX,

Zie ik daar afdichtmiddel tussen de draad uitkomen?

Tim
    edited November 2010
    @Tim. Dat is een zegelverf die ik gebruik nadat de verstuivers zijn afgesteld op druk.

Je mag nooit een afdichtmiddel gebruiken tussen die schroefdraad. Het heeft ook weinig zin omdat de afdichting niet daar plaats vind maar in het inwendig van de verstuiver namelijk tussen het bovendeel en de tussenplaat boven de nozzle.
    edited November 2010
    Hey Eric,

Helemaal duidelijk, maar scherp blijven ;)

Tim
    edited December 2010
    Maandag 29-11 om 07.00 uur starten bij -4, motor draait rond, niet van harte, slaat net niet aan. Accu op zijn retour ws. Peugeot Partner 1.9d zonder een druppel gpo (Lucas en een vriendin die altijd wil starten ?!) ervoor en met kabeltjes er tussen direct starten. Geen tijd verder en gaan ,'s middags slaat ie wel aan, nog steeds net onder nultemp.
    Mix van 70%GPO/10%diesel/10%B100/10%E95
    Dinsdag zelfde liedje, ook geen tijd, maar kom wel thuis. Wil morgen wel zelf starten en giet er 25 liter diesel bij.
    Woensdag ook niet starten, na verse accu prakken, past ook maar net, en wel starten onder zelfde temp van net-3/4. Accu 100 ah ipv 90.
    Mix met 70% is bij -4/ -5 is toch te hoog zonder aanpassing met enige voorverwarming.
    Maar verder uitproberen wat de grens is om te starten, mischien boer Piet bezoeken. Eenmaal gestart is rijden probleemloos nl.:p
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Hoi ZX,

70% bij -5°C is misschien een beetje veul.
    Maar een vriendin die altijd wil is ook wat waard ;).

Zeker voor een diesel is een goede accu onontbeerlijk.

Herman
    300SD
    250D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2010
    ZX,
    als de B100 gemaakt is van frietVET, moet je dat er niet bijdoen. B100 stolpunt is sterk afhankelijk van de gebruikte olie. B100 van frietvet stolt al bij 5 graden C.
    Niek
    edited December 2010
    [QUOTE=ZX plantengieter;58993].....Accu op zijn retour....na verse accu prakken....en wel starten onder zelfde temp van net-3/4....Eenmaal gestart is rijden probleemloos...

Het vervelende van een diesel motor is is dat het een compressie motor is. Derhalve komt de ontsteking van de brandstof bij starten deels van temperatuur en van compressie, compressie zorgt op zijn beurt weer voor temperatuur. Als nu de motor iets te langzaam rond draaid of de zuigerveren zijn een beetje lam, kleppen sluiten niet 100% meer af dan heb je niet voldoende compressie en dus ook niet de gewenste temperatuurverhoging in de verbrandigsruimte/voorkamer om de zaak in de fik te krijgen. Ga je dan ook nog eens op een mengsel rijden van PPO wat bij een veel hogere temperatuur ontsteekt dan diesel dan heb je vaak een probleem, het zaakje gaat gewoon niet in de fik.

Het zou beter zijn, heb ik wel eens zitten denken, een startmotor zo te wikkelen dat hij de motor met 1000 toeren in de ronte gooit i.p.v. de standaard ongeveer 450 toeren. Zeker weten dat je hem gestart krijgt bij -10 op een nog redelijk vloeibaar mengsel met hoog PPO percentage.
    edited December 2010
    Klopt, je moet een zeker toerental halen of het lucht/brandstofmengsel krijgt de tijd om te ontsnappen en je bouwt niet genoeg druk op en leven in de brouwerij te krijgen ;)
    Vandaar dat mijn dieselaartje start op 24V ipv 12V, startmotor heeft dan toch net iets meer kracht en vermogen...
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;58997]
    Het zou beter zijn, heb ik wel eens zitten denken, een startmotor zo te wikkelen dat hij de motor met 1000 toeren in de ronte gooit i.p.v. de standaard ongeveer 450 toeren. Zeker weten dat je hem gestart krijgt bij -10 op een nog redelijk vloeibaar mengsel met hoog PPO percentage.

Ik start de accu niet helemaal leeg, heeft nog wel kracht om, zij het te langzaam, door te draaien. Mijn gevoel zegt dat ie toch niet wil aanslaan en kap er dan mee na twee keer 15 sec. starten. Met een draaiende tweede auto aangesloten draait de motor met starten inderdaad twee keer zo hard rond en slaat vrijwel meteen aan. Lijkt met meer voltage dan 13/14V sneller rond te draaien. Geen wetenschappelijk bewijs, maar je theorie van meer toeren op de startmotor herken ik wel.
    Vroeger (of als mijn Dafje weer zou starten nu) een 6 volt starter met een 12 volts accu verbonden. Draait als een tierelier rond en met een scheutje benzine in de carburateur na tig jaar stilstaan heel snel lopen. Of het de levensduur van de startmotor bevorderd heb ik nooit uitgeprobeerd. Daf is/was wel een wereldauto natuurlijk.
    edited December 2010
    [QUOTE=Niek;58995]ZX,
    als de B100 gemaakt is van frietVET, moet je dat er niet bijdoen. B100 stolpunt is sterk afhankelijk van de gebruikte olie. B100 van frietvet stolt al bij 5 graden C.
    Niek
    Klopt, de afkomst van onze B100 is niet altijd duidelijk, in het "slechtste" geval zit er palmolie in, meestal soya of zonnebloem. B100 wordt gemengd voor het filteren, de benzine later toegevoegd en gemixt. Sinds mijn thuistap 1liter per uur verpompt weer de gieter te voorschijn gehaald en ik zie wat er in de tank verdwijnt. Geen dikkke bagger in elk geval, maar goed vloeibare mix.
    D i c k
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2010
    ZX P,
    Het lijkt me dan toch dat je accu niet helemaal fris is.
    Of dat de laadspanning te laag is
  • carl PPO Addict
    edited December 2010
    ZX P

Mijn accu had dit ook een hele tijd dat trager rond gaan ,en gaf van de ene dag op de andere zijn geest.

Misschien dat de motorolie te dik wordt,dan kan hij ook langzamer rondgaan .

grtjs carl
    edited December 2011
    Na de vernieuwing van de site niet meer in staat mijn dagelijkse volgen van de berichten uit te voeren. Lezen gaat moeizaam, een berichtje zetten al totaal niet. De laptop van mijn van mijn vriendin brengt nu uitkomst.
    [QUOTE=easy rider;58997]Het vervelende van een diesel motor is is dat het een compressie motor is. Derhalve komt de ontsteking van de brandstof bij starten deels van temperatuur en van compressie, compressie zorgt op zijn beurt weer voor temperatuur. Als nu de motor iets te langzaam rond draaid of de zuigerveren zijn een beetje lam, kleppen sluiten niet 100% meer af dan heb je niet voldoende compressie en dus ook niet de gewenste temperatuurverhoging in de verbrandigsruimte/voorkamer om de zaak in de fik te krijgen. Ga je dan ook nog eens op een mengsel rijden van PPO wat bij een veel hogere temperatuur ontsteekt dan diesel dan heb je vaak een probleem, het zaakje gaat gewoon niet in de fik.

Bovenstaand verhaal dateert alweer van een jaar geleden, na een dynamo revisie en nieuwe accu toen, ben ik een jaartje verder, met laatst hetzelfde probleem.

Moeizaam ronddraaien, maar wel starten en hier vervolgens op een gegeven moment mee kappen. Accu getest en naar de haaien. Dynamo blijkt ook niet goed te werken. Op 1 lager na is de dynamo opgefluft, gaat nou net dat ene .utlager kapot. De accu is al een tijdje onvoldoende geladen hierdoor en heeft daardoor uiteindelijk de geest gegeven.
    Mijn garage annex sloperij en landbouwer en vooral liefhebber van ouwe zooi als mecedessen (heeft zelf ook van die barrels), ouwe trekkers en motoren, heeft omdat het weekend is en ik toch graag wil rijden een z.g.a.n. Golf diesel dynamo aangepast en gemonteerd. Deze is zelfs krachtiger. Hij vond wel dat de startmotor zwaar draait. Had ie ook wel een idee voor, 1 van zijn trekkers indertijd hetzelfde probleem, niet aan te slingeren en heeft dit indertijd opgelost door een 9 volts anker erin te zetten. Afijn, een lang verhaal ingekort bleek dit bij mijn startmotor ook mogelijk. De lokale firma had dit in een dag gefikst en sindsdien start ie echt met dit 9 volts anker en de nodige andere nieuwe slijtage onderdelen als een tierelier. Draait zeker twee keer zo rond waardoor de motor vrijwel meteen aanslaat.
    Een genot om de sleutel om te draaien, het bekende "tikken en lopen" gaat hier op.
    edited December 2011
    Ha die plantengieter,

Als ik mij goed herinner heeft Ingmar ook ooit een 9-Volts anker in de startmotor van zijn brandweerbus laten zetten.

Veel rijplezier!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Heeft ie zelf gedaan hoor! Carsten Tiedemann van http://www.auto-elektrik.de/index-d.php heeft mij toen aan een anker geholpen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=ZX plantengieter;63073]Na de vernieuwing van de site niet meer in staat mijn dagelijkse volgen van de berichten uit te voeren. Lezen gaat moeizaam, een berichtje zetten al totaal niet. De laptop van mijn van mijn vriendin brengt nu uitkomst.
    .

Dat probleem heb ik dus ook!!! Sta nu te forummen op mn bijbaan int weekend:(

Wel mooi zo'n 9V anker... ok je zult dan wa minder lang moeten doorstarten als de wagen eens echt niet wil starten..omdat ie zeker sneller warm zal worden.. maar aan de andere kant zal slecht starten wel veel minder vaak voorkomen...als de wagen in orde is...toch mooi:)

greetz
    edited February 2013
    Gisterenavond na een bijeenkomst rustig terugrijdend naar huis. Met een behoorlijke vaart werd er achter mij ingehaald op de tweebaansweg en net voor een scherpe bocht werd de, in mijn ogen wegpiraat, in mijn achteruitkijkspiegel zichtbaar. Even na de bocht goed leesbaar in de spiegel dat ik moest stoppen: "politie". De aardige man had alvorens mij aan te spreken allerlei verplichtingen waar ik aan moet voldoen al gechecked, geen opmerkingen verder over, maar aan mijn achterlicht moet ik wel wat doen. Zowel rem- als achterlicht werkten niet aan 1 kant. Hij had al gezien dat ik om de hoek woonde en besloot met een spijtbetuiging. Hij had spijt om achter mij aan te rijden, want ik, mijn auto, stonk wel erg verschrikkelijk, "benzine?" Nee, diesel met een vleugje plantaardige olie. "Veel?" Nee, valt wel mee, is afhankelijk van het weer en bovendien milieu vriendelijk! Trek in patat had de beste man niet meer in elk geval. Aardige agenten bestaan dus ook nog wel, moet je zelf ook wel aardig blijven.....
    edited February 2013
    De pliesie op het eiland zijn idd wat milder dan in de rest van Nederland.

Zo reed ik van de week 's avonds op de weg van Melissant naar Stellendam en reed daar 100 waar je maar 80 mag. Dus achter mij verschijnen twee koplampen die wel erg dicht op mijn achterbumper kropen. Tot mijn verbazing ging de mafkees nog lopen seinen met zijn grootlicht ook!!!! Gezien het feit dat ik een hekel heb aan opdringerige baasjes liet ik de snelheid langzaam zakken maar de mafkees bleef seinen.

Toen ik nog eens goed in de achteruitkijkspiegel keek zag ik tot mijn verbazing dat het hier om een pliesieauto ging, oops. Vervolgens heb ik de snelheid verder laten zakken naar 80 op de GPS en vervolgens neemt de pliesie afstand. Even verder na de rotonde haalt hij mij in en.....rijdt gewoon verder zonder mij aan te houden, Tja, zo kan het dus ook.
Sign In or Register to comment.