Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Olie afzuiger

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
edited November 2010 in Algemene Techniek
Vandaag gekocht, "It's amazing Mike" de Pela 6000:
image
Eindelijk een goeie manier voor thuis om de olie te verversen zonder daarvoor onder de wagen te moeten en die vervelende bodemplaat weg te krijgen.

Er zit een omgekeerde fietspomp op, waarmee je een vacuüm creëer in het vaatje. Daarmee zuig je de olie op, door de pijlstok opening. Wat je er in steek, lijkt op een fiets remkabel zonder draad.
Als dat gedaan is, zet je een tuut op de aansluiting en giet de oude olie in een can.

En ik kan er nog een aantal andere toepassingen voor bedenken, om een hoop geklieder te voorkomen.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Kan inderdaad veel geklooi voorkomen, maar ik zou er toch altijd de dop onderaan afdraaien,
    vaak zit daar een magneet die je toch wel wil inspecteren
    en je wil echt juist WEL het onderste uit je olie houdend carter ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Hoi Ed,

Mooi ding, maar ik moet het met Wodan eens zijn.
    Maar je kan hem ook gebuiken om PPO op te zuigen, in geval van nood ;).

Herman
    300SD
    250D
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Een geweldig handig ding , ik gebruik een soortgelijk om bv een laag ppo af te zuigen die bovenop een laag vet ligt.

Of om leidingen te ontluchten , en noem maar op ;-)

grtjs carl
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    quanta kosta?...en waar hebben ze die?...er zijn al auto's die geen aftapplug meer hebben:S....dus zou toch wel handig zijn om zoiets eens te hebben!

Greetz!
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Fury

Goedkoop zijn deze dingen niet , ik heb de mijne een paar jaar geleden gekocht in de Makro ,wel een iets ander model maar werkt super.

De prijs lag zo rond de 50 euries.

grtjs carl
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Dan is zo een bak voor as weg te zuigen waar je de stofzuiger op aansluit en ipv de as darm een dun darmpje, goedkoper EN vooral makkelijker, hoef je zelf niet te pompen...
    (Wel geen vluchtige vloeistoffen opzuigen ;))
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    [QUOTE=carl;58783]
    Goedkoop zijn deze dingen niet ,
    De prijs lag zo rond de 50 euries.

Ik heb er net geen €35,- voor betaald bij Correct, ik was er afgelopen weekend toch in de buurt.

Maar inderdaad PPO op zuigen, wil ik hem ook voor gebruiken.

Wat ik mezelf heb voorgenomen is, om de 30.000km de olie nog wel af te tappen via de plug op het carter. Zo kan je dan inderdaad ook direct andere zaken inspecteren.
    Maar ik geloof niet dat ik met deze pomp minder olie aftap als via de originele weg. Omdat de slang ook helemaal tot aan de carter pan komt. En ik nu zelfs het huis van het oliefilter helemaal leeg krijgen, normaal blijft hier altijd wat achter.

Als alles mee zit op het werk, ga ik morgenavond het pompje voor het eerst gebruiken om de olie te verversen.
    edited November 2010
    35euro is wel goed te doen. Helaas volgens mij nie direkt een correct hierzo....eens kijken waar de meest dichtsbijzijnde zit. Thnx vr de tip

Greetz!
    edited November 2010
    Hoi Fury,

En zelf bouwen?
    Tankje bij het tuincentrum?

suc6,

Herman
    300SD
    250D
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Zo, deze avond de Caddy een beurt gegeven. Alle filters vervangen, de olie ververst en de vloeistoffen aangevuld tot de max.

En het pompje werkt goed. Het slangetje krijg ik helemaal tot aan de bodem van de carterpan en ik heb 4,5 liter kunnen opzuigen. En 4,5 liter is ook wat er in de motor hoort te zitten.
    Ik had ook gelijk een andere toepassing voor het pompje. Omdat ik het diesel brandstoffilter heb vervangen, moest ik deze ontluchten. Dus alleen de aanvoer en retour slangen aangesloten en de uitgang op het pompje. En dan zuigen tot de brandstof verschijnt in de slang. Ander voordeel; de slang is direct weer schoon van de oude olie.

En ik heb bijna geen vieze handen gemaakt, alleen van de oliefilter wissel. Want op de houder moet ik ook twee ringen vervangen die bij het filter worden geleverd. En dan zitten me handen toch even aan de olie.

Verder een top ding, dit pompje. ;)
    edited November 2010
    Goed te horen Ed :mozilla_cool:

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58794]Hoi Fury,

En zelf bouwen?
    Tankje bij het tuincentrum?

suc6,

Herman
    300SD
    250D

Hmm... kunnen die ook goed tegen olie...en weegt het af tegen die 35euro wat een nwe kost. Kweet nie wat zo'n ding van daar kost. Soms ist wel leuk om iets zelf te bouwen...maar als de prijs niet te hoog is dan ist soms beter om het zo kant en klaar te kopen. Zou zo'n ding van daar dan eens goed moeten zien. Die van correct lijkt me iig zeker mooi:)

Greetz!
Sign In or Register to comment.