Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Water in de PPO

furyfury Livin' and Breathin' PPO
edited November 2010 in Algemene Techniek
Hoorde gister een vr8wagen chauffeur zeggen dat ze vocht problemen hadden ooit met diesel....en dat ze dat oplosten door een scheut spiritus erbij te doen. (paar liter op truck). de spiritus zou blijkbaar reageren met het water.....de man rijdt zelf ook PPO mengsel en gooit een halve liter spiritus op een tank.(al jaren) Zou dit enigszins kunnen helpen in ons verhaal met water/zout/ijzerzeep?

greetz!

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited October 2010
    Spiritus lost zowel in olie (diesel) op als in water en zal dus mogelijk emulgerend werken, maar dat is geen oplossing, eerder een slechte behandeling van een van de problemen (water bij de brandstof).
  • monkee21 PPO Burner
    edited October 2010
    [QUOTE=fury;58384]Hoorde gister een vr8wagen chauffeur zeggen dat ze vocht problemen hadden ooit met diesel....en dat ze dat oplosten door een scheut spiritus erbij te doen. (paar liter op truck). de spiritus zou blijkbaar reageren met het water.....de man rijdt zelf ook PPO mengsel en gooit een halve liter spiritus op een tank.(al jaren) Zou dit enigszins kunnen helpen in ons verhaal met water/zout/ijzerzeep?

greetz!

Spiritus is dat dan methanol zoals dat gebruikt wordt om biodiesel te maken ?
    dan krijg je verzeping van de olie en nog meer problemen.
    Zou het geen White Spirit zijn wat die trucker erbij kapt.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=monkee21;58406]Zou het geen White Spirit zijn wat die trucker erbij kapt.
    White spirit is toch terpentine ???
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Volgens mij is white spitirt idd terpentine....maar hij gooide er spiritus in...zal het nog wel eens navragen..maar da waren letterlijk zijn woorden.

Ff op whitespirit terug te komen..heb onlangs een 79er oldsmobile cutlas 4.3 V8 diesel gekocht...rookte wel wat...wel heerlijk geluid...op de weg terug naar huis donderde ie stil helaas... brandstof probleem. pompt wel op, maar hetgene wat ie op pompt lijkt niet echt meer op diesel:S....is niet meer transparant..lijkt wel vers uitgeperste appelsap en ruikt enigszins naar...whitespirit/terpentine! Dus nu eens zien te starten op een losse jerrycan diesel en de tank verversen...invoeren en eens kijken of een 4.3V8 diesel met roosta/stanadyne pomp enigzins tegen PPO kan....rijdt wel erg leuk! ...tis ff off-topic..maar kon het nie laten om het ff te vermelden:D

greetz!
    edited October 2010
    Stanadyne kan tegen PPO als die goed warm en vloeibaar is en deze geleverd krijgt onder de juiste druk (0.5bar).
    edited October 2010
    Aah mooi...de originele opvoerpomp(die mechanische) is die rond die 0.5bar?...of een hardi pomp? ...toch wel intressant dan:) Blijft een heerlijke sound zo'n v8

thnx!
    edited October 2010
    Zou 5 psi moeten zijn... is bij mijn weten 0.5 bar.
    Als de Stanadyne even droog loopt, is ie eraan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Wodan,

Is iets minder (0,34bar). Ben ik pijnlijk achter gekomen tijden het duiken op de rainbow Warroir in Nieuw Zeeland. 50bar begint het rode = ongeveer 10 minuten. 500psi begon het rode van mijn fles.......34bar. Fles leeg.

Tim
    edited October 2010
    Juist, is tussen 5 en 8 PSI dat het moet zijn nu herinner ik het me en ik mik dus altijd op 0.5 bar, maar zit daar wel eens onder ook, zit tussen 300 en 500 millibar en dit zonder problemen, maar iets teveel is altijd beter dan iets te weinig, vandaar dat die 0.5 bar is blijven hangen als goede waarde.
    edited October 2010
    Zo gevoelig voor drooglopen..hmm... gelukkig weet ik zeker wat de opvoerpomp werkt. Nu nog ff spoelen met diesel en hopen dat ie weer draait...leuk beest:) En dan idd mooi voor PPO :D

thnx vr de info
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    spiritus en water:

Ook in het brandstofsysteem
    van de trekker wordt condens gevormd.
    Dit kan voor winterse problemen
    zorgen. Brandspiritus werkt als
    een soort anti-vries, en voorkomt dat
    ijskristallen de toevoer afsluiten. Voeg
    maximaal een half volumeprocent een
    kwart liter brandspiritus op 50 liter dieselbrandstof
    - toe.

edited November 2010
    Dus het wordt toch gebruikt....hmm... maar is het nu goed of niet eigenlijk.
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Misschien is het wel een oplossing, wanneer bevoorbeeld als in een grote tank zoals de mijne, de aanzuigleiding +-1 cm van de bodem blijft , het gecondenseerde water niet kan opgezogen worden ,en zich na een paar jaar opstapeld ,en kans geeft op bacterievorming , en in het ergste geval , stelselmatig in je brandstoffilter komt, omdat er teveel water in de tank komt en word opgezogen , en ijzezeepvorming in de hand kan werken .

Ik denk dat misschien door af en toe spiritus toe te voegen op een moment dat je de hele tank leeg rijd , het water gehalte in de tank zo kan minimaliseren dat je op lange termijn ellende kan vermijden .

Het water word in een keer verbruikt en kan misschien op deze manier ijzerzeep verminderen ,omdat dit denkelijk een reactie is van een langere tijd met water bevattende ppo te gebruiken.

Ik heb hier er nog geen ervaring mee , omdat ik elk jaar met de autokeuring mijn tank leeg pomp, wanneer deze leeg gereden is om deze te verwijderen, en de 20 of 30 liter die ik er heb uitgepompt terug toevoeg aan mij filterproces , en eigenlijk nog geen water heb ondekt .

Ik ga ook nog wel eens kijken naar een blindstop in het brandstoffilter om te kijken hoe deze er uit ziet in verband met ijzerzeep, en hoop dat dit mee valt .:mozilla_undecided:

grtjs carl
Sign In or Register to comment.