Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

W124 250d

penapena Livin' and Breathin' PPO
edited May 2012 in Mercedes
De meeste van jullie hebben hem al gezien in Zeeland. Maar hier is mijn nieuwe aanwinst. Naast de W126 300SD van 1981 heb ik nu ook een W124 250D.
Hij is van jan. 1986 en dus over 2 maanden belasting vrij.
Hij is volgens de duitse papieren van 2e eigenaar maar heeft 170.000km op de teller (hoop dat dat klopt :)). In de laaste 2 jaar heeft hij slechts 50km afgelegd (maar daarover later meer :(). Hier een plaatje.

image

Door de standtijd werd hij geleverd met winterwielen.
Die heb ik eerst maar vervangen door zomerwielen. Helaas kon ik de putdeksels niet krijgen (lees te duur - € 400,- +) en heb ze nu van de opvolger, de W210 serie (€ 220,-).

image

Ik ben ook meteen een maatje groter gegaan: van 195/65-15 naar 205/65-15 (+2%). Staat beter (smaak) en de teller heeft minder afwijking.

echte km's teller
50 52
80 82
100 102
120 122

Tot zover de intro.

Herman
300SD
250D
«1

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Herman,

Mooie auto, heb hem helaas niet kunnen zien, misschien moet ik de toekomst ook over zoiets gaan nadenken. Is wel wat voordeliger in de wegenbelasting dan die bak van mij, en ik moet zeggen hij vaklt me qua vermogen niet tegen toen ik in die van Man@work heb gereden.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58459]....hij valt me qua vermogen niet tegen...

Hoi Ingmar,

90 PS-jes. Is goed mee vooruit te komen.
    Maar ik moet zeggen, ik mis de Nm van de 300SD, of te wel de turbo.
    En dat is nog maar een fractie van jouw W210 :p.

PS wat schreef ik ook al weer onderin: It s u c k s :mozilla_cool:.

Herman
    300SD
    250D
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Mooi rood is niet lelijk!

Als je deze auto als winterauto gebruikt is het maar beter dat je niet zoveel koppel hebt: dan ga je minder snel spinnen.

Zou het probleem wat je hebt met aflsaan misschien in de timing of de "anti-ruttelrelung" (zorgt voor een rustiger stationair) kunnen zitten?

Veel plezier met je Benz!
    edited November 2010
    Dank M@W,

Hou wel van een apart kleurtje :).

[QUOTE=Man@work;58464]Zou het probleem wat je hebt met aflsaan misschien in de timing of de "anti-ruttelrelung" (zorgt voor een rustiger stationair) kunnen zitten?

Timing weet ik nog niet, want de kleppendeksel is er nog niet afgeweest.
    Het lijkt of dat de PPO (slechts 30%) er voor zorgt dat alles te veel afkoelt (koude PPO dus) of dat het langzamer ontbrand of slechter ontbrand (ook weer koud). Maar het resultaat is dat bij 6 graden en 30% GPO hij wel meteen aanslaat maar ook weer meteen afslaat.
    2x voorgloeien helpt maar daar wil ik eigenlijk niet naar toe. Dus ga ik zoeken naar een nagloeirelais.

Ik heb wel last van dat 'ruttelen'. Hoe omschrijf je dat. Schokkerig rijden.
    Dit is vooral bij lagere toeren, zeg onder de 1800tpm. Alles boven de 2000tpm is het weg. Ik heb al iets gelezen over die 'anti-ruttelrelung', maar nog geen plaatje kunnen vinden.
    Moet zeggen dat het schokkerig rijden iets minder wordt omdat ik de koppeling/gasstand, beide voetjes dus, beter weet te doceren. En iets hoger in toeren rijdt. Hoe is dat bij jullie?

Herman
    300SD
    250D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Pena,

Even terugkomend op je vorige vraag, ik heb geen bosch nummer erop, Elsbett heeft dit eraf gevijld. Hij gloeit in ieder geval ALTIJD 2 minuten na.

[QUOTE=pena;58468]ik de koppeling/gasstand, beide voetjes dus....Hoe is dat bij jullie?If it isn't an Automatic, it sucks :mrgreen:

Hij rammelt na het starten even op 4 poten. Ik denk dat dit komt omdat mijn lekke verstuiver eerst weer druk op moet bouwen, of er een terugslag klep lekt. 2x beetje gas en hij loopt als een benz.

Tim
    edited November 2010
    [QUOTE=Tim;58470]If it isn't an Automatic, it sucks :mrgreen:

Hoi Tim,

Moet het met je eens zijn........
    maar het is ook wel lekker om in zijn 5e versnelling bij 3000tpm 120km/u te rijden (tom²).
    OK ER, het is geen moderne turbo Beier :).

Tim, zou jij nog iets willen nakijken bij jouw gloeirelais.
    Of er een 5e pikkie aan zit. En dan bedoel ik niet de 5 dikke van de gloeistiften, maar de 4 of 5 kleintjes. Die 5e zou nl. de nagloei regelen.
    Ben benieuwd of ze een vaste weerstand hebben gebruikt (moet ook kunnen).

BTW als ik gas hou, dan bijft hij ook lopen maar niet lekker (zeg 15sec).

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Even een uitstapje waar ik me aan ergerde (en helaas nog een beetje).

image

Een nieuwe sleutelset (met papieren - voor het eventueel bij bestellen van een extra sleutel). Het contactslot staat niet op de foto. Prijs € 100,-.

image

Organiek waren er 2 verschillende sleutels bij,
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58474]...OK ER, het is geen moderne turbo Beier :)...

Ja, de 525 TDS is van een andere catagorie maar de W124 250D is toch ook "FREUDE AM FAHREN". :D
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58476]"FREUDE AM FAHREN" :D

Dat is zeker :cool:

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Herman,

Onze Benz heeft ook een slotenprobleem: we kunnen de auto alleen openen via de passagiersdeur :mozilla_tongue: :mrgreen:.

Over de Antiruckelaufschltung, de Leerlaufreglung en het instellen daarvan mail ik je zometeen even een paar pdf-jes.

Onze Benz start met standaard gloeiregeling prima op 90% GPO.

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58474]Of er een 5e pikkie aan zit. En dan bedoel ik niet de 5 dikke van de gloeistiften, maar de 4 of 5 kleintjes. Die 5e zou nl. de nagloei regelen.
    Ben benieuwd of ze een vaste weerstand hebben gebruikt (moet ook kunnen).Nee, geen 5e pikkkies. Hij houdt, na het starten, intern gewoon het relias 2 minuten hoog. Ik zal met m'n broer overleggen er een voor hem te kopen, uit elkaar halen en de condensator oid aanpassen om de gloeitijd te verlengen.

Zie Photo...

Tim
    edited November 2010
    @Tim,

Dank voor de info en de foto.
    Denk je dat 2 min. nog niet lang genoeg is?
    Ik zat welf aan 30sec te denken.

@M@W,

Zal je zo een ander mail adres sturen.
    Sloten: Ik moet nog een set hebben liggen voor type 2 (eentje met 2 gaatjes - zie foto boven).

Heb inmiddels de pdf-jes binnen, DANK.

Hoe kan jullie Sterretje op 90% wel goed starten en de mijne op 30% niet.
    Wat voor een gloeirelais hebben jullie? Nagloei?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Als ik er in het weekend aan denk zal ik even kijken welk relais er bij mij in zit.
    Ook zal ik even bij mijn collega informeren die ook een type I uit '86 heeft.
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58498]@Tim, Dank voor de info en de foto. Denk je dat 2 min. nog niet lang genoeg is? Ik zat welf aan 30sec te denken...

30 seconden? dan kan je beter helemaal niet nagloeien. Ik gloei, afhankelijk van de buiten temperatuur 30 tot 180 seconden na (wordt binnenkort ook nog koelwatertemperatuur geregeld).

Waar het nagloeien over gaat, net als het voorgloeien overigens, is dat je de voorkamers op temperatuur krijgt en houd. Zijn de kamers lekker warm dan zal de koude PPO beter (lees vollediger) ontbranden en staat de motor niet te jojo'en.
    edited November 2010
    Hoi ER,

Degene die ik zoek is ook koelwatertemp. geregeld (een T aansluiting).
    Alleen op het plaatje bij Dieselsend is geen T aansluiting. Heb ze gemaild maar nog geen antwoord (mijn mail lag eruit dus nogmaals gemaild).

Heb vanochtend gekeken naar de start:
    6 sec voorgloeien, op bijna pure diesel (net de tank schoon gemaakt - later de plaatjes) en nog 10 sec niet mooi rond lopen. Daarna alles goed. Denk dat 6 sec eigenlijk te kort is bij 10° maar dit is volgens mij niet in te stellen.
    Hier een plaatje van meneer MB.

image

Denk dat je zeker 10 sec moet voorgloeien.

Op de terug weg, 2 1/2 uur later, gloeide hij maar 4 sec maar liep gelijk goed (buiten temp 12° inmiddels). Motor wel koel maar niet koud.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    gloeitijd tov de buitentemp. van MB weer.

image

Als je de bovenste kormme bekijkt klopt de 5-6 sec (hoe nauwkeurig meet ik :)) en dat is dus te kort. Denk dat ik minder dan 10% PPO heb op dit moment.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Als ie 4 seconden voorgloeid bij een bepaalde temperaruur en je motor wil dan niet lekker starten zou je er voor kunnen kiezen om 2X of 3X voor te gloeien. Ik deed dat eerst ook maar nu heb ik dat aan de hand van de opgedane start ervaringen het voorgloeien met een timer verlengt
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58515]...voorgloeien met een timer verlengt

Hoi ER,

Net mail van Dieselsend:
    De Bosch 0 281 003 096 gloei ALTIJD 20sec voor en 2 min. na.
    Er zit dus geen T (temp) aansluiting op.
    Ik verwacht dat er wel 2 variabele weerstanden in zitten die aan te passen zijn.

Ben niet zo voor ALTIJD. Wat vinden jullie?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Variabel voor een nagloeien is natuurlijk ideaal maar altijd met een vaste tijd voor en nagloeien geldt alleen voor het nagloeien. De motor is nog altijd direkt te starten als ie bijvoorbeeld warm is en dan heb je geen voorgloeien nodig.
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58517]Ben niet zo voor ALTIJD. Wat vinden jullie?Ik zie daar het probleem niet, alleen je gloeier "slijten" misschien sneller.

Mijn lampje gaat na 4sec uit, het relais na dik 20 seconden. Ik start na ongeveer 15 seconden en daarna gloeit hij ALTIJD 2 minuten na.

No worries. Dus kopen die bosch....

Wat nummer kun je vinden voor een 4cyl (OM601).

Tim
    edited November 2010
    Heren, dank.

[QUOTE=Tim;58522]Mijn lampje gaat na 4sec uit, het relais na dik 20 seconden. Ik start na ongeveer 15 seconden en daarna gloeit hij ALTIJD 2 minuten na.

Dat heb ik nooit geweten. morgen meteen proberen.
    Ik dacht altijd dat hij als het lampje uitgaat, het voorgloeien ook stopt. Ik start dus direkt, en blijkbaar valt hij dan wel af.

[QUOTE=Tim;58522]Wat nummer kun je vinden voor een 4cyl (OM601).

Bij Dieselsend vind ik dezelfde. Wel gek, maar misschien past de stekker met 4 polen ook op het relais met 5 poten???
    Wel gek dat ik geen relais kan vinden voor de 6 cyl.?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Pena,

Nein, kijk maar eens naar je binnenverlichting of luister goed, mits het stil is in je auto. Ik stap in, zet de sleutel in gloeistand, gordeltje om, radio aan, even genieten van mijn tank meter :mrgreen::mrgreen:, starten maar. Met deze handelingen hoef ik niet 15 seconden te wachten, want ik ben die tijd bezig te zetelen.

Dan starten. Het is wel zo dat hij op dino ineens vlak moet lopen, nadat het lampje uit is. Zo niet is er toch iets aan de hand.

Tim
    edited November 2010
    Hoi Tim,

Ik ga dat morgen proberen. Zal de voltmeter op de aansteker zetten en kijken wat hij doet, ook nadat het voorgloeilampje uit is.
    Ik heb altijd gelijk gestart omdat ik dacht dat hij - met lampje uit - ook zou stoppen met gloeien. Efin, morgen meer :p.

Je zei: ...op dino vlak lopen...
    Deze 250D heeft nooit meteen gestart. Zo van tik, lopen.
    De S wel, totdat ik ging mengen. Maar pas vanaf zeg 60% ging hij langzamer starten (of moet ik zeggen - langzamer aanslaan). Moet ook zeggen dat hij in die tijd veel stil stond - dat helpt ook niet.

De 250D had dit ook al op 100% dino. Het is dus nooit geweest: tik - lopen.
    Maar nu met 30% PPO had ik dus de problemen dat hij meteen weer afsloeg (met 10° buiten).
    Op dit moment heb ik minder dan 10% PPO en start hij weer normaal (dus niet tik - lopen) maar rommelt een sec of tien na. Ik zei al - alsof de 6 sec voorgloei niet genoeg was. Ook hier morgen verder.

Die 10 sec rommelen lijkt alsof er 1 cyl. niet mee doet, maar er zitten 5 nieuwe gloeiers in. Iemand een idee? Toch de PPO (ook al is het weinig)?

Herman
    300SD
    250D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Gloeiers nakijken en brandstoffilter...
    edited November 2010
    Pena,

Nee, ik heb alleen een missende cilinder omdat
    edited November 2010
    Mee eens. Een Benz moet probleemloos op dino kunnen starten.
    Hoe is de staat van de verstuivers?
    edited November 2010
    Tim,

Helemaal geweldig. Precies zoals je zei ,dank image).

Kontakt aan, gloeien, 6 sec later lampje uit, doorgloeien, 15 sec later starten en goed starten (geen tik lopen maar wel goed), en meteen vlak lopen. Weer wat geleerd. Zal de komende week nog wat details uit zoeken, zoals afslag relais - 20sec?, ook 10sec proberen ipv 15 sec., na starten gloeien direkt uit? en alles bij een hoger PPO percentage (nu zeg 10%).

[QUOTE=wodan;58544]Gloeiers nakijken en brandstoffilter...

Gloeiers nieuw. Toen ik hem kocht startte hij op 3 cyl. Twee gloeiers stuk, dus alles nieuw en nu 3 reserve (wel gloeiers maar niet geschikt om na te gloeien - maar als reserve goed :)).

[QUOTE=Tim;58545]Op dino tik->lopen en vlak. Ook bij vorst. Op 90% gpo, gloeien, zeg maar 5 slagen starten, lopen, 2x beetje gas, vlak.

Is dit ook met nagloeien? En wat is de andere 10%, dino? Misschien moet je eens benzine proberen. Kijken of die dan binnen de 5 slagen gaat lopen?

[QUOTE=Tim;58545]Ik zou beginnen met gloeiers (heb je al gedaan), verstuiver en compressie. Timing en misschien de terugslagkleppen op je IP. Als dit allemaal goed is, MOET hij ineens starten. Tenzij je IP gaar is natuurlijk.

Omdat hij nu goed start, ga ik er van uit dat in ieder geval de verstuivers en de compressie goed zijn.
    Timing wil ik nog nakijken maar heeft door de hydr. kleppen geen voorrang. Hij heeft 173.000km gelopen. Dus ik hoop dat dit allemaal mee valt. De 300SD heeft na 3 ton 8° speling (net de afkeurmaat - ik ga kijken hoelang hij op deze 8° blijft staan - ik rij niet zoveel - dus dat kan wel ff duren :)).

[QUOTE=Man@work;58551]Hoe is de staat van de verstuivers?

Voorals nog geen idee. Maar hij start goed en loopt 1:14 (met een 5 bak). Dus hier kan niet veel mis zijn (achterremmen en handrem lopen een beetje aan - volgende projekt).

De Sterretjes grijns zit er de hele dag op :mozilla_cool:.

Herman
    300Sd
    250D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Pena,

Die van ons (ook 2.5, zelfde motor) doet het ook. Op dino gloeien, lampje uit en direct van de eerste slag goed lopen. Op 100% KZO gaat hij eerst een slagje rond en dan loopt hij direct goed.
    Ik zou hem eerst vol diesel doen en hem zo perfect proberen te krijgen, pas dan met PPO gaan smossen. Alleen dan ben je zeker.
    Als die van Tim, m'n Pa, Raaf, M@W, ... het zo goed doen dat starten, dan moet het met de jouwe ook lukken.

Veel succes ermee...
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited November 2010
    Pena wou nog effe zege,mooije bak ook al had ik m gezien op de meeting.
    veel rij genot toe gewenst.
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58552]Zal de komende week nog wat details uit zoeken, zoals afslag relais - 20sec?, ook 10sec proberen ipv 15 sec., na starten gloeien direkt uit? en alles bij een hoger PPO percentage (nu zeg 10%).

De 20sec zal ik morgen proberen (afslag relais).
    Maar de 10sec (buiten 10°C) ging ook goed.
    Ook nog geprobeerd om te starten direkt na het 'lampje uit' - 6 sec - auto had 4 uur stil gestaan na een warme ochtend rit - buiten 5°C). Start wel maar rommert 15 sec.
    Gloeien gaat inderdaad uit bij starten (dus onafhankelijk van de gloeitijd).

Ook voor het eerst opgemerkt dat er bij de koude start een toerental verhoging is van 100 toeren. Stationair 700tpm, koud (5°C - 800tpm).

Vandaag getank en gaan nu alles proberen bij 60% GPO.
    De vacuummeter staat wel meteen uit. Zeg 0,4 bar. Bij 10% was dit zeg 0,15 bar. Gek (of niet) is dat bij de 300SD geen uitslag is bij 73% GPO. Ik denk dat dit te maken heeft met de kleine 6mm leiding van de W124 en de 8mm leiding van de W126. Denk dat ik dit bij de 250D moet gaan aanpassen :p.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    [QUOTE=pena;58627]Zeg 0,4 bar.Zeg 0,3 aanhouden. Waar meet je de onderdruk?

Tim
    edited November 2010
    Hoi Tim,

Tank (tankfilter is niet meer - daarover later meer :)), leiding naar voren (6mm - moet nog vergroot), voorfilter (heb er nu nog 2 tussen zitten - zeg 250mu en 150mu in serie), dan de aansluiting voor de vacuummeter, en dan de voorpomp.
    Hij meet dus de onderdruk van de voorpomp - hoeveel moeite het kost om de dikkere GPO naar voren te zuigen.
    En omdat het enige verschil tussen de w126 en de w124 de leiding naar voren is denk ik dat daar het probleem zit.
    Het verschil tussen 6 en 8mm is ook bijna een faktor 2 (36 tegenover 64).

Morgen wat foto's.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    He pena,

Die leiding moet ik ook nog. Ik zou sowieso 1 voorfilter verwijderen. Kijk dan nog eens naar de druk.

Tim
    edited November 2010
    Even dit nog:
    De 20sec zal ik morgen proberen (afslag relais).
    Vanochtend (4,5°C) 25 sec voorgegloeid. Toen maar gestopt (viel dus niet af). Liep meteen en vlak maar hikte toch een paar keer in de 1e halve minuut.
    Met 60% en de 4,5° is nagloeien dus al aardig.

Ik kan nog steeds niet beslissen of ik ALTIJD 2 min wil nagloeien. Eigenlijk wil ik dat niet (zeg de hele zomer door - en dus ook bij warme motor). Er zijn ook relais die het op watertemp. doen en pas beginnen met nagloeien onder de 10°. K'ga verder zoeken.

[QUOTE=Tim;58630]Zeg 0,3 aanhouden.

Tim, bedoel je dat als het meer wordt dat je iets moet aanpassen?
    Ik heb gereden met 0,5 en dat ging nog goed. Maar zorgde voor inhouden.
    Dit is dus niet het hoofdfilter (wat ik later ook nog had, maar ook hierover later meer).

[QUOTE=Tim;58633]Ik zou sowieso 1 voorfilter verwijderen.
    Die kan er inderdaad nu uit. Alles is nu schoon (later .....)

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Hier nog de nagloeitijd (gerelateerd aan de koelwater temp.).

image

Hoi Tim,

Wat ik ook nog wil testen is de 25% regel (in relatie tot de onderdruk).
    Maar dan moet ik eerst 750km verder zijn :p.

Weer even een zijsprong: de klokkenwinkel.

dashboard (voor en na)

image
    image

Veranderingen vlnr:
    - temp geijkt op 84°
    - tankmeter vast op 1/2 vol (ook bij kontakt uit)
    nieuwe meter (toen ging hij bij kontakt uit in ieder geval naar nul, maar bleef 1/2 vol aanwijzen) en toen een nieuwe flotter
    - nieuwe Economy-meter (voor weerstand van
    tank t/m voorfilter)
    - oliedruk was goed (1,7 bar bij stationair en warme olie)
    - snelheidsmeter zit er nu 2km/u naast
    (over deze range: 50, 80, 100 en 120 km/u),
    met de nieuwe maat banden
    (dus 102 op de teller is 100 op de Tomtom)
    - grote klok is vervangen door een toerenteller
    met kleine klok
    - heb ook nog alle wijzers dezelfde kleur geverft
    - en midden onder is de ATA gekomen, de
    buitentemperatuurmeter

Kosten samen € 175,-.

Hier nog de strubbelingen met de toerenteller en de voorfilters.

Geprobeerd om met een toerenteller uit een 300D (met W-aansluiting) en een Duitsforum waar het op stond uitgelegd, om het aan de gang te krijgen. Maar ondanks de hulp van de elektronikawinkel en een hele range weerstanden en condensatoren is het niet gelukt.
    Alternatief was om het inwendige (van VDO) te vervangen door dezelfde meter die ook gebruikt werd in de Volvo 440/460 diesel. En dat werkt perfekt. Alleen met de potmeter het stationaire toerental afstellen. De meter gaf 800 tpm aan en is nu 700 tpm. Over de hele range tot 4000 tpm zit hij er minder dan 50 toeren naast.

Door de vervuilde tank laat de vacuummeter netjes zien of het voorfilter weer vervuilt is (meter naar rechts = geen weerstand en meter naar links is dus een vervuild voorfilter, of zoals nu, te veel GPO en/of een te lage temeratuur.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Gisteren een lekker stukje gereden (120km in 1 1/2 uur).
    Op de heenweg dus 0,4 bar onderdruk bij 60% en pak hem beet 5°C.
    Op de terugweg liep dit terug naar 0,3 bar bij 8°C. Of dit alleen de buiten temp is weet ik niet. Het zou ook de temp. kunnen zijn van de tank (lees retour). Deze laatste kan ik niet voelen doordat die is afgedekt met de binnen bekleding van de achterbak.
    PS de drukken moet ik schatten door de hoek van de meter te bekijken. Dus is niet nauwkeuriger dan 0,05 bar.

Vanochtend start bij 3,5°C. Gloeien 15sec, starten maar niet vlak lopen. Het wordt tijd voor mijn nagloeirelais. Vanmiddag verder zoeken.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Pena,

Allereerst: Mooi klokkenspel, ik ben een beetje jalours :oops: Kwou dat ik meer tijd over had.......heb je wat over?

Over die zuigdruk. Mijn Saxo had alleen 0,3 bar zuigdruk bij koude ppo en bv 3000rpm. Eenmaal warm bleef ie zo rond de 0,1 hangen. Heb je een wisselaar ertussen (exsqeesme als dat al in dit topic staat)?

Koude ppo en
    edited November 2010
    Hoi Tim,

Heb alleen maar verkeerde dingen over ;).
    Een toerenteller van een 6 cyl. benzine.
    Een snelheidsmeter van een 300E.
    En een klokkenwinkel zonder ATA gat.

Overigens heb ik de toerenteller al verkocht voor het klokje.

WW zit er nog niet tussen.

Op Dino zal de onderdruk 0,1-0,15 zijn. Als je dit bij 60% wil halen moet echt die slang naar voren vergroot. De leiding heb ik al klaar liggen, maar ik heb nog wat klusjes die ik eigenlijk eerder wil doen.
    Zoals remmen achter (lopen iets aan) en meteen de handrem (doet te weinig).
    Moet nog een trekhaak onder, en nog een paar kleine dingen.
    En ik ga niet zo snel 8).

Nagloeien. Ja, eigenlijk belast je alles (onnodig) meer. Zeg boven de 10°C hoef je niet na te gloeien. En als hij warm is ook niet. Het voelt gewoon niet goed. Eenvoudige temp. aansluiting en alles gaat vanzelf. Kan het alleen niet vinden. Meneer MB ook niet, en meneer Bosch ook niet. Terwijl ik weet dat het bestaat.

Ik moet mijn vervuiling nog op het web zetten, morgen meer.

Herman
    300SD
    250D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Pena, dat nagloeien temp gestuurd, hoe komt het dat je daar niet uitkomt? of bosch of MB, lijkt me sterk.
    met de info op beru S&T en wat experimenteren moet je er toch uitkomen lijkt me!
    1 minuut nagloeien moet meer als voldoende zijn. je weet dat er nog andere parameters van invloed zijn op het naglen en jojo'n bij temp benden 5C. dus staar je niet teveel blind op dat nagloeien.
    edited November 2010
    Hoi Tim,

Vanochtend het 2e voorfilter eruit gehaald.
    Gaf niet meer dan 0,05 bar verschil (if any). Moeilijk te beoordelen omdat het vanochtend al 9,5° was en nu 11°C. Maar het lijkt een ietsje te schelen.

Hoi Zwiep,

Yep de druk verhoging staat op mijn lijstje, maar wil hier eigenlijk Elsbett nozzels alleen incl. de houder. En dat is weer moeilijk. Vindt het zonde om mijn 'goede' verstuivers weg te gooien. Heb het hier al gevraagd bij MB en bij een dieselcenter maar is blijkbaar ook moeilijk. Wordt vervolgd.

Gloeirelais, en waarom ik er niet uitkom:
    Ik weet dat het bestaat (bij MB - in CH, A, S en de USA) maar mijn Sterren-apotheek kan dat niet vinden. Ben er van overtuigd dat Bosch het ook levert. Die gebeld, kom je in B uit, snappen het probleem maar kunnen het niet vinden. Wil graag dat het 1 op 1 overzetbaar is dus met de MB stekkers.

Goed, wat ik ook niet weet is of alle T-aansluitingen nagloeien? Hier kan ook niemand me mee helpen. Ik kan een 2e hands relais kopen met T voor 50euri (maar weet dus niet of hij nagloeit) en een nieuwe zonder T maar die permanent 2 min nagloeit voor 75euri.

Hoop één dezer dagen aangesloten te worden op MB's onderdelen computer en dan meer te kunnen. Dan heb ik nog geen Boschnummer maar dan kan meneer Bosch misshien andersom zoeken.

Oh ja, Benzine toevoegen kan ook nog?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Kijk hier even voor een nagloeirelais.

Ik denk dat je het beste de bosch 0281003099 kan nemen.
    edited November 2010
    Pena, Je bedoelt dat je nu goeie vertsuivers heb en er een elsbett-setje bij wilt met houders? Of begrijp ik dat verkeerd?
    Ik (xsara) heb die Elsbett-dingen en nero (dieselguru) heeft ze gemonteerd en met de PC gecontroleerd. Hij zei dat hij weinig verschil zag (zowel fysiek als inspuittechnisch) met bijvoorbeeld BOSCH-nozzeltjes.
    Onze 250D heeft nu ook pissers en rijdt nu even (door omstandigheden) op dino. Maar met de originele verstuivers en +250.000km op de teller startte hij gewoon prima op 100% KZO. Getuigen genoeg, op de laatste meeting in het noorden. Geen druppel diesel zat erin en het was die nacht erg fris. Starten en direct weg ermee zonder
    edited November 2010
    @ER,

Dank, ik hou het net als Zwieps Beru in gedachten. Heb nog een paar ijzers in het vuur maar die nemen hun tijd......;).

@Soap,

Ja, je begijpt het goed. Mocht ik ooit stoppen met PPO'en of de Ster wegdoen dan kan ik altijd naar de standaard vertuivers terug, zonder weer alles overnieuw af te moeten laten stellen.
    Misschien is Elsbett niet zoveel beter maar denk dat de drukverhoging in relatie tot de PPO wel iets doet.

Aanzuigleiding vergroten staat op mijn lijstje omdat ik nu al zie dat er behoorlijk weerstand is om de PPO naar voren te zuigen. Wil nog kijken naar 80%, maar wil ook kijken of de bekende 25%'s regel problemen geeft. Dit is als je maar 25% in de tank hebt. Dan zou doordat de tank niet meer meehelp met drukken, dat dan de weerstand nog verder oploopt. Zover dat hij stopt met rijden.
    Ik ben nog niet op de hoogte van jullie (jou/Raaf) WW en thermotaat. Dit zit in de latere W124's. Ik zal eens kijken of ik dat krijgen kan.
    Inspuittijdstip moet ik nog doen. Maar omdat hij goed start, trekt en gemakkelijk 140 loopt wacht ik hiermee tot de volgende beurt. Heb ook nog een kast die dit 'lopent' kan meten, maar die werkt maar half. Toerental doet het maar de hoek (voorinspuiting) nog niet.

KGR heb ik maar weet nog niet of hij werkt.

Tankzeef is schoon, hierover later meer.

Voor de toerenteller heb ik een W aansluiting laten maken op de dynamo. Draadje naar de toerenteller. Toerenteller van een andere 250D maar dat ding werkte niet 1 op 1. Toen maar een binnenwerk van een Volvo 440/460 diesel (lees VDO), die gelijk is aan het MB binnenwerk. Aansluiten en afregelen.

De vacuummeter werkt als volgt. Anngesloten na het voorfilter meet hij de onderdruk van de tank, leiding naar voren, voorfilter tot de voorpomp. En kan je dus zien of bv. het tankfilter of het voorfilter verstopt raakt.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Het tankverhaal:

We hadden vanuit Friesland (waar de auto gekocht is) al problemen om harder dan 120km/u te rijden. We dachten, de diesel is op. Maar na het reserve tankje van 9L en bij een benzinestation slechts 20L getankt te hebben, kon dat het probleem niet zijn. De handelaar had voor- en hoofdfilter net vervangen.
    Thuis toch maar eens naar het voorfilter gekeken (links) en helemaal dicht.

image

Een soort zwarte korrels maar wel zacht. Nieuwe er in en alles weer goed.

Efin, 300km verder brengt Maurits (mijn zoon) de auto terug met de vacuummeter geheel links tegen de aanslag. Dit betekend heel veel vacuum nodig om de diesel naar voren te zuigen. Dus weer foute boel.
    Dit was het tweede voorfilter.

image

PS de toerenteller deed het hier nog niet :).

Ik heb nu 2 filters in serie gezet. Een standaard voorfilter (160µm) en een groffer exemplaar (250µm), maar met wat meer volume.

Het blijkt dat de stilstand (50km in de afgelopen 2 jaar) voor de nodige vervuiling in de tank heeft gezorgd.
    Ik ben in ieder geval blij met de vacuummeter, want we zijn (net) niet gestrand.
    Nog één ding: doorzichtige voorfilters is een must :cool:.

De nieuwe tankvlotter zorgt nu voor een juiste aanwijzing van de inhoud van de tank. Op de foto liggend afgebeeld, normaal staat hij.
    Dit is de oude vlotter en hier is te zien hoe vol de tank stond toen hij zolang heeft stil gestaan. De zwarte korrels zaten ook in de vlotter.

image

Efin, na 4 voorfilters en geen overdreven vacuumprobleem maar wel een steeds lagere snelheid, van 120, 110, 100 naar 90km/u. Dit maal was het hoofdfilter aan de beurt. Nu was het tijd om de tank ook maar schoon te maken.

image

Het aftappen van nog 40L mengsel.

image

Voor het aftappen, even afklemmen.

image

2N tank² :p

De tank gespoeld met bezine. Dit is het resultaat.

image

Na een paar minuten bezinken.

image

Het tankfilter, niet helemaal afgesneden.

image

Nog even apart: leiding naar achter doorgeblazen en de slang (foto5) zat ook vol moet rommel.

Nu is eindelijk alles schoon en kan de vacuummeter gebruikt worden waarvoor hij bedoeld was :p.

Herman
    300SD
    250D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Is wel heel grof die vervuiling...

IN tank filters ben ik tegen, je kan er nl niet gemakkelijk aan ;)
    edited November 2010
    Pena, de originele aansluiting op het filter is geen KGR.
    Ik heb die ongewijzigd gelaten omdat het goed werkt zo.
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je KZO of GPO gaat gebruiken en in welke mixverhouding enz...
    Zit er nog geen WW voor de pomp? Is zo'n gebuigen buisje. Blijkbaar kan je de thermostaat eraf laten of omzeilen en dan warmt hij permanent.
    Ik heb deze ongewijzigd gelaten.

Veel succes ermee...
    edited November 2010
    Hoi Wodan,

Het is wel makkelijk als het niet mogelijk is om door een knoop in de tank tot stilstand te komen. Daarom heb ik de onderkant laten staan.

Hoi Soap,

Dacht dat het een KGR was. Zal het eens nader bekijken.

Heb tot nu toe GPO gebruikt, maar ga nu KZO gebruiken.
    80% vind ik leuk. Ik hoef niet tot het gaatje :p.

Ik heb een 86'er en die heeft geen WW standaard.
    Bij jullie verwarmt hij tot 25°C. Daarna sluit de thermostaat.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Op de MB filter kop zitten 3 aansluitingen.
    Ze hebben alledrie een pijltje.
    Er zijn twee "dikkere" aansluitingen en
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58759]De dunnere is de ontluchtingsaansluiting naar de retour en heeft ook een pijl die uit wijst.

Hoi M@W,

Omdat hier ook de retour van de pomp en de retour van de verstuivers op uit komen en het hoofdfilter in gaan dacht ik dat dat een KGR was?

[QUOTE=Man@work;58759]Ik neem aan dat je de WW na de opvoerpomp en het voorfilter v
    edited November 2010
    Als je de WW voor de opvoerpomp hebt zitten heeft deze bij koude start meer moeite om de PPO naar voor te krijgen.

Ik wil ook een parallel filter (met elektr.heater) installeren zodra de auto weer door de APK is.
Sign In or Register to comment.