Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mijn (nw) mb 240 station

riessieriessie PPO Wannabe
edited October 2010 in Mercedes
Hallo!

Eindlijk weer eens een berichtje van mij!
Eigenlijk de 2e want ik klikte ppo per ongeluk weg pffffff!!

ik heb een tijd een oude vauxhall gehad (op benzine) maar ik filterde nog wel door ,en zo nu en dan op zoek naar een auto,Nu ben ik verlieft.
Ik heb een (nw) auto gekocht een mb 240 station uit '83
foto's komen nog,daarvoor ging het mis ,ik krijg het niet met mijn hyves voor elkaar zodat jullie in mijn album kunnen kijken.

IK wil puur olie rijden alleen wel met een 10 mm slang vanuit de tank ,als het nodig is een verwarmde leiding (dmv pijp in pijp)voor in de winter (kraantje dicht voor in de zomer)
dan stroomd het allemaal lkkr door.

Ik wil het volgende doen,
Er zit een (zo denk ik )opvoerpompje aan de lijnpomp vast,waar ook een uitschroefbaar wit pijpje in zit zodat je de diezel handmatig door kan pompen
Ik wil een kaarsfilter gebruiken omdat het normale filter zeker bij koud rijden naar mijn mening te snel verstopt en duur in aanschaf is,deze wil ik als back-up gebruiken.IK wil dit doen door de 2 filters parallel te schakelen en het orginele filter af te sluiten met een kraantje,zodat als het kaarsfilter verstopt is ,het kraantje open draai en ff vooruit kan met het orginele filter
tha da!
Alleen heb ik vraag!!
Er zit een klein lijn filtertje voor de opvoerpomp ,kan ik deze gewoon weg laten,is dit orgineel van de fabriek uit of is deze er gewoon als extra bij gezet?
want nu zit het orginele filter na het opvoerpompje ,kan ik de filters ook voor de opvoerpomp zetten???? ,dan zuigt hij alleen de olie door de filters ipv duwen en dan gaat er ook geen (troep!?) door het opvoerpompje .
Dit zeker voor in het begin ,als er losgeweekte derrie in mijn tank zit.

gr richard

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Dat kleine filtertje voor de pomp heb ik 3jaar geleden verwijderd.
    Dus dat kan Richard.

gr Ton
  • riessieriessie PPO Wannabe
    edited September 2010
    ok Dank je wel Ton,

Ik heb het allemaal toch maar aangesloten.
    mijn filters zitten nu voor de opvoorpomp en het werkt prima ,ik heb nu wel veel lucht ,maar dat zit nog in mijn kaarsfilter denk ik

er gaat ook ( niet aan gedacht )via de ontluchting/kort retour op de retour van het orginele filter apo doorheen.
    deze stop ik dicht ff kijken wat er gebeurt dan,zal wel goed gaan
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hoi Ries,

Ben het niet helemaal eens met Soes.
    Het systeem van MB is een behoorlijk uitgedacht systeem.
    Natuurlijk is het uitgedacht voor dino only, maar er is steeds een reden om het zo te doen.

Het grove vuil blijft in het tankfilter steken.
    Het fijne vuil in het voorfilter. Ook ter bescherming van de voorpomp.

Natuurlijk kan je beide filters weglaten maar bedenk dat zo'n voorfilter 2 euro kost en een kapotte voorpomp echt iets meer.

Het zelfde geldt voor het hoofdfilter. Dat zit niet voor niks achter de voorpomp. De retour van de verstuivers en de pomp komen daar ook uit (KGR). Dit heeft een aantal voordelen. Capaciteit maar ook temperatuur.

Ik mijn geval, mijn nieuwe 250D heeft een vervuilde tank (in de laatste 2 jaar is er 50km mee afgelegd.
    Hier enkele van de voorfilters, sommige slechts 100km oud.

image

Na 4 voorfilters heb ik het er nog niet uit en zal mijn tank moeten uitbouwen.
    De tankzeef zit precies boven de achteras, dus de tank eruit is de makkelijkste weg.

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2010
    Zo veranderd!!!

Iemand zei dat een pomp meer druk dan vacuum kon produceren ,alle 2 de filters zitten nu na de pomp,

geen lucht meer

jippie!!!

nu kijken hoe de auto het houd

2b continued foto's komen nog
    edited September 2010
    hihi, onze mails hebben gekruisd.

Je ziet, er is over nagedacht :D

Herman
    300SD
    250D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hey Pena,

Die twee rechter zijn zeker minder dan 100km uit :grinn:

On topic: Ik zou de pomp ook niet verwijderen. Ik ben nog aan het dubben hoe ik alle originele banjo's ga vervangen voor groterrr.

TimOM602
    edited September 2010
    Hoi Tim,

Waarom zou je ze willen vergroten? Kom je flow te kort?

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2010
    Pena,

Bij mij is de volgorde origineel als volgt:

Tank - Voorfilter zoals die van jou - opvoerpomp - filter - IP

Met in dezelfde volgorde:
    6 of 4mm - 6mm - 4mm - 6mm - 4mm

Wat er deels al op zit en nog op moet komen:
    Tank - Voorfilter - opvoerpomp - WW - filter - IP
    8mm - 8mm - ?mm - 10mm - 8mm - 8mm

Ik weet niet of ik flow te kort kom, maar zo wil ik het graag uitvoeren. Veel benzen zijn koud niet vooruit te branden, ik denk idd door flow tekort.

Tim
    edited September 2010
    Hoi Tim,

Ik denk dat bij mij alles 6 mm is. En dat is echt (te) weinig.
    Natuurlijk helpt het als je de filters schoon hebt :p, maar bij hogere concentraties ppo en/of lagere temperaturen kom je aan 6 mm iig flow te kort, zeker tot de opvoerpomp. Daarna is het iets minder van belang. Kortere slangen, hogere temp. en vanaf de WW maakt het niet meer uit.

Ik zou zeker voor 8mm, maar misschien zelfs voor 10mm, gaan van tank naar voorfilter. We moeten toch weer terug, want de voorpomp is weer 6mm.

Herman
    300SD
    250D
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Ja, als je eenmaal besmet met met het PPO-virus kom je er moeilijk vanaf. :mozilla_tongue:

In 11.000 km GPO heb ik 2x het fijnfilter vervangen en het voorfilter staat voor komende week op het program.
    Ik zal een foto posten in m'n topic waarin de de dino troep van 420.000 km dino kunt zien.
    Als ik het goed heb heeft Sinnefjild het zelfde motorblok als jij.
    edited September 2010
    Hey,

Riesse, ik hoop niet dat je dit off topic beschouwd, voor jou ook belangrijk ;)

@Pena: Ik ga zoeken naar een inschroef koppeling waarmee ik de opvoerpomp kan modden naar 8mm.

Nu effe tijd vinden. Mijn MB komt niet naar de meeting, ik laat me rijden door m'n broer.

Tim
    edited September 2010
    [QUOTE=Tim;57921].... Ik ga zoeken naar een inschroef koppeling waarmee ik de opvoerpomp kan modden naar 8mm. .....
    Tim
    Mogen we aannemen dat je de uitgaande kant van de opvoerpomp bedoelt?
    edited September 2010
    Man@Work,

Ik heb het nog niet precies bekeken, maar volgens mij bedoel ik die bovenop zit. Daar komt zo'n 6mm doorzichtig slangetje af. Inwendig zal die dan rond de 4mm zijn.

Tim
    edited September 2010
    Zo mijn foto's

http://ric-bos.hyves.nl/fotos/?ga_campaign=photoAlbumEntry_ProfileHeader]Richard Boshuijzen Profiel - hyves.n

Gr Richard

under the hood komen ook nog!

Ik had nog het volgende idee waarmee ik wakker werd

Een paar potjes buiten zetten met verschillende mengverhoudingen er in zodat je weet met welke mengverhouding je moet rijden bv
    puur apo
    10% dino
    20% dino
    30%dino
    enz
    een soort mengmeter ,dan kan je zien welke verhouding te dik wordt en wat je moet mengen.Je hanteerd de mengverhouding 1 potje verder dan degene die dik wordt
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2010
    [QUOTE=riessie;57933]Ik had nog het volgende idee waarmee ik wakker werd

Hmm. Niet verkeerd.
    Voldoende jampotjes.
    Nauwkeurig de mengsels aanmaken.
    Labellen.
    En buiten zetten.

Misschien nauwkeurige erlenmeyer-achtige zaken regelen?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hehe, de trotse eigenaar bij zijn nieuwe koets:

image

Hij staat mooi te glimmen ;)

Groeten,
    edited September 2010
    Mooi ding Ries,

Maar zo'n garage is ook nooit weg ;)

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2010
    Die foto is net op tijd genomen, als de fotograaf ff wat langer gewacht had had Riessis smile niet meer tussen z'n oren gepast :D

Prachtige Benz zo te zien, veel fijne km's gewenst.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2010
    Kekke bak :D
    edited September 2010
    Dank je wel heren ik ben ook erg blij met mijn tuut,

Er zaten twee gaten in de bodem ,die heb ik laten lassen ,maar er zitten er nu nog twee in zag ik net .
    Hij is zijknat achter de voorstoelen,ik wist niet dat het zo nat kon worden als het staal alleen pureus is en er met een schroevendraaier doorheen kan prikken,weer wat geleerd.voor de rest is hij heel netjes en alles werkt ook

Wat doen jullie in de winter met starten? en uberhoupt met aanpassen?
    na puur olie in de tank strarte mijn auto niet zo best na een paar dgn stil te hebben gestaan.als hij eenmaal loopt gaat het super.

Mengen en een ww is leuk voor als je rijdt ,maar daar helpt het niet bij het starten
    Wat doen jullie hieraan?? Ik ben alleen een beetje 2 tank systeem kundig

Wat ik zelf dacht is een klep voor de pomp te zetten en 10 l vaatje onder de motorkap te frummelen en voordat ik stop de klep open te doen zodat er dino in de pomp zit ,en de schakelaar op het contact zetten ,zodat als je de auto uit zet schakeld hij weer op apo en trekt hij de accu niet leeg,en als je de auto weer aanzet staat die weer op dino klaar voor de start .als hij loopt schakel je em weer uit. zoiets ?!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2010
    R: Inderdaad: een tweetanksysteem. Alternatief: dunnere olie, beetje olieverdunner (diesel, obp, excellent) erdoor mengen.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=riessie;58000]Wat doen jullie in de winter met starten?...

Gewoon de sleutel omdraaien tot hij start :D.

Zonder gekheid maar als je verstuivers, gloeibougies en IP in orde zijn zou die bak van jou gewoon op PPO moeten starten in de winter. Als de temperatuur te ver omlaag gaat zodat je olie gaat vlokken dan krijg je geen enkele motor meer aan de praat. Dan moet je gaan mengen met dino.

Ik filter tegenwoordig met wat biodiesel er bij en vorige week startte ik koud met een buiten temperatuur van 10 graden en geen centje last. Ik moet alleen de nagloeiregeling wat langer gaan zetten om hem koud wat beter te laten lopen.
    edited September 2010
    Wat moet je kopen om het nagloeien te regelen?
    zijn dat anderen gloeirelais en andere gloeistiften?
    wat heb jij omgebouwd?
    edited September 2010
    [QUOTE=Raaf;57954]Kekke bak :D

raaf is jouw auto toch nog wb vrij geworden?
    edited September 2010
    [QUOTE=riessie;58016]Wat moet je kopen om het nagloeien te regelen?
    zijn dat anderen gloeirelais en andere gloeistiften?
    wat heb jij omgebouwd?

Je bent toch op de meeting aanstaand weekend? Dan kan je een kijkje nemen bij mij onder de kap.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited September 2010
    [QUOTE=easy rider;58018]Dan kan je een kijkje nemen bij mij onder de kap.

Dan zakt de moed je direct in de schoenen als amateur..... Je hebt sleutelaars en sleutelaars..... Als er een PPO-hemel is komt ER er als eerste in.....
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=easy rider;58012]Gewoon de sleutel omdraaien tot hij start :D.

Is niet helemaal een grapje. Ben inmiddels ook voorzien van een MB 240 td en rij 95% gpo en 5% biodiesel. Starten is naarmate het inmiddels kouder is opgelopen tot 6-7 seconden. Daarna gewoon lopen. De aanpassing is nieuwe (ppo) nozzles en de druk verhoogd met 10 bar (naar 125). Een aanrader, een wereld van verschil. Niet alleen met starten, maar begin me in te beelden dat ik aardig met het verkeer meekan inmiddels. Nog bedankt buurman:!::-P
    edited September 2010
    [QUOTE=Sinnefjild;58022]..... Als er een PPO-hemel is komt ER er als eerste in.....

[QUOTE=ZX plantengieter;58035]...De aanpassing is nieuwe (ppo) nozzles en de druk verhoogd met 10 bar (naar 125). Een aanrader, een wereld van verschil....Nog bedankt buurman:!::-P

:oops::oops::oops: K' wordt er wel een beetje verlegen van gasten.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Riessie,

Bij mijn brandweerbus was het probleem op ppo de startmotor, nadat ik al het mogelijk zoals al eerder beschreven had gedaan. Ik heb toen het anker vervangen door een 9Volt type, waardooor de startmotor meer toeren maakte en veeeel gemakkelijker aansloeg. Mijn motor is een OM606 zoals ook in de 240 d W123 is toegepast.

Helaas is de startmotor vorige maand :sad: overleden en heb ik er weer een startmotor 12 gereviseerd in gezet. Hij start nu ook goed, echter hij draait grotendeels op diesel. :o.

@ER ach ere wie ere toekomt toch.
    edited October 2010
    Ja sorry heren,

Ik ben er een tijdje uit geweest en ik heb de ball
    edited October 2010
    Ik heb een schema gemaakt zodat ik direct diesel kan gebruiken zonder dat ik eerst een stukkie slang hoeft door te spoelen
    wat vinden jullie hievan?

http://ric-bos.hyves.nl/album/54896918/ppo/pNW344wP/fotos/1131703411/0/mI3I/

Ik heb bij ppomobiel een opvoerpomp gezien die 0.35 bar druk levert en op je verbruik van je pomp reageert . deze kan ik toch op deze manier gebruiken?(voor mijn lijnpomp)
    weet iemand hoeveel druk de orginele pomp van mercedes levert

wat zijn die driewegkleppen duur geworden trouwens 95 euro's
    heeft er iemand nog een mooie liggen?Ik heb wel op een duitse site er 1 gezien voor 65 eu

Ik heb nu een lashelm en plaatstaal gekocht ,volgende week slijp ik de linker kant en het achterste gedeelte van de rechterkant van de bodem eruit

spannend !!!!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2010
    Riessie, jonge... je gaat die Benz toch niet 2 tank maken ?
    Warmtewisselaar erin en gaan !
    Of ga je op vet rijden wat eerst opgewarmd moet worden ?
    edited October 2010
    [QUOTE=riessie;58047]Ja sorry heren,

Ik ben er een tijdje uit geweest en ik heb de ball
    edited October 2010
    Richard,

Idd, ben wel met Raaf eens.

Ik begrijp alleen niet waarom je een t-stuk voor de ppo opvoerpomp schakelt via een drieweg klep. Of moet de MB pomp een overloop/bypass hebben?

Ik zou het zo doen, zonder kgr kun je de retour natuurlijk op de tank doen.

Tim

Edit: De originele mb pomp moet je wel kunnen uitschakelen in mijn schema. Deze is mechanisch, dus dat gaat niet.
    edited October 2010
    De reden waarom ik dacht toch een 2 tank systeem in een mb is het volgende,

Ik heb het stukkie van suzukie gelezen over verklevingen van de zuigerveren enzo !!!als je koud start met ppo zowel in de zomer als in de winter
    .en dat het wel zinvol is om langer voor en na te gloeien.

dus dan moet ik andere gloeistiften en een poeleizer hebben neem ik aan.
    en toch ook een relais voor de stiften langer te laten gloeien toch?
    Hoe doe je dit eigenlijk? bij conrad een regelbaar relais kopen en die er tussen zetten?

Ik rijd niet zo heel veel met mijn auto,dus heeft het tijd zat om lekker vast te gaan zitten.

met een 2 tank systeem brand ik de boel schoon en heb er daar geen last van
    daarom wil ik een klein tankje diesel en deze alleen 30 sec gebruiken bij starten en stoppen.het idee is niet om het te doen totdat de motor warm is

hoeveel roken de mb's van jullie ? als ik gas geef komt er toch wel een pluimpje rook uit de uitlaat maar als hij stationair draait of op een constante snelheid helemaal niet.
    edited October 2010
    [QUOTE=Tim;58281]Richard,

Idd, ben wel met Raaf eens.

Ik begrijp alleen niet waarom je een t-stuk voor de ppo opvoerpomp schakelt via een drieweg klep. Of moet de MB pomp een overloop/bypass hebben?

Ik zou het zo doen, zonder kgr kun je de retour natuurlijk op de tank doen.

Tim

Edit: De originele mb pomp moet je wel kunnen uitschakelen in mijn schema. Deze is mechanisch, dus dat gaat niet.

Mijn idee was het volgende ,

als de driewegklep rechtdoor geschakelt is wordt de ppo via de mb opvoerpomp door het filter via de pomp weer retour naar de tank gestuurt.
    en door de trugslagkleppen geen andere kant uit.
    als ik dan de driewegklep omschakel van beneden naar links en de dieselpomp aan zet.wordt de ppo direct naar de tank terug geleidt en de retour geblokt en kortgesloten naar de dieselpomp .dit heb ik zo bedacht zodat ik geen leidingen door hoef te spoelen en dat de filters na de pompen zitten.
    ivm dat de pompen beter kunnen duwen door het filter dan zuigen.
    hiervoor deed ik het ook altijd voor de pomp en dat ging prima,alleen nu kreeg ik mijn lucht niet weg.
    Daarom heb ik mijn 1 mu filter na de opvoerpomp zitten

ik zal morgen ff foto's maken en ik zal mijn filterinstallatie er ook eens op zetten
    edited October 2010
    Goede verstuivers, goede gloeiers, goede timing en een na-gloeiregeling is alles wat je nodig hebt de rest is weggegooid geld mi. zeker met een voorkamer-diesel. Ik zal je mijn giro-nummer wel doorgeven:)

Nagloeiregeling volgens mij deze DieselSend
    102 Euro incluis 4 duratherm gloeikaarsen, gewoon monteren en stekker oversteken...klaar. Een schakelingetje van conrad is nauwelijks goedkoper.

Verstuivers even door easy laten testen en evt de naaldjes vervangen.
    edited October 2010
    dyslectie zij dat diezels gaan roken als het luchtfilter vervuild is.

die van mij was wel vies,een nieuwe erin gezet, tjonge!!! wat een verschil zeg
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58299]Goede verstuivers, goede gloeiers, goede timing en een na-gloeiregeling is alles wat je nodig hebt de rest is weggegooid geld mi. zeker met een voorkamer-diesel. Ik zal je mijn giro-nummer wel doorgeven:)

102 Euro incluis 4 duratherm gloeikaarsen, gewoon monteren en stekker oversteken...klaar. Een schakelingetje van conrad is nauwelijks goedkoper.

Thanks Ingmar, zal ik het maar op die manier doen dan !

een ww ertussen die je uit schakeld in de zomer is wel een pr
    edited October 2010
    Koelwater ww alleen uitschakelen als je langere tijd op dino rijdt.

De PPO zal in de zomer niet oververhit raken hoor.
    edited October 2010
    [QUOTE=Man@work;58312]Koelwater ww alleen uitschakelen als je langere tijd op dino rijdt.

De PPO zal in de zomer niet oververhit raken hoor.

Je bedoeld als je een hele lange rit maakt ?
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58299]Goede verstuivers, goede gloeiers, goede timing en een na-gloeiregeling is alles wat je nodig hebt de rest is weggegooid geld mi. zeker met een voorkamer-diesel. Ik zal je mijn giro-nummer wel doorgeven:)

h
    edited October 2010
    240d (W123) dat is toch een viercilinder, of wil je er een spare hebben dan ? Zoek anders de tabellen (opde site van dieselsend) even door op basis van jouw motor-type OM xxx.xxx.

Voor de pomp-timing, neem even contact op met Easy....die is inmiddels specialist in pomp-timing ;)
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58315]...Voor de pomp-timing, neem even contact op met Easy....die is inmiddels specialist in pomp-timing ;)

2 weken terug nog een E34 525TDS gedaan, gaat weer als een trein.
    edited October 2010
    [QUOTE=easy rider;58316]2 weken terug nog een E34 525TDS gedaan, gaat weer als een trein.

Eric heb jij een keer zin en tijd om mij te helpen met het aanpassen van mijn tuut? ,Ik ga morgen beginnen met lassen aan mijn bodem dus geen haast.
    Maar jij bent d
    edited October 2010
    [QUOTE=ingmar;58315]240d (W123) dat is toch een viercilinder, of wil je er een spare hebben dan ? Zoek anders de tabellen (opde site van dieselsend) even door op basis van jouw motor-type OM xxx.xxx.

Voor de pomp-timing, neem even contact op met Easy....die is inmiddels specialist in pomp-timing ;)

oepzzzzzzzz ja ik heb er 4 :D
    edited October 2010
    Kijk ik heb een flinstone auto

Richard Boshuijzen Profiel - hyves.nl
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Mercedes dropbottomcabrio in the special "" flinstones"edition..nooit last van te warme voeten!..Lol..je pakt het goed en drastisch aan!

greetz!
Sign In or Register to comment.