Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

WW verstopt-schoonmaken?

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited September 2010 in Algemene Techniek
Vaststelling:
Koelwater 90°C, slangen niet meer aan te raken, retourtemperatuur na 30km max. 40°C, temp bij vertrek was al 32°C.
Slangen handwarm.
Het kan niet anders dan dat de olie door de WW gaat, dus de WW draagt geen warmte meer over?!
Plots?
Kan hij verstoppen/aankoeken waardoor hij niet meer werkt? En hoe maak ik het geval dan best schoon?

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Soap,

Wat is de retour koelwater?

Tim
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited September 2010
    is je koelwater wel schoon,... misschien heb je last van electrolyse in het koelsysteem. had ik eers ook,. heb toen voor de kachel een heel fijn zeefje gemaakt, met een stuk zink erin. daarna nergens last meer van.

[QUOTE=soapwater;57464]Vaststelling:
    Koelwater 90°C, slangen niet meer aan te raken, retourtemperatuur na 30km max. 40°C, temp bij vertrek was al 32°C.
    Slangen handwarm.
    Het kan niet anders dan dat de olie door de WW gaat, dus de WW draagt geen warmte meer over?!
    Plots?
    Kan hij verstoppen/aankoeken waardoor hij niet meer werkt? En hoe maak ik het geval dan best schoon?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hoi Soap,

Heb je de kachel aan gehad? (ik wel nl. ;)
    Bij ons was het gisteren 11°.

Als de WW en de kachel parallel staan zoekt het water de weg van de minste weerstand.
    Als het water 90° is dan moet de WW toch ook 'niet meer aan te raken zijn'?
    (als de WW de warmte niet krijgt kan hij het ook niet overdragen).

Herman
    300SD
    250D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Temperaturen weet ik niet exact, heb op m'n werk wel zo'n meter, maar nog niet de kans gehad om warm te gaan meten.
    Maar, op gevoel:

Koelwater in WW zo heet dat ik hem niet meer kan aanraken, moet dus 90° zijn zoals temp-meter aangeeft.
    Koelwater uit WW idem.
    Huis van IP ook erg heet, Siraï kleppen van aanvoer en retour zijn handwarm/lauw. Temp-meter op retour geeft max. 40°C.
    WW staat in serie met kachel omdat deze altijd water krijgt. Kachel was tot dan niet aangeweest, maar ik heb hem gisteren eens aangezet. Die blaast direct hete lucht, dus koelwater is OK.
    Conclusie: WW is op korte tijd aangekoekt of iets dergelijks en heeft slechte warmte-overdracht...
    Schoonmaken dus?

Ik heb nog steeds een Elsbett WW-tje liggen in plaats van dat oude platengeval. Misschien die maar eens monteren? Maar ik lees allerlei verhalen over te laag vermogen/rendement. 8mm slang lijkt me erg dun voor koelwater, maar als het bij Elsbett werkt...

Op m'n werk hebben we gigantische platenwisselaars voor het koelen van hydraulische olie. Op een dag in de zomer kregen we temperatuur-alarmen. Bleek de WW verstopt/aangekoekt. Die is toen door een firma Gereinigd waarna hij ging lekken waarnaa we tienduizenden €€€'s aan servo's vervangen hebben waarna ze toch maar besloten om een nieuwe WW aan te schaffen :D:D
    edited September 2010
    Hoi Soap,

Als ik het goed begrijp (uit je laatste mail).

Water 90°.
    WW ook 90° (niet aan te raken).

Dan heeft de WW (lees water) zijn warmte al overgedragen......toch?
    Wat is dan de uitgaande temp van de PPO uit de WW?
    Is die 40° of 85°?
    Als de WW 90° is dan moet de PPO toch minstens 85° zijn.

Heb je ze wel 'tegenstrooms' lopen?

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2010
    Pena,

PPO die uit de WW komt, is handwarm. Filter zit er vlak na, ik kan hem zo vasthouden. WW is de smoorheet, PPO niet.
    Ze zitten tegenstrooms ja, heeft jaren prima gewerkt, nu ineens niet meer.
    edited September 2010
    Hoi Soap,

Het enige wat ik kan verzinnen is dat er 'vet' zit in de WW die dan erg goed isoleerd. Maar gek dat dat niet oplost bij hogere temp.

Misschien helpt spoelen met dino?

Ben wel benieuwd.

Herman
    300SD
    250D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    je zou uit nwsgierigheid het ding gewoon eens willen openzagen en kijken wat er nu is gebeurt na jaren PPO gebruik.

greetz
    edited September 2010
    [QUOTE=soapwater;57501]Maar ik lees allerlei verhalen over te laag vermogen/rendement. 8mm slang lijkt me erg dun voor koelwater, maar als het bij Elsbett werkt...Waar lees je dat dan? Ik kan het niet vinden.

Vraag anders Douwe eens, die heeft hem ook binnen handbereik zitten.

Tim
    edited September 2010
    De mensen van monopoel bijvoorbeeld, via mail kreeg ik de melding dat de A8 WW te klein zou zijn voor de MB 2.5D.
    Ook hier zie ik altijd van die dikke joekels voorbij komen...
    edited September 2010
    Soap,

Die van mij loopt 1:16, dat doet een combo ook en een boel anders gespuis ook. Ik heb trouwens een set van Elsbett voor deze motor, incl die wisselaar.

Gewoon proberen, ik heb nog wel een paar Elsbett t-stukken voor je, pb maar als je ze wilt hebben.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Yep. Zo'n WW (Elsbett of A 8 is voldoende; de uitgaande PPO slang kun je amper vast houden :-P

Mijn techneutenhoofd zegt dat er misschien vergummings- of ijzerzeepdelen in de kleine kanaaltjes van je cv-ww terecht zijn gekomen.

Als ik mijn gevoel volg zijn de interne openingen in een cv-ww een stuk kleiner dan in de echte olie ww's.
    CV-water wordt pas dikker onder het vriespunt. ;)
    edited September 2010
    Nou,

Ik heb, voor het 1-tank Elsbett avontuur, een A8 in de Saxo gehad. Die werd echt wel heet, maar zo'n 4km later op max temp dan de 20platen wisselaar die er daarvoor weer in zat.

Tim
    edited September 2010
    ja... heb er ook eens zon filtervoorverwarmer van monopoel in gehad ,..... dat ding warmt echt niet op zeg..... maar weer gauw een platenwisselaar terug gezet . bij een oud ijzerboer kan je die voor niks krijgen.

[QUOTE=Tim;57545]Nou,

Ik heb, voor het 1-tank Elsbett avontuur, een A8 in de Saxo gehad. Die werd echt wel heet, maar zo'n 4km later op max temp dan de 20platen wisselaar die er daarvoor weer in zat.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=soapwater;57516].... dat de A8 WW te klein zou zijn voor de MB 2.5D. Ook hier zie ik altijd van die dikke joekels voorbij komen...

Vandaar dat ik op de 525TDS ook een WW heb van een CV ketel. En dan nog haal ik niet geisoleerd de 70 graden maar net. E.e.a. heeft te maken met rijwindafkoeling en het feit dat er een enorme propellor voor op de motor staat. Nu ben ik dus weer langzaam 1 voor 1 onderdelen aan het inpakken met stukken van een neopreen duikpak wat enorm scheelt.

Zo heb ik nu alleen het grote brandstof filter ingepakt en dat scheelt alleen al 5 graden!!!!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=soapwater;57506]heeft jaren prima gewerkt, nu ineens niet meer.
    Wanneer heb je voor het laatst gemeten/gevoeld dan?
    Kan het niet zijn dat het er toch langzaam ingeslopen is?
    En dus langzaam aangekoekt?
    edited September 2010
    Geen idee, het was de laatste maanden ook erg warm en nu is het plots 5-10 graden frisser, het zou dus kunnen dat het plots duidelijk wordt owv de lagere temperaturen.
    Ik moet wel zeggen dat ik nooit 100% overtuigd ben geweest van de capaciteit van dat ding. Was al 2e hands.
    Net een weekendje Hoge Rielen achter de rug. Ritje van 50km. Max temp behaald was 59°C en dat na +/- 20km bij een stralend zonnetje, +/- 22°C.
    Schoonmaken gaat niet door denk ik. Gewoon Elsbett WW erin en elektrische filterverwarming. Ik zal het ding misschien openslijpen om te zien hoe hij er binnenin uitziet...
    edited September 2010
    Gister maar eens mn kleine WW van zolder gehaald...krijgertje nog vol met kalk. Dus azijn erin gedaan nu. Ga toch maar eens de werkpaard -1tanks astra aanpassen voor de wintermaanden strax. Merkte wel dat als ik aan de ene kant azijn erin goot...het eeuwig duurde voordat het aan de andere kant eruit kwam. Aan de koelvl kant ging het wel snel. Mss veel kalk erin. Ben echt wel eens benieuwd naar een doorgezaagde versie te zien....

Mss leuk iets voor een meeting?....WW openzagen (heb nog recipro zaag om teveel hitte te voorkomen, of slijpschijven van 0.8mm)..met dikke slijpschijf jaag je alles vol slijpsel en kruipt het vuil door de hitte mss weg van de naad...zien we nog weinig. Ben zeker benieuwd! Dan zien we eens wat we nu echt in onze auto's hebben...en door wat voor kanaaltjes de verse GPO mag kruipen voordat het in de heerlijk zoete frituur geur wordt omgezet:)

Greetz!
    edited September 2010
    Om azijn een beetje effect te geven in het oplossen van kalk moet je het opstoken naar 60C of meer. Koude azijn doet niet echt veel.
    edited September 2010
    ah ok..dus kan em wel eens au bain marie met azijn doen...of wat werkt evt beter?...had nog wel cillit bang staan..maar staat dat het niet op alu, messing en koper enzo gebruikt mag worden..dus durfde ik nie direct te gebruiken.

Strax iig ff spoelen, nwe azijn...en dan in een pannetje met laag water zachtjes opt vuur zetten.

thnx!
    edited September 2010
    au bain marie of een flinke pan is ok. Fosforzuur oplossing gaat nog beter maar de gassen van dit spul tasten het glazuur van je gebit aan dus niet aan te bevelen.
    edited September 2010
    Kzou ook nie direct weten waar ik zo snel fosforzuur kan vinden...dus eerst maar eens met azijn proberen;)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Met Citroenzuur kun je ook goed ontvetten en ontkalken. Een goede drogist heeft dit in potjes....
    edited September 2010
    een nacht in de hete soda,.... werkt echt fantastisch . haal ook altijd makkelijk de baarden onder de tankdop er mee vanaf. spul vliegt er makkelijk af met warme soda water.

soda kan je kopen bij de supers, in kristallen of poeders. en kost bijna niks.
    edited September 2010
    Hij heeft gisteravond een paar uur gevult met azijn in een pan met water op het vuur gestaan...zachtste stand , kleinste pit. Nu staat ie nog vol met azijn..ga em vanavond eens spoelen. En SODA is mss een goed idee idd...want dat hebben we volgens mij meestal wel in huis. Als het verder nog nodig is natuurlijk...citroen zuur?...ken ik niet... maar zal het eerst met azijn en soda proberen... dat hebben we al in huis;)... en dan koppelingetjes halen en inbouwen:D De verwarmde filterband leek me ook erg mooi...maar dit had ik al en is al met al dus goedkoper:)

gretz
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Alles over ontkalking, kalkneerslag, kalklaag, CaCO3, boiler, geiser, polysulfonzuur, azijnzuur

Kalk oplossen in zuur
    Een zuur en een base hebben een verhoogde oplosbaarheid voor kalk. Door het systeem uit te spoelen met zuur of base wordt de kalk verwijderd.

In een gesloten circuit kan de kalk verwijderd worden door ontkalking met een aangepast zuur of base die door de leidingen of boiler gepompt wordt en op die manier reinigt. Ontkalking met zuur wordt toegepast bij het ontkalken van leidingen, warmtewisselaars, koelsystemen en boilers. Er zijn technieken voorhanden om het kalk uit kleinere systemen te verwijderen zoals een boiler. Er wordt een gesloten circuit gecre

edited September 2010
    Na diverse pogingen met azijn en een keer een sodabad is het nu toch een ontkalker op zoutzuurbasis geworden....ff bij n lokaal bedrijf die het gebruiken voor HDreinigers enzo. Bleef maar bruisen aan de belangerijke PPO kant. Ligt nu ff te weken...zometeen eens ophalen:)
    Greetz!
    edited September 2010
    [QUOTE=fury;57609]...Bleef maar bruisen aan de belangerijke PPO kant. ...

Dat betekend dat de kalk er nog niet volledig uit is.
    edited September 2010
    Heren,

Wat met stukjes kalk, die wel loskomen maar niet oplossen. Ik ben geen voorstander van zo'n oud cv ding. Zuren in PPO inkalken hem ook langzaam, met alle andere stoffen tot gevolg, bv die ijzerzeep.

Tim
    edited September 2010
    Ik ga hem strax nog spoelen met water. Dan uitblazen, laten drogen, nog eens uitblazen (volle druk compressor), dan nog eens weken in de soda, dan nog eens spoelen en uitblazen en drogen....dan moet het toch wel goed zijn?...hoop ik dan toch.
    Greetz!
    edited September 2010
    Waarom soda? Pak gewoon schoonmaak azijn (geen gewone azijn). Fles legen in pannetje, opstoken naar net even boven de 60 graden, WW d'r in en wachten tot het borrelen ophoud. FF doorspoelen en klaar. Half uurtje werk.
    edited September 2010
    Meer om het zoutzuur te neutraliseren. Azijn heb ik al geprobeerd (maar was wel natuurazijn)...soda hebben we iig in huis. Hoop dat het zoutzuur het kalk er wel uit krijgt of loskrijgt. ga em strax ophalen. Hij zou em ff uurtje laten weken.

Greetz
  • carl PPO Addict
    edited September 2010
    Vol met een antkalkproduct voor de badkamer spuiten , en dit een paar dagen laten staan , daarna grondig spoelen met water , daarna langst de buitenzijde verwarmen tot 60 a70gradenmet een verfafbrander , en tegelijk uitblazen met perslucht , zodat het water er uit is .

daarna grondig spoelen met petroleum.

zo heb ik de mijne behandeld voor de inbouw,en er kwam serieus wat vuil uit.

grtjs carl
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Hoe dan ook, als je dat ding gaat gebruiken, altijd een filter tussen WW en IP plaatsen zeg de eerste 2.000KM :mozilla_cool:
Sign In or Register to comment.