Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ppo4toyota's Toyota Corolla 2.0d ombouwverslag naar 2-tank systeem

ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
edited December 2010 in Oosterse merken
Ombouw verslag van ppo4toyota - Corolla 2.0d uit '98 naar 2-tanker
De laatste hand is enkele dagen geleden gelegd aan de ombouw van de auto, door tijdgebrek vanwege het inbouwen heb ik geen lopend verhaal gepost, maar mijn ombouw in ongeveer drie dagen gemaakt.

Het begon ongeveer 4 maanden geleden: Het forum afgestruind naar informatie en zelf topics geopend om vragen te stellen. Ongeveer in die tijd een houten kistje gemaakt waar mijn tank exact in past, zodoende zie ik geen lelijke orange tank achterin de auto staan (vooraf de maten van de tank opgezocht op internet).
De brandstofslangen slangen had ik destijds ook al door de auto gelegd.


Messing onderdelen gehaald voor de magneetkleppen en de warmtewisselaar, op de foto de slangtulen voor de warmtewisselaar:
image

Een tussenstukje voor 10mm slang (er was geen simpeler tussenstuk op
voorraad):
image


De warmtewisselaar met de aansluitingen erop:
(Ww komt overigens van Hautessa)
image


Nu is de warmtewisselaar gefit met de koelwaterslangen en T-stukken:
image

image

De warmtewisselaar geplaatst, op de foto de aansluitingen van de T-stukken op de koelwaterslangen die naar de interieurverwarming gaan:
image

Warmtewisselaar in de auto geplaatst:
image
Zoals te zien is, een temperatuurmeter aangebracht onder een stukje isolatiemateriaal en tape.

Een voorfiltertje geplaatst voor het originele dieselfilter:
image
Mogelijk moet ik de transparante kabel vervangen omdattie mogelijk niet tegen diesel kan. De zaak waar ik het haalde zei echter dat deze transparante slang tegen olie kan..

De koelwaterslangen(15mm) vanaf de warmtewisselaar zijn inmiddels aangesloten op het koelcircuit:
image

De magneetkleppen electrisch aangesloten en de transparante brandstofslangen aangesloten:
image
De magneetkleppen zijn op een stukje staal vastgemaakt met 4 bouten die aan de onderkant van de magneetkleppen konden worden ingedraait.

Totaaloverzicht:
Links achterin de ww, voorin liggen de magneetkleppen los:
image

Helaas werden de transparante slangen nogal 'flexibel' na een tijd rijden, ik besloot dat het wel olie-bestendige slangen mochten zijn, echter niet hittebestendig. De dag erop heb ik 6mm en 8mm 3225 brandstofslang van Gates gehaald, waarmee ik alle transparante slangen vervangen heb: (behalve bij het voorfilter omdat daar geen hitte komt)
image
Zoals te zien, alles opnieuw aangesloten en het MANN filtertje dat ik van easy rider heb gekregen hangt op advies van easy rider in de rijwind. Echter bogen de aansluitnippels na een kilometer of 10 rijden krom door de hitte en besloot ik een metalen MANN filter te regelen.

Het is de MANN+HUMMEL WK 512 geworden, geen idee op hoeveel mu deze filtert:
image
Dit is een tijdelijk filter omdat de 5" 1mu filterhuizen nog niet binnen zijn. Het is dus niet de bedoeling dat het zo blijft, ik filter graag ook onder de moterkap 1mu.. ;)
Tegen die tijd zal jullie berichten.

Toen ik voor oliewissel (helaas nog half-syntetisch) bij mijn automonteur was, vroeg ik hem wat hij er van vond. Geen slecht woord gehoord, alleen dat ik op moest passen met brandstofkabels over een ijzeren rand. "Je wilt niet weten wat trillingen doen, na 100.000 km kan dit kabeltje compleet doorgesleten zijn." En hij wees er
«1

Comments

  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2010
    Ziet er allemaal heel netjes uit! Erg mooi zeker omdat het je eerste inbouw is.

    Die transparante slangetjes, gingen die echt vervormen of werden ze alleen wat zachter?

    Filerijden icm ppo schijnt trouwens een afrader te zijn.
    Dus in de file en bij veel stationair overschakelen naar diesel.
    Het technische verhaal hierachter weet ik niet meer.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=Neo;57471]Ziet er allemaal heel netjes uit! Erg mooi zeker omdat het je eerste inbouw is.

    Die transparante slangetjes, gingen die echt vervormen of werden ze alleen wat zachter? (...)


    Dankje, de kabels heb ik natuurlijk voor de tweede keer gelegd, dat scheeld behoorlijk in netheid.
    Die transparante slangen vervormden niet, maar trokken ietwat dicht (de 10mm slang) of werden lekker flexibel (6mm en 8mm slangen).

    Als je op internet opzoekt waar die 3225 Gates brandstofslang tegen kan, krijg je daar direct veel meer vertrouwen in:

    Small-diameter multi-purpose hose designed for fuel circuits (leaded and unleaded petrol, diesel) in passenger cars.
    • Cover resists heat,oil,ozone and weathering.
    • Tube has been upgraded to meet changes in fuel characteristics and resists heat and oil.
    • Spiral textile reinforcement.
    • Working pressure up to 1 MPa (10 kg/cm 2 ).
    • Ambient temperature range: -35° to +125°

  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Ziet er allemaal netjes uit!
    Check de komende dagen wel ff wat je temp doet op de snelweg. Oke je rijdt twee tank maar toch, onderschat die rijwind niet, zeker straks niet in de winter.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Dankje, de temperatuur op de snelweg kwam ook gisteren niet onder de 67,5 graden. Lijkt me dat 65+ graden celcius genoeg zijn voor de pomp?

    In de winter verwacht ik wel te moeten isoleren, maar dat ishet werk ook niet als ik aan kabelisolatie kan komen: Leidingisolatie - Wildkamp
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Rubber isoleert al behoorlijk hoor.
    Als je rubber slangen moet isoleren is er iets anders niet in orde.

    Bij mijn Saxo zat de ww v
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    En schroom je niet om bij strenge vorst tegen die tijd te gaan mixen als 2-tanker, better save than sorry :mozilla_innocent:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    Mooi verslag hoor zeker zo met de foto's er bij.

    1 opmerking: pas op met die kunststof T-stukken voor je koelwater. Die zijn niet al te sterk. Beter een keer, zeker voor de winter, messing monteren.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    @Man@work: Ja inderdaad, de koelwaterleidingen die ik gebruikt heb om de brandstofsysteem zijn ook voor doorschuren bedoelt. Isoleert overigens ook al volgens mij.


    @ericzwiep: als de temp door de ww naar 65 graden in de pomp gebracht kan worden in de winter, dan is mixen toch overbodig? (ik geef je overigens wel gelijk om beter voor zeker te gaan)
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Weet iemand trouwens een electronische vlinderklep of iets dergelijks? Ik wil namelijk de temperatuur kunnen regelen van de ww door er een klep tussen te plaatsen.
    Bijvoorbeeld:
    Bij 120 km/u staatie vol open, bij 60 km/u driekwart en bij 10km/u filerijden op n kwart open.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    Ik heb een clixon in de retour vlak na de IP staan die een 2/3 klep (bypass) over de WW in de PPO leiding op en dicht schakeld.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=easy rider;57483]Mooi verslag hoor zeker zo met de foto's er bij.

    1 opmerking: pas op met die kunststof T-stukken voor je koelwater. Die zijn niet al te sterk. Beter een keer, zeker voor de winter, messing monteren.

    He, je reactie had ik nog niet gelezen! Dank voor de tip, ze komen van monopoel vandaang: T-Stück
    Op die foto lijkt het wel messing, tis echter zwart plastic. Ik zal er om denken het het in me todo lijstje zetten!

    Edit: je gebruikt die 2/3 klep dus om met de koudere retour van je PPO de temperatuur van de PPO naar de pomp omlaag te halen?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    En weer een PPO'er erbij, gefeliciteerd :mozilla_cool:

    Best netjes gedaan zo bij elkaar. Wel goed dat je echte leidingen heb genomen onder de motorkap, anders is het vragen om problemen. Ik heb enkel zo'n kunststof leiding vanaf de tank lopen, maar onder de kap gaat deze direct over op echte brandstof leiding. Dit gaat tot nu toe goed.

    Je temperatuur is nu ook niet slecht, mijn ervaring is dat de PPO temperatuur meestal wel 10°C lager zit dan de koelwater temperatuur. Afgelopen winter heb ik een tijdje zonder isolatie gereden en haalde toen 65°C, wat nog goed is. Met alleen de leiding vanaf de WW in de isolatie naar de pomp, kwam ik bij de zelfde omstandigheden op iets van 69°C.

    NB: Trouwens ik wil mijn WW gaan overbruggen met een extra wisselklep, mocht ook de temperatuur uit de retour via een clixon schakelaar te hoog oplopen. Wat kan gebeuren bij stadsritten, filerijden of als ik de motor hard laat werken door bv hellingen klimmen in de bergen.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Dankjewel, ja goede leidingen onder de moterkap geeft ook direct een 'veiliger' gevoel met het rijden ;) Je weet dat ze niet zomaar doorsmelten etc.

    Ja de temperaturen zijn nou goed, maar ik had gisteravond laat de kachel halfopen staan, en de temp van de ww stond even later op 77, geen probleem uiteraard, maar bij de IP kwam uiteindelijk 65 aan. Dit was overigens op de snelweg.

    Ik denk er nu over om alles heel goed te isoleren, en dan in de ww een electrisch regelbare klep in te bouwen die ik tijdens het rijden kan bedienen. Daar kan ik dan de temperatuur mee regelen.
    Heb me echter suf gezocht naar een regelbare (vlinder)klep, nergens een goede nederlandse site gevonden die dat aanbied.

    Iemand hier ervaring mee?

    CaddyEd, hoe werkt jou wisselklep eigelijk precies? Lijkt me dat je hetzelfde wilt bereiken als mij namelijk.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57526]
    CaddyEd, hoe werkt jou wisselklep eigelijk precies? Lijkt me dat je hetzelfde wilt bereiken als mij namelijk.

    Ik wil met de klep de WW dan tijdelijk bypassen, als de max temp is bereikt. Dus op de ingang de 2/3 klep en op de uitgang een T-stuk. Er blijft dan nog wel een kleine WW aanstaan die nog voor het brandstoffilter zit.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Daarmee bedoel je dus omleiden zodat de koelwaterleiding naar de ww direct weer retour gaat?
    Probleem bij mij is, als ik de toevoer naar de ww uit zet, of bijpass (als ik je goed begrijp) dat ik die dan geregeld moet laten 'knipperen' om de juiste temperatuur aan te laten komen. Dan zou ik een Arduino of iets dergelijk zo moeten programmeren dat die dat voor me regeld, zelf knipperen daar wordt je op den duur een beetje gek van denk ik.. ;)

    Heeft iemand eigelijk ervaring met een electrisch geregelde klep en waar ik die kan kopen?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57542]Daarmee bedoel je dus omleiden zodat de koelwaterleiding naar de ww direct weer retour gaat?
    Nee, de PPO leiding.
    En niks moeilijk met traploze temperatuur regeling(heb je al zitten in de wagen), gewoon schakelen via een clixon schakelaar en een relais. Het staat bij mij nog wel in de planning om een µC met LCD te gaan gebruiken, maar dan meer als status aflezing en alarm als er iets niet goed blijkt te gaan.

    [QUOTE=ppo4toyota;57542]
    ....een electrisch geregelde klep en waar ik die kan kopen?

    Uh, zoiets: Bosch Rexroth Oil Control | Pneumatics and Hydraulics | Hydraulics | Valves | Directional Control Valves - Solenoid Actuated |R933000817
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Ja het programmeren van zo'n ding kan een leuk projectje op zichzelf worden..

    Trouwens een paar vragen:
    1) Als ik PPO aan de iP voer met een temperatuur van 80 C schadelijk voor de IP?
    2) Bij een PPO aanvoer van 70 C bij de IP heb ik een licht verhoogde stationair, ongeveer 100 - 200 rpm extra.
    3) Heb ik nagloeiers nodig, of nieuwe verstuivers of iets in die zin?

    Alvast vriendelijk dank!
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57559]
    3) Heb ik nagloeiers nodig, of nieuwe verstuivers of iets in die zin?

    Bij tweetank niet zo erg nodig denk ik.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57559]...Als ik PPO aan de iP voer met een temperatuur van 80 C schadelijk voor de IP??...
    Nee. Echter boven de 85 zou het met een electronisch geregelde IP lastig worden en die heb jij niet.
    [QUOTE=ppo4toyota;57559]...Bij een PPO aanvoer van 70 C bij de IP heb ik een licht verhoogde stationair, ongeveer 100 - 200 rpm extra?... T.o.v. normaal op diesel bedoel je? dus alles boven 70 geeft wat meer toeren stationair?
    [QUOTE=ppo4toyota;57559]...Heb ik nagloeiers nodig, of nieuwe verstuivers of iets in die zin?... Bij een twee tank systeem heb je geen nagloeiers nodig. Nieuwe verstuivers? kan. Je kan verstuivers nemen die geschikt zijn voor PPO.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=easy rider;57562]Nee. Echter boven de 85 zou het met een electronisch geregelde IP lastig worden en die heb jij niet.


    Lastig worden in die zin dan dat een sensor een te hoge diesel temperatuuur te gevaarlijk vindt en daardoor in noodloop gaat (VP-44)....toch ?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Waar ik zelf nog wel eens aan gedacht heb is het regelsysteem van een auto die de koelwaterflow door de kachelradiateur over te zetten op de toevoer naar de WW. Bijv Mercedessen hebben zo'n mooie electrische klep int koelsysteem zitten. Maar moet me nog eens verdiepen erin. Het lijkt me wel een mooi systeem als je zo de temp vd WW zou kunnen regelen. Maar eerst maar eens kijken wat ie strax doet in mn andere astra(het project)

    greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=ingmar;57569]Lastig worden in die zin dan dat een sensor een te hoge diesel temperatuuur te gevaarlijk vindt en daardoor in noodloop gaat (VP-44)....toch ?

    Psies. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat de ECU meer dan 85C gemeten heeft in de IP omdat ik een bypass over de WW heb staan.

    Volgens mede TDS eigenaren op E34.nl regeld de ECU bijvoorbeeld het vermogen aan de hand van o.a. IP, koelwater en olie Temp. Lopen de temperaturen te hoog op dan wordt het vermogen terug geregeld en kan je het gaspendaal in trappen wat je wil maar meer komt er niet uit.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=easy rider;57562]Nee. Echter boven de 85 zou het met een electronisch geregelde IP lastig worden en die heb jij niet.
    T.o.v. normaal op diesel bedoel je? dus alles boven 70 geeft wat meer toeren stationair?
    Bij een twee tank systeem heb je geen nagloeiers nodig. Nieuwe verstuivers? kan. Je kan verstuivers nemen die geschikt zijn voor PPO.

    Ja ik bedoel t.o.v. diesel, bij 70 lichte verhoging, bij 75 +100 rpm, en bij 80 +200 rpm
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    Lijkt dan wel dat de IP soepeler gaat draaien bij hogere temperaturen. Of dit nu komt door de veranderende viscositeit van de PPO of dat de IP reageerd op de temperatuur zelf zou ik niet weten.

    'T is ook voor het eerst dat ik van dit euvel hoor. Wellicht kunnen andere PPO'ers hier iets aan toevoegen?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Stokers,

    Was bij de Saxo ook zo. Koud stationair langzamer en warm iets hoger. Als ie al koud wou lopen :x

    Tim
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Tja, ikzelf ben geen auto-expert, maar mijn boerenverstand zegt dat warmte uitzet, dus zou de IP daardoor logischerwijs stroever moeten gaan lopen. Dit gebeurt echter niet (verhoging stationair), dus lijkt me inderdaad dat het juist soepeler is voor de motor.

    Als 85 C echt geen gevaar oplevert voor de IP, dan rijd ik ook graag in de file op PPO, boven de 85 komtie namelijk echt niet. Hoe staan jullie hier tegenover? (WW is max 83 graden geworden tot nog toe)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57591]dan rijd ik ook graag in de fileHuh?? Idiot :mrgreen:

    Student en nu al in de file....

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57591]Tja, ikzelf ben geen auto-expert, maar mijn boerenverstand zegt dat warmte uitzet, dus zou de IP daardoor logischerwijs stroever moeten gaan lopen...)

    Juist het omgekeerde. Het huis van de IP is van aluminium en zet harder uit dan de stalen onderdelen die er in zitten dus krijg je meer speling en zou de boel soepeler moeten gaan lopen.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Nou ik rijd juist niet graag file Tim.. :)

    Maar als ik het goed begrijp (correct me if i am wrong) kan ik net zo goed alles goed isoleren en zomers 85 graden aanleveren aan de IP en 's winters 70?

    Als de IP toch tegen die temperaturen kan, dan hoef ik niet te rommelen met een electrisch regelbare klep!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    P4T,

    Je hoeft niets te isoleren. Misschien de ppo leiding tussen ww en IP, maar de rest zal weinig helpen. Of je setup is verkeerd.

    Ik bedoel te zeggen, zonder isolatie moet je 5gr onder je koelwatertemperatuur kunnen komen. Zo niet, dan is er iets niet goed ontworpen/aangesloten.

    In de winter 50% van je radiateur afdekken geeft 100% meer effect.

    Tim
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57622]Nou ik rijd juist niet graag file Tim.. :)

    Maar als ik het goed begrijp (correct me if i am wrong) kan ik net zo goed alles goed isoleren en zomers 85 graden aanleveren aan de IP en 's winters 70?

    Als de IP toch tegen die temperaturen kan, dan hoef ik niet te rommelen met een electrisch regelbare klep!

    Je hoeft niks meer te rommelen je hebt een prima twee-tank systeem:)
    In de winter kan je er wat diesel bijmengen tegen het stollen.

    Wat je nog kan doen is 1tank spullen toevoegen zodat je nog minder diesel verbruikt. Elektr. voorverwarmer, nagloeiers. Vergt wel weer in investering.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Bedankt allemaal, het is weer duidelijk: gewoon goed isoleren dus en swinters en zomers erop rijden.

    Trouwens vandaag een leuk gevalletje: moest vandaag een goed stuk rijden, voornamelijk snelweg. Na een kilometer of 5 op PPO gereden te hebben begon die fiks in te houden..

    Zal het PPO-filter wel zijn denk ik? En aangezien ik vandaag geen tijd heb die te vervangen/nieuwe kopen, wou ik vragen of het kwaad kan als ik ermee probeer door te rijden. Op PPO dus, ik kan allicht overschakelen naar diesel, maar zolang de pomp het een beetje trekt wou ik gewoon doorrijden. Is dit verstandig?
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=Tim;57627](...)
    In de winter 50% van je radiateur afdekken geeft 100% meer effect.

    Tim
    Nog bedankt voor de tip! Ik zal op aanraden van Easy Rider het isoleren voor dummies topic nog eens doornemen. http://www.ppo.nu/forum/f45/isolatie-voor-dummies-professionals-757/
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2010
    P4T,
    Niet doorrijden als je filter verstopt zit. De pomp moet dan harder werken, wat weer slijtage veroorzaakt. Als ie droog gaat lopen ben je helemaal gebakken. Elke goede PPO-er heeft een reserve filter bij zich.
    Niek
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Dan ben ik momenteel geen goede PPO-er :D

    Maar het filter zit na 1500 kilometers op PPO verstopt, wel erg vlug. Het is zo'n inline filter van MANN+HUMMEL:
    image
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2010
    Dat is niet zo vlug, tenminste niet als je je tank niet hebt schoongemaakt. Alle vuiligheid komt nu los en dan loopt je filter dicht. Toch maar snel vervangen, want een dieselfilter filtert maar tussen 3 tot 5 mu. Andere oorzaak kan zijn: je olie wordt niet warm genoeg en de vettigheid blokkeert je filter.
    Niek
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Dat is het filter dat tussen de warmtewisselaar en de injectiepomp zit. Het kan haast niet dat het door vettigheid geblokkeerd wordt, want het filter zit net na de ww.
    Voor de orginele dieselfilter zit een klein doorzichtig filtertje:
    image
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57680]Maar het filter zit na 1500 kilometers op PPO verstopt, wel erg vlug.

    Zo te zien zit die achter je ww, dus je filter slipt niet dicht door te koude olie.

    Dan zou je waarschijnlijk je filterproces in het schuurtje moeten verbeteren. Aan mijn olie(die 25 liter) kan het niet liggen, ik rij al 20.000km met het zelfde filter. Zelfs het 1µ filter in mijn filterproces is na een jaar nog steeds op het zicht schoon.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57680]Dan ben ik momenteel geen goede PPO-er :D

    Maar het filter zit na 1500 kilometers op PPO verstopt, wel erg vlug. Het is zo'n inline filter van MANN+HUMMEL:
    image

    Wat kosten die filters? Lijkt me duur, niet? Zou je die niet vervangen door een degelijke filterhouder en goedkope filters van bv monopoel.

    En ik zie dat de slangen een bocht maken en nergens aan vast zitten. Na verloop van tijd gaan ze door de ouderdom en temperatuur sowieso doorhangen of zelfs knikken. Je kan beter met bochten werken op de WW en zo weinig mogelijk gebogen slang proberen te gebruiken. Of is dit een testopstelling?
  • monkee21 PPO Burner
    edited September 2010
    je warmtewisselaar is zo te zien aan het chassis bevestigd. Het is beter als je'm aan de motor bevestigd. Uit ervaring weet ik dat zo'n oversized ww last heeft van dichtslibben en kanaalvorming. Door de ww bloot te stellen aan de trillingen van de motor blijft alles in beweging en krijg je geen afzettingen. De vraag is natuurlijk of je ww bestand is tegen deze trillingen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Of.....dat je bevestiging van je warmtewisselaar bestand is tegen de trillingen !
    Ik spreek hier uit ervaring. Bij mijn brandweerbus zit ie op de plek waar normaal de stuurbekrachtigingspomp zit. De oorspronkelijke ( te licht uitgevoerde) ophangbeugels hebben het nog geen jaar uitgehouden en finaal afgebroken. Dus over-engineer de bevestigingen wat..bij mij zijn ze nu 5 mm dik staal.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    [QUOTE=soapwater;57684]Wat kosten die filters? Lijkt me duur, niet? Zou je die niet vervangen door een degelijke filterhouder en goedkope filters van bv monopoel.

    En ik zie dat de slangen een bocht maken en nergens aan vast zitten. Na verloop van tijd gaan ze door de ouderdom en temperatuur sowieso doorhangen of zelfs knikken. Je kan beter met bochten werken op de WW en zo weinig mogelijk gebogen slang proberen te gebruiken. Of is dit een testopstelling?


    Die filters kosten 12,50€ stuk, bij de Brezan dan. Het is ook niet de bedoeling dat ik deze filters blijf gebruiken, er staat een 1µm filter bij easy rider in bestelling..

    Dank voor de tip, ik zal de ww dus anders moeten plaatsen willen de slangen minder bochten maken. Of de bochten 'ondersteunen' met een extra slang/gewonden metaaldraad.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited September 2010
    Zojuist een nieuwe WK 512 MANN+HUMMEL geplaatst.
    De oude (achterstevoren) doorgeblazen met een compressor, al het vuil opgevangen in een bekertje, over een week eens kijken wat voor troep erin zit!

    Van doorblazen loopt zo'n filter trouwens niet veel meer door.

    De oude heb ik doorgezaagd, kijk maar eens:
    image

    image
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Ik denk dat je in je beleving nog mist dat de vetten in de PPO wel worden tegengehouden door een papieren filter (zoals gebruikt in de auto) maar niet door de filters die we van easy gebruiken om de vuile PPO te filteren.

    maw, leuk een PP-kaarsfilter van 1 mu in de auto, voorkomt alleen niet dat je papieren brandstoffilter dichtslibt.

    @easy, heb jij inmiddels al papieren kaarsfilters?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Ik heb de ervaring dat Easy's nieuwe "1 micron" papieren vlies (theezakjes) veul meer vet tegenhoudt dan de vorige generatie. Dit gebaseerd op het feit dat ik deze nu wel elke 100-150 liter moet vervangen :-( Maar goed, dat gaat nog altijd makkelijker dan een filter in de auto op de vluchtstrook in de regen met je goede pak aan toch :p.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    :-) absoluut! ff verder offtopic, heb zo zitten denken/kijken om een grote brandstoffilter (vrachtwagen?) in mijn filteropstelling te hangen.
    als ik even reken, zou ik met mijn oude bosch filter elke 4-500L dan een filterwissel moeten doen in de opstelling...nog ff los van of ik dan sowieso doorstroom heb met die kleine aansluitingen, onverwarmd.

    of idd met dat vlies, na de kaarsfilter 1 mu. een deksel van het blauwe 160L vat, rond/vierkant gat waar een korf 9waterplantjes) in past met daarin het vlies. just in case, enkele gaten Rondom voor als het korfje overloopt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2010
    [QUOTE=ericzwiep;57721].....@easy, heb jij inmiddels al papieren kaarsfilters?

    Tuurlijk 5, 15, 20 en 50 Mu. maar niet op voorraad :mozilla_frown:.

    PB maar als ik je een prijsje moet maken.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2010
    Mijn automaterialenzaak vertelde me dat je in een diesel auto helemaal geen papieren filtertjes (zoals die Mann Hummel) moet gebruiken omdat er dan stukjes mee kunnen komen.
    Geen idee wat er van waar is maar ik gebruik altijd die doorzichtige met een gaasje. Werkt perfect
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Originele brandstoffilters zijn ook van papier hoor...
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=Neo;57783]....maar ik gebruik altijd die doorzichtige met een gaasje.

    Hoi Neo,

    Dit zijn voorfilters en zijn tussen de 150 en 250 mu.
    De hoofdfilters (papier) zijn 3-5 mu.

    Herman
    300SD
    250D
Sign In or Register to comment.