Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

1.9D word 2.5D olieslurper

belgbelg PPO Burner
edited November 2010 in Algemene Techniek
na enige tijd zoeken en traag de bergen op rijden heb ik een sloopwagen gevonden met een 2.5 motor met 130000km (de 1.9D heeft er 23OOOO) voor een fatsoenlijke prijs.. 500 euro's en ik mag van de wagen vijzen wat ik maar wil. vandaag die bus in gang gaan steken, starte vrijwel onmiddelijk. hij had wel een dikke zwarte rook, mijn bedenkingen daarbij zijn roet uit de uitlaat..verder heeft hij dikkere aandrijfstangen, eerst dacht ik dat dat een probleem zou zijn maar vermoedelijk past de versnellingbak van de 1.9D ook op deze motor. uiteraart heeft hij ook een Boch VE pomp, zo kan hij onmiddelijk olieslurper worden.. zodus de camionette zal iets vlotter op de bergen kruipen, door de motorswitch komt er een 25 pk bij bij een lager toerental dus hopelijk word hij iets zuiniger ook. waarschijnlijk zal ik deze week de motor uit de sloopwagen gaan vijzen vervolgens een aantal dichtingen en riemen vervangen.. foto's en verhaal hier omtrent zullen volgen

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited August 2010
    Succes!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Hoi Belg,

Denk aan het diff, voor het lagere toerental :p

Herman
    300SD
    250D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Cool project!! Hoe ga je dat regelen met gelijkvormigheidsattesten en keuring enz?
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2010
    euhmm.. ik ga zo weinig mogelijk regelen, het verschil is niet overdreven zichtbaar..
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Das mooi, weer al een leuk project! Zal de bus zeker goed doen, 1.9d is toch wel wa weinig voor een voertuig van zo'n formaat. Ik vond dat een oprijwagen waarmee ik reedt (peugeot boxer ofzo) al weinig vermogen had.,..d8 zal wel een 1.9TD zijn ofzo..was al een 2.5 bleek...laat staan dat het een 1.9 zou zijn geweest...zeker te weinig dan:)

En 130.000 km is natuurlijk nix voor een dieselke:D

Suc6!
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2010
    idd, een D8C is een 1.9 TD

donderdag ga ik de motor uit de sloopwagen slopen, ik ben nu nog aan het twijfelen of ik zijn kabelboom ook meeneem ofniet.. het startmotorschema is hetzelfde maar het schema van het voorgloeien wijkt lichtjes af..
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited August 2010
    [QUOTE=belg;57450]idd, een D8C is een 1.9 TD

donderdag ga ik de motor uit de sloopwagen slopen, ik ben nu nog aan het twijfelen of ik zijn kabelboom ook meeneem ofniet.. het startmotorschema is hetzelfde maar het schema van het voorgloeien wijkt lichtjes af..

ALLES MENEMEN !!!, zoveel je kunt , kiezen uit 2 en 1 weggooien (terug brengen :) ) of staan vloeken omdat je niet verder kan is het is het verschil ;) jij mag kiesen, dus ook de versnelings bak als het kan met bij behorende steunen, en schroef zeker de motorsteuen eraf
  • belgbelg PPO Burner
    edited August 2010
    ja normaal neem ik alles onder de motorkap mee, maar de kabelboom tweifelde ik nog omdat deze nogal moeilijk mee te nemen is.. maar het is mogelijk maar dan moet het dachboard er ook uit..mja we zijn met 2 dus zou nog vlot moeten gaan
    edited September 2010
    Idd...zeker alles eruit halen... volledige ophanging, steunen, uitlaat, en mogelijk dat zwaardere motor ook nog zwaardere remmen voor en achter heeft (grotere schijven, trommels, hfd remcyl, remkrachtverdeler- meestal trouwens enkel schijven/trommels met bijbehorende blokken/klauwen/schoenen etc die gewijzigd zijn).... beter paar uurtjes meer werk dan balen dat je iets niet hebt mee genomen.

En als er later eens iets versleten is en je hebt het liggen vd sloper is da ook prettig:D

Suc6!!! ben benieuwd. Zal iig zeker wel schelen, stukske meer power onder de kap.

Greetz!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    En, is het gelukt?

Grtz J
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    de motor is nu al ruim een 3000 km succesvol ingebouwd, draaide onmiddelijk goed op ppo ook. het ombouwen zelf ging vrij vlot. op 2 dagen was de camionette terug rijklaar al was het niet dat ik moest wachten op een nieuwe servoleiding aangezien deze anders was dan bij de 1.9. verder de alternator aangepast. de rest paste vrij vlot. een paar kinderziektes moesten we er wel bijnemen, hoofdzakelijk een slechte massaverbinding en een paar elek probleempjes aangezien de volledige bekabeling ook vervangen is... foto's volgen
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    image
    edited November 2010
    Hoi Belg

image

;)

Er zijn altijd een paar dingetjes die tegen vallen.
    Maar knap gedaan.
    Zit hij er bij jou dwars in?
    En heb je de bak/diff ook gewisseld?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Oeps, zie er net een komen.
    Past alleen niet op mijn scherm :D.
    Dwars dus.

Herman
    300SD
    250D
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    na een tijdje met de 2.5 rond te rijden kreeg ik een startprobleem, hij start heel goed draait voor 1 min en en valt stil. eerste bedenking lucht in de leidingen. na ontluchten start hij terug maar ook voor 1 min. nergens een lek in de leidingen te vinden. opmerkelijk was ook dat hij op olie wel onmiddelijk goed start. verder veel witte rook bij het herstarten na uitval. witte rook moest water betekenen, en de enige plek waar water bij de diesel kon komen is bij de dieselvoorverawarming..deze gebypassd. probleem opgelost....

is het noodzakelijk om de dieselvoorverwarming te gebruiken? i
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    zit dwars, ja er moest een andere versnellingsbak op ook, aangezien de motor uit een groter model komt, deze modelen hebben grotere remschijven, wielen, en aandrijfstangen. ik zag het niet zitten om dat allemaal te veranderen dus een andere versnellingbak was de beste oplossing, 200 euro's in 2de hands
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    verder de kostprijs...

aankoop donor camionette 500 euro
    nieuwe koppeling 180 euro
    distributieriem(set) 110 euro
    alternatorriem 23 euro
    waterpompriem 12 euro
    versnellingbak 200 euro
    gaskabel+ambriagekabel 70 euro
    olie(stuur,motor,boite) 80 euro
    servoleiding 20 euro
    batterij 140 euro

totaal: 1335, maar met nog wat kleinde prutsen erbij zal dit op een 1400 euro komen

de auto zijn top is met 25km/u naar omhoog
    koppel is gigantisch veel beter 0 naar 100 gaat nu heel vlot, vroeger nam dit wel enige tijd in beslag. hij staat ook iets stabieler op de weg, wss door wat extra gewicht op de vooras.de voornaamste reden voor de ombouw... bergen. dit heb ik nog niet kunnen testen, maar hij mag dat met kerst bewijzen op snowboardreis..
    edited November 2010
    Petje af, Belg,

Maar ik zie dat je hulp gehad hebt image

Herman
    300SD
    250D
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    hehe, ja. dat helpt er me altijd doorheen
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Knap gedaan. Respect!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    Mooi gedaan Belg. Petje af.

Vooral ook de sfeerbeelden met de doosjes bier :D
    edited November 2010
    Hey Belg, Chique! Mooi gedaan. En gelukkig netjes aangepakt allemaal.
    Kun je er weer heel wat jaartjes tegen aan:) En in 2 dagen is da zeker netjes..vakwerk!

Greetz!
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    er is er weer een kinderziekte bijgekomen, gistren naar leuven gereden 110 km, alle motorolie weg (er kan 9 liter in).olie gekocht aan tankstation om terug thuis te graken, de bodem en achterkant hangt vol motorolie.. alles boven het karter staat droog, dus dit sluit al heel veel uit. dan denk ik dat het enkel de karterpakking ,oliefilter of de oliekeerring van de krukas kan zijn, dit laatste zou ik zeer onwaarschijnlijk vinden dat een oliekeering het zo hard begeeft. heb deze oliekeerring 3000 km geleden nog gezien en zag er echt niet slecht uit..morgen half dagje verlof om dit ambetante probleem op te lossen...(hopelijk is het niet de oliekeerring anders moet de distributieriem ervan...
    edited November 2010
    Sjee..laten we hopen dat het meevalt idd..zo'n mooi motortje!

Nu een olie spoor van jou thuis tot aan leuven?..Lol... Makkelijkste zou zijn een slecht oliefilter...verder zijn er ook nie zo veel plekken waar ie lekt...zolang het maar nie van tussen de koppakking komt of de keerring aan de bakzijde ofzo... zal voor je duimen!

Greetz!
    edited November 2010
    [QUOTE=fury;58638]Makkelijkste zou zijn een slecht oliefilter...

Dubbele ring :confused: :p

Herman
    300SD
    250D
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    ok, we hadden geluk. er zat een gaatje in de oliefilter.. dit was snel in orde dus..
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Mooi werk Belg, ja kinderziektes, amai!
    edited November 2010
    geweldig! Toeren maar weer:)

Greetz!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2010
    Proficiat en bollen mee da bakske :D
Sign In or Register to comment.