Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zwiep goes from XUD7 to XUD9TE

2»

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Ja Precies..zo'n platen wisselaar als die laatste link heb ik er nu ook in zitten. Dat geeft veel meer warmte als het kleine originele ding, is een stuk goedkoper en probleem gelijk opgelost. Evt een bevriende cv monteur lief aankijken en er eentje gratis of bijna gratis uit een oude cv ritselen. Ontkalken is wel een rottige klus maar daarna heb je er jaren plezier van. Nwe kopen kan natuurlijk ook. Weet niet wat ze kosten.

Heb precies zo eentje als op je link er bij mij nu inzitten en dat gaat perfect. Korte stukjes rij ik op 60% GPO en lange afstanden op bijna 100%.

Greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Yo, dat weet ik dat je er een platenwisselaar in hebt zitten. Mare, je eerdere opmerking ging toch over de brandstofopwarmer zoals gebruikt door Peugeot en niet over de platenwisselaar?
    edited November 2010
    Jaja...had het met het omzeilen enzo gewoon over dat originele ding... heb dat zelf al niet eens op de opel (hebben een minimale electrische verwarming) en heb dus een echte platenWW erin.... en nu kun je moeilijk doen om dit ding af te dichten..geen idee of dat lukt. Lijmen lijkt me eng. PPO/diesel weken lijmen vaak goed weg. Dus kzou denken..neem gewoon een platenWW. Veel meer rendement. Ok je bent een paar tientjes aan koppelingen enzo kwijt en wel wat werk om hem in te bouwen..maar tis dan ook een fijn ding dat je kunt blijven gebruiken voor vele jaren.

Of bedoelde je een andere opmerking?

greetz!
    edited November 2010
    Neuh, kan het nu wel plaatsen. FF ter verduidelijking,
    de setup gaat een copy worden van mijn vorige P205 setup.
    dat is: tank, originele ww, filter, platen WW, poelheizer, IP -> tank of retour filter.

Nog ff zien wat ik ermee doe, lijm en dino/ppo is idd risico.
    Op het filter dat ik nu gebruik heb ik nog een electrische verwarming zitten. eens zien of ik die gebruik. Die voorverwarming van het filter is voor mij alleen wenselijk als ik de kortgesloten retour niet gebruik en bij de koude start bij vorst.

Komt goed, zal eerdaags een ombouw topic openen met piccies.
    edited November 2010
    [QUOTE=ericzwiep;58504]dat is: tank, originele ww, filter, platen WW, poelheizer, IP -> tank of retour filter.

is het mss niet beter om de volgorde : tank-platen WW, filter, poelheizer, IP -> retour tank/filter aan te houden?....dan warmt de platen WW je filter op en neemt evt vet mee en kan er ook nooit iets uit de WW in de pomp komen?...

Mijn theorie maar hoor:)

bij mij is het nu tank, platen WW, filter, IP (en retour) en het wordt strax 2e tank-hardi-platen WW - 3weg klep - IP(en retour via 3wegklep). Poelheizer heb ik helaas (nog) niet..maar met 2e tank komt het toch wel goed:)

greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    [QUOTE=fury;58510]...strax 2e tank-hardi-platen WW - 3weg klep - IP(en retour

Ik zou er 2 filters tussen zetten :p.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Bij mn kameraad hebben we idd een 1mµ filter in de koffer zitten en een standaard filter voor. Werkt wel erg goed...want die heeft toch tientallen duizenden km's gereden (60.000 per jaar...en meer als een jaar gereden) zonder een filter te moeten wisselen...onlangs vr de eerste keer pas.Ben nog aant dubben of ik dat in deze ook ga doen. Op zich wel mooi omdat er vast een hoop rotzooi uit die oude tank gaat meekomen... maar kmoet er wel weer een plekje voor verzinnen. ER, heb je nog houders te koop momenteel? Moet toch binnenkort eens jouw kant op komen!.

Greetz!
    edited November 2010
    [QUOTE=fury;58550]Moet toch binnenkort eens jouw kant op komen!.

Mini-meet, kom ik ook.

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    [QUOTE=fury;58550]....ER, heb je nog houders te koop momenteel? Moet toch binnenkort eens jouw kant op komen!.

Yep. geef maar even een belletje als je wilt komen. De koffie staat dan klaar :D
    edited November 2010
    Klinkt goed... ff wa oppikken in zierikzee...en heb hier ook nog 2 houders liggen die ik nog in het dorp van ER moet afgeven...dus dan is iedereen weer blij:) Komt zeker goed! En moet ik jouw dan ook berichten Pena? of doet ER dat wel dan vr de mini-meet:D
    edited November 2010
    @ fury

tank-platen WW, filter, poelheizer, IP -> retour tank/filter

Ja en Nee,
    Ik heb er een hagelnieuwe platen WW en poelheizer inhangen nu. tijdelijk een inline filter die net voor de IP hangt.
    Mijn gekozen opzet heeft beetje te maken met waar alles zich bevindt onder de kap.
    en dat ik 2 ww's voorheen gebruikte.
    Ik redeneer altijd vanuit de eerste start. Hoe krijg ik mijn filter snel op een schappelijke temperatuur, (via eerste ww) hoe voorkom ik verspilling van warmte vanuit de WW (door niet het filter er na te zetten) en plaats de poelheizer zo dicht mogelijk bij de IP.
    Maar goed, ik moet nog ff zien.
    edited November 2010
    Denk dat het met verspilling van warmte nog wel reuze zal meevallen..zeker omdat je sowiezo toch nog een poelheizer erna hebt.... kzou zelf denken aan WW-filter-poelheizer-IP... maar ieder zn manier....heeft allemaal voors en tegens.Als het uiteindelijk maar werkt:D

greetz!
    edited November 2010
    Fury, verder denken :-)
    poelheizer wil je alleen maar voor de koude start gebruiken ivm het energieverbruik.
    (lees hoger brandstofverbruik door gebruik poelheizer)
    Mijn uitgangspunt verder is om met KGR te rijden. Daarom kan ik het filter voor de WW plaatsen.
    En voordat we hier in de discussie gaan vallen over het nut van isoleren:
    De winter zal u het leren :D
    Tip van Zwiep, thermosstaat vervangen door eentje met een hogere openingstemperatuur is goedkoop en zinvol, wil je de max temp van je olie via de WW hoger leggen.

Kleine edit: in mijn set up, verwarm ik het filter tijdens de koude start nog op een andere manier.
    edited November 2010
    Tjah..alles heeft zn voor en nadelen. Rij zelf niet met KGR dus hoef er ook geen rekening mee te houden. Zou het wel eng vinden om een gebruikte ontkalkte WW voor de IP te zetten zonder filter...maar mss heb jij een nwe WW of iig een waar je zeker van kunt zijn:)

Ben hier nu ook mn ombouw naar 2 tank helemaal aant plannen..maten opnemen, doorboor gaten aant plannen etc....op zich leuk... zal strax wel ff schrikken zijn van alle koppelingen enzo.... stond hier toen eens een link naar een firma die mooie koppelingen had voor die PA leiding...eens zoeken waar dat nu ook alweer stond..pffff....da wordt ff zoeken (of weet iemand het nog?)

greetzz!
    edited November 2010
    [QUOTE=ericzwiep;58645]Kleine edit: in mijn set up, verwarm ik het filter tijdens de koude start nog op een andere manier.

image

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Geduld herman, geduld :mozilla_cool: moet ik ook nog steeds hebben met die wagen.
    @fury, mijn onderdelen zijn nieuw. desondanks zet ik er een inline filter net voor de IP voor de eerste paar honderd KM. just to be safe. 2-tank als in echte 2-tank of 1-tank setup met extra tank :-)
    Vele koppelingen, vele lekkage mogelijkheden :mozilla_tongue: zoek en gij zult vinden, ben nog aan het zoeken :mozilla_cry:
    edited November 2010
    okay, what's next? avondje lek opsporen. hogedruk op de dinoleiding, geen aanrader tenzij je een dino douche wilt hebben :koe: Blijkt dat de nieuwe emrich poelheizer die ik nog had liggen geen afdichtingsring had :evil: niet leuk als je alles al ingebouwd hebt en ge
    edited November 2010
    Ombouw zo goed als afgerond afgelopen weekend. Tijdelijk de oude verstuviers van de eerste P205 erin zitten (zelfde openingsdruk)
    Gisteren de eerste PPO kilometers ermee gereden. Wat een rust. Wat minder vermogen, meer koppel, geleidelijkere doortrekken turbo.
    Wat rest is nog een boel niet PPO zaken :???:
    edited March 2011
    nog een keer de drukgroep vervangen. lijkt soms net een automaat als de turbo erin knalt.veel geluid maar weinig lancering.
    laatste ritje duitsland 175 km/h op de tomtom zien staan :mozilla_surprised: toen maar het gas losgelaten omdat de naald het dashboard uitwilde.
    niet slecht met nog reservevermogen over en een verstopt filter. en dan nog 1:18 lopen over 2400km als ik me niet vergist heb.
    edited October 2011
    Duurde even.....maar hier zijn ze dan....

image
    het oude turbo blok XUD7T

image
    het donorblok XUD9TE met dank aan Soapie

image
    Het resultaat

De onderdelen
    image
    Emrich poelheizer

image
    Emrich poelheizer van binnen

image
    20 platen WW lekker ge
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    WOOOOOOOW Dat ziet er goed uit wat een gave klus zo'n re-engine 8-)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2011
    Ja die Zwiep is toch wel heel erg handig!
    edited July 2012
    Vanaf komende donderdag start ik weer met een ombouw.
    De huidige turbo p205 heeft net de klok op 500.000km gezet.
    Tijd om alles (o.a. ppo deel plus turboblok) over te zetten naar een jongere P205, lees minder rot.
    Mocht er iemand zin hebben om langs te komen, Suzi komt zondag 15/7 meehelpen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2012
    Maar dan toch wel in een wegenbelastingvrije carrosserie?
    edited January 2014

Aaah fijn dat ik weer toegang heb tot deze informatie.

Ik moet mijn linkeraandrijfas gaan vervangen. Nu zou je denken, das simpel, gewoon op de sloop kijken.
    Echter, weinig standaards aan mijn peugeot 205 met XUD9TE blok.
    Het differentieel is dus niet het type wat standaard onder een P205 ligt.
    ik heb Bak BE3 L met differentieel 3DR2.
    Vandaar destijds dat ik er de kop van de aandrijfas uit de ZX op heb gezet.

image

image image

Onderstaande kom ik veel tegen maar dus geen idee of ik daar bovenstaande kop op kan zetten :-(
    image image

Ben namelijk in het verleden al eens assen met andere type tri-pod? die ronde disks tegen gekomen.

Fury?

Dit bedoel ik met tri-pod.

image
    brandstofpomp erafgetrokken wegens lekkage. lekkage op de as en beide klepjes aan zijkanten.

pokkewerk voordat je er bij kan.
    en koop geen producten van bolk via misterauto. nieuwe aandrijfas nu al lek op de rubbers.
    Dat is balen dat die aandrijfasrubbers nu al lekken.
    wat ga je met je pomp doen? reviseren of vervangen?
    Euhm, pakkingen beide klepjes vervangen.
    De pakking voor de pomp-as is wat lastiger.
    Heb hem nu bij een pompdokter liggen, die zet hem morgen erin en test hem dan op de testbank.
    En dan weer inbouwen pffffffff veel werk voor zoiets.
    keerringen/pakkingen vervangen en getest. nu lekvrij.
    Alles bij elkaar 110 euries.
    Merk het wel, start beter en loopt rustiger.

Meerdere PPO'ers al eens lekkage gehad aan de as? kan me herinneren dat mijn eerste pomp na 100.000 ook wel op de as aan het lekken was.
    Misschien de combinatie van hogere temperatuur van de brandstof die door de pomp stroomt en de leeftijd van de rubberen afdichtingen.
    Bij de roterende Boschpompen zorgt de brandstof die er doorheen stroomt voor zowel smering als koeling van de pomp.
    Bij de goed voorverwarmde ppo in combinatie met de slechtere warmteafvoer dan bij diesel, is de koeling in ieder geval minder. Hierin zou weleens de oorzaak kunnen liggen.

Hoeveel km heeft die pomp (dino/ppo) inmiddels gemaakt en hou oud is ze?
    Rubber heeft niet het eeuwige leven.
    Dat PPO die rubbers aantast is volgens mij een feit.
    Er hangt me niet echt bij dat mede-leden er wel eens last van hebben gehad of melding van maakten.
    Vandaar de nieuwsgierigheid naar anderen.
Sign In or Register to comment.