Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Idee voor tank-wisselen i.p.v. tanken

ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
edited November 2010 in Algemene Techniek
Beste mensen,

Mijn 2-tanker (topic volgt) heeft een 23L tank, niet groot, maar voor mij voldoende.
Deze tank is het:
image

Maar nou kwam ik op het volgende idee. Deze tank eruit, en een simpele jerrycan erin. Waarom zul je denken?.. Nou, in een jerrycandop maak ik 3 gaten, Aanvoer, retour en ontluchtingskoppeling+slang.

Voordeel van deze oplossing is, dat ik niet met een enorme trechter in me kofferbak aan het bijvullen ben, dat klotst behoorlijk als de jerrycan waarmee je vult vol is. (ik heb een schenktuit van monopoel, maar die is zo lek als een mandje)

Dus als ik dat doe is de situatie als volgt:
1) ik vul een jerrycan met dezelfde aansluiting bij mijn opslagvat van 200L via een kraantje --> geen geknoei dus.
2) ik draai de dop los van de lege jerrycan in de kofferbak en plaats de volle ernaast
3) doppen overzetten en finish

Wat zeggen jullie ervan?

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Leuk idee! Maar wel ontluchten achteraf.

Ik heb ook zo iets gehad met mijn oude tankje, waar ik twee drijvers in had gemaakt op twee niveaus. Die schakelde via een relais een pompje aan en uit. Die trok de olie uit een jerrycan die ik achterin de wagen zette met een buis door door de dop. Ik hoefde nooit te tanken ;)
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited August 2010
    Ja inderdaad, zelfde principe ;)

Ik had dadelijk dit meebesteld vanaf monopoel: Tank-Anschlusset, für 4 mm ID
    Die kan ik natuurlijk ook overzetten voor in de jerrycan. Dus is de ontluchting ook geregeld.
    Ik heb al twee mooie donkerblauwe jerrycans op het oog die wel volstaan hiervoor.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;57419]Ja inderdaad, zelfde principe ;)

Ik had dadelijk dit meebesteld vanaf monopoel: Tank-Anschlusset, für 4 mm ID

P4T, 4 mm is te dun. En te veel obstakels in je leiding is ook niet goed, dat is vragen om verstoppingen.
    Maak je koppeling in en naar je tankjes op zijn minst 10 mm.

Edit: Oh, niet goed gelezen. Je wilt het gebruiken voor ontluchting van je tankje. Ik bedoelde eigenlijk de lucht die in je leiding komt bij de tank swap.
    edited August 2010
    Goede tip ja, maar ik denk dat het meevalt. Neem de dop als die op de jerrycan zit, die afstand zal de leiding leeglopen naar beneden toe bij het wisselen. Meer niet verwacht ik. Anders zal ik een twee kraantjes boven de dop moeten zetten.
    edited November 2010
    Inmiddels mijn idee van links en rechts bekeken, en tot de conclusie gekomen dat het geen goed idee is, dat tankwisselen. Het nadeel zit em juist in het verwisselen, dat kan veel bende geven als ik niet een soort 'klik-systeem' heb voor de ppo-aanvoer en afvoerbuis.

Dus ben ik gaan zoeken naar een olievatenpomp die de ppo gemakkelijk erin kan tanken. Op internet vond ik dit goedkope ding:
    image

Lijkt me een handig dingetje, en dat voor €17,50!

Hier te vinden: Vatenpomp

Laat maar horen wat jullie hiervan vinden, alle andere alternatieven waren nogal duur, zelfs op marktplaats!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2010
    Ik denk dat je in zo'n geval nog het beste 2 doppen met aansluitingen kunt maken. Zodat je niet bij je auto de dop hoeft te wisselen. Dus je volle jerrycan zit de dop met aansluitingen al op als je hem naar je auto brengt.

Dan moet je alleen nog een soort snelkoppeling maken voor de slangetjes.

Mijn zibro petroleumkacheltje heeft een mooi systeem met een wisseltank(op deze foto zie je zo'n tankje op zn kop staan). De kachel zelf heeft een reservoirtje en de wisseltank kun je er zo in laten zakken en pas dan stroomt het uit de wisseltank naar de kachel. Geen idee hoe het verder werkt maar het is wel zo goed als knoei-vrij. Een grote versie hiervan zou ideaal zijn voor een auto.

Ik heb trouwens nog wel een jerrycandop liggen met de aansluitingen erin en een messing pijpje zodat hij altijd van onderen aanzuigt.
    Heb destijds mn inbouwspullen 2e hands gekocht en die kerel deed dus inderdaad altijd gewoon een jerrycan als tank gebruiken en die steeds wisselen.
    Voor mij schiet het niet op, ik vind 40 liter die ik nu heb al wat weinig.

Ik heb trouwens nog een heel ander idee. Het is eigenlijk heel gek.
    Wat als je nu gewoon je reservewielbak zou gebruiken als tank door er gewoon een plexiglas plaat of staalplaat bovenop te lassen.... Je kan dan de aansluitingen in die boven plaat doen, of gewoon onderin je reservewielbak een slangpilaar lassen...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    P4T,

Zo'n pomp is niks waard. Ik gebruik die op het werk om tandwielkast olie te vervangen/bijvullen. 2,5L in 10 minuten? En hij lekt vrijwel altijd bij de plunjer.

Vraag Niek eens, hij heeft mooie pompjes, iets duurder, maar nooit meer knoeien en uiteindelijk koop je hem toch.

Tim
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    hallo Tim,

ik gebruik deze handpomp om ppo van het ene vat naar het andere te pompen en werkt bij mij goed. Ook staat er een op mijn motor olie vat om bij de olie wissel motor olie in een kannetje te pompen. Nog nooit geen problemen mee gehad.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    gebruik zo'n pompje voor de koelvloeistof uit 60L vaten te pompen. Werkt wel goed maar lekt idd bij de plunjer. Zolang deze in een 60L vat is dat niet zo'n probleem. hetegen wat lekt komt boven op het vat en dat heeft een opstaande rand. Op zich niet veel. En al zou het teveel worden loopt dat terug het vat in via het kleinere ontluchtingsgat. Wel wat morserig als je de pomp wisselt....maar met een bakje eronder houdend en een 2e vat waar je het gelijk in kan steken valt het nog wel mee. Onlangs wel een mooi electrisch pompje op een rommelmarkt gescoort....wil daar ook nog eens iets mee maken waarmee ik snel 200L in mn tank kan pompen. Een soort buffer van 60L minimaal..evt 200L...waar ik snel de 30L kannen uit de filterinstallatie er zo in kan kiepen. De vul opening van mn tank is wel groot genoeg om 30L kannen met dikke IBC tuit te kunnen vullen..maar dat betekend wel op de knietjes de laadbak in kruipen. Leuk voor paar maanden....maar electrisch is uiteindelijk wel mooier uiteraard. BZZZZZZZZZZZ TIK...vol

Greetz!
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Nog een ideetje voor een pomp:
    Alternative Fuel: Waste Vegetable Oil ( Wvo ) Gear Pump - Associated Content from Yahoo! - associatedcontent.com
    olie pomp van een chevy small blok. hier en daar wat schroefdraad in tappen, slangpilaar erop.... op de as een boormachine of een elektro motor koppelen. Werkt heel goed, zelf aanzuigend. Heel snel pomp het niet. hangt natuurlijk van een toerental op. Bij mij pompt hij iets van een 7-9 liter per minuut met het boormachine op het laagste toerental.
    Goedkoop pompje. Vind je op ebay al voor een 25$. Mijn heb ik van een oude V8 gemonteerd. Als je meer debiet wil kan je nog gaan voor de pomp van een big block high volume.
    edited November 2010
    Dat Chevy pompje is een stevig ding zeg, als je die tandwielen(rad) ook zo ziet! Maar Tim ik zal Niek wel eens vragen dan in n PB.

@Neo, goed idee, heb er over nagedacht, maar zie zo
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Ik gebruik bij mij de volgende snelkoppeling:

image

geen geknoei. Werk zeer goed en snel. De tweede kleine aansluiting was bedoeld als terugloop naar het vat waar je uit tankt. dus zodra je tank vol is loopt langs hier je brandstof terug naar je vat. Ik heb dit nog altijd niet aangesloten. Er is nu gewoon een "open" leiding op aangesloten en zodra ik het hoor "bubbelen" weet ik dat de tank zo goed als vol is.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Sow Kristof toch, das een mooie strakke tank! Zelf gemaakt? En hoe dik RVS heb je genomen? Heb er ook eentje in de maak..maar het RVS is eigenlijk wel TE dun..dus bobbelt als een gek. Helaas niet mooi...zal wel werken..maar dat van jou is echt wel de max zo te zien:D Mooie koppeling ook..hoewel ik bij mij gewoon een vulopening aan de buitenzijde vd wagen heb gemaakt, dus heb dat niet nodig zo.

Greetz!
  • belgbelg PPO Burner
    edited November 2010
    zo een koppeling lijkt le vrij duur, nee?
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Ja, volledig zelf gemaakt:
    http://www.ppo.nu/forum/f45/nieuwe-tank-3042/
    Ik dacht dat de plaat wel een 1,5 mm dik was...
    twee helften geplooid en die aan elkaar gelast. Stukje per stukje zodat ze niet te vel krom trekt.
    Ik heb geen idee wat de koppeling kost, ik denk wel dat je er van kunt verschieten. Ik heb ze via via gekregen.
Sign In or Register to comment.