Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Jojo

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited July 2010 in Algemene Techniek
's ochtends heeft de Xsara last van JOJO-en. Bij koude start met veel (hoeveel weet ik niet exact) APO/KZO in de dieseltank last van het JOJO-effect. Verhoogd stationair toerental werkt nog steeds niet (kabel stuk). Met een minuscuul beetje gas tot 1000rpm is het wel direct weg.

Ik lees dat veel auto's er last van hebben, maar hoe komt dat eigenlijk? Is het de pomp die moeite heeft of is het gewoon de motor die slecht verneveld branstof krijgt en begint hij daarom te oscilleren?

Bij de W124 is het bijvoorbeeld geen enkel probleem. Die gaat dan weer inhouden tot hij warmer is (filter?), maar het stationair toerental is altijd direct normaal en constant bij puur plantaardig koude start.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Soap,

Bij de Saxo was de servotimer (vervroeging), een soort busje onder in de pomp, iets vervuild. Deze gaat op interne druk heen en weer tegen een veer in. Meer druk (lees: rpm) is meer vervroeging. Echter na reiniging en afstellen IP bleef de Saxo beroerd starten. Dit servobusje is wel de jojo, zo ik begrepen heb.

Doe de Xsara weg joh, koop een W201 2.0D. Is zuiniger en beter geschikt.

De 124 heeft er geen last van omdat die IP anders werkt. Ik hoop niet dat ik daar ook verstand van krijg, zou betekenen dat ook dat niet wil met 1-Tank.

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Zuiniger zal het niet zijn, en W201's en W124's zijn te lelijk. Behalve de station dan :D
    Als ik een 250 tegenkom in goede staat, direct.
    Maar, Xsara is niks meer waard vrees ik, 250 kost €750/jaar ipv €300 voor de Xsara enz...

Ik ga het systeem maar eens spoelen denk ik.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Als het jo-jo-en bij koude motor veroorzaakt wordt door het servoklepje kan ik dit wel begrijpen.
    Er zal ergens een precies restrictie gaatje zitten voor een juiste regeling. Geoptimaliseerd voor dino.
    Bij een koude start is PPO duidelijk stroperiger dan dino en zal het servoklepje niet juist reageren.
    Het viscositeits verloop tgv temperatuur is bij dino beduidend minder dan bij PPO.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Heeft elke E
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Wellicht door de verwarmingsmantel rond het filter die pas bij een koelwatertemp van 60 tot 70 graden uitschakelt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2010
    Mijn motor heeft ook last van jojo-en tijdens de koude start, een seconden of 5 loopt ie te zoeken naar het stationair toerenlat van 750 rpm.

Ik heb de verstuiverdruk op 185 bar staan en heb nozzles voor PPO. Ik heb een VE pomp, elektronisch dus zonder gaspedaal.

Voorheen toen ik de inspuitdruk nog op 155 bar had staan met normale nozzles had ik er ook last van maar dan veel meer, een seconden of 15.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    Yep, dat kan ik beaamen.
    Verstuiverdruk heeft invloed op dit jojo'n net als het nagloeien en mixverhouding

Combinatie van mooi sproeipatroon (nevel), temperatuur voorkamers en de staat van brandstoffilter zijn van invloed op het jojo effect.

XUD verstuivers niet turbo, staan meen ik standaard op 135 bar, turbo op 175bar.
    Ik had mijn verstuivers op 175 bar staan. Nu met de LUCAS en bijbehorende verstuivers met standaard meen ik 135 bar merk ik dit jojo'n ook weer.
    remedie op dit moment voor mij: mixverhouding aanpassen en filter gewisseld.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2010
    [QUOTE=soapwater;56744]En hoe lost Elsbett dat op?Niet....
Sign In or Register to comment.