Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

basis schemaatje

Pudding PPO Newbie
edited June 2010 in Algemene Techniek
Hallo,

Ik ben voornenems m'n diesel ppo geschikt te maken en heb dit forum eens doorgespit.
Voor mezelf heb eea eens opgeschreven en een schemaatje in elkaar gedraaid.
There's more to it, maar simpel en slechts ter verheldering.

Maar mochten er fouten in zitten dan hoor ik t graag.
groeten
Pudding

----------------------------
Stel:

Een dieselmotor geschikt maken voor het verstoken van Pure Plantaardige Auto (ppo) bestaat in basis uit het verwarmen van de ppo om het door de dieselpomp heen te krijgen.

Dan zijn er zijn er 4 motor stadia:

1 koud alvorens te starten / voorgloeien motor
2 motor is net gestart alles is koud
3 motor draait motor&koelwater komt langzaam op temperatuur
4 motor draait & is op bedrijfstemperatuur

De ppo moet zo dicht mogelijk bij de ingang van de pomp verhit worden voor het starten. (1-2)
-Dit kan door verwarming aan te brengen die zichzelf uitschakeld bij de gewenste temperatuur.

Een verwarmd (vrachtwagen)brandstoffilter helpt het verwarmen van de ppo totdat het warme koelwater die taak overneemt. (1-3)
-Dit kan door verwarming aan te brengen die zichzelf uitschakeld bij de gewenste temperatuur.

Een warmtewisselaar gevoed door het koelwater verhit de ppo continu (4)

Een kleine elektrische verwarming bij de uitgang van de tank zorgt dat de ppo bij temperaturen onder de 10 graden goed door de leiding naar de motor komt. (30/40 watt verwarming)

De gehele elektrische verwarming kan uitgeschakeld worden zodra enkel op diesel gereden wordt.
De loop van het koelwater door de warmtewisselaar kan mechanisch gebypassed worden zodra enkel op diesel gereden wordt.

Ppoambulance's Blog | PPO ervaringen hier
image

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited June 2010
    OK Pudding,
    Je gaat uit van een
  • Pudding PPO Newbie
    edited June 2010
    Hallo Niek,

Bedankt voor je reactie,
    inderdaad vergeten te melden dat het om een 1-tank systeem gaat.
    twee tank systeem is voor mij geen optie.
    Voor de filters ga uit van de origineel standaard filter dichtbij de pomp, en het extra verwarmde filter staat niet in de tekst maar wel in het schema, foutje 2....

Bedankt voor de correcties,
    groet
    Pudding
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Hoi Pudding,

Ook ik was een beetje in de war over je 1 of 2 tank systeem.
    Als je schrijft in je plaatje: diesel uit/PPO aan?

Maar het is dus een 1-tank systeem.

Dan moet je pomp er tegen kunnen om koude PPO (of een mengsel, zeg 80 PPO/ 20 Dino) te nuttigen :).
    En als hij het toch kan heb je niks extra's nodig :p.
    Ik zou het bij een WW houden, lekker simpel.
    En misschien een extra voorfilter (als je dat nog niet standaard al hebt).

Herman
    300SD
    250D
  • Pudding PPO Newbie
    edited June 2010
    Het diesel aan uit "knopje" gaat om de elektrische verwarming.
    Als je 100% diesel rijdt, kan die verwarming uit.
    Eventueel nog de warmwaterstroom door de ww by-passen.
    Toch ?

Mijn ervaring is (en wat ik hier ook lees) is dat de dikke koude ppo die direct op de pomp zit (in het geval van mijn Berlingo met Elsbett systeem) echt koud die pomp doormoet. Pas daarna (hoe kort dan ook ) komt de verwarmde en dus dunnere ppo pas aan bod.
    Dus vooral dat eerste moment wil ik verbeteren door elektrische verwarming.

Nou ben ik voornemens een T4 om te bouwen maar daar dat is een wat langer verhaal, moet ik me nog meer over inlezen.
    edited June 2010
    Puddie,
    nog 3 opmerkingen.
    1. om de pomp te ontlasten, kun je een kortgesloten retour aanleggen.
    2. Je kunt ook overwegen wat meer excellent toe te voegen. Dan wordt de mix nog mooi dunner.
    3. Vergeet niet, dat de koude start niet alleen een zaak is van de pomp, die het dikke spul moet trekken, maar ook de onsteking van de brandstof in de cylinders. Niet voor niks, dat Elsbett daarvoor verstuivers en gloeiers soms wisselt.

Ik doe nu zelf een proefje met een mix van GPO en excellent. Als dat goed gaat, pas ik nix aan. Als het niet goed gaat, steek ik een warmtewisselaar bij.

Niek
  • Pudding PPO Newbie
    edited June 2010
    @ Niek:

Bedankt voor je reactie

euh maareuh:
    1: een kortgesloten retour aanleggen ? bedoel je de retour afknijpen ?
    of bedoel je iets anders ?

2: Wat is excellent ? een soort verdunner ?
    (sorry dat ik t vraag maar de zoekfunktie geeft wel heel veel resultaten..)

3: Dat begrijp ik, maar daar doe je niet zo snel iets aan. Ook is het risico wat lager dan een gebroken as toch?

Mijn streven is iets te bouwen wat volledig stand alone-no worries draait.
    Daarom een 1-tank systeem & daarom een ontwerp met temp sensoren die zelfstandig hun werk doen. Bestuurder zou niet na hoeven te denken wat er in de tank zit, hoe koud het buiten is oid. (naspoelen met een 2 tank systeem is nachtmerrie voor mij)

Maar nogmaals het gaat om een T4 TDI 5 cylinder. Daar zit al eea in wat een berlingo niet heeft, maar daar moet ik nog in duiken.
    Bv een motor standverwarming & verwarmde brandstofpomp.
    Ik kijk naar t project uit, maar ik heb me voorgenomen geen euro aan geld of tijd aan sleutelen te besteden voordat ie nederlandse kentekenplaten heeft.......
    edited June 2010
    Puddie,
    kortgesloten retour: de retourleiding teruglussen naar de aanvoerleiding, kan na of voor het filter.
    excellent: je krijgt PB
    Niek
Sign In or Register to comment.