Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vraag over branstoffilter

kristof PPO Burner
edited June 2010 in Algemene Techniek
ik gebruik bij mij een originele filter om de ppo de filteren vanaf de ppo tank naar de ip. De filter is voorzien van een originele elektrisch verwarmingselement en dan is er rond de filter nog tracing gewikkeld en isolatie. Temperatuur van de filter langs buitenkant gemeten is gemiddeld 75°C. ( regeling tussen 70°C en 80°C ° De filter die ik gebruik is de WK842/2:
BOSCH SCREW ON FILTER MANN NO. WK842/2 SUITABLE FOR BIO bei eBay.de: Ford (endet 09.07.10 16:05:31 MESZ)
Sinds dat ik minder petroleum( kerozine ) bijmeng zie ik duidelijk dat ik minder lang met de filter kan rijden voordat hij verstopt zit. Met bijmengen van 25% ongeveer een 8000 km ( winter ), met maar 10% bij te mengen kan ik maar een 3000-3500 km rijden.
PPo die ik gebruik om op te rijden wordt gefilterd tot 1µ.
Ik ben bezig om nog een zakfilter te maken die tussen mijn tankinstallatie komt zodat de PPO nog eens gefilterd wordt voordat hij de tank in gepompt wordt.
Zijn er bij jullie vergelijkbare "problemen"?
Als je op de foto kijkt van de link zie je dat de filter maar 4 gaatjes heeft waar de branstof door moet. Bij andere filters is dit meestal meer, dus betere doorstroming. Ik zou dan ook graag een grotere filter willen plaatsen met meer doorstroom gaatjes. Iemand enig idee welke filter ik zou kunnen gebruiken?
alvast bedankt,

Comments

• ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited June 2010
    Mij is destijds de 5" Erkotech filter met 1µm filter aangeraden. Alleen is deze niet verwarmd.
    Maar die zul je al wel kennen neem ik aan?

Easy rider gebruikt em en wisselt pas om de 10.000 kilometer het filter:
    [QUOTE=easy rider;56379] ...Ik gebruik zelf 1 stuks 5" 1Mu kaarsfilter patroon op 10.000 kilometer....
    zie hier http://www.ppo.nu/forum/f45/vragen-over-volgorde-componenten-3172/index4.html#post56379

Mogelijk heb je hier wat aan :)
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2010
    ik heb een vergelijkbare filter die ik ook verwarmd heb, en deze verstopte ook te veel, eerst zat er een eenvoudig "grof" filter voor. deze heb ik later dan vervangen door een kaarsfilter die ik van easyrider gekocht heb en nu verstopt de fijne verwarmde filter voorlopig nooit meer. de filter is de laatse 20000km nog steeds niet vervangen, ook de kaarsfilter is nog niet vervangen moeten worden... dus ik ga er van uit dat het meeste vuil/vet tegengehouden word in de kaarsfilter en dat deze filter heele veel aankan alvoorens te verstoppen, deze is niet verwarmd en hangt zelfs gewoon onderaan de wagen.
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2010
    ppo4toyota en ik hebben het blijkbaar over dezelfde filter.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    bedankt voor de reactie, ik ben de erkotech filters al tegen gekomen. Het is moeilijk om bij mij nog een tweede filter bij te plaatsen, ben daarom op zoek naar een filter die ik kan wisselen met diegenen die ik nu gebruik.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2010
    Kristof,
    Ik heb dit MAN filter ook gebruikt. In het begin wel veel problemen. Reden: temperatuur onvoldoende heet. Ik had een te kleine warmtewisselaar. Na het vervangen van de WW en toevoegen van een dieseltherm electrische hulpverarming geen problemen meer.
    Dus: onvoldoende temp. in combinatie met vette GPO.
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Kristof,

Zet dit filter NA de wisselaar. Dan verstopt het alleen nog als je vieze GPO tankt. Dat mag sowieso nooit :roll:

Dan verstook je gewoon de vettigheid die af en toe in het filter ophoopt.

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Helemaal eens met Tim. Filter altijd na WW zetten, dan heb je ook niet zoveel elektriciteit nodig om hem warm te krijgen. Ik heb deze filters ook gebruikt, nu die van monopoel en ik moet deze
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    Ik gebruik APO, maar gefilterd tot 1 micron. Ik ga nu mijn olie nog iets langer laten bezinken en kijken ofdat dit verbetering geeft. Filter is verwarmd en zit na mijn voorverwarmingsvatje, dus krijgt APO van minimum 65 graden. Straks de filer is openmaken en kijken.
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2010
    hmm, filter na de WW? wil dit dan niet zeggen dat als je van diesel naar ppo overschakelt dat je eerst de voledige inhoud van je filter "koud" door je dieselpomp jaagt...? als het het filter voor de WW staat kom er toch bijna direct warme ppo naar de dieselpomp. filter kan trouwens eenvoudig verwarmd worden met het koelwater
    edited June 2010
    Neen, Belg... Dat is onlangs nog aangehaald door tim.
    -De koude olie in de filter mengt zich met de nog resterende diesel in de pomp
    -De warme olie zal sneller zijn weg naar buiten zoeken door het filter dan de koude olie. Koude olie blijft dus onderin liggen en de warme olie vloeit eerst door.

Ik heb het al jaren zo, geen probleem...
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    ik heb twee elektrische kleppen ( 1 in retour en 1 in toevoer ) en ook twee filters, 1 voor dino, en 1 voor PPO. Als ik start op dino wordt ondertussen de PPO filter elektrisch verwarmd. Ook het PPO voorverwarmingsvatje wordt elektrisch opgewarmd. dus voorverwarmingsvatje => filter => leiding met tracing => klep => IP.
    Pas als de temperatuur in het voorverwarmingsvatje 30°C is schakel ik over van dino naar PPO. Dus IP krijgt minimum 30°C PPO bij het overschakelen. Door de koperen toevoer leiding met tracing te verwarmen en de brandstoffilter is de temperatuur bij de overgang hoger dan 30°C.
  • belgbelg PPO Burner
    edited June 2010
    ik kan geloven dat het geen problemen geeft, toch vind ik het logischer als het kan, om de ww vlak naast de dieselpomp te zetten..
    edited June 2010
    Met KGR op filter, dan is het helemaal in orde natuurlijk...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Kristof,

Jij hebt toch 2 filters? Ik begrijp je niet. Je klep zit toch NA het filter, vlak voor de IP? Whats the problem?

@belg: Je kan je beter druk maken over goede verstuivers, dan die halve meter extra brandstofleiding naar de IP. Je zet de ww natuurlijk zo dicht mogelijk bij de IP, maar hij hoeft er echt niet bovenop.

Tim
    edited June 2010
    Belg,
    Als je een tweetanksysteem hebt en je hebt
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    het probleem is dat mijn PPO brandstoffilter precies snel verstopt zit. En mijn vraag is ofdat andere hier ook problemen mee hebben en dus een "speciale" brandstoffilter ofzo geplaatst hebben. Ik ga er nu op letten om mijn PPO extra goed te laten bezinken. En zien ofdat ik dan nog problemen heb.
    edited June 2010
    Kristof, filter je een massa ineens die je dan een tijdje laat staan alvorens je hem in de wagen kiepert?
    Ik filter kleine hoeveelheden (per 50 liter) en rij dat dan zo snel mogelijk op. Ik heb zelf ook ondervonden dat 1mu gefilterde olie toch weer een dikke brij kan worden als ze langer gestaan heeft. Giet het nog eens door een filter vlak voor het de tank in gaat.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Gewoon langer laten bezinken, alvorens te filteren.

gr Ton
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2010
    [QUOTE=soapwater;56442]Ik heb zelf ook ondervonden dat 1mu gefilterde olie toch weer een dikke brij kan worden als ze langer gestaan heeft.
    Is dat niet vreemd?
    Ik heb hier olie maanden staan, in 't vat, en het blijft er goed uit zien.
    Heb je last van water of bacterien ofzo?
    edited June 2010
    Oliefilteraars moeten het hebben van geduld !!!!!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    Soms is de tijd je beste vriend.
    edited June 2010
    Geen idee, Het is bezinksel dat onderaan komt te liggen. Bovenop drijft heldere olie. Geen enkel probleem dus, ik gebruik alleen de echt vloeibare olie en de rest gaat weer de filter in. Ik denk dat het temperatuurschommelingen zijn.
    Maakt niks uit, auto lust het graag, filter raakt zelden verstopt (zit na WW, dus altijd warm).
Sign In or Register to comment.