Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vragen over volgorde componenten

ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
edited June 2010 in Algemene Techniek
Stokers,

Inmiddels ben ik onderdelen aan het verzamelen voor mijn Toyota Corolla 2.0d 2-tanksysteem project, en dat doe ik rustig aan, elke maand wat.
Allen hartelijk dank voor al de adviezen tips en andere hulp die ik gekregen heb! Maar.. er blijven wat vragen over die ik met de search ook niet geheel terugvind.

Ik had het volgende schema in gedachten:

image

Edit: Bovenstaand is een nieuw schema, oud schema hierrr
Edit: rood-gestreept zijn de nieuwe onderdelen, PPO tank uiteraard ook, maar die ben ik vergeten zie ik :)

Met de volgende onderdelenlijst:
image
Het gaat om een nogal basic/simpele setup zoals jullie zien.

Ik zou willen vragen of jullie het schema en de onderdelenlijst willen controleren? Kan de IP (Denso) het wel aan om de PPO door het filter en de WW heen te trekken? Edit: En moet het filter v

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Als alle aanvoerleidingen dik genoeg zijn en er zich geen vernauwingen in het brandstoftraject bevinden, is het voor de pomp normaal geen probleem.
    Als je zeker wilt zijn, gebruik dan een KGR. Dan heb je alles ook sneller op temperatuur en moet de pomp ook wat minder hard zuigen.
    Als je van plan bent ook een PPO mix in de originele tank te gebruiken, kan je de WW vlak voor de pomp zetten zodat alle brandstof verwarmd wordt.
    Normaal kan je, zeker in de zomer starten op 50/50 ppo/diesel mix.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    P4T,

Ik zou in je ppo circuit het filter na de ww plaatsen. Ik weet niet of het erkotech filter daar tegen kan.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    [QUOTE=Tim;56306]....Ik zou in je ppo circuit het filter na de ww plaatsen. Ik weet niet of het erkotech filter daar tegen kan...

Ja, het kan tegen hoge temperaturen. Er zijn er zelfs die het filter geisoleerd hebben.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    Weet niet wat zo'n erkotech filter kost maar kan je niet gewoon een filterkop nemen van monopoel die je goedkoop kan wisselen met deze filters.

Volgens mij is het idee dat je het filteren op 1mu doet v
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited June 2010
    kgr op ppo,
    alle schroefdraadverbindingen van slangpilaren met loctite maken (hydraulisch borgmiddel)
    aanvoer 10mm van ppo tank naar filter.
    filterhuis nemen met 3 aansluitingen ,dan kan je de kgr rechtstreeks op het filter aansluiten.
    :)
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited June 2010
    [QUOTE=Tim;56306]...Ik zou in je ppo circuit het filter na de ww plaatsen. Ik weet niet of het erkotech filter daar tegen kan....

Filter na ww, dan loopt de ppo beter door? Ik denk namelijk dat als je van diesel naar ppo omschakeld, je dan eerst nog koude ppo in je filter hebt.

Als je het filter voor de ww zet, dan heb je bij het omschakelen van diesel naar ppo alleen het stukje van ww naar IP dat koud is.

Is dat op de lange duur niet slecht voor de IP?
    edited June 2010
    P4T,

De warme olie gaat eerst de makkelijkste weg. DUs hij spoelt echt niet het hele filter door voordat het warm bij de IP komt. Maar het duurt wel iets langer.

Voordeel is dat je eigenlijk nooit (tenminste, ik niet) problemen kan krijgen met verstopte filters (vettigheid). Ik vervang om de 10k en tank echt alleen 1mu.

Tim
    edited June 2010
    Tim, met andere woorden, als je warm gereden heb en je schakelt van diesel naar ppo dat de warme toevoer als het ware langs de koude olie gaat in het filter zodat er warm aankomt bij de IP, klopt dat ongeveer?
    (ik weet niet wat het doet in de Denso IP als het eerste stukkie na het omschakelen koud aankomt in de Denso.)

Gebruik jij trouwens ook het 1µm filter van Erkotech?

Goebezig, aanvoer is inderdaad 10mm vanaf ppo tank tot ww, daarna 8 mm
    Dus: ppotank --10mm--> ww --8mm--> filter --8mm--> Denso IP

Neo, zie de prijslijst, Erkotech 5" filter kost: €20,83 en een 1µm doek kost €3,86. Easy rider gebruikt ze ook in zijn wagen. Alleen hij heeft er een Hardi pomp voor.

Soapwater, met een KGR wordt het toch afgeraden om in een file te rijden? Omdat ik nogal eens een goede afstand moet rijden >150km en meestal wel een stukje file moet rijden, moet ik dus omswitchen naar diesel zolang het file is, en dat leek me geen goed idee ;)
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56318]Tim, met andere woorden, als je warm gereden heb en je schakelt van diesel naar ppo dat de warme toevoer als het ware langs de koude olie gaat in het filter zodat er warm aankomt bij de IP, klopt dat ongeveer?
    (ik weet niet wat het doet in de Denso IP als het eerste stukkie na het omschakelen koud aankomt in de Denso.)

Gebruik jij trouwens ook het 1µm filter van Erkotech?

Goebezig, aanvoer is inderdaad 10mm vanaf ppo tank tot ww, daarna 8 mm
    Dus: ppotank --10mm--> ww --8mm--> filter --8mm--> Denso IP

Neo, zie de prijslijst, Erkotech 5" filter kost: €20,83 en een 1µm doek kost €3,86. Easy rider gebruikt ze ook in zijn wagen. Alleen hij heeft er een Hardi pomp voor.

Soapwater, met een KGR wordt het toch afgeraden om in een file te rijden? Omdat ik nogal eens een goede afstand moet rijden >150km en meestal wel een stukje file moet rijden, moet ik dus omswitchen naar diesel zolang het file is, en dat leek me geen goed idee ;)

Temperatuuruitlezing kopen met relaisuitgangen ,bv van het merk Dixell type xt121c
    die werkt op 12volt.
    en extra klep bv. sirai L113,1/2" om je flow van het koelwater te regelen.
    Kan je mooi je temperatuur onder controle houden.
    Kost wel iets meer ,maar je ip zal je dankbaar zijn.

edited June 2010
    P4T,

Om mijn thuistap heb ik een 1" filterkaars zitten. Toen ik die kocht was ER nog niet "ontwikkeld". Ik in de auto heb ik een gewoon brandstoffilter.

Ik bedoel, de olie komt boven aan de zijkant in je filter. De uitgang zit ook boven. Warme olie stroom makkelijker, dus zal direct richting uitgang gaan.

Zie schetsje.

Tim
    edited June 2010
    [QUOTE=goebezig;56319]Temperatuuruitlezing kopen met relaisuitgangen ,bv van het merk Dixell type xt121c
    die werkt op 12volt.
    en extra klep bv. sirai L113,1/2" om je flow van het koelwater te regelen.
    Kan je mooi je temperatuur onder controle houden.
    Kost wel iets meer ,maar je ip zal je dankbaar zijn.

Bedankt goebezig! De Dixell xt121c is voor mij toekomstmuziek voorlopig door de kosten.
    Over de Sirai, deze dus: http://www.sirai.com/inglese/pdf/l/L113.pdf
    Deze kan ook het koelwater regelen trouwens Magnetventil
    Ik zal beide tips onthouden, vooreerst wilde ik het doen met een simpel T-stuk. :)

Tim, ik heb je mooie uitleg gezien, heel erg duidelijk, bedankt! Het filter kan je dus als het ware wegdenken, warme ppo gaat lenea recta richting de uitgang bij koud filter!
    Owja, ik heb je pas een PB gestuurd over die magneetkleppen, heb je die al gezien?

Rest mij nog een vraagje: is zo'n 1µm filterdoek niet 'zwaar' voor de IP?

Ik zal trouwens het schema ook even wijzigen naar: ppotank -> ww -> filter -> Denso IP

Edit: nieuw schema:
    image
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56321]Bedankt goebezig! De Dixell xt121c is voor mij toekomstmuziek voorlopig door de kosten.
    Over de Sirai, deze dus: http://www.sirai.com/inglese/pdf/l/L113.pdf
    Deze kan ook het koelwater regelen trouwens Magnetventil
    Ik zal beide tips onthouden, vooreerst wilde ik het doen met een simpel T-stuk. :)

Tim, ik heb je mooie uitleg gezien, heel erg duidelijk, bedankt! Het filter kan je dus als het ware wegdenken, warme ppo gaat lenea recta richting de uitgang bij koud filter!
    Owja, ik heb je pas een PB gestuurd over die magneetkleppen, heb je die al gezien?

Rest mij nog een vraagje: is zo'n 1µm filterdoek niet 'zwaar' voor de IP?

Ik zal trouwens het schema ook even wijzigen naar: ppotank -> ww -> filter -> Denso IP

Edit: nieuw schema:
    image

hoeveel koude ppo ga je de ip voederen op deze manier?
    wat is de inhoud van je filter?

edited June 2010
    [QUOTE=goebezig;56322]hoeveel koude ppo ga je de ip voederen op deze manier?
    wat is de inhoud van je filter?

Nou daar was ik dus ook bang voor, ik heb het gevraagd maar volgens Tim maakt het niet uit als ik het filter na de ww plaats. Zie Tims reactie hierboven.
    De inhoud van het filter weet ik niet, het is een 5" filter, misschien een liter? Geen idee: --- Kaarsfilter huizen --- ERKOTECH --- Solutions By Innovation ---
    edited June 2010
    Zet de WW vlak voor de pomp en dan KGR op het PPO-filter, dan heb je best of both worlds...
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56321].....Rest mij nog een vraagje: is zo'n 1µm filterdoek niet 'zwaar' voor de IP?...

Nee. Het filter heeft een zeer groot oppervlak omdat het een draadgesponnen PolyPropylane vezel is die op een kunststof kokertje gedraaid zit. Het vuil wordt dus niet alleen aan de buitenkant afgevangen maar ook inwendig, in de patroon zelf dus.

[QUOTE=ppo4toyota;56321].....De inhoud van het filter weet ik niet, het is een 5" filter, misschien een liter? Geen idee...

Plus minus 750 CC.
    edited June 2010
    [QUOTE=easy rider;56331]Nee. Het filter heeft een zeer groot oppervlak omdat het een draadgesponnen PolyPropylane vezel is die op een kunststof kokertje gedraaid zit. Het vuil wordt dus niet alleen aan de buitenkant afgevangen maar ook inwendig, in de patroon zelf dus.

Oke dat is dan helder. Easy rider, wat zeg jij in dit geval van de plaatsing van de ww voor het filter?
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2010
    De WW doet er toch ff over om warm te worden.
    Dus `voor` is qua starten niet belangrijk.
    Wel is dat de plek die Elsbett ook kiest, i.c.m. het elektrisch verwarmde extra filter.
    De verwarming gaat uit als de WW op temperatuur komt.

Dus tank-WW-filter-motor...
    edited June 2010
    [QUOTE=udo;56342]...Dus tank-WW-filter-motor...

Is idd een goede volgorde maar..... Ik heb: Tank-5" 1Mu filter-Hardi opvoerpomp-Oventrop ontluchter-WW-standaard brandstoffilter-IP-geschakelde KGR.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    ER, over dit laatste, tank => filter=>.....
    hoe gaat dat in de winter als de PPO dik is, trek je hem dan koud(ppo) met de hardy pomp door het filter??
    edited June 2010
    Yep, geen probleem. Zo een Hardi pomp verplaatst zelf dikke stront. Ik heb eens een verwarmingelementje voor de Hardi gezet maar dat maakte niet veel uit behalve dan dat de ppo wat warmer in de motorruimte aan kwam.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Ik heb deze winter het filter achterin de wagen er tussenuit gehaald, omdat de Hardy er zelfs niks meer doorheen kreeg. Uiteindelijk wel door de verwarming folie die er omheen zit, maar dat duurde wel lang.
    Btw: Dat was wel met arachideolie. Met soya of KZO zal het wel goed gaan.

Het brandstoffilter in de motorruimte heb ik voor de warmtewisselaar. Maar ik heb ook nog een warmtewisselaar op het brandstoffilter zitten, zo'n VW oliekoeler.
    edited June 2010
    P4T,

Laat je door deze 2 heren niet van de wijs brengen. Zij hebben hightech installaties gebouwd, vooral om hun techniek honger te stillen, NOFI :mrgreen:

Voor de meesten werkt gewoon Tank - WW - Filter - IP. Je kan tussen tank en ww nog zo'n 5" filter zetten, maar als je goeie olie tankt is dat niet nodig. Het geeft wel extra drukval, dan is een pompje niet onverstandig. De druk aan de pomp mag niet lager komen dan -0,3barrr.

Tim
    edited June 2010
    [QUOTE=Tim;56352]P4T,

Laat je door deze 2 heren niet van de wijs brengen. Zij hebben hightech installaties gebouwd, vooral om hun techniek honger te stillen, NOFI :mrgreen:

Voor de meesten werkt gewoon Tank - WW - Filter - IP. Je kan tussen tank en ww nog zo'n 5" filter zetten, maar als je goeie olie tankt is dat niet nodig. Het geeft wel extra drukval, dan is een pompje niet onverstandig. De druk aan de pomp mag niet lager komen dan -0,3barrr.

Tim

correctie:tank-filter-ww-ip
    en zet dat plastiek filter uit je hoofd,
    en pak gewoon een van die aluminium filterkoppen,met standaard filterelementen.
    daar kan je rechtststreeks je kgr op aansluiten.
    edited June 2010
    [QUOTE=Tim;56352]...Zij hebben hightech installaties gebouwd, vooral om hun techniek honger te stillen...

'T is meer een kwestie, altans bij mij, om de grenzen te zoeken van een voor mij ideale installatie. Zo weet ik nu dan ook dat de extra Oventrop ontluchter er tussen uit kan/moet omdat ik 1/ toch geen lucht in het systeem heb en 2/ de doorstroom van de Oventrop te laag is voor de 2,5 Liter turbo zodat ik bij lang vol gas een behoorlijk vacuum trek op het ding waardoor ik op dat moment te weinig brandstof ter beschikking heb om de IP te voorzien bij vollast.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    P4T krijgt zo allemaal dingen aangereikt die voor een BASIC opstelling totaal overbodig zijn.

Een goede luchtdichte inbouw en met goed gefilterde niet-gestolde olie heb je al die extra's niet nodig.

1mu filteren doe je m.i. voordat je het in je auto gooit. Hiermee is de hardi pomp ook gelijk overbodig.

Oventrop ontluchter is ook niet nodig want stel dat je eens wat lucht krijgt dan zet je even de aanvoer op ppo en de retour op de dieseltank. Ook met KGR op de ppo ben je dan toch je lucht kwijt richting je dieseltank.
    edited June 2010
    image

Uploaded with ImageShack.us
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Mooi plaatje, Goebezig :p

Ik zou het benzinefilter vervangen door een Dinofilter :D
    en het PPOfilter door een voorfilter (heb ik standaard in mijn dino leiding - 1-tank).
    Hoe werken de plaatjes van de 3-wegkranen: in welke stand staat hij als de stroom uitvalt?

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2010
    Exact wat ik in de Xsara heb zitten, alleen heb ik nog een extra WW voor dino zodat ik van twee tanks 100% kan rijden voor op vakantie enz. Werkt al 2 en half jaar prima.
    Dat plastic filtertje heb ik er onlangs uitgehaald en sindsdien rijdt de auto een pak beter, blijkbaar had dat ding toch een flow-probleem met dikkere olie. Gewoon tussenzetten tot alle vuil zeker uit de ombouwcomponenten is en na enkele km's gewoon weglaten, dan heb je er geen miserie mee.
    Als KGR kan je zo'n filterkop gebruiken met meerdere banjo's. T-stuk werkt ook, zo heb ik het nu gedaan, maar de filterkop ligt te wachten. Is toch een betere oplossing vind ik.

Zorg ervoor dat je met een drukknop de retourklep open kan zetten zodat je kan ontluchten en dat de kleppen ALTIJD samen bediend worden. Anders kan je serieuze miserie krijgen. Als je retour bijvoorbeeld op KGR staat maar aanvoer op dino, dan pomp je zo de PPO tank vol tot hij overloopt.

Pena, ventielen en schakelaars worden normaal in rust getekend. Dino-stand dus als de spanning wegvalt.
    edited June 2010
    [QUOTE=soapwater;56361]Exact wat ik in de Xsara heb zitten, alleen heb ik nog een extra WW voor dino zodat ik van twee tanks 100% kan rijden voor op vakantie enz. Werkt al 2 en half jaar prima.
    Dat plastic filtertje heb ik er onlangs uitgehaald en sindsdien rijdt de auto een pak beter, blijkbaar had dat ding toch een flow-probleem met dikkere olie. Gewoon tussenzetten tot alle vuil zeker uit de ombouwcomponenten is en na enkele km's gewoon weglaten, dan heb je er geen miserie mee.
    Als KGR kan je zo'n filterkop gebruiken met meerdere banjo's. T-stuk werkt ook, zo heb ik het nu gedaan, maar de filterkop ligt te wachten. Is toch een betere oplossing vind ik.

Zorg ervoor dat je met een drukknop de retourklep open kan zetten zodat je kan ontluchten en dat de kleppen ALTIJD samen bediend worden. Anders kan je serieuze miserie krijgen. Als je retour bijvoorbeeld op KGR staat maar aanvoer op dino, dan pomp je zo de PPO tank vol tot hij overloopt.

Pena, ventielen en schakelaars worden normaal in rust getekend. Dino-stand dus als de spanning wegvalt.

Dubbele wisselschakelaars gebruiken,voor steek en retour te schakelen ,dan heb je een contact over dat je dan kan gebruiken ,om een extra zoemer aan te sluiten ,
    Zo aansluiten dat zoemer werkt als contact van auto uitstaat en schakelaars verkeerd staan,dan vergeet je het nooit.
    En dan wordt je er altijd aan herinnerd,als je uitstapt.
    Een echte ppo-rijder zal de zoemer nooit horen :)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    [QUOTE=soapwater;56361]Pena, ventielen en schakelaars worden normaal in rust getekend. Dino-stand dus als de spanning wegvalt.

image

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2010
    Heren,

Dus.. als ik het goed begrijp kan ik het volgende samenvatten:
    1) ww-filter-Denso IP kan het best, alleen er komt koude olie aan in de IP bij omschakelen
    2) filter-ww-Denso IP kan, maar is niet aan te raden in de winter, dan trekt de Denso IP het in ieder geval niet.

En verder is iedereen het wel eens met de volgorde van de andere componenten en raden jullie het me aan het op deze manier om te bouwen!
    Uiteraard op eigen risico ;)
    edited June 2010
    [QUOTE=Tim;56352]...Voor de meesten werkt gewoon Tank - WW - Filter - IP. Je kan tussen tank en ww nog zo'n 5" filter zetten, maar als je goeie olie tankt is dat niet nodig. Het geeft wel extra drukval, dan is een pompje niet onverstandig. De druk aan de pomp mag niet lager komen dan -0,3barrr.

Tim

Je bedoel dus dat ik het orgineel filter moet gebruiken voor de PPO? Dat was eigenlijk net niet me bedoeling, dan neem ik wel een 5" filter met een grover filter. Dat scheelt aanzienlijk in de drukval neem ik aan.
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56369]...dan neem ik wel een 5" filter met een grover filter. Dat scheelt aanzienlijk in de drukval neem ik aan.

Valt best mee hoor, er zijn er hier diverse mensen die zonder opvoerpomp rijden met zo een 5" 1Mu filter er tussen.

Ik geloof dat CaddyEd er nog 1 heeft liggen, wie weet wil hij je die voor een zacht prijsje verkopen.
    edited June 2010
    Easy,

Is dat gemeten? Een nieuw filter heeft altijd een lage drukval. Wat doet het ding na 5000km?

@P4T, nee een 2e filter voor PPO.

Tim
    edited June 2010
    Een 5 Mu filter heeft natuurlijk een lager drukverschil dan een 1 Mu filter maar het plaatsen van een 5 Mu filter heeft geen nut omdat 1/ een standaard diesel filter ergens tussen de 5 en 3 Mu zit en 2/ men GPO dient te filteren op 1 Mu om geen vervuiling van het systeem te krijgen. Als je thuis je olie filterd op 10 Mu dan kan je op je bloete voeten aanvoelen dat je brandstoffilter van wat voor type dan ook snel vertopt raakt.

En Nee, de rukval is niet gemeten, ik post hier alleen praktijk ervaringen van mijzelf en anderen zowel positief als negatief. Ik gebruik zelf 1 stuks 5" 1Mu kaarsfilter patroon op 10.000 kilometer. Toen ik net op PPO ging rijden met de BMW moest ik ergens rond de 5000 Km dat patroon vervangen omdat de PPO vervuiling in mijn 1 tank systeem aan het losweken was.

Ik heb ook nog steeds mijn originele brandstofilter er op zitten, nu vervangen door een groter (meer volume) en goedkoper model. Bijkomend voordeel van het gebruik van een extra 5" 1Mu kaarsfilter is voor mij dat je originele filter veel langer meegaat.

Als de zaak begind te verstoppen en ik dus filters moet vervangen geeft de motor dit vanzelf aan doordat hij gaat inhouden bij koude motor/PPO. Je valt niet meteen stil en hebt best wel de tijd om nog wat door te rijden en 1 van de of alle twee de filters te vervangen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Wij hebben in de bmw uiteindelijk de volgende opstelling gemaakt...

tank - 1Mµ filter erkotech - QH hardi pomp - 10mm PA leiding - Facet pomp(onder motorkap) - WW - kleppen - opel filter (el. verwarmd) - IP

Met de wat dikkere olie in de winter bleek enkel de hardi pomp het niet te trekken soms. Maar dit was wel in de koudste omstandigheden op zuivere zomer GPO.Maar is we zijn gewoon ff drastisch bezig geweest.

Zeker als je een gebruikte WW gebruikt (uit CV ofzo) dan zou ik er hoe dan ook een filter na plaatsen. stel dat er toch nog een stukje kalk in zit wat loskomt....denk dat zoiets vrij destructief is voor een IP.

Suc6 met je ombouw! Hopenlijk heb je wat aan de info hierzo:)

Greetz, Fury
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    @ Easy Rider,
    welke grotere, meer volume goedkopere brandstoffilter gebruik je?
    edited June 2010
    Merk is SCT. Type: ST 357

Equivalent van:

MANN WK 962/4
    FRAM C-4107 P-4107
    KNECHT AW 53 AWK 53
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56367]
    1) ww-filter-Denso IP kan het best, alleen er komt koude olie aan in de IP bij omschakelen

Bij het overschakelen maar ppo gewoon een paar keer heen en weer dan meng je de koude ppo in de leiding en filter met diesel. Tenminste dat is mijn theorie:)

Met een eckes ww waar het filter gelijk aan vast zit heb je dat probleem niet want het hele filter wordt lekker warm:)
    edited June 2010
    [QUOTE=Neo;56398]Bij het overschakelen maar ppo gewoon een paar keer heen en weer dan meng je de koude ppo in de leiding en filter met diesel. Tenminste dat is mijn theorie:)

Met een eckes ww waar het filter gelijk aan vast zit heb je dat probleem niet want het hele filter wordt lekker warm:)

Ha dat is nog es een optie ja, helemaal niet aan gedacht. Gewoon even 'knipperen'. Ik las ergens op dit forum dat eckes niet zo gewaardeerd werd? Werd niet warm genoeg of iets dergelijks?
    edited June 2010
    Hij zal niet zoveel rendement hebben als zo'n grote platenwisselaar natuurlijk.
    En, een filterwissel wordt al snel een knoeiboel, afhankelijk van waar hij gemonteerd is.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    [QUOTE=ppo4toyota;56411]Ha dat is nog es een optie ja, helemaal niet aan gedacht. Gewoon even 'knipperen'. Ik las ergens op dit forum dat eckes niet zo gewaardeerd werd? Werd niet warm genoeg of iets dergelijks?

Ik heb het nooit gemeten.
    Wat rendement betreft, er is alleen een verschil tussen goed en niet goed. Schijnt dat de olie niet heter moet worden dan 80 a 90 graden.
    Iedere WW die dat haalt is dus goed. Door warme retour olie voor de WW te mengen met de koude heeft de WW minder rendement nodig en zijn er dus meer WW's die voldoen.
    Hangt waarschijnlijk ook weer af van het verbruik van de auto. Bij een Hummer zal er weinig brandstof retour gaan en zal de brandstof waarschijnlijk wat sneller door de WW gaan waardoor het rendement weer lager is. Hoe zuiniger de auto, hoe minder rendement je WW hoeft te hebben.

Heb zelf een platen WW nog voor de eckes ww zitten. Gewoon omdat ik eerst die eckes had gekocht en later een complete gebruikte set waar toevallig nog een platen ww bij zat.
    Hierin moet je mij zeker niet als voorbeeld nemen. Het is beter om te meten. Nu heb ik zelf een good ol' bosch pomp en een ouderwets blok en heb gelezen dat de margers hiermee heel ruim liggen. Ik luister hoe mn motor loopt dus het is vooral natte vingerwerk.
    Als iemand metingen heeft losgelaten op een eckes dan ben ik wel benieuwd naar de resultaten
Sign In or Register to comment.