Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Lupo 3l 1.2 tdi aanrader?

NeoNeo PPO Addict
edited June 2010 in Overige discussie
Iemand advies voor me?
Dit is een autootje wat al tijden mn interesse heeft.

VW lupo met een 1.2 tdi.
Superzuinig, tussen de 1 op 25 en 1 op 30 mogelijk.

In de loop van de jaren zijn de prijzen ietsje geslonken en mn bankrekening ietsje aangekomen, vandaar dat ik nu zit te brainstormen om zo'n ding uit Duitsland te halen.

Het leuke is dat die dingen sinds januari 2010 belastingvrij zijn.

Nu rij ik zo'n 2500 km per maand in een Golf 1 uit '81.
Hiermee rij ik ook aardig goedkoop, hoofdzakelijk APO, geen wegenbelasting en onderhoud is er wel steeds maar het is wel goedkoop te doen allemaal. Onderdelen zijn ruim verkrijgbaar en er zijn genoeg liefhebbers die tegen een schappelijk prijsje vanalles kunnen repareren. Kortom kosten zijn er wel maar het is allemaal redelijk voorspelbaar en nooit extreem.

Enige wat ik mis in de Golf is een beetje comfort, het is gewoon een rammelbak en er is altijd wel iets aan kapot. Gewoon allerlei kleine en grote dingen. Het is allemaal te maken en kost ook weinig maar er is wel altijd wat aan en dat is wel vermoeiend:S
Ook veel windgeruis op de snelweg enz veel motorgeluid bij het optrekken enzo.

Nu zag ik dus een hele leuke Lupo 3l. Met invoerkosten etc kom ik uit op zo'n 3800,- totaal.
Gewoon een heel net autootje, altijd binnen gestaan, netjes in de lak, geen krassen, deuken etc. 180dkm, dealer onderhouden, schoon interieurtje etc.

Als ik die Lupo op diesel rij, dan rij ik net zo goedkoop als mn Golf op APO.
Als ik die Lupo zou ombouwen dan rijdt ie wat goedkoper dan de Golf.

Nu lees ik alleen op internet dat de 3L versie van de lupo voor 80% andere onderdelen heeft dan de normale Lupo.
Alles is lichtgewicht duur aluminium, van achterklep tot spatborden tot zelfs delen van de wielophanging etc. Die onderdelen zijn heel schaars en weinig imitatie te krijgen. Je zit dus vast aan VW onderdelenprijzen.
Daarnaast gaat de gerobotiseerde versnellingsbak eens in de zoveel tijd stuk. (hier kan je dan voor 1500,- ofzo een handbak in laten zetten).

Ik zou best iets extra over hebben om een nieuwere iets comfortabelere auto te rijden maar vrees dat ik van een koude kermis thuiskom als ik garagerekeningen krijg van 1000+ euros.. Geen goedkope slooponderdelen, universele garages die er geen kennis over hebben etc.. Of zie ik nu teveel spoken?

Verder vraag ik me af of de hoge prijs van zo'n 3L eigenlijk wel te rechtvaardigen is, voor dezelfde 'luxe' zou ik ook een Polo tdi kunnen nemen van bijv. 1500 euro, voor dat je gelijk staat met wegenbelasting ben je dan ook zo jaren verder..

image

Comments

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Neo,

    Niet doen. Wat je zegt bak gaat kapot en er valt weinig te sleutelen zonder elektrotechnicus bij de hand + dat de hele motorkap VOL zit.

    Ik zou zeggen, koop een w201 190D van <1987, de 2 liter loopt 1:18 en is veel comfortabeler en ppo'r dat de Leipo. En hij is nog mooier ook 8-). Ik weet niet of ie er in 5-bak is, ik heb automaat en dat is ook aan te bevelen. Hij is stiller dan onze passat van '99.

    Kun je al het sleutelen zelf blijven doen, goedkope originele onderdelen en er gaat normaal gesproken weinig stuk.

    Succes,
    Tim
  • RogerRoger PPO Addict
    edited June 2010
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    Bedankt voor de tips. Zo'n lupo 3l zet ik voorlopig maar even uit m'n hoofd. Het is teveel russische roulette.

    Het is niet dat ik perse een andere auto zoek nu, Golfje doet het nog prima (alleen nieuwe uitlaat monteren die viel eraf op de snelweg)... maar zo'n lupo is het gewoon ff niet helemaal.

    Vind het toch jammer dat er niet een zuinigheidsmobiel is met simpele techniek zonder fratsen want dat moet m.i. best kunnen.

    Zo'n mercedes 190d vind ik op het eerste gezicht persoonlijk niet echt heel mooi ofzo (zacht uitgedrukt :) ) Maarrrr als ik zo hoor hier een daar hoe onverwoestbaar ze zijn dan begin ik toch mn mening bij te stellen. Het interieur lijkt me in ieder geval een prima plek om te vertoeven
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited June 2010
    jaaaaaaa de VW lupo 1.2 tdi 3L is zeker een aanrader
    ik zelf heb er 21 maand mee gereden tot ik in een ongeval terecht ben gekomen
    dan heb ik met het geld van de verzekering een Audi A2 1.2 tdi 3L gekocht tweedehands
    ik heb hem op 90.000km gekocht en vijf jaar later zit ik op 275.000km de auto is omgebouwd op 92.000km om te rijden op 100% PPO
    er zit een voorverwarming in zodat koude starts geen probleem zijn

    tot nu heb ik nooit problemen gehad met de auto behalve
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Jos JB in Dieverbrug is tegenwoordig 3L specialist.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2010
    [QUOTE=CaddyEd;56291]Jos JB in Dieverbrug is tegenwoordig 3L specialist.
    En VVT in Lutjegast zet er zo ongeveer NU een ARL blokje in met 280+ PK. Zie TurboTuners - Nieuw Project... less is more.. Lupo - TurboTuners

    Dus er kan vanalles.



    O.a.Old-School Beetle Runs on Batteries and Biodiesel | Autopia | Wired.com ? :-)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    De vraag is een beetje of het break-even point tussen enerzijds de lage km kostprijs en anderzijds de hogere aanschafprijs en onderhoudskosten al ruim positief begint te worden.

    Met een nieuwe 3L was dat zeker niet zo gezien de hoge aanschafprijs. Daarom werd hij vooral gekocht door milieu aanhangers en liefhebbers van geavanceerde techniek. Maar amper door kostprijsbewuste kilometervreters.

    Inmiddels kosten ze dus een stuk minder in aanschaf dus het begint de vraag te worden of het nu ooit een zichzelf terugverdienende investering begint te worden.
    Dat is misschien een vraag voor 3L eigenaren, is het ruim goedkoper dan een gewone wagen?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Het goedkoopste zal zijn met je oude wagen blijven rijden.
    Reken maar eens uit per km hoeveel je kan besparen en hoeveel km je nodig zal hebben om die blikkendoos terug te verdienen. Duurdere verzekering, onderhoud dat je niet zelf kan uitvoeren, duurdere wisselstukken (elektronica) allemaal in rekening brengen.
    Als je een beetje doe het zelver bent en niet vies bent van wat sleutelwerk, is een goeie oude wagen altijd goedkoper dan moderne hightech.
    Puur financieel bekeken dan h
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Hey,

    Inderdaad, sommige mensen doen hun auto weg omdat er een beurt aan komt van 1000 euro. Ze vergeten daarbij, dat op het moment dat ze de nieuwe van de garage rijden, ze minimaal direct 1000 euro afschrijven.

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Zal ergens in augustus wel ff het volledige door VW voorgeschreven Lupo 3l onderhouds-schema posten.
    Een van m'n vrienden heeft er al 3jaar eentje.
    Die 3 verstuivers zijn volgens mij meer dan 1000euri samen bijvoorbeeld....
    Als je er normaal vlot mee doorijdt, rijdt ie ongeveer 1:26


    gr Ton
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Ik ben zelf ook zeker voorstander van de oudere techniek. Kun je lekker alles aan doen, geen computer drama zooi etc.

    Heb al zoveel ellende gezien met sleutel codes, computer storingen, gecodeerde computers, missende codes etc...om te huilen! Als het werkt is het mooi...maar als je er wat aan hebt. Heb voor mezelf al besloten dat ik zeker geen auto wil na 1998..en liefst voor 1995. Hoe dan ook zonder sleutelcodes! Ben niet voor nix een astra van 93 aant opknappen.

    Natuurlijk gaat het niet heel vaak fout. Heb zelf geen ervaring met de lupo 3L, maar heb wel een polo 1.4TDI gehad..ook 3cyl(pompverstuiver blokje), ook wb vrij en alweer een stuk meer auto als een lupo lijkt me. Motor was kapot, weer gemaakt en klant rijdt er alweer een tijd tevreden mee rond. De motor viel me eigenlijk reuze mee qua complexiteit. kreeg em hier als bouwdoos. alles uit mekaar. kop in de kofferbak met alle kleppen krom, klepstoters verrot, geleiders vast etc etc..alles dankzij een kapotte waterpomp. Maar toch alles weer zonder voorbeeld in mekaar gekregen. Enkel ff moeten zoeken waar een sensor moest zitten. Dus op zich ook een leuke optie.

    Maar mijn hart gaat idd uit naar de oudere mechanische techniek. Opel isuzu turbo diesel motoren, mercedes diesel/turbodiesel motoren, volkwagen 1.6D/1.6GTD, 2.4TD(helaas met slechte koppen) en 1.9TDI motoren en dergelijke. Op de TDI na allemaal motoren met mechanische pomp en een simpel gaskabeltje erop. Heerlijk.

    Kzou hoe dan ook nooit je golfje weg doen. Altijd makkelijk voor erbij. Zeker mocht er toch eens wat zijn met de evt modernere wagen, wat dan soms toch langer kan duren.

    greetz, Fury
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited June 2010
    [QUOTE=fury;56397] maar heb wel een polo 1.4TDI gehad..ook 3cyl(pompverstuiver blokje), ook wb vrij en alweer een stuk meer auto als een lupo lijkt me.

    greetz, Fury

    Bedoel je wegenbelastingvrij? Een Polo met een 1.4TDI ??? vertel, vertel welke? Ik weet niet beter dan dat er maar 1 wegenbelastingvrije Polo Diesel is en dat zou de Polo 1.2 Bluemotion TDI zijn uit 2009/2010. Kan iemand mij dat beamen? bv Udo?
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2010
    [QUOTE=hautessa;56399]Bedoel je wegenbelastingvrij? Een Polo met een 1.4TDI ??? vertel, vertel welke? Ik weet niet beter dan dat er maar 1 wegenbelastingvrije Polo Diesel is en dat zou de Polo 1.2 Bluemotion TDI zijn uit 2009/2010. Kan iemand mij dat beamen? bv Udo?
    Het 1.4 TDI blok met PD is niet het 'schone' 1.2 blok dat in de originele Lupo `3L` zit.
    Het Polo blok dat beschreven wordt is wel vrijwel gelijk (BNM) aan wat in mijn Fox zit.
    Tegenwoordig zijn de PD vervangen door common rail.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited June 2010
    [QUOTE=udo;56406]Het 1.4 TDI blok met PD is niet het 'schone' 1.2 blok dat in de originele Lupo `3L` zit.


    Ergo> Het is NIET wegenbelastingvrij.

    (mijn broertje rijdt erin en zeurt over de 65 euro pm wegenbelasting. 1.4tdi 3 cyl. uit 2000)
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2010
    [QUOTE=hautessa;56415]Ergo> Het is NIET wegenbelastingvrij.

    (mijn broertje rijdt erin en zeurt over de 65 euro pm wegenbelasting. 1.4tdi 3 cyl. uit 2000)
    Niet zondermeer.
    Maar: BMS - TDI Wiki

    Dat blok zat in de Polo BM toen het nog een PD blok was. Of het belastingvrij was kan ik niet bevestigen.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited June 2010
    Nee die zijn niet belastingvrij.

    Wat belastingvrij is (kan zijn dat ik wat vergeet):

    Lupo 3l
    Smart Fortwo CDI
    Polo bluemotion / Seat Ibiza Ecomotive 1.2 CR tdi 2010
    Fiat Punto met 1.3 multijet diesel

    Alleen de Lupo en de Smart zijn als occasion te krijgen.
    De smart loopt moeilijk op PPO en gaan doorgaans lang geen 200.000 km mee...
    Lupo kan je dan weer veel pech meg onderhoud hebben..

    Allemaal niet ideaal dus of je moet 15000+ euro's willen stukslaan op een nieuwe...

    Daarvan is het nog maar de vraag met de NL'se politiek hoelang je van het belastingvoordeel mag genieten:)


    Het lupootje wat ik op het oog had is inmiddels verkocht nadat hij al was gezakt naar 3200,-...(ex invoeren etc en ding stond in Berlijn..) Was wel een mooi ding, zwart met rood/zwarte bekleding, altijd binnen gestaan en dealer onderhouden maja:)
  • RogerRoger PPO Addict
    edited June 2010
    Blijf het wel leuk spul vinden. Wellicht iets voor mijn vrouw ?

    Deze voor laten we zeggen 4400 is ook wel tof.

    En dan ben je gelijk klaar met BPM / BTW / NL kenteken erop / APK erop / En idd wegenbelastingvrij...

    En minder dan 150K op de teller en van 1999 ;-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Roger,

    3-deurs met kinderen is waardeloos. En 150k voor zo'n stuk techniek is naar mijn mening al best veel.

    Tim
Sign In or Register to comment.