Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw 2tank T4 2.5TDI

freddy PPO Newbie
Ombouw T4 2.5TDI 88pk 5cil.
(nu 110pk)

Na een periode van enthousiast mengen nu de beslissing genomen onze T4 om te gaan bouwen naar een 2tank systeem.
Het is de bedoeling er een solide en wintervast systeem van te maken.
Vandaar een stevige opvoerpomp, verwarmd filter en 10mm leidingen.

image

image

Nog enkele vragen/uitdagingen:
In de originele diesellijn zit de verstuiverlekleiding met een T-stuk na het filter gemonteerd, hierdoor zal deze niet mee omschakelen. De reden hiervoor is waarschijnlijk om aanzuigen van lucht te voorkomen in de KGR waar door het ontbreken van een losse opvoerpomp een onderdruk kan heersen.
Hoe dit op te lossen?
Aansluiting lekleiding verplaatsen naar direct na inspuitpomp (in schema) waardoor deze meeschakeld. Is er inderdaad een risico op lucht of te hoge druk?
Of veilig lekleiding schakelen met extra ventiel?

Ik hoor graag jullie mogelijke oplossingen en eventueel andere opmerkingen van jullie ervaringsdeskundige op mijn ontwerp.

Freddy

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Welkom hier Freddy,

Dat ziet er al goed uit zo. Zo'n tandwiel pomp is voor de winter inderdaad geen overbodige luxe, om de dikke drap uit de tank te krijgen, hoewel verwarmen in de tank ook een optie is voor de winter problemen.

Omdat ik er nu even geen tijd er voor heb, zal ik vanavond nog wat dingen afschieten;). Maar op het eerste gezicht ziet het er wel leuk uit.
    In de tussentijd zou je mijn ombouw kunnen bekijken.
    http://www.ppo.nu/forum/f48/caddy-1-9-tdi-alh-2003-word-2-tank-ppo-apo-slurper-1841/index49.html#post55811

Groeten,
  • NeoNeo PPO Addict
    edited May 2010
    Begrijp ik goed dat je een extra magneetventiel wil gebruiken om te ontluchten? Hiervoor kun je toch ook gewoon even de retour overschakelen op diesel terwijl de aanvoer ppo is, dan ben je ook de lucht kwijt lijkt me.
  • peter1990 PPO Newbie
    edited May 2010
    Als je dat zou doen, van die ppo naar je diesel tank ontluchten.

Het is niet dat je ontlucht op enkele seconden, de eventuele lucht zal ergens in het circuit zitten,
    en hoelang zal je dan moeten ontluchten?? 30 sec - 1 min???

Krijg je dan na verloop van tijd, en na dit enkele keren te doen niet teveel ppo in je diesel en dat zal in de winter toch ook vlokken??
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Freddy, zet de lekleiding gewoon met een T-stukje vlak achter de pomp op de retour. Bij mij is het origineel met een banjo op de retour van de pomp met een klein extra nippeltje voor de lekleiding. Banjo met nippel 8mm en nippel 4mm (geschat) Misschien kan je die op de sloop wel vinden.
    Extra klep om zo'n klein debiet te schakelen zou een beetje overkill zijn.

Veel ombouwplezier!!
    edited May 2010
    Zo daar gaat die dan :arrow:

Zo'n metalen voorfilter is mooi, maar niet nodig. Ik gebruik om mijn opvoerpompje te beschermen al twee jaar het zelfde inline kunstof zeef-filter en toont nauwelijks vervuiling en dit filter kost nog geen €10,-

Het volgende over je PPO schema: (Ennuh ik heb in je schema zitten krassen:roll:)
    image

-Ik zal de verstuiver retour gewoon bij de pomp retour doen.
    -Vergeet de standaard KGR, is niet perse nodig en geeft alleen lucht problemen.
    -Een tandwielpomp geeft een hoge opvoerdruk en flow, wat te veel is voor de IP. De IP heeft ook geen hoge voordruk nodig. Dus laat de opvoerdruk en flow afvoeren naar de retour.
    Als je de retour in de tank onderin naast de aanzuiging laat komen, trek je toch weer warme retour mee terug bij de aanvoer.
    Op deze manier blijft de temperatuur stabiel rond 70°C of een tikkie hoger, zonder veel schakelende delen die defect kunnen raken.

Zie wat je hier mee doet, het is puur advies.

Ik weet niet waar je woont, kom anders langs bij mij. Dan kan je mijn ombouw bekijken. Of kom anders deze maand naar de meting, dan kan je kijken hoe anderen het hebben gedaan.

Succes met het ombouwen image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Een tandradpomp is ubergeil:)
    Die geeft over 5 jaar gewoon nog de max druk.
    De meeste tandradpompen hebben standaard al een bypass die je kan regelen met een wormmoer.

gr Ton
  • freddy PPO Newbie
    edited May 2010
    Dank voor jullie reacties.

CaddyEd, ik ben bang dat door het verplaatsen van de lekleidingen er te veel druk op komt te staan en ze losschieten (zitten er los op). Volgens mij staat er door de VW KGR constructie druk op,
    (of bedoelde je met vergeet de kgr, vervang het filter voor een gewoon filter met 2 aansluitingen?)
    en door de jouw voorgestelde wijziging ook bij ppo.
    Jij plaatst een terugslagklep waardoor je ongeveer 0,2bar overdruk krijgt?
    De druk kun je op de pomp instellen, maar 0,2 bar bij de pomp geeft 's winters inderdaad geen garantie dat er aan het eind van de leiding ook druk is.
    Het is de bedoeling de tank in de laadruimte te plaatsen, waardoor er toch 5a 6 meter slang (10mm) tussen komt.

Je zou ook een T met terugslagklep net voor de ww kunnen maken.

image

En dan afhankelijk hoe eigenwijs ik ben met of zonder KGR, ik zou het liefst de olie toch op 80grd krijgen.

Freddy
    edited May 2010
    Freddy, het is helemaal aan jou. Zo krijg je er ook ervaring mee en leer je hoe alles reageert.

Mijn ervaring:
    Het terugslagventiel heeft idd een druk van 0,2 bar nodig om open te gaan, volgens de specificaties. Mijn ervaring is als deze dan open is, word de druk lager, omdat mijn Hardy pompje wat 0,3 bar geeft(gemeten) lekker vlot rond blijft pompen. Ik heb nu even geen druk meter bij de hand, dus kan ik je geen waardes geven, maar ik durf wel te zeggen dat er geen 0,2 bar staat, maar lager op de retour.
    Bij mij zitten de verstuiverlekleidingen al twee jaar zo en zijn nooit los geschoten.

Met het KGR vergeten, bedoel ik in het PPO circuit. Uit ervaring weet ik nu dat het maar weinig uithaalt. Er zijn er maar weinig die de 80°C echt halen met KGR en deze temperatuur is niet nodig. 70°C is ruim dan voldoende.
    Gevoelsmatig is een stabiele 70-72°C ook fijner dan een temperatuur die door de KGR continu varieert en tijdens file rijden op kan lopen tot 90°C(heb ik gehad). Of allerlei mechanische schakeling er bij die kunnen weigeren.

Btw: Als je echt APO wintervast wil zijn, is een verwarmde tank, hoe uitgevoerd dan ook, de enige oplossing.
    Lees eens het topic door van Dyssie met zijn T4: http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-t4-2-tank-2019/
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Freddy,

Welke pomp en bi-metaal schakelaars ga je gebruiken? Als je 10MM inwendig leidingen gebruikt, waarom dat nog een pomp? Ik zou ook de elektrische filterverwarming weglaten, kost alleen maar centen en in de dino tank mixen bij een VW wordt toch niets, tenzij je die standaard "enorme" brandstofleidingen gaat vervangen.

En maak je over die temperatuur niet druk, met een goeie ww zit dat altijd wel goed. Zorg dat je leiding ww-filter-ip zo kort mogelijk is. Mogelijk kun je het filter en ww aan elkaar monteren. Zie ook Douwe zijn mooie foto's en ombouw :mrgreen:

Tim
  • freddy PPO Newbie
    edited May 2010
    Tim,

Als pomp had ik de Zahnradpumpe op het oog, maar begrijp van jullie dat dat een beetje overkill is, als ik een goedkopere doe zou ik naar een Hardy gaan. (de goedkopere pompen van monopoel zijn het volgens mij niet).
    Ik heb nog geen specifieke schakelaars op het oog, heb wel gezien dat bij de meesten 50grd openen niet/slecht te krijgen is, dus dat wordt even het schema aanpassen.
    Ppo gaat inderdaad in de 2e tank en niet in de standaard tank.

Ik heb trouwens al veel ideeen opgedaan van alle bijdragen op het forum, maar om alles te lezen ben je even bezig.

CaddyEd,
    Ik zag dus dat de aangepaste retour dus ook bij jouw ombouw beschreven staat.

Freddy
    edited May 2010
    [QUOTE=freddy;55988]
    CaddyEd,
    Ik zag dus dat de aangepaste retour dus ook bij jouw ombouw beschreven staat.

Yep, ik heb dit een aantal weken geleden,na lang denken en tekenen, zo gemaakt/aangepast en het voldoet perfect tot nu toe.
Sign In or Register to comment.