Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel astra Van X17DTL 1995

furyfury Livin' and Breathin' PPO
edited May 2013 in Opel
Hey hey,

ik dacht laat ik eens een topicje openen rondom mn meng mobiel, altijd handig voor mede PPO'ers die ook een X17DTL willen kopen ofzo.

Ik heb dus nu ook een 2e astra Van (dit als vervoer terwijl ik de andere aant opknappen ben) en deze heeft een X17DTL motor. De opel motor met 68Pk.

Rijdt op zich goed nu (na de motor problemen welke ik nog in het TDS topic heb vermeldt)..enkel zuipt als een ketter!

Ik rij nu op een mengsel van ca 20L diesel, 5L benzine/diesel, 15L GPO en 50cc Aceton.

Blijkt wel erg gevoelig te zijn voor mn rechtervoet. Vaak als ik door rij haal ik verbruiken van ca 1 op 12 a 1 op 13. En als ik echt doorrij (150 constant) kan het zelfs de 1 op 11 naderen. Ik vreesde dat er echt iets om zeep was...echter onlangs met een gangetje van 100 naar Roosendaal gereden (moest iemand volgen) en toen heb ik 1 op 17.6 gereden.

Raar geval, heb overigens wel geconstateerd dat mn pomp ergens aan de buitenzijde lekt. (Bosch pomp). Pomp is onderaan en achteraan zo nattig en ruikt naar GPO. Moet em nog eens goed droog maken en kijken waar het vandaan komt. Als het verbruik nu altijd zo hoog was zou je denken aan meer verbruik door de lekkage..maar dan zou ik de 1 op 17.6 niet hebben gehaalt (of zouden de drukken toen lager geweest zijn?).

Eens kijken of de lekkage te verhelpen is..of evt een andere pomp erop ofzo.

Mensen nog ervaringen met X17DTL motoren en het verbruik ervan? Mn dak heeft overigens wel de Aerodynamische CW waarde van een grote Baksteen. Maar dat zullen jullie wel zien op de meeting in het noorden (hij was er trouwens ook in Drenthe-maar dan in andere kleur)

Greetz!!!
«13

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Fury, de TDS 1,7 motor ken ik wel.
    Maar de X17DTL, is dat een soft turbo diesel?

gr Ton
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2010
    [QUOTE=suzuki;55965]Maar de X17DTL, is dat een soft turbo diesel?

Zeker wel.
    Net als de Y17DTL in de Corsa C die ik voorheen reed.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Das idd de DieselTurboLow... de opel motor (niet isuzu)...eigenlijk de 1.7DR die ze 8pk hebben opgevoerd met een turbootje erbij. Dus grotere motor (qua formaat) als de isuzu...maar stuk minder snel. Dus de motor met de pomp van voren en de turbo van achter(boven).

Ligt nu de kop op van mn 57pk 1.7D motor vd oude astra motor die in het andere project lag. Allemaal hetzelfde:mozilla_tongue:

Heb de ISUZU motor veel liever, echter dit is toch een gewoon werkpaard en ga die dus niet zomaar ombouwen. (IZUZU past ook nie zonder slag of stoot of lasapparaat). Maar mn ma's wagen rijdt nu toch ook al 425.000km op een x17dtl. Echter nooit verbruik ervan gemeten. Ze rijdt ook altijd extreem rustig...dus zal allicht zuinig zijn. Die van haar is wel erg gevoelig voor schokken.Bonanza!:mozilla_tongue:

De toekomstige km vreter draait strax wel op een isuzu TC4EE1 X17DT 1686CC 60kw turbo machientje:P

Corsa C?.... vrees dat dat snel een lichtere versie van de isuzu is...deze worden eigenlijk altijd wel in de corsa's gebruikt ivm de kleinere bouwwijze. in corsa a en b iig enkel isuzu diesels. Kan het wel zo opzoeken. Ben nu ook wel eens benieuwd.

greetz!
    edited September 2010
    Hoi hoi..ff een update.

Heb nu inmiddels 22000km op de astra gezet op mengsel zonder aanpassingen. Rij nu een 50/50 mensel dino/GPO.

Heb na wat experimenteren in de vakantie (tot ca 85% gegaan) toch maar besloten een kleine aanpassing te gaan doen. Had nog een WW'tje op zolder liggen en deze gaat er nu toch maar tussen.
    Ben deze nu aant ontkalken.

De auto is zo aardig geweest vandaag maar alvast te bepalen waar het T-stuk komt..... kachelslang doorgescheurt door een stukje blik vh hitteschild vd dynamo. dwarse snee...mooie plek voor T-stuk. Dus de eerste snede is al in de auto gemaakt. WW hoop ik snel naar wens vrij van kalk te hebben (zat volgens mij best wel wa in).

Will keep you posted. Verder doet hij het prima. IP lekt een beetje..maar dat deed ie al voordat ie een drup GPO had geproeft...en is minimaal. Filters in de auto. Maar nog maar 1 keer eentje onderweg moeten wisselen.

Greetz!
    edited September 2010
    Vandaag WW gedaan... mooie koppelingen gehaald (uit hydrauliek wereld).

Kalk is er nu uit. Heb de koppelingen iets verbouwd. Teflon afdichtingen. flink met loctite 577 op de schroefdraad enzo... alle beetjes helpen. Hopenlijk lekt ie niet meer. Dit is trouwens enkel nog maar de brandstof zijde die nu af is.

Heb nu die kant afgeplakt. morgen ff de schroefdraad aan de waterzijde lichtjes zandstralen (nogal roestig en weet niet of dat ideale ondergrond is voor de 577)...dan de koppelingen voor het water erop. Isoleren en inbouwen.

Greetz!
    edited September 2010
    Haha..nou niet heel veel gedaan...WW ligt nu helemaal klaar... alle koppelingen erop..T-stukken liggen klaar etc... enkel nog wat isolatie vinden voor er rond en dan ff aan de hand daarvan een mooie beugel lassen. En in de auto schroeven.... wil sowiezo volgende week em de vuurdoop geven met een redelijk hoge verhouding ff 500+km rijden:)..zou eigenlijk enkel nog eens een poelheizer of verwarmde filterband moeten hebben voor de eerste minuten. Eens kijken of ik ergens zoiets lekker goedkoop tegen kom.

Op de meeting zou ie iig omgebouwd klaar moeten staan:)

Greetz!
    edited September 2010
    Zojuist de beugel afgelast en de gaten geboord in de auto.... ff laten afkoelen...borstelen..beetje verf erop en de WW kan in de auto:)

Met een beetje mazzel zit ie erin voor de meeting nog:d

greetz!!!
    edited October 2010
    Weeral ff een update. Warmtewisselaar zit erin en is aangesloten. Eerst van het weekend ff naar antwerpen op en neer geweest met enkel de koelwaterzijde aansgesloten...nu gisteravond de brandstofzijde ook aangesloten. Dus eindelijk wordt het een echte 1 tanker. Nu mss nog eens een electrische verwarmer (poelheizer of verwarmde filterband) erbij en dan zijn we een heel end:)..wie weet nog eens een temp.meter. Heb nu bijna 25000 gereden afgelopen jaar.... zonder aanpassingen. Nu met aanpassing kan ik tenminste iets hogere concentratie rijden:D

greetz!
    edited October 2010
    another update:)

auto is net door de apk gekomen stokend op ca 60%gpo / 40%dino.
    WW doet zn werk goed. laats bijna puur gereden (tank na de ritten bijgevult met btje dino). filter wordt lekker warm!:D

nu zit ik met het volgende....gister een hele mooie tank gescoort....vierkant, grote vul opening (10-15cm) ca 200L van een DAF (vast geen daf 66 lol)....wel ideaal vr 2 tanks systeem! Wel erg verleidelijk nu...zie alleen op tegen de aanschaf van die toch wel dure kleppen. Dilemma!!! wel mooie actieradius met ca 250L vloeistof achterin;)

greetz!
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    Gewoon doen, daar krijg je geen spijt van. Kan je in de winter ook gewoon 100% rijden.

Ik zou voor geen goud meer een klein tankje willen hebben, sinds ik die 120L achterin heb liggen.
    edited October 2010
    Net ff nagemeten....int vierkant ca 191L...afgeronde kantjes eraf...dus zeg een 175 a 180L moet er wel in gaan...ideaal! Net enkel nog een paar betaalbare kleppen scoren...toch weer een 100 a 125euro zo weg...+ slangetjes, klemmetjes ditjes en datjes...wat is dan 200euro. Maar toch wel erg verleidelijk!

greetz!
    edited October 2010
    De kogel is door de kerk.....heb kleppen gevonden, dus het wordt toch een 2 tanker. Strax lekker dik 230L capaciteit!:D:D..Handig.... Zeer geschikt voor mensen met achtervolgings angst.....wie kan er een auto blijven volgen met 3000 a 3500km bereik zonder te tanken..lol! Nie da ik daar last van heb hoor.
    Alles een beetje bij mekaar gaan scharrelen.... paar steuntjes aan de tank lassen...en dan horen jullie er wel weer van:)

Greetz!!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2010
    amai, zot! hahaha kwist niet dat je elke week ff op en neer naar roemenie moest, dan is het wel handig zo'n grote tank. Niks voor mij. op een wagen van 850kg merk ik het als snel genoeg als ik extra 'bagage' bij me heb.
    edited October 2010
    Toch lekker als je een maand kunt rijden zonder te tanken? :D Tis een bedrijfswagen met zwaardere veren en al en stouw em vaak toch al te vol...dus jah... komt wel goed:)

greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2010
    [QUOTE=ericzwiep;58344]amai, zot! hahaha kwist niet dat je elke week ff op en neer naar roemenie moest.....

Wat, Roemenie? Heeft ie een nieuwe vriendin dan? :D

Geef hem geen ongelijk, strakke chickies daar in Roemenie in tegenstelling tot onze steeds vetter wordende MC donalds spekkies van vandaag de dag.
    edited November 2010
    Is dat een Roemeense?:mozilla_cool:..... ofata Romane
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Fury helemaal los :D

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Zolang het maar niet helemaal totall-loss is:D
    edited November 2010
    image
    edited December 2010
    Kleine update..

Rijdt momenteel nogaltijd met mengsel en Warmtewisselaar. Rond de 50% ongeveer.
    Ben wel zo 's avonds alles al aant uittekenen en opmeten voor de 2e tank. Filterhuis voor achterin gehaald, de hardi tevoorschijn gehaald, steun uitgetekend waar ze aan komen te hangen naast de tank. Sirai kleppen op de kop getikt (dank hiervoor!) en ook hiervoor een steun uitgetekend (best nog lastige montage met de aansluitingen en de dikkere kop erboven en de gaatjes aan 1 zijkant...maar heb al aardige steun uitgetekend nu). Schemaatje vr het electrisch...en bekeken waar ik de opsteekkoppelingen ga bestellen (ga maar bij MATTECH doen denk ik zo-iemand nog iets nodig daar?) En nog stuk PA leiding halen. 25 meter is me wat teveel van het goeie..maar mogelijkerwijze kan ik hier lokaal mss per meter bestellen. Hadden ze iig nie op voorraad. Andere firma enkel per rol.

Stiekem steek je er toch veel tijd in....had liefst nu al met de 2e tank gereden....toe aan vakantie!!! ..nu eerst paar winterbanden erop...en dan maar structureel stapje voor stapje zien te doen. Ook nog een wegenblasting vrije V8 diesel rdw klaar maken en de blauwe astra moet deze maand ook afgelast worden daar deze in januari strak wordt gezet. (enkel nog filterbak in bodem lassen en rolkooi). Dus.........hoef me NIET te vervelen

Greetz!
    edited December 2010
    Het staal is iig al binnen...besteld voor banden te maken om de tank te bevestigen en voor de steunen etc...de steun aan de tank met hardi en 1mµ filterhuis is al afgetekend en gecenterd. De steun voor de Sirai's idemdito. Zo nog eens een BF houder zien te scoren voor onder de motorkap. kan ik die steun daarvoor ook ontwerpen+maken.

Merry Christmas overigens:)

Greetzz
    edited January 2011
    Zo..weer eens ff tijd tijd gemaakt vr de beide wagens... heb de steunen geslepen...de rolkooi steunen vr de tds..alsmede de 1µ filter houder/hardipomp houder en dubbele Sirai steun voor de X17DTL. Nu de tankbanden maken, de steun eraan lassen, en alles een verfje geven:)...en dan nog de SIRAI steun zien te monteren van voor...moet nog de bevestigingsplaat zien te monteren...en daar las ik dan de siraisteun aan. Wil nog 2 buizen door de bodem lassen. 1 Voor de aflaat van de tank en 1 voor de PPO leidingen...en dan ..dan kan de tank erin:D:D ...Gaat allemaal nie zo snel..ff tussendoor..en het TDS project heeft wat voorrang gehad.

greetz!
    edited February 2011
    Weer ff een update:
    Tankbanden zijn gemaakt. Steun voor filter en hardi zit al in mekaar. Sirai steun is half af.
    Heb mooie 100mm buis voor aflaat van de tank. (zit gelijk tankzeef in de aflaat)
    Ben nog aant twijfelen of ik de tankzeef erin laat. Het is wel een redelijk forse (zeg een 10cm ofzo)....maar toch... eruit halen is snel, echter komt dan wel de hele tankinhoud eruit....up to 180L. Op zich kan dit wel..op de brug. Blauwe ton eronder...en flushhh. Dus jah...eens kijken dan. Wat denken jullie? Cylindervormige tankzeef...vrachtwagen formaat. Wel of niet raadzaam?
    Tank nog schuren en eens in de hammerite zetten.
    Het vordert!:D

greetz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    image
    edited February 2011
    ja..je hebt helemaal gelijk. Foto's zijn ook gemaakt:) Dus die komen eraan.
    Net als in het astra TDS topic (waar er ook nog een stuk meer gaan volgens trouwens).

Greetz!
    edited March 2011
    Tank zit erin!
    Inclusief 100mm aflaat buis met deksel in de bodem en een 45mm leiding doorvoer buis. Hij's wel grooooooooot..bye bye laadruimte (een derde dan toch).
    Zit lekker overengineered vast met 4 M10 bouten gedraaid in lange moeren welke gelast zitten aan een 6mm dikke staal strip onder de auto. Steviger vast dan de gemiddelde grote LPG tank iig:)

Foto's zijn gemaakt..maar pffff...de tijd maken om het erop te zetten...ze zijn iig in de pipeline!

Greetz!
    edited May 2011
    weer ff een update... schiet niet echt op..maar hij loopt nu iig al op ca 80% GPO. Foto's komen eraan...maar nu al wa uitleg:

Binnenkort gaat ie ruime dag de brug op. Andere bak, koppeling, veer, schokdempers en zwaardere remmen eronder. Dan gelijk de steun voor de WW erin zetten..heb dan toch meer plek zondr de bak erin;)
    Remmen en koppeling liggen al klaar. Veer ff nog van onder auto halen en de bak moet de sloperij hiernaast nog vrijmaken uit de stapel.

Zou het graag gedaan hebben voor de pinkstermeeting.

De PPO leiding zit iig al onder de auto!:)

Greetz!
    edited May 2011
    Hoi Fury,

Je hebt nog tijd ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2011
    Zo..druk bezig aan het beestje..ver klaar al zelfs...althans met het normale technische werk.

Ff kijken...de waslijst wat er deze 2 dagen gedaan is/wordt

-andere versnellingsbak+nwe uitgaande keerringen
    -nwe koppeling
    -heavy duty meyle draagarm bus RV (LV was half jaar geleden al gedaan)
    -nwe schokbrekers monroe voor
    -nwe heavy duty veren spidan
    -GSI rem systeem -nwe dikke schijven voor 256mm + blokken
    -GSI remklauwen voor gebruikt
    -gebruikte schijven achter compleet met de naven etc
    -nwe olie+filter voor de motor..en uiteraard nwe olie voor de bak.

wrs nog wa vergeten hoor...

nu nog ontluchten, paar kleine dingen aansluiten, handrem handle fixen, nwe stuurkogels erop en laten uitlijnen enzo.... we zijn iig al een heel end! moet volgende week rijden natuurlijk naar Den Helder

Greetz!
    edited June 2011
    Hij rijdt weer:)....alles in mekaar gezet. Gelijk de filtersteun voor het 2e filter erin gelast en de leidingen vr de 2e tank goed vast gezet.
    Vervolgens starten en rijden..gelijk alles goed afgesteld vd eerste keer:p..zowel schakelmechanisme als koppeling....mooi toch:D...tikken..rijden..alsof er nooit wa mee was. Nu hopen dat ik vd week nog wat tijd heb voor de sirai steun en het aansluit werk.. vrees dak nie op de 2e tank naar den helder ga komen... maar dat ie wel al heel ver klaar gaat zijn dan.

Greetz!
    edited June 2011
    [QUOTE=fury;60913]
    -GSI rem systeem -nwe dikke schijven voor 256mm + blokken
    -GSI remklauwen voor gebruikt -gebruikte schijven achter compleet met de naven etc

Hoi Fury,

K'eb hier ook aan gedacht.
    Mijn 300SD remt goed (APK) maar de pedaal is niet hard. Heb hem 10x ontlucht maar geen verbetering. Heb 1 klauw gereviseerd omdat hij vast zat toen ik hem kocht. Kwam veel 'sl u tch' uit (30jr). Overigens een nieuwe hoofdremcylinder. Ken jij dit probleem?
    Waar ik aan heb zitten denken is om alles over te zetten van de W126 serie II. Deze heeft standaaard 15" wielen en ik standaard 14". Maar of ik dan niet het zelfde probleem hou, weet ik niet.

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2011
    Als remmen nieuw zijn..willen ze ook nog wel eens wat sponzig zijn...maar remmen die verder in orde zijn..moeten gewoon een voldoende hardheid hebben...zeker een mercedes met schijven rondom.

Diverse opties...zou de remmen gewoon eens goed uit mekaar gooien. Remvloeistof goed verversen. Klauwen stuk voor stuk eens goed in en uit mekaar drukken (niet uitelkaar halen..maar controleren op gangbaarheid van zuigers en geleiders) , remblokken bekijken...of ze niet geglazuurd zijn of ver versleten...het ligt er dan toch uit.. De blokjes ff met kopervet of keramische pasta invetten aan de randjes(op het staal vh blok...nooit op het frictie materiaal of schijf).zodat ze niet zomaar vast gaan zitten.
    Dit zijn allemal dingen die weinig kosten (zolang je geen blokken steekt dan toch) ..Maar wel kan uitmaken. Valt het remmen dan nog tegen..dan rest de vraag..hoort deze auto zo te remmen..en is het dan idd raadzaam om de remmen te verzwaren (zoals bij mijn auto)...of is er iets anders mis?...Zijn natuurlijk meer opties om remmen harder te krijgen..oa het vervangen van remslangen voor rvs race exemplaren of evt zelfs dot5.1 remvloeistof enzo...maar dit heb ik iig nie gedaan..die zware remmen zijn voor mij tot op heden genoeg:)

Kan altijd opzoeken of die andere benz zwaardere remmen heeft idd..moek ff alle gegevens hebben.

Greetz
    edited June 2011
    Hey Pena,

heb eens ff gekeken voor je. de 2e W126 serie vanaf ca 12.1985 heeft idd zwaardere remmen voor. de oude heeft 278mm schijven voor en de 2e serie heeft 300mm schijven voor. Hoofdremcylinders zijn anders.. echter de 1e serie kan ook al een hoofdremcylinder hebben met een boring van 25.4mm (afhankelijk van chassis nr..tot ch nr 098332 heeft 23.8 en vanaf ch nr 095333 heeft ook 25.4 net als de 2e serie. wel ander artikel nr). SEC heeft zelfde remmen als S..zelfs de 560SEC heeft deze remmen.

Als je de remmen van een latere S klasse eronder gebouwt zou kunnen krijgen heb je wel wat heftigere remmen.... maar geen idee of het passend te krijgen is zonder drastische dingen...de W140 heeft 320mm voor en 300mm achter , de W220 heeft 330 voor (en deze zijn ook nog eens standaard geperforeerd... heb er eentje aan mn muur hangen) en 300 achter. De W220 S55 AMG heeft zelfs 360mm voor en 330 achter...haha..maar dan gaan we echt in serieus spul praten..Lol

hoop dat je er iets aan hebt:)

Greetz!
    edited June 2011
    Hoi Fury,

Dank.
    Moet kijken wat ik heb. Heb de hoofdremcylinder een jaar of 2 geleden vervangen. Maar omdat dat bij MB allemaal per WDB nummer gaat weet ik niet welke diameter ik gekregen heb. Zal eens kijken of er een nummer op te vinden is. Misschien is alles tegenwoordig 25,4mm?
    Die grotere schijven passen, alleen moet je dan naar 15" ipv 14". Wat ik al gedaan heb. Dan heb je nl. ook meer keus in banden en wielen. Ben van 195/70-14 gegaan naar 215/65-15.

Herman
    300SD
    edited June 2011
    Als je de bon nog zou hebben met het artikel nr erop...dan weet ik het zo. In imitatie leveren ze iig beide boringen gewoon..dus bij de sterapotheek wrs ook wel. Goeie kans dat die andere cylinder het ook zou trekken hoor..maar toch..dat weet je pas weer als je het probeert. Ben iig erg blij om weer de zware remmen op mn astra te hebben...remt zoveel lekkerder! Maar dat is ook wel een flink verschil tov standaard (239 schijven voor+trommels achter --> naar dikke 256mm schijven voor + schijven achter)

Greetz!
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    @pena: Extra grote schijven heeft alleen zin als je
    edited June 2011
    Ja ik ken de situatie natuurlijk niet precies... is er wat mis dat hij slecht remt.... en moet mischien het hele remsysteem eens uit mekaar, gangbaar maken, evt kijken voor geglazuurde blokken etc etc.... of is het idd ondermaats...hoewel het dus ook op de versies zit met zwaardere motoren. Bij astra is het gewoon redelijk onder bemeten..en dan remt het zoveel lekkerder.. en vriendin dr saxo 1.5D vind ze ook niet prettig remmen (maar had daarvoor een 206 GTI)..dus nu krijgt die de remmen van de saxo VTS 16V.

Tis idd wel aardig over de mercedes aant gaan..dus wie weet copieren idd naar ander topic?...maar voor mij maakt het verder nie uit hoor..zie het wel:)

Greetz
    edited July 2011
    Ff een update over de astra...jaja weer back to topic;)

Het 2 tank systeem is zo goed als af!!! Sirai's liggen erin...bijna alle slangen al aangesloten, de tank is al gevult....170 liter erin gedaan...heb nog beetje ruimte..dus de 180 moet haalbaar zijn... maar ik hou het wel ff op dit...hoeft niet tot de nok toe vol. Ben nu de immense kabelboom aant aansluiten (beetje overkill...alles gesoldeerd, krimpkous, voorbereidingen voor toekomstige mogelijke opties. Schakelt op 4 kanalen. Nu nog maar 2 in gebruik. Pomp en Sirai. Maar voorbereidingen voor verwarmingen etc. zijn nu echt de laatste loodjes..uhm..draadjes en slangen...dan rijden maar:D

Doel is om het vandaag werkend te hebben en morgen te gaan testen..ff rondje van 600km ofzo.

Greetz!
    edited July 2011
    The Beast is ALIVE!!!...

na stiekem toch vele uren sleutelen alles erin... ff op de hardy het systeem laten ontluchten...starten...rijden, overschakelen...en totaal geen verschil merken:D

Ff 20km gereden...als een zonnetje.. nu morgen avond ff 600km rijden...en daarna volgende week vakantie ermee:)

greetz!
    edited July 2011
    image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    +1@Tim again:)

gr Ton
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2011
    [QUOTE=suzuki;61297]+1@Tim again:)

gr Ton

+1,5 @ Tim en Suzuki
    edited July 2011
    Ow,

Excusemoi, wist niet meer dat mijn vorige bijdrage van hetzelfde niveau was.

Tim :p
    edited July 2011
    Zo..weer terug van vakantie.

Mooie testrit gehad voor het 2tank systeem. Op zich goed gegaan. ca 2600 km gereden. (Tjechie - Praag en omstreken). Heerlijk om de hele vakantie te rijden zonder een keer te tanken. starten, overschakelen en rijden maar. Op de terugweg merkte ik een 500km van huis dat ik wat vermogen begon te verliezen. Motor wou nie graag boven de 3500Rpm en zodoende dus nie ruim boven de 140km/h. Filter zag er wa vuil uit. Lijkt typisch wa vuil te zijn wat los is geweekt uit de tank. Dus gister ff nw filter erin gedaan. Tevens merkte ik bij het tanken dat de tank een beetje vacuum was gezogen (niet zichtbaar aan buiten kant..maar wel een flinke sssst bij losmaken dop). Vandaag ff rondje van 5km gereden. Maar had dus maar een km om te testen. Leek nog wat in te houden..maar kan ook zeker lucht zijn. Hardi tikte iig lekker.
    Vd week nog ff naar tilburg. Kijken of ie weer werkt als een zonnetje zoals het hoort.
    Verder geen problemen gehad. Mn nwe V-snaar was wa gerekt..maar die heb ik ook pas gister hier weer opgespannen.
    Wel kapotte fan van mn radiateur. De heenreis heeft ie toch best wel wa moeten draaien op de snelweg (Zeeuwse kust tot aan tjechse grens in ca 7uur)..en daarna de ochtensspits in Praag.... de rit erna liep mn temp wa hoog op..kachel ingeschakeld...en later geconstateerd dat mn fan motor vrijwel vast stond..de overige 1500km dus maar gereden met kachel volle bak aan en raam open op de momenten dat het nodig was.. ging iig prima:) Nooit de motor niet af gekoelt gekregen zo.

Was een leuke reis..zou zo weer willen gaan!!!

Greetz!
    edited July 2011
    [QUOTE=fury;61491]Vandaag ff rondje van 5km gereden. Leek nog wat in te houden....

Hoi Fury,

Mooie reis zonder (veel) problemen, dan heb goed werk geleverd ;). Wisten wij wel :p.

Heb je toevallig 2 filters (voor- en hoofdfilter)?

Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    Mooi ritje gemaakt Fury.

[QUOTE=fury;61491]...Dus gister ff nw filter erin gedaan...

Je rijdt toch met 2 filters? Welk filter heb je vervangen?
    edited July 2011
    Zeker een mooi ritje!

Heb idd 2 filters. Naast de tank hangt een Hardy met een 1µ filter en voorin na de warmtewisselaar zit nog een origineel opel filter. Deze laatste is meer als noodfilter en voor evt delen die uit de WW zouden kunnen komen. Dus deze krijgt warme reeds op 1µ gefilterde olie en zal dus niet snel verstoppen. Dus heb ik de 1µ filter bij de tank gewisseld. Moet trouwens snel weer wa nwe patronen erbij hebben. Kan mn voorraadje nie vinden:s...dus ff het filter uit de houder vd andere astra gepakt. Toch nog droog en nw.
    Morgen of donderdag avond ff ritje naar tilburg doen...ff doortrappen.. Maar alles lijkt iig weer netjes te werken:)
    Zalig om zo te rijden! En gewichts verdeling in de auto lijkt ook goed te zijn. Weinig verschil te merken met volle en lege PPO tank. Enkel als ie half leeg is merk je dat de auto wat deinst na remmen of abrupt optrekken (dan zit er ff 100L te klotsen)..Lol

Greetz!
    edited July 2011
    Met het nwe 1µ filter merk ik dat ie op zich fatsoenlijk rijdt... maar toch nog niet zo hard trekt als eerst. Eerst was er geen enkel verschil te merken tussen diesel en PPO. Nu merk ik dat ik een boost effect heb als ik ff naar diesel schakel tijdens flink gasgeven. Dus toch nog ergens een oponthoudt. Toch maar voor de zekerheid het 2e filter vervangen. In theorie zou dit niet moeten kunnen verstoppen want het zit na de WW.....1µ gefilterde olie die warm door het filter komt...mag niet zomaar het filter doen verstoppen. En de WW heeft al vele honderden liters PPO/DINO mix erdoorheen gehad daarvoor..Dus daar komt ook geen zooi meer uit die mn opel brandstoffilter doet verstoppen onder de kap normaal gezien. Maar toch vervangen....hoewel dat filter normaal toch tienduizenden km's mee moet gaan. En anders kijken of er toch ergens iets bekneld kan zijn geraakt.... D8 dat ik daar goed op had gelet..maar toch..je weet nooit!

Greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011

In theorie zou dit niet moeten kunnen verstoppen want het zit na de WW.....1µ gefilterde olie die warm door het filter komt

je 1µ filter is van PP toch? je andere is standaard papieren filter. bij mij zit die na +/- 8.000km dicht vanwege de vetten...die houden je PP filters niet tegen.
    edited July 2011
    Dat zal het idd wel geweest zijn. Gister ff het standaard filter gewisseld...en weer zeker zo hard trekken op PPO als op Dino! :D
    Maar toch vind ik het wel raar. Het filter zit na de WW dus krijgt olie waarin het vet eigenlijk al vloeibaar zou moeten zijn? Heeft meerendeel van de tijd op hoge snelheid over de snelweg gejaagd met een mooie motor temperatuur....
    Mn originele Dino filter wat nu op de Dino kant van de installatie weer zit is eigenlijk niet gaan verstoppen op vele duizenden km's dankzij warme olie... en da was op een mengsel van 85% GPO /15% Dino.
    Wat wel kan is dat het originele filter recht achter de turbo hangt..dus het warmste hoekje van de motorruimte. Het nwe PPO filter (origineel opel Omega TD filter) Hangt aan mn veerpoot achter de accu.... dus de enigste bescherming van koele wind is de accu...niet echt de warmste plek. Het filter wordt wel lekker warm na een rit..maar mss toch net wat afkoeling aan de kanten. Mss het oude filter eens openzagen! En het nwe filter eens zien te isoleren.
    Filter is tenslotte maar een 3500km mee gegaan... en das veels te kort! Is toch hele nette olie doorheen gegaan ook.
    Ben iig blij dat ik iig weet waar het knelpunt zat.

Greetz!!
Sign In or Register to comment.